Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?  (gelezen 3228 keer)

Fidoboy

• Offline Offline
Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Gepost op: 14 October 2022, 13:57:19 »
Ik ben weer eens lekker bezig. Ik probeer het kort te houden.

Ik heb één schakelende voeding van 24V bij 6,5A. Deze verdeel ik in 4 groepen via 4 LM317 moduletjes. Het probleem is als volgt... 2 van deze groepen, welke ieder een gescheiden segment van de baan voeden, kunnen door tussenkomst van een treinwieltje onder bepaalde omstandigheden met elkaar kortsluiten. Ik dacht even het ei van Columbus gevonden te hebben en dacht slim te zijn door tussen de hoofdvoeding en één LM317 IC een 1:1 trafotje te plaatsen en daarmee 100% galvanisch gescheiden te zijn... Toen ik in al mijn enthousiasme het trafotje besteld, en natuurlijk betaald had, schoot me iets te binnen, namelijk dit trafotje geeft er geen zier om of ik nou stroom afneem of niet en werkt gewoon voluit. Dus z'n impedantie van 4,6 Ohm bij 24V geeft een continu verbruik van (HELP!) 5,2 Ampère. Maak ik nu een redeneringsfout?

GreetzZzz Fidoboy

P.S. Heb gelukkig net de bestelling kunnen annuleren... Pfiew..

2) ik weet dat alles kortsluit-beveiligd is, zowel de hoofdvoeding als de LM317.
3) Het grote probleem waar ik nooit aan gedacht had was dat beide trafo's anders gepoold kunnen staan, dan met stroomopnemers op de voor en achterwielen wordt er kortsluiting gemaakt via de interne elektronica van de locomotief, en wie dan het eerste rokend de geest geeft, vind ik liever niet uit.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 14:25:20 door Fidoboy »
Assumption is the mother of all fuckups.

MartinH0

• Offline Offline
Re: Oeps... scheidingstrafo stroomvreter?
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2022, 14:23:50 »
Als de kortsluiting alleen na de LM317 kan plaatsvinden zal deze uitschakelen > 1,5Adc tenzij hij niet kortsluitbeveiligd is.
Ik weet niet wat je uitgangsspanning is maar Uuit x 1,5A= max. vermogen die de trafo even moet leveren tot de LM afschakelt.
Bij een te hoog vermogen heeft een trafo de vriendelijke eigenschap dat zijn secundaire spanning inzakt. De stroom zal uiteindelijk zijn kortsluitstroomwaarde bereiken maar daar blijft het bij. Intussen heeft de beveiliging al ingegrepen.
Kortom de baanspanning kortsluitveilig maken. Is altijd een goed idee. Gebeurd automatisch bij een digitale centrale.
Met vriendelijke groet, Martin

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2022, 14:29:24 »
Als de kortsluiting alleen na de LM317 kan plaatsvinden zal deze uitschakelen > 1,5Adc tenzij hij niet kortsluitbeveiligd is.
Ik weet niet wat je uitgangsspanning is maar Uuit x 1,5A= max. vermogen die de trafo even moet leveren tot de LM afschakelt.
Bij een te hoog vermogen heeft een trafo de vriendelijke eigenschap dat zijn secundaire spanning inzakt. De stroom zal uiteindelijk zijn kortsluitstroomwaarde bereiken maar daar blijft het bij. Intussen heeft de beveiliging al ingegrepen.
Kortom de baanspanning kortsluitveilig maken. Is altijd een goed idee. Gebeurd automatisch bij een digitale centrale.

Maar de LM317 gaat dan ik "hick-up mode", en daarbij wordt toch steeds het maximum vermogen getrokken door de trafo bij geen belasting. (mijn LM317's maken op dit moment 14V rijspanning overigens.

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2022, 14:34:59 »
Het moet toch mogelijk zijn de LM terug te koppelen zodat hij uitblijft bij een "hick-up"?
Er zullen vast wel schakelingen op internet te vinden zijn.

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2022, 14:43:05 »
Het moet toch mogelijk zijn de LM terug te koppelen zodat hij uitblijft bij een "hick-up"?
Er zullen vast wel schakelingen op internet te vinden zijn.

Maar je gaat vrees ik aan het belangrijkste feit voorbij... De trafo sluit met zijn primaire wikkeling de hoofdvoeding kort, of er nu wel of geen verbruik is, bij een interne impedantie van 4,6 Ohm, staat hij dus effectief 5,2 Ampère op te stoken. Toch?

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2022, 14:47:53 »
Maar Fido (echte naam?) als ik er nu wat langer overna denk. Je krijgt toch altijd een kortsluiting als je over gescheiden voedingen rijdt? Immers sommige wielen zullen nog in het eerste traject rijden en sommige al in het tweede.
En vaak al die wielen hebben stroomopnemers en zijn onderling doorverbonden. Maar als de baanspanningen gelijk zijn kan dit toch geen kwaad? Alleen op een wissel waar + en - vaak gevaarlijk dicht tegen elkaar liggen kan dit met één wiel soms fout gaan dus altijd een kortsluitbeveiliging toepassen.

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2022, 14:51:11 »
Maar Fido (echte naam?) als ik er nu wat langer overna denk. Je krijgt toch altijd een kortsluiting als je over gescheiden voedingen rijdt? Immers sommige wielen zullen nog in het eerste traject rijden en sommige al in het tweede.
En vaak al die wielen hebben stroomopnemers en zijn onderling doorverbonden. Maar als de baanspanningen gelijk zijn kan dit toch geen kwaad? Alleen op een wissel waar + en - vaak gevaarlijk dicht tegen elkaar liggen kan dit met één wiel soms fout gaan dus altijd een kortsluitbeveiliging toepassen.

Nee. Als ik even de misser van het rustverbruik negeer, als ik 2 galvanisch gescheiden circuits heb, kan ik de + met de - van het andere circuit verbinden en gebeurt er niets, omdat ze elkaar niet zien. Ik zal even aanhalen wat ik aan mijn vraag had toegevoegd:

Citaat
3) Het grote probleem waar ik nooit aan gedacht had was dat beide trafo's anders gepoold kunnen staan, dan met stroomopnemers op de voor en achterwielen wordt er kortsluiting gemaakt via de interne elektronica van de locomotief, en wie dan het eerste rokend de geest geeft, vind ik liever niet uit.

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2022, 14:52:32 »
Maar je gaat vrees ik aan het belangrijkste feit voorbij... De trafo sluit met zijn primaire wikkeling de hoofdvoeding kort, of er nu wel of geen verbruik is, bij een interne impedantie van 4,6 Ohm, staat hij dus effectief 5,2 Ampère op te stoken. Toch?

Hoe kan de trafo met zijn primaire wikkeling de hoofdtrafo kortsluiten? Dat kan nooit. Sowieso niet bij geen belasting op de secundaire zijde en bij een te hoge belasting aan die kant gebeurd er wat ik eerder beschreef.

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2022, 14:55:09 »
Ik wacht nu wel even omdat we niet synchroon lopen  ;D

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2022, 15:03:02 »

Hoe kan de trafo met zijn primaire wikkeling de hoofdtrafo kortsluiten? Dat kan nooit. Sowieso niet bij geen belasting op de secundaire zijde en bij een te hoge belasting aan die kant gebeurd er wat ik eerder beschreef.

Tussen mijn hoofdvoeding (welke een plus en een min heeft) en mijn LM317 (1 van de 4) had ik een 1:1 trafo beoogd. Deze had dit circuit galvanisch moeten scheiden van alle andere groepjes welke op de zelfde manier aan de hoofdvoeding geknoopt zitten. Die 1:1 trafo moet dus wel met zijn primaire wikkeling aangesloten worden op de hoofdvoeding, anders gebeurd er heel weinig (wel een goede kortsluitbeveiliging dan, maar dat is een schaar door de bedrading ook). Effectief moet de primaire wikkeling dan op de + en de - van de hoofdvoeding komen, anders is het aan de secundaire zijde van de 1:1 trafo een beetje een dode boel.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 15:08:37 door Fidoboy »

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2022, 15:08:55 »
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo?
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2022, 15:14:45 »
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.

Martin, je bent vast een hele fijne goser, echt, maar vrees dat ik het op moet geven. Jij begrijpt duidelijk iets niet. Misschien begrijp je niet wat een 1:1 trafo is, of iets anders wat ik over het hoofd zie, maar ik heb mijn vragen en opmerkingen nu 3 maal doorgelezen, ik kan het echt niet duidelijker schetsen. Sorry. i.i.g. erg bedankt voor je repliek.

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2022, 15:19:32 »

Als een 1:1 trafo ALTIJD alleen maar geschikt is voor wisselstroom, dan zou je dat het probleem kunnen noemen. Redeneringsfout mijnerzijds, maar dat gaf ik al aan, dat ik inzag dat mijn hoofdvoeding hier zelfs zonder belasting 5,2 A doorheen jaagt. Wat ik hoopte was dat iemand retour zou komen en zou zeggen, nee hoor, om die en die rede. Maar ik vrees dat ik mijn eigen fout wel degelijk goed heb ingezien. Het kan gewoon niet op deze manier.

Bij dezen bied ik iedereen alvast mijn excuus aan, maar forums zijn echt niets voor mij. Ben gelukkig geen domme jongen dus dop mijn eigen boontjes voortaan. Cherio.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 15:25:55 door Fidoboy »

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2022, 15:26:08 »
Ach ik probeerde je te helpen maar geen probleem als dit niet meer hoeft. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken voor je  :angel:
Ik denk dat je concept transformator misschien nog een keer op wikipedia wilt bekijken. Of dit nu 1:1 is of wat anders.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2022, 15:36:15 »
Fora hebben een gebruiksaanwijzing, net als mensen. En soms wil je heel graag gelijk horen waar je op zit te wachten, maar mag je door een heel woud aan zijpaden en andere vertakkende opmerkingen heen snoeien. Dat hoort er gewoon bij. Communicatie is gebaat bij feedback en dat heb je een op een nou eenmaal meer en sneller dan hier. Alleen die wisdom of the croud he, die vind je niet op elke straathoek.

Dan je probleem/oplossing ( al hoeft het al niet meer). Ik heb geleerd dat transformatoren helemaal niets aan gelijkstroom vinden. Daar magnetiseert de kern van en volgens mij was het niet de bedoeling om een fikse elektromagneet te bouwen.  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!