Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Zoekfunctie ?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling (gelezen 1496 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12302
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Gepost op:
30 september 2022, 14:49:33 »
Na de bouw van een zeillogger en de ombouw van deze logger naar een stoomfiets gerealiseerd te hebben, trekken we de lijn door en verbouwen we deze stoomfiets naar een motorlogger met de potentie om evt later weer verbouwd te (kunnen)worden tot een motortrawler. De dieselmotor is betrouwbaarder en bedrijfszekerder geworden, is schoner, sterker en in gebruik en onderhoud goedkoper dan de stoomfiets. Diesel vraagt minder personeel op de stookplaat en daar kan door de reder op personeel bespaard worden. Het tijdperk van de door stoom aangedreven fietsen loopt langzaamaan ten einde.
001 Twee van mijn eerder gebouwde scheepjes die Vlieringen als thuishaven hebben. De logger is een zgn Vlaardingsche stoomfiets en zal als voorbeeld dienen voor een nieuw te bouwen volmodel van een motorlogger 1e generatie. Ik heb bewust gekozen voor de voor de VL 151 daar dit visserij nummer nimmer vergeven is.
002 Motorlogger VL 14, nog zonder buiskap, op volle zee. Ook deze is een inspiratie voor de ombouw
003 De VL 89 op de reparatie helling in Vlaardingen. Het verschil met de door mij te bouwen logger zit hem o.a. in het gegeven dat de 89 zalings in de masten heeft, de Geestrollen hier naar binnen zijn gedraaid, Gaffel en Giek afgenomen zijn en rusten naast de mast en de reddingsboot heeft hier geen bootbedekking. De VL 89 heeft wel een buiskap en (nog geen) galgen en dat is een pre.
004 Tekening van een algemeen plan van een motorlogger zonder buiskap maar wel met hulp zeilen.
005 Gekozen is voor een volmodel om plaats te nemen op een van de Vlieringsche werven. De eerste aanzet tot het volmodel van de motorlogger. De spanten zaadhout en kielbalk met schroefraam komen van een papieren bouwplaat die ik van Thonis van der Weel gekregen heb. Klein beetje verschalen en Whala dan heb je ook wat!
006. De spanten van de buiskap worden net zo als de romp, opgevuld met piepschuim en afgewerkt met stroken papier. Na droging van het pier kan de kap uitgehold worden. Zoals hier te zien ligt ons werk of visdek net even wat hoger als op de tekening aangegeven
007 De ruimtes tussen de spanten zijn opgevuld met piepschuim en later bijgesneden. De vorm word er verder ingebracht door de huid te bekleden met horizontaal aangebrachte stroken papier die de huidgangen moeten voorstellen. De zichtbare oranje lijn ,t.h.v het berghout, is het hoofddek volgens de bouwplaat. De verschansing van spantjes voorzien maar het Potdeksel moet nog aangebracht worden.
008 De uitgeholde buiskap aan de bovenzijde voorzien van een waterkering en bolders. Oder de kap is de toegang tot vrondel zichtbaar. In de verschansing zijn de eerste waterloos poorten zichtbaar geworden en heeft de ex 13 zijn nummer VL151 gekregen.
009 Clipper kontje met schroefraam. Schroef en roer komen in een later stadium aan bod.
010 Voor als de helling en werf aan bod komen.!
011 Het visdek afgewerkt met houten delen. Deze planken, en al die anderen, zijn gesneden uit een plaatje dun balsahout. Enkele visluiken zijn hier open gemaakt om de ruimen te inspecteren. Komt nog een ladder in te staan.
012 Het potdeksel op de kont en de kont zelf wat verder gemoduleerd. De broodwagen op zijn plek gezet en de achterbolders met de Panamakluisen geplaatst. Ook hier wordt het dek van “teakhout” voorzien. Op de achtergrond is nog net het stuurhuis. te zien
013 Dek voorzien van “Teak” en klossen voor de berging van de reddingsboot.
014 Tijdelijke ophanging van het roer met vingerlingen.
015 Voorzichtig begonnen met plaatsing van hekwerk en Mast.
016 Opbouw accommodatie en MK. De daglichtdoorlaatluiken met de schoorsteen zijn een overblijfsel van een Artitec stoomsleepboot. Het houtenstuurhuis is voorzien van een kaartenkamer annex schippersverblijf en het dek is voorzien van beplanking.
017 Overzicht van het “commandodek” Tussen het achterschot en de MK-kap kunnen we de accukist vinden. Hierin zitten de (nood)batterijen voor de communicatie, navigatie en de noodverlichting. Zie de plaatsing van kaapstander, winchkoppen en de bijboot.
«
Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 12:00:40 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
thonis
Offline
Berichten: 442
Re: Bouw van een motorlogger
«
Reactie #1 Gepost op:
30 september 2022, 18:44:00 »
Een mooi skoitje, zouden ze op Zandvoort zeggen.
Voor het Duitse blad Modelleisenbahner heb ik ook weer wat gebouwd volgens de bouwplaatmethode.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12302
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #2 Gepost op:
04 oktober 2022, 12:00:00 »
018 Schip op de helling. De voor en achtermast zijn gemaakt van afgekeurde penselen. Kleur is nog niet definitief en het stuurhuisdak vraagt nog om enkele handelingen
019 De BuitenBoord kleuren van huid en buiskap wat opgehaald. Visserijnummer wat duidelijker op de kop gezet en gelijk de topstukken van de masten wit gemaakt.
020 De een weinig naar buiten gedraaide Geestrollen zijn gemaakt van opmaat gezaagde IKEA potloden.
021 De achter accommodatie verder afgewerkt met ladders, trappen , jackstay en stagen aan de bezaansmast.
022 gezien uit een ander perspectief
23 De stagen lopen over het ezelshoofd en staan met spanschroeven aan de opbouw vast. De bevestigingsogen aan de opbouw zijn gemaakt van afgestript schakeldraad. Dit is over een rondstaafje getwist en in een voorgeboord gaatje vast gelijmd
024 Masttop met stroppen en bindsels.
«
Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 12:10:18 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12302
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #3 Gepost op:
05 oktober 2022, 15:47:00 »
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2277
Bnlx treinendokter.
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #4 Gepost op:
05 oktober 2022, 22:12:38 »
Weten we gelijk waar Hans woont...
"Hern Johannes ..."
Overigens ziet de helling en schip er aardig uit. Zou zomaar kunnen gefotografeerd
bij Hoekman scheepswerf op Urk
....
Jan-Peter
«
Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 22:14:56 door Jan-Peter
»
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Frank 123
Offline
Berichten: 4599
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #5 Gepost op:
05 oktober 2022, 22:18:30 »
Mooi stuk zelfbouw
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12302
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #6 Gepost op:
08 oktober 2022, 12:30:17 »
027
7 De helling versmald (er is een hellingbaan afgezaagd) en wat aangepast aan de nieuwe locatie.
028 Nadeel van de nieuwe helling opstelling is dat de VL.151 maar van een kant bewonderd kan worden!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12302
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #7 Gepost op:
22 oktober 2022, 14:25:22 »
029 Ik ben hier begonnen met het plaatsen van de voorste stagen en het waterstag. In een later stadium zal het gat of stuurzeiltje weer verdwijnen.
030 Ook bij de voormast lopen de stagen over het ezelshoofd en worden daar bijgebonden tot een strop
031 De stagen worden beneden vast gezet in spanschroeven die op hun beurt weer aan het dek vast zitten. De spanschroeven worden bekleed met jutte en dan dik in de lapzalf gezet.
032 De zij Stagen, nu nog zonder wijflijntjes, van boven naar beneden gezien. Let op de stroppen bij het ezelshoofd.
033 De poop of achterdek met Giek en Gaffel in de ruststand. Het gatzeiltje is tijdens de werfwerkzaamheden afgenomen er ter reparatie aan de zeilmakerij aangeboden. De geien van de giek moeten nog van 3e handjes voorzien worden,
034 Er zijn vaar en vislichten aan de mast geplaatst en er staat een Standaard/stuurkompas op het stuurhuis. Tussen de masten is de knikstag geplaatst en er kan vis de winch weer geladen en gelost worden.
035 De VL 151 droog over SB ingezien. Er valt nog genoeg te doen zoals o.a. het plaatsen van de Schroef, koproer, ankerdavid en anker plaatsen. Het onderwaterschip kan ook nog wel een kwastje tjet gebruiken. (meestal is dat Koolteer),
036 Hier aan BB zijde word ook nog druk gewerkt.
037 Op het stuurhuis komt nog een hekwerkje om het kompas (is veiliger bij een kompaspeiling nemen) en de RRZ moet nog zijn ringantenne krijgen. Ondertussen hebben de geestrollen weer een fris kleurtje gekregen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling