Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)  (gelezen 1935 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Gepost op: 09 oktober 2022, 21:43:56 »
Karst!

Kunnen je DCC decoders ook werken onder lokadressen in plaats van accessoireadressen? Ik ben thuis met mijn DIY spul dat aan het gebruiken, maar dat werkt echt heerlijk  ;D Ik kan lekker met 1 druk op op een cijfer toets (voor lok functie) een wissel 2 kanten opsturen. 10 wissels per lok adres. Meeste handregelaren zijn sws half waardeloos wanneer je er wissels mee wilt omzetten.

Ik had nog een misschien voor jou interessant idee omtrent een servo decoder. Ik lees zo'n beetje overal dat die bestaande dingen tamelijk vervelend zijn om in te stellen. Ik heb zelf een DK ding, maar nog nooit mee gespeeld. Ik kan op Rosedale Abbey de laatst gezette servo fine tunen met lok functies 11 en 12. Ik heb voor mij dan express F11 en F12 gepakt omdat dat me forceert de shift knop in te drukken op de multimaus.

Ik dacht om een dcc servo decoder te finetunen om ook zo iets te doen. Je stelt een wissel, drukt op een configknopje, en met de eerste beste handregelaar kan je dan je servo finetunen graad voor graad.

Geen configuratie kastje nodig, geen computer programma nodig, geen CV's nodig, alleen de handregelaar die men al heeft. Anyways dit is hoe ik een ideale servo decoder voor me zie.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2022, 12:09:59 door Reinout van Rees. Reden: Oorspronkelijke versie hersteld »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2022, 22:58:54 »
bask,

is het misschien een idee om je briljante ideeën via een PB aan Karst te sturen. Ik vrees dat veel lezers weinig of niets snappen van je voor ogen of beter in gedachten hebt.

Dit is niet sarcastisch bedoelt, maar ik realiseer me dat het wel als zodanig te lezen is.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2022, 23:16:01 »
Oh die heeft al lang een lijstje in z'n mail box staan.

Maar wat vind je precies lastig aan dat wat ik zei? Ik heb het alleen gehad over hoe ik zo'n servo decoder zou willen inregelen namelijk met de cijfer knopjes op m'n multimaus. Dat was het...

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2022, 23:30:33 »
Bas,

voor alfa's is wiskunde onbegrijpbaar, talen zijn meestal niet het sterkste punt van beta's. Vrouwen redeneren (m.i.) anders dan mannen. En zo zijn er nog wel wat andere verschillen tussen mensen te benoemen. Het is meer de hoeveelheid briljante ideeën die de aanleiding waren voor mijn suggestie dan de inhoud van je een na laatste bericht.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2022, 10:53:30 »
@ Karst ik zal hier minder moeilijke vragen stellen, ik merk dat ik zo je klanten wegjaag  ;D

Dan maar iets minder moeilijk ??  ;D ;D ;D

Karst!

Kunnen je DCC decoders ook werken onder lokadressen in plaats van accessoireadressen? Ik ben thuis met mijn DIY spul dat aan het gebruiken, maar dat werkt echt heerlijk  ;D Ik kan lekker met 1 druk op op een cijfer toets (voor lok functie) een wissel 2 kanten opsturen. 10 wissels per lok adres. Meeste handregelaren zijn sws half waardeloos wanneer je er wissels mee wilt omzetten.

Ik had nog een misschien voor jou interessant idee omtrent een servo decoder. Ik lees zo'n beetje overal dat die bestaande dingen tamelijk vervelend zijn om in te stellen. Ik heb zelf een DK ding, maar nog nooit mee gespeeld. Ik kan op Rosedale Abbey de laatst gezette servo fine tunen met lok functies 11 en 12. Ik heb voor mij dan express F11 en F12 gepakt omdat dat me forceert de shift knop in te drukken op de multimaus.

Ik dacht om een dcc servo decoder te finetunen om ook zo iets te doen. Je stelt een wissel, drukt op een configknopje, en met de eerste beste handregelaar kan je dan je servo finetunen graad voor graad.

Geen configuratie kastje nodig, geen computer programma nodig, geen CV's nodig, alleen de handregelaar die men al heeft. Anyways dit is hoe ik een ideale servo decoder voor me zie.

Mvg,

Bas

Ik denk dat je voor zoiets toch echt een nieuw draadje moet maken. Of misschien wil een mod het daarheen verplaatsen.
Dan ga ik er daar wel op in. Hier veroorzaakt het alleen maar ruis. Bedenk, dat er hier "ook" mensen meelezen die gewoon willen weten wat YaMoRC is en levert.... ;)

@Ted

Dank voor de bijval. Ik kan het niet als sarcastisch lezen ;) (y)

Grtzz,
Karst

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2022, 10:57:00 »
Punt 1 was een legitieme vraag of de yamorc DCC decoders ook onder lokadressen kunnen werken.

Punt 2 zal ik weghalen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2022, 10:58:09 »
Ad 1) Nee.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2022, 11:43:59 »
Ik denk dat je voor zoiets toch echt een nieuw draadje moet maken.

Lijkt mij een goed idee, hoe goed ook bedoeld van Bas  ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2022, 11:51:46 »
Dan wel pas over een week of drie ;) Dan heb ik zelf een paar dcc servo decoders met punstukrelais om te configureren
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2022, 12:11:21 »
Ik heb het al wel nu afgesplitst om het oorspronkelijke draadje gefocust te houden.
Ik weet niet of de titel nu klopt, maar dat hoor ik anders vanzelf wel :)

Reinout-as-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2022, 13:16:26 »
Ik dacht een interessant idee te opperen voor een mogelijk toekomstig servo decoder van een bepaald populair nieuw bedrijf, maar het resultaat was een legio aan reports en dit afgesplitste draadje met mijn naam bovenaan.

Ik heb wanhopig geprobeerd precies dit te voorkomen, mijn schade ongedaan te maken en gesmeekt om dit in de digitale kliko te knikkeren. But they won't let me kill it. En nu moet ik er het beste van maken.

Citaat
Ik weet niet of de titel nu klopt, maar dat hoor ik anders vanzelf wel
Nee. Naar aanleiding van mijn laatst veroorzaakte afsplitsing van vele maanden gelee: "hoe ziet de ultieme handregelaar er uit" lijkt "Wat is de ultieme manier om een DCC servo decoder in te regelen (Yarmorc)" mij toepasselijker.

Totaal ongerelateerd aan wat meneer Drenth fabriekt, heb ik zelf een DCC servo decoder in de maak met ingebouwde puntstukrelais. Van weet ik wel eens lees, zijn de bestaande commerciële servo apparatus een drama om in te regelen.

Wat ik wil programmeren, is dat je het inleren kan doen met loc functie knopjes. Waarom loc functie knopjes? Nou dat is makkelijk in te drukken op je handregelaar. Het idee is dat dat je naar je servo kan kijken die in je baan zit en dat je met je handregelaar heel intuïtief de servo standen kan aanpassen.

Bovendien is alles beter dan je decoder aan een computer te hangen of via CVs configureren.. lijkt mij dan?

Het andere puntje is dat ik het ook optioneel wil maken om ipv DCC accesoire adressen ook loc functies te gebruiken om wissels te stellen. En waarom? Dan hoef je minder knopjes in te rammen op je handregelaar. Onder 1 loc adres zou je dan tot 10 wissels kunnen aansturen. Een 2e voordeel hiervan is dat kleinere handregelaren  zoals een roco lokmaus 2 ook wissels kan stellen via DCC... iets wat ze anders helemaal niet kunnen.

Ik meen dat sommige liftinski decoders dit laatste ook kunnen.
Citaat
The 1-DEC-DC can now shift turnouts with the function keys F1 to F4 of loc-addresses (e.g. Lokmaus 2®and R3®from Roco)!

Beide dingen heb ik thuis toegepast en wissels zo makkelijk aansturen en zo makkelijk configuren, dat werkt nu eenmaal als een trein.

Dus als het over 3 weken zover is, zal er misschien ergens op dit forum een filmpje van komen.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2022, 14:10:45 »
Hallo Bas,

Ik wil toch even reageren op jouw idee:

Ik had nog een misschien voor jou interessant idee omtrent een servo decoder. Ik lees zo'n beetje overal dat die bestaande dingen tamelijk vervelend zijn om in te stellen. Ik heb zelf een DK ding, maar nog nooit mee gespeeld. Ik kan op Rosedale Abbey de laatst gezette servo fine tunen met lok functies 11 en 12. Ik heb voor mij dan express F11 en F12 gepakt omdat dat me forceert de shift knop in te drukken op de multimaus.

Ik dacht om een dcc servo decoder te finetunen om ook zo iets te doen. Je stelt een wissel, drukt op een configknopje, en met de eerste beste handregelaar kan je dan je servo finetunen graad voor graad.

Misschien moet je dan toch eens met het "DK ding" gaan spelen: de servoposities laten zich op de DR4024 eenvoudig instellen door het gewenste servo te selecteren via het stellen van een wissel(adres), op het configknopje van de DR4024 te drukken en met snelheidsregelaar van de eerste de beste handregelaar via lok-adres 9999 vrijwel graad voor graad te finetunen... (Zie pagina 8 van de handleiding).

Dus zo innovatief is jouw idee niet...  ;)

En, als ik goed ben ingelicht, komt de DR4024 ook uit de creatieve geest van Karst Drenth... ::)

Groeten,
Bert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2022, 14:17:54 »
 (y) (y)

Klopt Bert. Dat idee is van alle tjden, as of we speak: 16 jaar oud ;) De eerste ServoSwitch had dat al.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2022, 14:21:06 door Karst Drenth »

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2022, 16:48:25 »
Ja, ik snap ook niet wat het speciale eraan is, Ik heb 29 servodecoders van Rosoft en die stel ik ook af met mijn handregelaar.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Idee: wissels via lokadres aansturen? (YAMoRC)
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2022, 17:20:47 »
Idd… aan den lijve ondervonden…. Werkt op zich goed, tenzij er een andere decoder in de baan hangt die 9999 ook als configuratie adres gebruikt. In mijn geval een draaischijfdecoder van ‘Die Digitalzentrale’ die daardoor al z’n instellingen kwijt was. Toch vrij lastig tijdens een tentoonstelling  ;D  ::)