Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36

Auteur Topic: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)  (gelezen 8927 keer)

bask185

• Offline Offline
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Gepost op: 12 October 2022, 22:00:06 »
Beste modelspoorder,

Speciaal voor diegene die geen kaas hebben gegeten van programmeren. Heb ik een grafisch programma gemaakt, genaamd 'Function BloX' om je Arduino te vertellen wat hij moet doen zonder dat je code hoeft te neer te kalken.

Function BloX werkt met zogenaamde 'logische poorten' uit de digitale techniek. Sommigen van jullie zullen dit herkennen omdat dit iets is wat op sommige middelbare scholen wordt gegeven als onderdeel van het vak Natuurkunde. Deze digitale techniek vind je bijvoorbeeld ook terug in de wereld van pneumatiek.  Pneumatiek kent OF ventielen en EN ventielen en Function BloX kent OF poorten en EN poorten.

Ik heb op mijn zeer prille en nog-in-ontwikkeling website een uitgebreide pagina gemaakt waarin alles wordt uitgelegd met een paar filmpjes. Onderin deze pagina wordt uitgelegd hoe makkelijk het is te installeren en te gebruiken. Een filmpje van het gebruik zet ik ook hier neer.

<a href="https://www.youtube.com/v/O_fTdzTvBJY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/O_fTdzTvBJY</a>

Het is mijn hoop dat dit mensen verder kan helpen met arduino projectjes die niet van de grond komen. Het zou natuurlijk leuk zijn als meer mensen dingen rondom hun modelbaan kunnen laten bewegen en lichteffecten kunnen geven  :angel:.

Dit is de eerste release. Ik heb elk blokje afzonderlijk en in een combinatie getest, maar ik heb nog niet echt grote programma's gebruikt. Dat AHOB voorbeeld op mijn site.. die zou moeten werken.. en ik denk dat hij ook werkt, maar of hij echt werkt dat weet ik nog niet... maar ik denk het wel  :P

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 12 March 2024, 21:25:31 door Reinout van Rees. Reden: url gefixt »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

• Gast
Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2022, 07:18:05 »
Ik vind dit een leuk initiatief. Ik denk, dat er ook veel meer gebruik gemaakt gaat worden van de Arduino. Ik heb gezien, dat jij er ook lekker mee bezig bent.
Ook bij de buren is er iemand, die de Arduino gebruikt voor steppermotoren om wissels om te zetten. De Arduino wordt dan aangestuurd met iTrain. De houders maakt hij mbv. een 3D-printer.

Wat zou het mooi zijn als we hier ook .ino zouden kunnen uitwisselen.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2022, 17:43:12 door Duikeend. Reden: link foutje aangepast »

meino

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2022, 09:52:32 »
Cor er zijn diverse draadjes op het forum waarin delen en ook vaak complete .ino bestanden zijn gepubliceerd. Daar zitten ook het aansturen van stappenmotors en koppelingenvia DCC tussen. Of bedoel je dat een complete .ino bestand in de vorm van een plaatje, als een soort aanhangsel gepubliceerd kan worden?

Groet Meino

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2022, 10:33:33 »
[offtopic]
Die stappenmotoren heb ik thuis ook liggen. Ik heb er eentje aan de praat gekregen, maar ze hebben echt weinig koppel. Iemand wilde ze gebruiken voor peco wissels maar met de veer er nog in... dat ging hem niet worden. Zonder veer denk ik dat het wel een succes is zoals op het filmpje. Ik heb wel ook een SMD print ontwerp liggen voor deze motoren met DCC interface, maar die staat niet hoog op mijn todo lijst.

Ik heb laatste een nieuwe servo beugel ontworpen en geprint om met microswitches de punstukken te polariseren. Ik denk dat dat een groter succes wordt.
[/offtopic]

Ik heb omtrent stappenmotors wel plannen voor in Function Blox. Hoewel dat hier nog niet relevant is, ben ik een universele print aan het maken met o.a. een H brug. Die print van het filmpje is versie 1, versie 2 is besteld, versie 3 is ontworpen en 4 moet nog worden uitgewerkt  ::). Met deze print kan je 2 analoge pwm regelaren mee maken, je kan hem dan ook als DCC booster gebruiken of je kan er een stappenmotor mee aansturen (zonder microstepping). En behalve de H brug, heb ik nog 8 servo connectoren, 8 ingebouwde relais, 16 ingangen met of zonder stroomdetectie te gebruiken, 2 analoge ingangen voor bijvoorbeeld potmeters en versie 4 wil ik een loconet-B interface geven.

Behalve een paar standaard .ino bestanden die je er zo in kan schieten voor bijvoorbeeld een pwm regelaar die je kan bedienen met een multimaus. Wil ik deze print ook kunnen 'programmeren' met een aangepast versie van Function BloX. Dan kan je de print gebruiken als loconet terugmelder,  loconet  servo decoder,  loconet relais decoder, 2 kanaals loconet booster <--  of deze 4 dingen tegelijk. Je moet nu ook denken aan een loconet rijregelaar. Met de H brug en de ingangen zou je er ook een draaischijfdecoder van kunnen maken (hoewel dat ik deze nog uitvogelen).

En om het dan nog makkelijk te houden, wil ik op voorhand dan een paar standaard Function BloX programma's bij leveren met de bovengenoemde functionaliteiten.

@ Cor,
Als je voor iets een .ino nodig heb, moet je me mailen. Daar kan ik je bij helpen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2022, 11:14:41 »
Tjee Bas, dit zou voor mij een uitkomst zijn. Ik heb een blind spot voor programmeren maar die digitale functies ken ik nog uit mijn middelbare school tijd al is dat alweer een paar jaar geleden.

Ik ga het proberen en meld me als ik ergens tegenaan loop.

Inmiddels je site en uitleg even doorgenomen maar het is toch wat complexer zo op 't 1e gezicht  :o
« Laatst bewerkt op: 13 October 2022, 11:29:41 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2022, 11:32:14 »
Je moet natuurlijk wel wat kunnen met je arduino  ;D. Als ik het strikt digitaal had gehouden, kon je helemaal niks doen met pwm, servo's en analoge sensors   :police:
Train-Science.com
Train-Science github

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2022, 11:53:24 »
De 1e paar YT filmpjes zijn helaas zonder geluid en ik had meteen een 1e vastloper in je programma maar we strompelen verder.

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2022, 11:59:28 »

Je moet natuurlijk wel wat kunnen met je arduino  ;D . Als ik het strikt digitaal had gehouden, kon je helemaal niks doen met pwm, servo's en analoge sensors   :police:

Gelukkig heb ik aanvullend nog een hbo opleiding erachteraan gedaan  ;D
Maar ook dat is alweer een tijdje geleden.

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2022, 12:10:24 »
Bas, ik mis lampjes en schakelaars om te testen?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2022, 12:20:16 »
Bedankt voor je input Martin!

Dat zijn de input en output blokjes. Linker kolom.

De inputs maken standaard gebruik van hun interne pull-up weerstanden. Dus als je niks aansluit is de input standaard 'hoog'. Met een schakelaar kan je de input aan de ground verbinden.

Citaat
De 1e paar YT filmpjes zijn helaas zonder geluid
Dat klopt, die zijn ook zonder geluid opgenomen. Ik had toen ook nog geen webcam. Ik dacht de textuele uitleg met een klein beetje visualisatie (pff moeilijke woorden vandaag  ::) ) voldoende was.

Als je programma vastloopt, crasht het dan? of doet het simpelweg niks meer. Dat laatste heb ik zelf ook wel eens, maar dat komt dan doordat ik per ongeluk ergens onder in een blokje klik en dan moet ik een nummer aanpassen. Zolang ik dan niet op enter drukt, kan ik dan niks doen.

Ik denk dat het wel mogelijk is, om dat aan te passen. Als je een nummer aangepast heb, dat je niet perse hoeft te "enteren" maar gewoon elders kan klikken.. Dat is misschien nog wel makkelijker ook  :police:

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2022, 12:23:29 »
Ik heb er niet inhoudelijk naar gekeken maar het idee klinkt goed. Leuk om het zo voor anderen laagdrempeliger te maken.
(al blijf ik zelf gewoon lekker programmeren :) )
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2022, 12:31:47 »
 (y)
Ik heb het gedownload ,en het komt in beeld
Ik ga het weekend weer eens lekker stoeien hiemee

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2022, 12:43:17 »
Function BloX werkt met zogenaamde 'logische poorten' uit de digitale techniek. Sommigen van jullie zullen dit herkennen omdat dit iets is wat op sommige middelbare scholen wordt gegeven als onderdeel van het vak Natuurkunde. Deze digitale techniek vind je bijvoorbeeld ook terug in de wereld van pneumatiek.  Pneumatiek kent OF ventielen en EN ventielen en Function BloX kent OF poorten en EN poorten.
Bas

Bas ,

Dit ziet er veelbelovend uit.
Ik ga dit volgend weekend eens bekijken, hoewel Arduino programmeren me inmiddels wel enigszins lukt.
Maar als het slimmer  en sneller kan met meer documentatie (wat je zo ook impliciet doet) lijkt het handiger.

Dank alvast voor het delen. Eric

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2022, 12:51:18 »
Bas, ik ga er nog verder mee stoeien en zal al mijn vragen en opmerkingen bij elkaar rapen. Hopelijk komen anderen ook nog met opmerkingen.

Misschien kun je achteraf de YT filmpjes nog van geschreven commentaar of opnieuw inspreken voorzien?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2022, 12:56:48 »
Met mn nieuwe WC ( = afkorting voor Web Cam niet Water Closet  :P ) kan ik dat nu  ;)

Vanavond is wel modelspoorclubavond, dan ben ik niet zo actief hier.
Train-Science.com
Train-Science github