Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Het eiland Doodstil in H0 <0,5m2  (gelezen 10813 keer)

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2022, 19:30:54 »
@Koen, maar ook anderen,

De verf was nog nat bij het maken van de foto's, vandaar dat de zaak zo glimt.
Ik heb het railstuk net bekeken, maar ik denk dat ik het schilderen overnieuw kan doen.
Niet dat het erg is, aldoende leert men, zeggen ze.







Volgende keer beter, ik zeg tot dan!
Fijne dag,
André.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2022, 20:10:52 »
Je kan dit als basislaagje beschouwen.

De plekken die nu niet goed dekken, doen dat wel als je er een lichter/donkerder laagje overheen doet.
(Voor roesteffecten).
Zo slecht is het resultaat nog niet. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2022, 20:12:26 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2022, 09:41:08 »
Als je de rails gaat leggen en dan nog eens ballast gaat aanbrengen moet je het resultaat maar eens zien.

Nooit te kritisch zijn vooraf. Achteraf blijkt het heel goed te zijn. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #18 Gepost op: 30 september 2022, 13:28:52 »


Net terug van een weekje vakantie.
Bedankt voor de positieve reacties.
Binnenkort ga ik weer verder met mijn miniprojectje.
Fijne dag,
André.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2022, 19:24:54 »
Minimodule van karton (6)
(Ik blijf dit soort titels gebruiken, gewoon omdat ik dat netter vind)

Vandaag maar weer eens verder gegaan met het project, dat nu ook een eigen naam draagt.
Op Doodspoor in H0, 25 bij 25cm.
Waarom?
Overal ter wereld vind je doodlopende sporen, soms geheel verlaten en soms als stalplaats voor nutteloos materieel.

Ik heb het railstuk opnieuw geschilderd, gewoon over de eerdere laag heen.
Het oogt nu al een stuk beter, en dat was de bedoeling.

(afbeelding 22031) Voor een tweede keer geschilderd.


(afbeelding 22032) Het railstuk van dichtbij en onder een andere hoek.


Dit resultaat vind ik een stuk beter, en dus laat ik het zo.
Binnenkort het railstuk leggen en voor het eerst een ballastbed aanbrengen.

Wordt vervolgd . . .
Fijne dag,
André.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2022, 19:41:48 »
Leuk, ben benieuwd hoe dit gaat worden.

(Ik heb net zelf ook zoiets gemaakt, niet van karton, maar wel een vergeten spoortje, ongeveer dezelfde afmetingen.)

Ik vraag me alleen af, of dit wel in de nieuwe categorie ‘Kleine baantjes’  thuishoort. Bij mij althans is het spoor niet werkend, terwijl een van de criteria toch is, dat er een trein op moet kunnen rijden. Maar misschien is met de hand voortduwen al voldoende  ;D
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2022, 20:16:27 »


Ik vraag me alleen af, of dit wel in de nieuwe categorie ‘Kleine baantjes’  thuishoort. Bij mij althans is het spoor niet werkend, terwijl een van de criteria toch is, dat er een trein op moet kunnen rijden. Maar misschien is met de hand voortduwen al voldoende  ;D

antwoord: Ik kan de bovenkant van de spoorstaaf nog schoonpoetsen, dan is hij vanuit een schaduwstationnetje nog te berijden.
Fijne dag,
André.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2022, 22:46:32 »
Ik vraag me alleen af, of dit wel in de nieuwe categorie ‘Kleine baantjes’  thuishoort. Bij mij althans is het spoor niet werkend, terwijl een van de criteria toch is, dat er een trein op moet kunnen rijden. Maar misschien is met de hand voortduwen al voldoende  ;D

Dat is een goede vraag en helaas, nee, voortduwen is niet te bedoeling. Het spoor moet wel werkend zijn/ het moet wel mogelijk zijn om een trein op afstand te kunnen bedienen. De '/' staat er bewust tussen. We hebben een bouwer die radiografische treinen maakt. Er rijden treinen over zijn baantjes, het spoor is daarbij functioneel.

In feite zijn twee draadjes aan de rails dan voldoende. Dan voldoe je aan de eis. Maar je snapt wel, dat bij deze oplossing een beetje flauw is. Maar het mag natuurlijk wel.
Maar zeker bij deze grootte hoef je niet bang te zijn om over de 0,5m2 te gaan, dus één of twee cassettes met een vergelijkende lengte van het spoor op de module maakt het net iets levendiger.

Bij deze 'kleine baan' is het even fout gegaan. Ik heb mij gewoon iets te enthousiast mee laten slepen door het feit dat deze categorie geopend was. Ik was gewoon superblij met dit resultaat en daarmee heb ik gelijk mijn eigen regel overtreden. En het spijt me als ik daarmee mensen op het verkeerde been heb gezet.

Nu heb ik met André overlegd en mijn excuses aangeboden. En als ik bovenstaand zo lees, heeft hij al een oplossing bedacht om binnen deze categorie te blijven. En dat vind ik tof.

Groet,
michel

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2022, 23:49:17 »
Helemaal helder. En dat er in het begin met alle enthousiasme de precieze vorm nog gevonden moet worden, is begrijpelijk. Verder vind ik, dat we ook niet te moeilijk moeten doen over de precieze afbakening, al is het kunnen rijden wel een van de essenties. En inderdaad, met een cassette er aan kan het allemaal werken. (Gaat wel meetellen voor de maat  ;))
Het is mooi, dat deze categorie nu is gemaakt en ik heb al een paar ontdekkingen kunnen doen, waaronder deze.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2022, 19:16:10 »

Ik ga toch proberen uit te leggen wat de bedoeling was, misschien een wat lang antwoord, maar dan is het verhaal een beetje compleet.
In de zomer kwam ik er achter dat ik nog te weinig ervaring heb om een volledig grote baan te bouwen.
Ik had moeite met een begin te maken, en wist niet goed hoe ik alles aan moest pakken.
In mijn gedachten begon toen het idee te borrelen om een baan op modulles te bouwen, en zo gingen de gedachtes verder.
Ik kreeg het idee om eerst eens een klein proef projectje te maken, gewoon voor de lol en gewoon om eens wat te oefenen.
Het was toen nog de bedoeling om gewoon met oud rails wat te maken, zonder echt bewegende treinen.
Opeens kwam op het forum het idee om een aparte categorie te maken, wat over deze minibaantjes gaat.
Dat was dus min of meer toeval, maar ik was er wel door geprikkeld.
Ik begon het idee verder uit te werken, en er kwamen meer ideeën bij.
De vraag of de aparte categorie was nog aan de orde, en een antwoord was er nog niet.

Ik besloot om toch maar te beginnen, met daarbij een ondergrond van karton.
De bedoeling was dus gewoon een stroomloos spoortje maar dan wel met wat landschap er omheen.
Tussen het bouwen door heb ik wat berichten geplaatst in mijn eigen draadje, totdat bekend werd dat die aparte categorie er zou komen.
Ik besloot om mijn eigen draadje te splitsen, zodat mijn minimodule met een eigen draadje in de nieuwe categorie terecht kwam.
Ik heb echter nooit stil gestaan bij het feit dat de minimodule te gebruiken moest zijn als een soort minibaantje.
(Eigenlijk wel logisch, anders is het een diorama en geen minibaantje  :laugh:)

Ik heb inmiddels begrepen in de regels van de categorie dat het een vereiste is, en daarom ga ik dat aanpassen.
Ik ga kijken of ik het te gebruiken railstuk nog berijdbaar kan maken, en anders gebruik ik een andere.
Daarbij heb ik ook meteen het idee gevat om een klein schaduwstation te maken, en wellicht nog een kleine uitbreiding.

Met vriendelijke groet:
André.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2022, 19:18:21 door André 1976 »
Fijne dag,
André.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2022, 19:37:21 »
Hoi André,

Ik heb net het verhaal achter jouw minibaantje gelezen. En er staat ook een stukje in over oefenen met bouwen voor een grotere baan later. Maar op het karton kun je alleen grasmatten lijmen ( zoals je ook geschreven hebt ) en ballast. vastlijmen.

Veel bouwers werken met statisch gras en lijmen de ballast met een mengsel van water en houtlijm. En dat kun je op je minibaantje niet oefenen, omdat karton niet tegen water kan. Tenzij je eerst de bovenkant waterdicht zou maken.

Absoluut niet vervelend bedoelt, maar als je op het forum kijkt naar verschillende mooie banen die mensen bouwen wel in je achterhoofd houden dat deze banen opgebouwd zijn uit multiplex en dit resultaat niet gehaald kan worden met een kartonnen basis en grasmatten.

Karton en spaanplaat kunnen slecht tegen vocht en mdf heeft de neiging om door te gaan hangen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2022, 19:39:30 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #26 Gepost op: 19 oktober 2022, 19:50:26 »

Veel bouwers werken met statisch gras en lijmen de ballast met een mengsel van water en houtlijm. En dat kun je op je minibaantje niet oefenen, omdat karton niet tegen water kan. Tenzij je eerst de bovenkant waterdicht zou maken.
Tsja daar heb je een punt.
Statisch gras gebruiken daar ben ik nog niet aan toe, en misschien wil ik dat ook wel niet.
Grasmatten kunnen net zo mooi zijn, en daar zijn ook goede resultaten uit te halen.
Ik zie nog geen meerwaarde in het gebruik van statisch gras, want het is nou ook weer niet de bedoeling dat ik hele lappen gras ga leggen of maken.

Ook een mengsel van water en houtlijm is een keuze, die iemand kan maken of niet.
Ik vindt het leuk om met karton te bouwen, en wil kijken hoever ik daarmee kan komen.
Misschien kom ik dan zaken tegen die niet werken, maar voor alles is een oplossing te bedenken.

Ach en verder is het gewoon hobby, ik hoef toch niet precies te volgen wat een andere doet?  ;)
Fijne dag,
André.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #27 Gepost op: 19 oktober 2022, 21:13:41 »
Leuk hoe je de handschoen van de categorie-eisen oppakt! Ik blijf dit met belangstelling volgen, ook al omdat werken met karton mij aanspreekt. Dan wel niet als onderbouw, maar wat niet is kan nog komen.
Als tip wil ik je meegeven, dat een behandeling met gesso het karton wat toleranter maakt voor watergedragen applicaties. Gesso is overigens ook zelf watergedragen. Nu ik dit zo schrijf, denk ik: ga ik ook even uitproberen.
Verder lijkt mij jouw constructie best stevig genoeg om e.e.a. te (ver)dragen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2022, 14:35:22 »
Vooruitblik!



Er is zelfs ruimte over.  :D
Fijne dag,
André.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Op doodspoor in H0, 25 x 25cm
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2022, 10:54:44 »
Hoi, André

Wat gras betreft kun je voor dit oefenproject wat van die matten van Martin Welberg of Lars op t Hof nemen.
Dan hoef je niet zoveel te lijmen als bij statisch begrassen en heb je toch een mooi resultaat.

Verder zou ik deze oefening ook beschouwen als 'mock up' voor een echte eerste module.
En die hoeft dan ook niet groot te zijn.

Vooral doorgaan op deze voet  ;D

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#