Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 10:01:30
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
  

Auteur Topic: over Mat'46, Vishaken en weer terug..  (gelezen 2749 keer)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Gepost op: 05 April 2008, 18:21:07 »
goedenavond,

door mijn koopgedrag over de laatste jaren, heb ik mijzelf, qua Nederlands materieel, in de periode 1960-65 geforceerd, op zich niet erg, ware het niet dat ik met een klein probleempje zit. ik heb 2 Lima mat'46 stellen, eentje in de afleveringskleuren Olijfgroen met zilver dak, en eentje in het grasgroen met gele snor en vishaken (geen reclamebanden). mijn vraag is, kan ik deze stellen zonder al te veel problemen in mijn tijdperk inzetten?
ik weet namelijk dat dat er een aantal mat'36 2-tjes nog tot het midden van de jaren 60 in het olijfgroen hebben gereden, maar is dit ook het geval geweest met enkele mat'46 stellen?
Als ik het goed heb werdt de vishaak rond spoorslag 70 ingevoerd, dat betekend dat mijn Grasgroene stel zoiezo niet inzetbaar zou zijn in het tijdperk wat ik heb gekozen, maar aangezien het grasgroen met snor al voor spoorslag 70 op deze stellen werd aangebracht (als iemand het exacte jaar kan vertellen waarin dit beggon zou ik daar dankbaar voor zijn) vroeg ik me af of er toch niet wat te smokkelen valt?

bij voorbaat dank,

-Sander

ps, hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2008, 18:34:08 »
De olijf groene stellen reden tot 1959 daarna zijn ze grasgroen geverfd. het is dus zowieso niet mogelijk ze correct met elkaar te laten rijden want de gele snorren kwamen pas halverwege de jaren 60 op de stellen.

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2008, 18:56:50 »
Wellicht dat je de vishaken van je grasgroene Mat'46 eraf kan peuteren. Zelf heb ik eigenlijk hetzelfde probleem maar af en toe moet je een oogje dicht kunnen knijpen ;).

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2008, 18:58:25 »
ookal heeft die geen vishaken meer, dan nog, de snorren kwamen pas halverwege jaren 60, ik geloof tussen '63 en '66 ;)

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2008, 19:34:07 »
Sander,

In 1966 waren alle rode biezen bij mat '46 verdwenen en reden dus rond met gele snorren en strepen.
In 1969 werd het NS vignet ingevoerd en binnen twee jaar waren alle treinstellen hiermee voorzien.
Je kan dus zeggen, dat gat van drie jaar neem ik voor lief, of je dient voorzichtig het vignet  te verwijderen.
Een en ander kan je nalezen op de website www.seinarm.nl  bij het stroomlijnmateriaal.

Gerard

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2008, 19:37:39 »
niet helemaal waar, het gat is van 1959 tot 1963(indien met logo 1969 inderdaad), hij heeft namelijk een olijfgroene die werden in '59 grasgroen met rode biezen, de olijfgrone hebben het dus niet gered tot de "versnorring" en de vishaken

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2008, 19:40:17 »
Sander,

Toen de NS besloot om de kleurstelling te veranderen, hebben ze echt niet in één nacht alle treinstellen overgeschilderd. Dat gebeurde pas als ze toch een nieuw jasje moesten hebben. Er is dus een lange periode geweest waarin Mat '46 in verschillende kleurstellingen naast elkaar reed.
Het is daarom geen probleem om een olijfgroene en een grasgroene Mat '46 samen op de baan te zetten. Je moet dan wel de vishaken van de grasgroene afhalen en bij de olijfgroene het dak en de schortplaten grijs schilderen.
En als je bewijs wilt hebben: In het boek "Hondekoppen en muizeneuzen" staat op blz. 10 een foto uit 1968 van een olijfgroene Mat '46 naast een grasgroene met snor.

Ton

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2008, 20:21:28 »
Wesley, je hebt wel gelijk.
De grasgroene mat zesenveertigers met rode biezen verdwenen in 1966.
Uiterlijk 1960 was de olijfgroene versie al helemaal overgeschilderd in het grasgroen met rode biezen.

Gerard

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2008, 20:48:02 »
Volgens Bert Stortenbeker was de 274 nog tot in 1968 in het grasgroen met rode biezen te zien.

doe maar klik
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #9 Gepost op: 05 April 2008, 20:49:44 »
En dan heb je nog de declassering.
Degene met wing en vignet heeft 1ste en 2de klas, en de zilverdak van Lima heeft als ik het goed heb, ik heb deze n.l. zelf (nog) niet, 2de en 3de klas.
Dat zou je dan ook moeten veranderen.

Gr. Stephan.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #10 Gepost op: 05 April 2008, 21:38:40 »
Citaat
Volgens Bert Stortenbeker was de 274 nog tot in 1968 in het grasgroen met rode biezen te zien.

Zo zie je maar weer, uitzonderingen bevestigen de regel.

Gerard

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2008, 01:03:44 »
bedankt voor de reacties, was inderdaad al bang dat dit het antwoord zou zijn,voor die '36-2 tjes was het waarschijnlijk niet meer lonend aangezien ze toch binnen korte tijd buiten dienst gingen, terwijl Mat 46 toen der tijd nog redelijk nieuw was.

Citaat
En dan heb je nog de declassering... en de zilverdak van Lima heeft als ik het goed heb, ik heb deze n.l. zelf (nog) niet, 2de en 3de klas.

dat klopt inderdaad, dacht daar pas aan toen ik mijn vraag al gesteld had.

nou ja, heb ik weer een goede reden om de Mat 46 van Rivarossi te kopen als die in 2009 mischien komt ;D

kan de ' zilverdak' een mooi plaatsje in de vitrine krijgen.

-Sander

ps, Ton, heb het boek er even bij gepakt, en het is een grasgroene(?) met rode biezen ipv Olijfgroen met zilver. maar goed, je punt staat nog steeds ;)
« Laatst bewerkt op: 06 April 2008, 01:06:20 door Sander Jordans »
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2008, 13:17:21 »
[sander]

Gewoon inzetten als een museumstel, toch!

ze zijn te mooi om er niets mee te doen, anders verkopen.
groeten,
Frederico