Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29

Auteur Topic: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)  (gelezen 8954 keer)

C-rails

• Gast
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #15 Gepost op: 13 October 2022, 14:19:41 »
Of bedoel je dat een complete .ino bestand ...., als een soort aanhangsel gepubliceerd kan worden?

Ik bedoel heel simpel, dat het bestand .ino kan worden toegevoegd, zoals je her en der ook .JPEG, .PDF of .PNG kunt toevoegen, zoals bij de buren.

Zelf heb ik ook een steppermotor gekocht om eens te experimenteren en dat lukt redelijk, maar ik wil ook een soort van reset hebben, dat als alles zonder stroom komt te staan bijvoorbeeld de wissel automatisch bij het inschakelen op rechtuit gaat en niet 'onderweg' blijft hangen.

meino

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 October 2022, 14:59:38 »
Ik (en bas denk ik ook wel) wil daar wel op reageren, maar het lijkt me beter om dit in een nieuw draadje te doen. Je kunt me ook een PB sturen, maar dan blijft het verborgen voor anderen.

Groet Meino

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2022, 14:06:56 »
Even terug on topic  ;)

Bas, ik heb je uitleg nu een paar keren gelezen en ik vind het geweldig mooi wat je gemaakt heb. Ik ga het ook doorgeven aan de collega op mijn werk die graag met Arduino's speelt maar zijn weg er nog niet zo in heeft gevonden net als ik.

Vragen die nu in me op komen:
1) Ik stoei nog met de volgende functies SAVE PROGRAM CLEAR en QUIT.
Misschien wil je hier apart een definitie van maken in je uitleg op je website?
Met PROGRAM stuur je wat je gemaakt hebt naar de arduino. Dát hard- en software gedeelte moet ik eerst eens installeren om na te kunnen spelen. Heb je trouwens voor de chinese Arduino's een speciaal stukje software nodig om je USB poort aan te sturen?
Met QUIT sla je het programma op en sluit je af maar ik zie nergens de mogelijkheid een filenaam aan te geven. Je wilt toch je frutsels niet steeds overschrijven maar bewaren lijkt me. SAVE is tussendoor opslaan zonder af te sluiten?
CLEAR is een gevaarlijke. Alles wat je gemaakt hebt is meteen weg. Er is geen UNDO knop dus kan deze CLEAR knop niet verder weg van de PROGRAM of eerst de vraag "weet u het zeker" ofzo voordat je werk wordt verwijderd.
Een UNDO knop is overigens altijd erg handig.

2) Verder zijn de blokjes erg mini als je informatie wilt invoeren. Voor mij als senior  ;D  mogen ze wel wat groter.
Met vriendelijke groet, Martin

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #18 Gepost op: 14 October 2022, 17:52:14 »
Interessant voor mij als geïnteresseerde maar onwetende op het gebied van arduino’s.
Ik ga dit draadje volgen en wellicht binnenkort ‘s zo’n arduinootje zien te bemachtigen.
De groeten van Rob

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 October 2022, 21:15:32 »
Vragen die nu in me op komen:
1) Ik stoei nog met de volgende functies SAVE PROGRAM CLEAR en QUIT.
Misschien wil je hier apart een definitie van maken in je uitleg op je website?
Ja dat is een goed idee...  ::)

Eerst was er de 'save' knop. Met save kon ik het programma opslaan in een .csv zodat je bij het openen weer verder kon gaan waar je gebleven was.
Vervolgens kwam de 'PROGRAM' knop omdat ik natuurlijk het arduino programma moest maken.

Toen ervaarde ik dat ik nog wel eens per ongeluk het programma afsloot met escape.. dat kon ik er uit slopen maar toen had ik geen methode om het programma te sluiten (hoewel ALT-F4 ook werkt) + ik zou aanvankelijk een borderloze (dus zonder kruisje rechts bovenin) maken. Dus toen kwam QUIT in het leven.

Maar toen had ik al gauw met regelmaat dat ik op QUIT drukte zonder op te slaan... super vervelend natuurlijk. Dus toen deed quit meteen alles maar... die 2 regeltjes.

Citaat
Heb je trouwens voor de chinese Arduino's een speciaal stukje software nodig om je USB poort aan te sturen?
Dat verschilt wel eens per computer maar idd. De Chinese kopieen maken gebruik van een andere usb chip en die driver staat niet standaard op elke computer. Dat is de CH340 driver.  Die kan je o.a. hier vinden. Het ziet er erg chinees en sketchy uit, maar deze werkt.

Citaat
Met QUIT sla je het programma op en sluit je af maar ik zie nergens de mogelijkheid een filenaam aan te geven. Je wilt toch je frutsels niet steeds overschrijven maar bewaren lijkt me.
Nee dat klopt helemaal en dat moet ik ook nog doen.

Citaat
SAVE is tussendoor opslaan zonder af te sluiten?
Ja dat klopt, maar aangezien Quit het ook doet, is die een beetje.. overbodig op dit moment. Maar vanwege het vorige puntje, laat ik hem er wel in staan. Dan kan je tussentijdse programma's nog opslaan onder een andere naam

Citaat
CLEAR is een gevaarlijke. Alles wat je gemaakt hebt is meteen weg. Er is geen UNDO knop dus kan deze CLEAR knop niet verder weg van de PROGRAM of eerst de vraag "weet u het zeker" ofzo voordat je werk wordt verwijderd.
Een UNDO knop is overigens altijd erg handig.
Added to todo list  ;)

Citaat
2) Verder zijn de blokjes erg mini als je informatie wilt invoeren. Voor mij als senior  ;D  mogen ze wel wat groter.
Ik kan wel inzoomen en uitzoomen, maar wat ik nog niet kan is 'panning' (<= het verplaatsen van je scherm om een ander deel te kunnen zien). Daar was ik mee bezig maar dat panning blijkt tricky te zijn. Ik had wel wat succesen, maar ik sloopte telkens iets anders. Nieuwe blokjes aanmaken was ruk, blokjes werden anders getoond dan dat ze stonden.. Toen bedacht ik me, omwille van mijn mentale gezondheid, om eerst het file systeem te gaan maken om met meerdere bestanden te werken.

Omtrent die teksten.  Ik kan het zoomen wel terug zetten, dan worden de blokjes groter (of kleiner  :P), maar je kan minder blokjes kwijt. Ik kan ook de ingevoerde nummers weergeven bovenin het scherm. Dan kan je tenminste zien wat je precies aan het tikken ben.

Ik zal van de week weer ff aan de slag gaan, op naar v1.1.0.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 October 2022, 12:35:34 »
Bas, we zien het graag tegemoet  :laugh:
Met vriendelijke groet, Martin

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #21 Gepost op: 15 October 2022, 12:44:15 »
Krijg ik zo waarlijk Siemens S5/S7 flashbacks  ;D

Ik volg ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #22 Gepost op: 15 October 2022, 12:57:48 »
Hier ligt al tijden een arduino stof te verzamelen..... :-[
De onvermijdelijke (beginners-) vraag; doet de Linux download het ook op de Mac?

Grtz Gerard

bask185

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2022, 14:34:11 »
Nee maar ik kan ook een Mac binary exporteren. Alleen de Windows versie heeft embedded Java. Mac en Linux gebruikers moeten zelf er voor zorgen dat ze Java 8 hebben (als dat er standaard nog niet op zit)

Het laden en opslaan van meerdere bestanden werkt inmiddels. Ik kan ook gebruik maken van die standaard schermpjes  ;D

Mvg,

Bas

EDIT:
Mac lijkt een opstakel te zijn  :-\  Ik eh... moet ff dingen op internet opzoeken..

« Laatst bewerkt op: 15 October 2022, 14:46:28 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 October 2022, 17:04:30 »
Ik heb een update gedaan. Versie V1.1.0  (y)

De changelog
Citaat
commit a0eb3c1299a65baeb9ba31b47919cbcb5fbf47d3 (HEAD -> master, tag: V1.1.0)
Date:   Sat Oct 15 15:26:07 2022 +0200

- enabled zooming with middle mousewheel (N.B. panning does not work)
    - adjustable numbers like pin numbers and times are now visable in the texts on top of the display
    - loading and saving files of choise is added. It works using the OS's windows
    - added changelog.txt to deployed new versions.
    - clear button has been removed

Ik heb ook de website aangepast met een paar nieuwe filmpjes (met audio deze keer  :P)

Ik weet niet of dit iemand nog interesseert maar ik leg wel uit hoe het versie beheer ongeveer werkt. Dus je kan hier stoppen met lezen  ;D

Een versie nummer bestaat uit drie getallen. Het eerste getal is de hoofd versie, het 2e getal is de revisie met feature update en het laatste getal zijn de bug fixes.

Als ik op versie 1.2.3 zit, en ik los een bug op, wordt dat versie 1.2.4. Als ik een feature toevoeg, zou het 1.3.3 worden. Als het een dusdanige wijziging betreft dat de nieuwe software niet meer backwards compatibel is dan gaat het eerste nummer omhoog en wordt de rest gereset.

Als ik dus dingen toevoeg waardoor je niet langer je bestaande programma's kan openen, dan zou ik versie 2.0.0 hebben.

Ik beheer mijn software in git. Git is een versie beheer software waar een groot deel van alle programmeurs mee werken. Er zitten handige tools in om je software mee te beheren, je kan opsporen wanneer een bepaalde bug zijn entree gedaan heb, je kan versies vergelijken met elkaar etc.

Een van de features is de zgn ' git tag'. Met een tag release ik een versie. Dan moet ik een naampje invullen. In mijn geval zijn dat die hierboven besproken nummers.

Dit is een grafische weergave van hoe mijn 'boom' er uit ziet.

Elk zo'n bolletje is een 'commit'. De wijzigingen liggen opgeslagen in de commits. Je kan met git heel makkelijk wisselen tussen commits om te bekijken hoe het vroeger precies zat.

Ik heb voor mezelf en voor werk eerder een scriptje gemaakt waarmee je nieuw software versie kan releasen. Dat scriptje heb ik nu aangepast en met dit script wordt een boel voor me gedaan.

Als ik dit script uitvoer dan moet ik eerst een versie nummer intikken, dan moet ik tekst invoeren van wat ik allemaal uitgespookt heb (de release notes/changelog). Dit versienummer wordt vervolgens toegevoegd aan de broncode van FunctionBloX en daarna wordt het project opnieuw gecompileerd om het versie nummer in het programma zelf te krijgen. Dat zijn die zware nummers onder in.

Ik maak ook gebruik van git om de changelogs te maken. Voor een commit moet ik toch invoeren wat ik doe. Het script neemt alleen de commits waar een tag aan is geplakt, en gebruikt die om de changelogs aan te maken. In de changelog staan daarom de tags, het commit nummer, de datum en de beschrijving. (Er staat dan ook nog in welke op welke 'branch' de commit zit)
commit a0eb3c1299a65baeb9ba31b47919cbcb5fbf47d3 (HEAD -> master, tag: V1.1.0)
Date:   Sat Oct 15 15:26:07 2022 +0200

Dan laat het script processing de 'binaries' (<= de applicatie die ik jullie laat downloaden) uitpoepen, dan worden er nog wat dingetjes zoals de plaatjes en de changelog naar gekopieerd en alles wordt dan in 2 zipjes gestopt voor windows en voor linux. En als laatste worden de zipjes getransplanteerd van mijn werk folder naar de dropbox folder toe om voor jullie te downloaden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 October 2022, 17:10:54 »
@BrightonBelle
Processing kan niet meer van windows of linux naar mac converteren. Dit kon wel ooit. De schuldige in dit verhaal is mac. Apple moest weer moeilijk doen op een gegeven moment.

Andersom werkt het wel, je kan dus op een mac pc wel processing programma's converteren naar windows en linux.. waar men gewoon makkelijk doet  :P

Op de download pagina van processing kan je zelf ook processing installeren. Dat stelt weinig voor, je haalt een zipje oid binnen, die zet je waar je wilt en je kan direct projecten openen en runnen.

Als je dan processing werkend heb, heb je alleen mijn broncode nodig en die kan je ook als zipje downloaden.

Ik zal hiervan ook even een filmpje maken. <-- DONE Het werkt namelijk voor windows en linux niet anders.

<a href="https://www.youtube.com/v/lYxcaTHD8Sc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/lYxcaTHD8Sc</a>

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 15 October 2022, 17:46:57 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #26 Gepost op: 15 October 2022, 19:04:58 »
Top Bask! Dat van Apple die moeilijk doet komt me bekend voor!
Ik ga er morgen ff voor zitten.  Heel erg bedankt al vast!

Grtz Gerard

bask185

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 April 2023, 22:56:11 »
Ik heb vandaag nog een todo'tje van mijn lijst kunnen scrappen  ;).

Ik heb een DCC blokje toegevoegd aan FunctionBloX  :police:

Het blokje zelf werkt tamelijk simpel. Je kan in het blokje een getal invoeren, dat is het DCC adres. Als dat adres wordt aangestuurd, verandert uitgang Q naar hoog of laag afhankelijk van of de wissel recht of krom wordt geschakeld. Recht is hoog, en krom is laag. Website is up-to-date

Het werkt zover op mijn testplankje. Je kan niet zomaar je arduino aan DCC hangen daar heb je een optocoupler voor nodig. Ik heb daar een minimalistische printje voor ontworpen. Weinig soldeer werk  (y)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 01 May 2023, 11:27:42 »
Ik heb nog 2 optocouplers van arduino liggen
Kan het daar ook mee
En hoe sluit je dat aan

bask185

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 May 2023, 11:56:12 »
Train-Science.com
Train-Science github