Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:33:43
Vervangen wissels flm profi door Josephes
Vandaag om 16:43:23
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Project X...... door spoorzeven
Vandaag om 16:32:48
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 16:12:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
  

Auteur Topic: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?  (gelezen 3395 keer)

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Gepost op: 14 October 2022, 13:57:19 »
Ik ben weer eens lekker bezig. Ik probeer het kort te houden.

Ik heb één schakelende voeding van 24V bij 6,5A. Deze verdeel ik in 4 groepen via 4 LM317 moduletjes. Het probleem is als volgt... 2 van deze groepen, welke ieder een gescheiden segment van de baan voeden, kunnen door tussenkomst van een treinwieltje onder bepaalde omstandigheden met elkaar kortsluiten. Ik dacht even het ei van Columbus gevonden te hebben en dacht slim te zijn door tussen de hoofdvoeding en één LM317 IC een 1:1 trafotje te plaatsen en daarmee 100% galvanisch gescheiden te zijn... Toen ik in al mijn enthousiasme het trafotje besteld, en natuurlijk betaald had, schoot me iets te binnen, namelijk dit trafotje geeft er geen zier om of ik nou stroom afneem of niet en werkt gewoon voluit. Dus z'n impedantie van 4,6 Ohm bij 24V geeft een continu verbruik van (HELP!) 5,2 Ampère. Maak ik nu een redeneringsfout?

GreetzZzz Fidoboy

P.S. Heb gelukkig net de bestelling kunnen annuleren... Pfiew..

2) ik weet dat alles kortsluit-beveiligd is, zowel de hoofdvoeding als de LM317.
3) Het grote probleem waar ik nooit aan gedacht had was dat beide trafo's anders gepoold kunnen staan, dan met stroomopnemers op de voor en achterwielen wordt er kortsluiting gemaakt via de interne elektronica van de locomotief, en wie dan het eerste rokend de geest geeft, vind ik liever niet uit.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 14:25:20 door Fidoboy »
Assumption is the mother of all fuckups.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2022, 14:23:50 »
Als de kortsluiting alleen na de LM317 kan plaatsvinden zal deze uitschakelen > 1,5Adc tenzij hij niet kortsluitbeveiligd is.
Ik weet niet wat je uitgangsspanning is maar Uuit x 1,5A= max. vermogen die de trafo even moet leveren tot de LM afschakelt.
Bij een te hoog vermogen heeft een trafo de vriendelijke eigenschap dat zijn secundaire spanning inzakt. De stroom zal uiteindelijk zijn kortsluitstroomwaarde bereiken maar daar blijft het bij. Intussen heeft de beveiliging al ingegrepen.
Kortom de baanspanning kortsluitveilig maken. Is altijd een goed idee. Gebeurd automatisch bij een digitale centrale.
Met vriendelijke groet, Martin

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2022, 14:29:24 »
Als de kortsluiting alleen na de LM317 kan plaatsvinden zal deze uitschakelen > 1,5Adc tenzij hij niet kortsluitbeveiligd is.
Ik weet niet wat je uitgangsspanning is maar Uuit x 1,5A= max. vermogen die de trafo even moet leveren tot de LM afschakelt.
Bij een te hoog vermogen heeft een trafo de vriendelijke eigenschap dat zijn secundaire spanning inzakt. De stroom zal uiteindelijk zijn kortsluitstroomwaarde bereiken maar daar blijft het bij. Intussen heeft de beveiliging al ingegrepen.
Kortom de baanspanning kortsluitveilig maken. Is altijd een goed idee. Gebeurd automatisch bij een digitale centrale.

Maar de LM317 gaat dan ik "hick-up mode", en daarbij wordt toch steeds het maximum vermogen getrokken door de trafo bij geen belasting. (mijn LM317's maken op dit moment 14V rijspanning overigens.
Assumption is the mother of all fuckups.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2022, 14:34:59 »
Het moet toch mogelijk zijn de LM terug te koppelen zodat hij uitblijft bij een "hick-up"?
Er zullen vast wel schakelingen op internet te vinden zijn.
Met vriendelijke groet, Martin

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2022, 14:43:05 »
Het moet toch mogelijk zijn de LM terug te koppelen zodat hij uitblijft bij een "hick-up"?
Er zullen vast wel schakelingen op internet te vinden zijn.

Maar je gaat vrees ik aan het belangrijkste feit voorbij... De trafo sluit met zijn primaire wikkeling de hoofdvoeding kort, of er nu wel of geen verbruik is, bij een interne impedantie van 4,6 Ohm, staat hij dus effectief 5,2 Ampère op te stoken. Toch?
Assumption is the mother of all fuckups.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2022, 14:47:53 »
Maar Fido (echte naam?) als ik er nu wat langer overna denk. Je krijgt toch altijd een kortsluiting als je over gescheiden voedingen rijdt? Immers sommige wielen zullen nog in het eerste traject rijden en sommige al in het tweede.
En vaak al die wielen hebben stroomopnemers en zijn onderling doorverbonden. Maar als de baanspanningen gelijk zijn kan dit toch geen kwaad? Alleen op een wissel waar + en - vaak gevaarlijk dicht tegen elkaar liggen kan dit met één wiel soms fout gaan dus altijd een kortsluitbeveiliging toepassen.
Met vriendelijke groet, Martin

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2022, 14:51:11 »
Maar Fido (echte naam?) als ik er nu wat langer overna denk. Je krijgt toch altijd een kortsluiting als je over gescheiden voedingen rijdt? Immers sommige wielen zullen nog in het eerste traject rijden en sommige al in het tweede.
En vaak al die wielen hebben stroomopnemers en zijn onderling doorverbonden. Maar als de baanspanningen gelijk zijn kan dit toch geen kwaad? Alleen op een wissel waar + en - vaak gevaarlijk dicht tegen elkaar liggen kan dit met één wiel soms fout gaan dus altijd een kortsluitbeveiliging toepassen.

Nee. Als ik even de misser van het rustverbruik negeer, als ik 2 galvanisch gescheiden circuits heb, kan ik de + met de - van het andere circuit verbinden en gebeurt er niets, omdat ze elkaar niet zien. Ik zal even aanhalen wat ik aan mijn vraag had toegevoegd:

Citaat
3) Het grote probleem waar ik nooit aan gedacht had was dat beide trafo's anders gepoold kunnen staan, dan met stroomopnemers op de voor en achterwielen wordt er kortsluiting gemaakt via de interne elektronica van de locomotief, en wie dan het eerste rokend de geest geeft, vind ik liever niet uit.
Assumption is the mother of all fuckups.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2022, 14:52:32 »
Maar je gaat vrees ik aan het belangrijkste feit voorbij... De trafo sluit met zijn primaire wikkeling de hoofdvoeding kort, of er nu wel of geen verbruik is, bij een interne impedantie van 4,6 Ohm, staat hij dus effectief 5,2 Ampère op te stoken. Toch?


Hoe kan de trafo met zijn primaire wikkeling de hoofdtrafo kortsluiten? Dat kan nooit. Sowieso niet bij geen belasting op de secundaire zijde en bij een te hoge belasting aan die kant gebeurd er wat ik eerder beschreef.

Met vriendelijke groet, Martin

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2022, 14:55:09 »
Ik wacht nu wel even omdat we niet synchroon lopen  ;D
Met vriendelijke groet, Martin

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2022, 15:03:02 »

Hoe kan de trafo met zijn primaire wikkeling de hoofdtrafo kortsluiten? Dat kan nooit. Sowieso niet bij geen belasting op de secundaire zijde en bij een te hoge belasting aan die kant gebeurd er wat ik eerder beschreef.

Tussen mijn hoofdvoeding (welke een plus en een min heeft) en mijn LM317 (1 van de 4) had ik een 1:1 trafo beoogd. Deze had dit circuit galvanisch moeten scheiden van alle andere groepjes welke op de zelfde manier aan de hoofdvoeding geknoopt zitten. Die 1:1 trafo moet dus wel met zijn primaire wikkeling aangesloten worden op de hoofdvoeding, anders gebeurd er heel weinig (wel een goede kortsluitbeveiliging dan, maar dat is een schaar door de bedrading ook). Effectief moet de primaire wikkeling dan op de + en de - van de hoofdvoeding komen, anders is het aan de secundaire zijde van de 1:1 trafo een beetje een dode boel.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 15:08:37 door Fidoboy »
Assumption is the mother of all fuckups.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2022, 15:08:55 »
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo?
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.
Met vriendelijke groet, Martin

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2022, 15:14:45 »
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo?
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.

Martin, je bent vast een hele fijne goser, echt, maar vrees dat ik het op moet geven. Jij begrijpt duidelijk iets niet. Misschien begrijp je niet wat een 1:1 trafo is, of iets anders wat ik over het hoofd zie, maar ik heb mijn vragen en opmerkingen nu 3 maal doorgelezen, ik kan het echt niet duidelijker schetsen. Sorry. i.i.g. erg bedankt voor je repliek.
Assumption is the mother of all fuckups.

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2022, 15:19:32 »
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo?
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.

Als een 1:1 trafo ALTIJD alleen maar geschikt is voor wisselstroom, dan zou je dat het probleem kunnen noemen. Redeneringsfout mijnerzijds, maar dat gaf ik al aan, dat ik inzag dat mijn hoofdvoeding hier zelfs zonder belasting 5,2 A doorheen jaagt. Wat ik hoopte was dat iemand retour zou komen en zou zeggen, nee hoor, om die en die rede. Maar ik vrees dat ik mijn eigen fout wel degelijk goed heb ingezien. Het kan gewoon niet op deze manier.

Bij dezen bied ik iedereen alvast mijn excuus aan, maar forums zijn echt niets voor mij. Ben gelukkig geen domme jongen dus dop mijn eigen boontjes voortaan. Cherio.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 15:25:55 door Fidoboy »
Assumption is the mother of all fuckups.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2022, 15:26:08 »
Ach ik probeerde je te helpen maar geen probleem als dit niet meer hoeft. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken voor je  :angel:
Ik denk dat je concept transformator misschien nog een keer op wikipedia wilt bekijken. Of dit nu 1:1 is of wat anders.


Met vriendelijke groet, Martin

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7593
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2022, 15:36:15 »
Fora hebben een gebruiksaanwijzing, net als mensen. En soms wil je heel graag gelijk horen waar je op zit te wachten, maar mag je door een heel woud aan zijpaden en andere vertakkende opmerkingen heen snoeien. Dat hoort er gewoon bij. Communicatie is gebaat bij feedback en dat heb je een op een nou eenmaal meer en sneller dan hier. Alleen die wisdom of the croud he, die vind je niet op elke straathoek.

Dan je probleem/oplossing ( al hoeft het al niet meer). Ik heb geleerd dat transformatoren helemaal niets aan gelijkstroom vinden. Daar magnetiseert de kern van en volgens mij was het niet de bedoeling om een fikse elektromagneet te bouwen.  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!