Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 15:54:10
Esu 5 basis door beekemm
Vandaag om 15:40:05
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 15:39:13
De modeltreinen van Spoorijzer door 1200blauw
Vandaag om 15:38:58
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 15:27:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:01:44
Piko h0 NS 2200 door gtw6016
Vandaag om 14:38:20
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Jeronimos
Vandaag om 14:34:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:05:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:05:17
Indonesische modeltreinen door Java
Vandaag om 13:05:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 12:55:11
ESS electric rail car H0m door Java
Vandaag om 12:42:32
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 12:27:27
Liliput Domino-treinstel SBB door EddyK
Vandaag om 12:26:32
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 11:57:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 11:27:59
Abdeck- und Umlenkkästen. door bellejt
Vandaag om 11:10:25
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:06:55
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:51:12
Modules van Kees Gorter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:48:36
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 10:12:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:01:23
Hoe een schaduwstation automatiseren door bask185
Vandaag om 09:55:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:15:54
Houtkaai, H0/H0e door spoorijzer
Vandaag om 09:14:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Wim Vink
Vandaag om 09:13:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door jvanrutten
Vandaag om 09:06:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 07:53:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:36:36
  

Auteur Topic: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 6425 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #30 Gepost op: 17 August 2022, 11:10:22 »
Stap 12: De juiste kleur

De grijze verf die ik op aanraden van Ed in eerste instantie had gebruikt, was Revell 378, Dunkelgrau. Het resultaat daarvan zag je al op de laatste foto van mijn vorige post. Toen ik de wagon in een treintje bestaande uit een Piko, Roco en Artitiec kolenwagen plaatste, was het echt veels te licht. Toen ben ik ouderwets in een mengbakje (tenslotte deed de NS dat in die tijd ook) op het oog eerst zwarte verf gaan toevoegen, en toen dat ook nog niet tot het gewenste resultaat leidde, blauwe verf gaan toevoegen. Dat laatste was idd de sleutel tot succes.



To be continued...


Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Steel is king!
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #31 Gepost op: 17 August 2022, 11:24:08 »
Behoorlijk resultaat al  (y)

Misschien de kier tussen 2 middenbalken dichtmaken? Dat wekt dan meer de suggestie dat het er 1 is. Welliswaar dan iets te breed, maar al met al behoorlijk gelijkend.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #32 Gepost op: 17 August 2022, 11:36:04 »
Dank je. Nou, dat zal niet meer gaan. Het model is zoals al eerder een paar keer geschreven al helemaal af hè?! Je moet het daarom nu  zien als een stukje geschiedenis over het gepruts van een beginner met 0 ervaring, maar die uiteindelijk toch wel redelijk tevreden is over zijn eerste kind ;)   

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #33 Gepost op: 19 August 2022, 09:21:52 »
Stap 13: de transfers

Deze dus (Kleinspoor 67):


En om precies te zijn deze:



Ook hier had ik 0 ervaring mee, en dat was te merken >:( . Voor wie het nog niet wist, leg die dingen nooit zonder het bijgeleverde schutvel op een snijmat. Als ijzervijlsel op een magneet! Gelukkig levert Kleinspoor alles in 3-voud  ;)




To be continued...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #34 Gepost op: 24 August 2022, 12:21:33 »
Stap 14: de lading en de koppelingen

Kolenladingen maak ik altijd met dit blauwe schuim en echte kooltjes



Uitsnijden en vooral niet te hoog maken. Dan zwart schilderen aan de bovenkant en de zijkanten. Kan ook met een zwarte permanente marker. Vanwege de verbindingsplaatjes tussen de GLY's moet er aan beide lange zijden nog een extra stukje uitgesneden worden.



Kooltjes erop strooien en vervolgens met water verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel flink natmaken. Soms moet dit nog een 2e keer, en dan ziet het er als volg uit:



Dan de lading in de bak, de ingekorte koppelingen in de schacht, en de wagon kan in de trein.


 
Eind volgende maand de conclusies, de geleerde lessen en een filmpje van de kolentrein 8).