Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
  

Auteur Topic: Artitec Plan E probleempje..  (gelezen 2767 keer)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Artitec Plan E probleempje..
« Gepost op: 03 April 2008, 15:41:42 »
Ik heb sinds 2 dagen 2 van die mooie Artitec Plan E-tjes in mijn bezit (en heb er gelijk 2 van de volgende serie besteld ;) ), maar nu zit ik met een klein probleempje, de rijtuigen hebben de neiging om te gaan overbufferen, en zich daardoor uit de rails te trekken. ik dacht eerst dat dit door de meegeleverde (kort) koppelingen kwam, dus heb ik die laten verwisselen (een van de rijtuigen was beschadigd, dus kon ik die mooi even ruilen), maar het probleem blijft bestaan. ik rijd op Trix C-rails, en mijn kleinste boogstraal is R2 (+/-435mm geloof ik) wat waarschijnlijk een gedeelte van het probleem is. weet iemand hier een oplossing voor dit probleem? ik zat er zelf aan te denken om de buffers een klein stukje te verkorten, maar vind dat nogal drastisch voor zo'n duur model.

groeten,

Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2008, 15:42:22 »
Heb je al op de site van artitec gekeken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2008, 15:50:12 »
Als het goed is, hoor je bij de rijtuigen kleine koppelingaanpassingen meegeleverd te hebben, waardoor de rijtuigen iets verder uit elkaar komen. Het probleem van overbufferen is daarmee van de baan.

Gerard

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2008, 15:53:07 »
Ah ik zie het nu, had er de vorige keer overheen gelezen, stom. :-[
maar goed volgens mij heb ik dus inderdaad die verlengde koppelingen, en het probleem blijft bestaan, wel is waar een stuk minder, maar vooral bij de wissels, waar ik dezelfde boogstraal hanteer blijven de rijtuigen van tijd tot tijd achter elkaars buffer hangen.

-Sander

weerd, zal het even nakijken, hoop dat je gelijk hebt :)

ps, heb net gekeken, en het zat er inderdaad bij, stom van me :-[
« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 15:55:05 door Sander Jordans. Reden: aanvulling »
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2008, 15:56:11 »
Is een bekend probleem ik heb er zelf ook last van, maar alleen bij geduwde treinen. Bij getrokken treinen gaat het gewoon goed, is dat bij jou ook?

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2008, 16:06:43 »
Michiel, getrokken gaat in ieder geval een stuk beter dan geduwd, het achterste draaistel loopt er wel regelmatig uit, maar ik denk dat dat meer met de wielstellen en het lage gewicht van de rijtuigen te maken heeft, geduwd is een heel ander verhaal, na de eerste bocht lag het setje meteen een heel end naast de rails.

ps, heefd iemand wel eens geprobeert de rijtuigen te verzwaren, of is dit niet echt nodig?

-Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2008, 17:56:04 »
De wielen verwisselen voor exemplaren met een langere flens wil ook wel helpen, dat heb ik ook gedaan, getrokken gaat er nu niks mis. De standaard wielen die er onder zitten zijn RP-25 wielen met een hele korte flens, ik heb ze verruild voor de standaard Roco wielen en dat gaat prima.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2008, 18:34:37 »
Aan de 144 gram van het rijtuig ligt het niet. Het ligt puur aan de wielen, die geen RP25 zijn overigens; zie de opmerkingen bij de materieelverslagen nav de test .

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 18:43:16 door DE_II »

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2008, 23:50:22 »
heb vanmiddag die verlengstukken op mn koppelingen gelijmd, en gelukkig heeft dit het ontsporen zo goed als opgeheven. het verwijderen van de koppeling heeft er helaas wel voor gezorgd dat een van de WC afvoer pijpen er af schoot, gelukkig moet dat wel te lijmen zijn, maar blijft zonde :(

anyway, iedereen bedankt voor de hulp!

-Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

KeesR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #9 Gepost op: 04 April 2008, 11:21:48 »
Sander,
Nog even terugkomend op het ontsporen van het achterste draaistel: bij mij werd dit veroorzaakt door het minder soepel draaien van het stel om z'n as. Dit kwam weer door het aangebrachte vulringetje tussen draaistel en bodem (zit niet bij alle draaistellen). Door dit ringetje wordt als het ware de lengte van de schacht van draaistel tot de borgnokjes, waarmee het stel in de bodem wordt geklikt, te kort en klemt het stel enigszins in de bodem, waardoor het een beetje stroef draait. Iets aan de onderkant van de borgnokjes weghalen (vijlen) was de oplossing.
Overigens liepen bij mijn plan-E's ook nogal wat wielassen aan de bovenkant aan tegen de draaistellen. Ook hier heb ik de nodige ruimte moeten maken om de rijtuigen soepel te laten lopen. Ook heb ik de originele wielen op 13,8 mm  binnenkant flens afgesteld (is wel niet zoals het hoort, maar werkt wel bij Märklin C-rail) en heb de remvoeringen verwijderd (al helemaal niets voor de puristen onder ons, ik weet het). Nu lopen 7 rijtuigen achter de Mä 1215 op hoge snelheid door alle mogelijke Mä C-rail wisselcombinaties en R1-bochten zonder probleem. Dus bij normaal bedrijf loopt het geheel als de spreekwoordelijke trein. Sommige van deze ingrepen zijn misschien niet werkbaar ingeval van jouw Trix rail maar misschien hebben jij en anderen hier wat aan.
Succes en groet,
Kees