Als de kortsluiting alleen na de LM317 kan plaatsvinden zal deze uitschakelen > 1,5Adc tenzij hij niet kortsluitbeveiligd is.Ik weet niet wat je uitgangsspanning is maar Uuit x 1,5A= max. vermogen die de trafo even moet leveren tot de LM afschakelt.Bij een te hoog vermogen heeft een trafo de vriendelijke eigenschap dat zijn secundaire spanning inzakt. De stroom zal uiteindelijk zijn kortsluitstroomwaarde bereiken maar daar blijft het bij. Intussen heeft de beveiliging al ingegrepen.Kortom de baanspanning kortsluitveilig maken. Is altijd een goed idee. Gebeurd automatisch bij een digitale centrale.
Het moet toch mogelijk zijn de LM terug te koppelen zodat hij uitblijft bij een "hick-up"?Er zullen vast wel schakelingen op internet te vinden zijn.
Maar Fido (echte naam?) als ik er nu wat langer overna denk. Je krijgt toch altijd een kortsluiting als je over gescheiden voedingen rijdt? Immers sommige wielen zullen nog in het eerste traject rijden en sommige al in het tweede. En vaak al die wielen hebben stroomopnemers en zijn onderling doorverbonden. Maar als de baanspanningen gelijk zijn kan dit toch geen kwaad? Alleen op een wissel waar + en - vaak gevaarlijk dicht tegen elkaar liggen kan dit met één wiel soms fout gaan dus altijd een kortsluitbeveiliging toepassen.
3) Het grote probleem waar ik nooit aan gedacht had was dat beide trafo's anders gepoold kunnen staan, dan met stroomopnemers op de voor en achterwielen wordt er kortsluiting gemaakt via de interne elektronica van de locomotief, en wie dan het eerste rokend de geest geeft, vind ik liever niet uit.
Maar je gaat vrees ik aan het belangrijkste feit voorbij... De trafo sluit met zijn primaire wikkeling de hoofdvoeding kort, of er nu wel of geen verbruik is, bij een interne impedantie van 4,6 Ohm, staat hij dus effectief 5,2 Ampère op te stoken. Toch?
Hoe kan de trafo met zijn primaire wikkeling de hoofdtrafo kortsluiten? Dat kan nooit. Sowieso niet bij geen belasting op de secundaire zijde en bij een te hoge belasting aan die kant gebeurd er wat ik eerder beschreef.
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo? Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.