Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)  (gelezen 4787 keer)

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Gepost op: 03 April 2008, 13:43:37 »
Allen,

Graag jullie feedback op onderstaand baanplan. Ik ben al een tijdje aan het ontwerpen en deze staat nu al een paar dagen stabiel op de tekentafel. Tijd om hem eens de groep in te gooien.

(schaal: vakjes zijn 10cm x 10cm)

Uitgangspunten:
- H0, NS, TPIII
- Boekenplank formaat (weinig beschikbare ruimte in de breedte)
- Zo kort mogelijk in de lengte (in verband met bezwaren van de wederhelft:))
- Basis idee een 3-2-2 Inglenook om te rangeren
- Reizigersvervoer wel vertegenwoordigd maar minimaal

Ontwerpbeslissingen:
- Reizigervervoer wordt gedaan door 2 baks treinstellen (plan V, hondekop, mat 46, blokkendoos)
- Perronspoor en het fiddle yard spoor wat in het verlengde ligt wordt voorzien van bovenleiding
- Fiddle yard heeft daarnaast een spoor voor een goederentrein van loc + 3 wagens
- Uithaalspoor van de Inglenook heeft daarom ook lengte van loc + 3 wagens
- Viaduct over het spoor heen om een optische scheiding tussen rangeerdeel en perron deel te krijgen
- Scheiding tussen rangeerterrein en fiddle yard (verbergen fiddle yard) door middel van een muur oid

Operatie:
- Reizigerstrein door middel van pendelautomaat
- Goederentrein komt binnen op uithaalspoor (automatisch?)
- Er wordt gerangeerd om een nieuwe goederentrein van 3 wagens samen te stellen
- Goederentrein vertrekt weer vanaf uithaalspoor naar fiddle yard.

Vragen:
- Algemene indruk
- Goederen spoor kruist reizigersspoor, is misschien niet handig?
- Zijn er grootspoor voorbeelden van de muur die ik wil gebruiken om de fiddle yard aan het oog te onttrekken?

Alvast bedankt!

Alexander_N

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • ---1520mm forever---
    • Russian model trains
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2008, 13:50:27 »
leuk ontwerp, maar je bent wel veel ruimte kwijt door de "bebouwing". Op een module waar elke centimeter telt, is het misschien beter om de gebouwen aan te kant neer te zetten?

je kunt dan de onderste 2 goederensporen verlengen en er meer ruimte voor waggons/locs creeren
SZD (CCCP)
RZD (Rusland)
UZ (0ekraine)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2008, 13:52:28 »
Meer realisme door de 3 weg wissel te evangen door 2 aparte. Ik weet het  kost meer ruimte maar 3weg komt zelden voor
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2008, 13:57:05 »
Ja maar je bespaard wel ruimte, en als je hier 2 wissels nee zet worden de sporen nog kleiner...

Misschien kan je ook everwegen om n-spoor te gaan rijden, want dan kan je veel meer rails kwijt en heb je meer mogelijkheden.

Zoals Alexander al zegt gebouw weghalen, en dan kan je ook een Inglenook van 5-3-3 maken...

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2008, 14:35:42 »
Bedankt voor de reacties zover.

Even nog wat overwegingen die ik in mijn hoofd wel gemaakt had maar dus niet opsgeschreven:

N is geen optie. Te weinig aanbod van NS TPIII materieel en H0 rijdt imho mooier (vroeger beide gehad).

Dat gebouw aan de rechterkant staat er enerzijds omdat het anders echt alleen maar rails is en ik wil wel een beetje de illusie van een werkelijkheid ophouden (ook al gebruik ik een driewegwissel :D). Anderzijds zou een 5-3-3 'nook betekenen dat het uithaalspoor aan de stations kant van het viaduct langer moet worden alsmede het spoor bestemt voor de goederentrein op de fiddle yard. Die 20-25 cm spoor daar extra voor nodig zijn aan beide kanten betekent dat de baan in totaal 40-50 cm langer gaat worden en die ruimte heb / krijg ik niet. Is natuurlijk wel de wens dus misschien dat ik die ook nog teken zodat 'ie afgekeurd kan worden en dan deze als "compromis" wel goedgekeurd wordt :D.


Suggestie om driewegwissel te vervangen en de bebouwing te verkleinen samengevoegd. Blijft nog steeds wat bebouwing over.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 15:14:00 door AlexanderR. Reden: Aangepast banenplan toegevoegd »

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2008, 15:50:48 »
leuk plan, maar waarom laat je de goederensporen niet tot in de gebouwen doorlopen, dan maak je van de gebouwen bijvoorbeeld goederenloodsen, of een locloods.
mvg, Xander

Roelof

  • Gast
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2008, 16:40:47 »
Goed plan maar is de term fiddle yard jouw wel bekend? De Engelsen gebruiken deze as een soort schuifbak, wat eigenlijk een soort vertaling is.
ik zie nergens dat er geschoven kan worden. Deze bakken zitten dan ook meestal aan het einde van een baan. Kijk eens op Engelse sites voor de weking van dit systeem. Een uitleg staat overigens ook in het "praktijkboek modelspoorwegen".

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2008, 16:58:39 »
Ronald,

Volgens mij noemen de engelsen die schuifbak een "traverser".
Een fiddle yard kan daar inderdaad mee uitgerust zijn (en als ik de ruimte had zou ik dat ook doen) maar dat hoeft niet. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fiddle_Yard voor een definitie.

Met vriendelijke groeten,

Alexander

Roelof

  • Gast
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2008, 17:13:36 »
Ik heb zelf dit systeem toegepast aan de voorkant van mijn baan wat ook een mogelijkheid is en schuifbaar gemaakt.

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2008, 19:05:21 »
533 versie ook maar even getekend.
Layout gaat van 160x30 naar 200x40.
Zal eens vragen wat m'n vriendin daar van vindt maar ik ben bang dat ik het antwoord wel kan raden.


Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2008, 19:13:28 »
En zo iets als dit:




Bron: http://www.hollandscale.nl

mvg, Matthijs

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Feedback gevraagd (H0 Baanplan)
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2008, 20:41:47 »
Matthijs,

Volgens het artikel is tenminste een fiddle yard noodzakelijk en voor (doorgaand) reizigersverkeer zelfs twee! Dat zou neerkomen op een totale lengte van drie tot vier meter. Nou heb ik een hele lieve vriendin, maar dat ga ik echt niet verkocht krijgen. Wel een banenplan met plenty rangeermogelijkheden. Zit voor mijn gevoel iets van een timesaver in.

Is overigens voor mij een interresant artikel / site. Was al op zoek naar Nederlandse industriegebouwen en daar staan hier suggestie voor. Bedankt voor de link!