Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)  (gelezen 4796 keer)

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Gepost op: 03 April 2008, 13:43:37 »
Allen,

Graag jullie feedback op onderstaand baanplan. Ik ben al een tijdje aan het ontwerpen en deze staat nu al een paar dagen stabiel op de tekentafel. Tijd om hem eens de groep in te gooien.

(schaal: vakjes zijn 10cm x 10cm)

Uitgangspunten:
- H0, NS, TPIII
- Boekenplank formaat (weinig beschikbare ruimte in de breedte)
- Zo kort mogelijk in de lengte (in verband met bezwaren van de wederhelft:))
- Basis idee een 3-2-2 Inglenook om te rangeren
- Reizigersvervoer wel vertegenwoordigd maar minimaal

Ontwerpbeslissingen:
- Reizigervervoer wordt gedaan door 2 baks treinstellen (plan V, hondekop, mat 46, blokkendoos)
- Perronspoor en het fiddle yard spoor wat in het verlengde ligt wordt voorzien van bovenleiding
- Fiddle yard heeft daarnaast een spoor voor een goederentrein van loc + 3 wagens
- Uithaalspoor van de Inglenook heeft daarom ook lengte van loc + 3 wagens
- Viaduct over het spoor heen om een optische scheiding tussen rangeerdeel en perron deel te krijgen
- Scheiding tussen rangeerterrein en fiddle yard (verbergen fiddle yard) door middel van een muur oid

Operatie:
- Reizigerstrein door middel van pendelautomaat
- Goederentrein komt binnen op uithaalspoor (automatisch?)
- Er wordt gerangeerd om een nieuwe goederentrein van 3 wagens samen te stellen
- Goederentrein vertrekt weer vanaf uithaalspoor naar fiddle yard.

Vragen:
- Algemene indruk
- Goederen spoor kruist reizigersspoor, is misschien niet handig?
- Zijn er grootspoor voorbeelden van de muur die ik wil gebruiken om de fiddle yard aan het oog te onttrekken?

Alvast bedankt!

Alexander_N

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • ---1520mm forever---
    • Russian model trains
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2008, 13:50:27 »
leuk ontwerp, maar je bent wel veel ruimte kwijt door de "bebouwing". Op een module waar elke centimeter telt, is het misschien beter om de gebouwen aan te kant neer te zetten?

je kunt dan de onderste 2 goederensporen verlengen en er meer ruimte voor waggons/locs creeren
SZD (CCCP)
RZD (Rusland)
UZ (0ekraine)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2008, 13:52:28 »
Meer realisme door de 3 weg wissel te evangen door 2 aparte. Ik weet het  kost meer ruimte maar 3weg komt zelden voor
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2008, 13:57:05 »
Ja maar je bespaard wel ruimte, en als je hier 2 wissels nee zet worden de sporen nog kleiner...

Misschien kan je ook everwegen om n-spoor te gaan rijden, want dan kan je veel meer rails kwijt en heb je meer mogelijkheden.

Zoals Alexander al zegt gebouw weghalen, en dan kan je ook een Inglenook van 5-3-3 maken...

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2008, 14:35:42 »
Bedankt voor de reacties zover.

Even nog wat overwegingen die ik in mijn hoofd wel gemaakt had maar dus niet opsgeschreven:

N is geen optie. Te weinig aanbod van NS TPIII materieel en H0 rijdt imho mooier (vroeger beide gehad).

Dat gebouw aan de rechterkant staat er enerzijds omdat het anders echt alleen maar rails is en ik wil wel een beetje de illusie van een werkelijkheid ophouden (ook al gebruik ik een driewegwissel :D). Anderzijds zou een 5-3-3 'nook betekenen dat het uithaalspoor aan de stations kant van het viaduct langer moet worden alsmede het spoor bestemt voor de goederentrein op de fiddle yard. Die 20-25 cm spoor daar extra voor nodig zijn aan beide kanten betekent dat de baan in totaal 40-50 cm langer gaat worden en die ruimte heb / krijg ik niet. Is natuurlijk wel de wens dus misschien dat ik die ook nog teken zodat 'ie afgekeurd kan worden en dan deze als "compromis" wel goedgekeurd wordt :D.


Suggestie om driewegwissel te vervangen en de bebouwing te verkleinen samengevoegd. Blijft nog steeds wat bebouwing over.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 15:14:00 door AlexanderR. Reden: Aangepast banenplan toegevoegd »

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2008, 15:50:48 »
leuk plan, maar waarom laat je de goederensporen niet tot in de gebouwen doorlopen, dan maak je van de gebouwen bijvoorbeeld goederenloodsen, of een locloods.
mvg, Xander

Roelof

  • Gast
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2008, 16:40:47 »
Goed plan maar is de term fiddle yard jouw wel bekend? De Engelsen gebruiken deze as een soort schuifbak, wat eigenlijk een soort vertaling is.
ik zie nergens dat er geschoven kan worden. Deze bakken zitten dan ook meestal aan het einde van een baan. Kijk eens op Engelse sites voor de weking van dit systeem. Een uitleg staat overigens ook in het "praktijkboek modelspoorwegen".

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2008, 16:58:39 »
Ronald,

Volgens mij noemen de engelsen die schuifbak een "traverser".
Een fiddle yard kan daar inderdaad mee uitgerust zijn (en als ik de ruimte had zou ik dat ook doen) maar dat hoeft niet. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fiddle_Yard voor een definitie.

Met vriendelijke groeten,

Alexander

Roelof

  • Gast
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2008, 17:13:36 »
Ik heb zelf dit systeem toegepast aan de voorkant van mijn baan wat ook een mogelijkheid is en schuifbaar gemaakt.

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2008, 19:05:21 »
533 versie ook maar even getekend.
Layout gaat van 160x30 naar 200x40.
Zal eens vragen wat m'n vriendin daar van vindt maar ik ben bang dat ik het antwoord wel kan raden.


Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2008, 19:13:28 »
En zo iets als dit:




Bron: http://www.hollandscale.nl

mvg, Matthijs

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2008, 20:41:47 »
Matthijs,

Volgens het artikel is tenminste een fiddle yard noodzakelijk en voor (doorgaand) reizigersverkeer zelfs twee! Dat zou neerkomen op een totale lengte van drie tot vier meter. Nou heb ik een hele lieve vriendin, maar dat ga ik echt niet verkocht krijgen. Wel een banenplan met plenty rangeermogelijkheden. Zit voor mijn gevoel iets van een timesaver in.

Is overigens voor mij een interresant artikel / site. Was al op zoek naar Nederlandse industriegebouwen en daar staan hier suggestie voor. Bedankt voor de link!