Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:06:59
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Roco VT 11.5 (63098) Slechte verlichting  (gelezen 1131 keer)

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Roco VT 11.5 (63098) Slechte verlichting
« Gepost op: 06 November 2022, 01:51:55 »
Ik ben in het bezit van de VT 11.5 van Roco (artnr 63098) plus ook nog een uitbreidingsset erbij.
Het is een mooie trein en ik heb er onlangs LED binnenverlichting van Etecmo ingebouwd, een echte aanrader.
Wat nu wel opvalt is dat de front- en sluitverlichting van de motorwagen erg belabberd is. Weinig lichtopbrengst en bovendien lekt de verlichting. Kan ook niet anders als je ziet hoe de constructie van deze verlichting er uit ziet.... Voor zowel de front- als sluitverlichting wordt één lichtgeleider gebruikt.

Weet iemand of hiervoor een goede oplossing bestaat? Ik weet dat er voor een aantal Roco loks door enthousiaste hobbyisten een LED platine is gemaakt ter vervanging van de originele verlichting. Ik hoop dat er ook zoiets bestaat voor deze set. Of wellicht een andere oplossing?
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

008200

• Offline Offline
Re: Roco VT 11.5 (63098) Slechte verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2022, 10:07:24 »
Kijk hier bij Etecmo ( fout  want is alleen binnenverlichting....)
Zoals verderop gemeld -door Veroniek- kun je zelf wat maken met 2 leds en een weerstand van 1,5 kOhm,
dat is relatief eenvoudig te doen en in elk geval heel goedkoop (heb ik zelf ook zo gedaan)
François
« Laatst bewerkt op: 06 November 2022, 13:05:55 door 008200 »

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2022, 12:05:23 »
Dat is toch alleen de verlichting van de motorruimte, en niet de front en sluitverlichting?
Ik heb deze trein ook voorzien van de Etecmo verlichting, en heb ook wel behoefte aan een betere front en sluitverlichting.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

VvKan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2022, 12:46:15 »
Voor zowel de front- als sluitverlichting wordt één lichtgeleider gebruikt.
Daar is op zich niks mis mee, maar dan moet die a/ wel in orde zijn  en b/ de verlichtingen (lampjes/ledjes) moeten in orde zijn en goed in de geleider schijnen.
Deze uitvoering is volgens de Roco site uitgevoerd met lampjes (ik zie overigens maar 1 lampje in de lijst onderdelen staan), dus dat is waarschijnlijk de eerste oorzaak van de slechte verlichting.  Maar geeft waarschijnlijk wel fysieke ruimte om te vervangen door ledjes.  Dus ik zou zeggen (tenzij er een kant-en-klare oplossing is) :  neem een rood en een wit ledje en laat die in de geleider schijnen.  Meest waarschijnlijk is, dat het effect nagenoeg nihil is, omdat de lichtgeleider zich in 2 delen splitst (naar L en naar R).
Neem dan 2 ledjes wit/rood en laat die ieder apart in een lichtgeleider schijnen.  Resultaat kan beter, maar misschien niet voldoende zijn.
Als de lichtgeleiders opgesplitst zijn in rood en wit (aangestuurd door 2 witte lampjes nu), dan kun je dus met alleen witte ledjes volstaan, maar ook kiezen voor wit en rood voor een beter effect.
Werkt het allemaal nog niet naar behoren kun je overwegen om alleen de lenzen, dus waar de lichtgeleiders naar buiten komen,  te laten zitten en direct daarachter de ledjes aan te brengen.  Dan is effect nagenoeg verzekerd.

Ik weet niet of Roco een nieuwere uitvoering met ledjes heeft.  Zo ja, kijk daar eens hoe ze dat gedaan hebben.  Misschien met wat andere onderdeeltjes makkelijk te realiseren.

marctrein

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2022, 18:25:03 »
Hallo Enrico,

Ik heb bij deze trein onder andere de verlichting wit /rood (voor en achter) ook verbeterd.
Bijgevoegde fotos laten zien hoe ik dat gedaan heb.

Het gaat erom dat ik een pcb tje precies achter het metalenverlichtingsblok (waar de huidige lampjes inzitten) aan het treinframe heb geplakt. Aan deze pcb heb ik oa een bedrade witte LED en een golden white LED gesoldeerd. Ze zitten zodanig gepositioneerd dat ze precies met de desbetreffende doorschijnvenstertjes samenvallen. De witte (die later rood schijnt) naar voren , de golden white LED schijnt dus naar boven. Dit is belangrijk omdat het uittredende licht van deze leds altijd naar voren is.
Het lichtlek wat je noemde heb ik verminderd door tussen de rode en witte uittrede een paar kleine stukjes iso tape te plakken. Dat scheelt aanzienlijk.

Om knipperen van de binnenverlichting te voorkomen heb ik 6-voudige electrische koppelingen aangebracht. Deze geven dan ook de mogelijkheid om de binnenverlichting aan en uit te schakelen; stroom van alle wielen af te nemen. En de 2 overige polen heb ik gebruikt om een tweede geluidsspeaker in de sluitwagen in te bouwen. Wel een aardige klus om alle bedrading door te trekken... :-[

M vr groet, Marc

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2022, 17:38:46 »
Bedankt allemaal.
Zoals ik er nu tegenaan kijk is het vervangen van de lichtgeleiders door LED's het enige wat tot tevredenheid zal leiden.
Ik zal nog eens overwegen om de werkwijze van Marc te kopiëren.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

008200

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2022, 21:56:39 »
De lampjes vervangen door Leds is een prima idee, alleen zou ik -een volgende keer-
de blanke led-draad met een stukje krimpkous isoleren, want het zit nu wel heel dicht
bij het metalen frame van de lok.
François