Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
3,51° ofzoiets 😉 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:19:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023  (gelezen 42565 keer)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #315 Gepost op: 16 januari 2023, 23:35:21 »
Het getoonde Fremo arrangement in Rijswijk was Fremo-pur  :) daar zijn pizza snijders zeker niet welkom  ;)

Ik vind het een gemiste kans. Zulke mooie bakken en het tot een saaie bedoeling laten worden.

Het zelfde was ook het geval op Rail 2020. Ik ben daar ook wezen kijken en ik zag daar een mooie opgebouwde bakken in een ovaalvorm. Er werd toen ook volgens het spoorboekje gereden (lees: er reed nauwelijks iets). De heren zaten in het midden met hun rug naar de publiekzijde toe en er stond geen publiek om de baan heen. Samenvattend: fremo had geen belangstelling voor het publiek en het publiek niet in de fremo baan.

Ik gun de fremo alle plezier van de wereld met het op schema rijden tijdens een fremo bijeenkomst, maar bij mij blijft alleen de vraag hangen wat een fremobaan in deze vorm op een publieksbeurs te zoeken heeft.

mvg spock



Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #316 Gepost op: 16 januari 2023, 23:43:33 »
Het citaat is in jou antwoord niet helemaal handig, alsof ik er problemen mee heb ;) Maar het is idd wel heel.... rustig. Niet mijn ding maar ieder zijn meug. Het mag zeker op Rijswijk staan maar misschien beter om dan een wat versnelde/snellere klok te gebruiken. Doen de Amerikaanse rijders ook en dan blijft er veel meer beweging in zitten. Met eigen banen voel ik mij al schuldig als er even niks rijdt 😄

En ja, interactie met het publiek vind ik zelf altijd heel leuk zowel als rijder als ook als kijker 🙂

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #317 Gepost op: 16 januari 2023, 23:55:06 »
Hallo Ronald,

Dat was niet mijn bedoeling, ik lees er ook niet in dat je er er een probleem mee hebt. Ik vond je aanduiding fremo-pur echter zeer treffend. Vandaar het (ongewijzigde) citaat.

Ik heb ook grote waardering voor een fremo weekend waar meer dan 5km aan rails ligt en dat er met z'n allen wordt (samen) gereden exact volgens spoorboekje.

Echter op een publieksbeurs vind ik het niet passend, het kan beter.

mvg spock

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #318 Gepost op: 17 januari 2023, 00:01:30 »
Het zelfde was ook het geval op Rail 2020. Ik ben daar ook wezen kijken en ik zag daar een mooie opgebouwde bakken in een ovaalvorm. Er werd toen ook volgens het spoorboekje gereden (lees: er reed nauwelijks iets). De heren zaten in het midden met hun rug naar de publiekzijde toe en er stond geen publiek om de baan heen. Samenvattend: fremo had geen belangstelling voor het publiek en het publiek niet in de fremo baan.
Zoiets kan ik me ook herinneren van de keer dat ik ze op Rail heb gezien, dat zal tussen 2011 en 2014 zijn geweest. Toen stond de baan volgens mij in een L- of U-vorm en zaten ze ergens aan een tafel aan van de einden koffie te drinken.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #319 Gepost op: 17 januari 2023, 00:10:53 »
Ik vind het een gemiste kans.
Als je niet wilt scoren, kan je nooit een kans missen

Op Ontraxs hebben ze ook gestaan, voor het eerst met achtergrond, op aandringen van iemand  :angel:
Netjes weggestopt in een uithoek van het Maliebaan station
Ze stonden niemand in de weg, iedereen die het wilde zien, kon het zien, iedereen die het niet wilde zien, hoefde er ook niet langs te lopen
En ja, als je er liep, zat je te wachten op een kop koffie met een plak uitgedroogde cake. maar ach, de fremokinders waren weer dolgelukkig, moet kunnen
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 00:13:42 door Marty »
Mvg Marty,

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #320 Gepost op: 17 januari 2023, 00:17:55 »
Ja die  ;D ;D 2x ppr dag, u moet vanmiddag terugkomen voor de retourdienst  :)

Beetje humor kan geen kwaad. Net zoals: "Ja, maar ik rij Marklin"! "Och meneer, daar kunt u niks aan doen hoor"  ;)

Goh dat heb ik gemerkt  ;D

Kreeg het verwijt dat ik geen serieuze ondernemer was omdat mijn stand niet gevuld was met Märklin.....

Nee die 15 meter stand krijg je gewoon kado bij een abbonnement op de Magazine (y)

Verder vond ik het zelf gewoon een super leuke beurs weer. Ik stoor me niet zo aan de banen dozen, ik kijk er langs heen. Vond het BNLS gedeelte erg top gedaan, als ik even de tijd had ontsnapte ik even aan de drukte en liep ik daar even heen. Want het was echt enorm druk aan de stand, ik hoorde vandaag dat er 7000 bezoekers waren.

Maar nou eens een kritische noot, met een knipoog:
Bezoekers klagen over de standhouders, de prijzen en het aanbod
Mogen de standhouders dan ook klagen over de bezoekers  ;D

Misschien een gekke gedachtenkronkel, maar ik zou dat draadje wel eens willen lezen.

Aan de ander kant, als we niet zouden klagen, wat doen we hier dan?
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #321 Gepost op: 17 januari 2023, 00:27:39 »
Martin, Ski's onder treinen is ook niet serieus hoor.  ;D ;D


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
  • Carpe diem
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #322 Gepost op: 17 januari 2023, 01:55:25 »
Fremo heeft binnen de vereniging heel veel clubjes
https://www.fremo-net.eu/nl/modulsysteme/baugroesse-h0/

Fremo:87 die vertegenwoordigd was in Rijswijk bouwt alles liefst  exact op schaal en hoogwaardige  kwaliteit. Dit brengt hogere kosten met zich mee die niet iedereen zich kan of wil permitteren.
Helaas is deze club daardoor ook een beetje elitair. Ik heb het hier niet over de leden hoewel er ongetwijfeld wel een paar mensen zijn die zich meer gelijk zullen voelen dan anderen, maar dat is mijn inziens een minderheid. Deze club doet zijn ding en zal zeker bij de gewone mens als arrogant over kunnen komen. Ik deel deze mening overigens niet.

Het is nogal ongenuanceerd om al deze clubjes over één kam te scheren.

Het clubje waar ik me thuis voel qua kosten en uitvoering is de originele basis fremo die volgens mij ook veruit het grootste aandeel heeft. Hier is gewoon treinen met NEM wielen toegestaan en is de norm voor rails maximaal code 83.
Ook binnen deze club wordt ontzettend mooi gebouwd door de meeste leden en doen we tijdens de treffens niets liever dan met treintjes spelen, waaronder de dienstregeling en vrachtbrieven onderdeel van het spelletje zijn. Maar ook rangeren en "omlopen" op de stations c.q. rangeersporen is een erg leuke bezigheid.
Deze treffens beginnen meestal op een vrijdagmiddag opbouwen en proefrijden.
Zaterdag een dienstregeling en zondag dienstregeling en afbreken om weer huiswaarts te keren.
Er wordt dan dus erg veel gereden en er is tussentijds ook veel tijd voor gezelligheid en over onze hobby te praten.

Helaas is de beurs presentatie kennelijk een uitgeklede dienstregeling geworden, waardoor er voor iemand die 10 minuutjes komt kijken niet veel meer te zien was dan een mooie baan.
Als de bemanning dan ook nog uitleg moet geven dan komt er inderdaad weinig van rijden op een enkelspoors baan.

Fremo in z'n algemeenheid zou wellicht hier rekening mee kunnen houden als zij zich op een beurs presenteert om leden te werven.

De treffens zijn doorgaans niet toegankelijk voor toeschouwers behalve op uitnodiging waardoor de club ook al een beetje arrogant over kan komen. De reden hiervan is natuurlijk geen arrogantie maar de deelnemers hebben het veelal te druk met "ons spelletje" waardoor men geen zin heeft in grote getale toeschouwers, die ook tijd en aandacht vragen. Dit laatste is niet het doel van een treffen. Verplaats u eens in deze gedachte.

Heel dubbel dus.
Fremo wil meer deelnemers maar wil geen grote getallen toeschouwers.

Wellicht is het iets om te overwegen voor Fremo Nederland om hier bij prestaties en/of beurzen een iets toegankelijker inhoud te geven.

Mijn uitleg hierboven is zeker niet compleet maar geeft wel een globale en andere kijk op de vaak wat negatieve indruk die fremo over zich afroept.

Hopelijk heb ik geen fout beeld geschetst van Fremo.
Wij Fremoleden zijn net als andere modeltrein hobbyisten op onze manier bezig met de invulling van de hobby. Daarom kom ik ook graag hier op het forum om kennis te delen en te leren van anderen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 02:18:38 door Biessendorf »
Carpe Diem

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
  • Carpe diem
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #323 Gepost op: 17 januari 2023, 02:01:49 »
Misschien is een afsplitsing van dit draadje inmiddels niet onverstandig.
Carpe Diem

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #324 Gepost op: 17 januari 2023, 02:22:22 »
Zeker maar ik ben bang dat de moderatie al op één oor ligt  ;D Meld het even via de "meld" knop in je bericht en ze zien het morgenvroeg zeker  ;)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
  • Carpe diem
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #325 Gepost op: 17 januari 2023, 02:23:48 »
Gedaan  (y)
Carpe Diem

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #326 Gepost op: 17 januari 2023, 05:35:41 »
Goh dat heb ik gemerkt  ;D

Kreeg het verwijt dat ik geen serieuze ondernemer was omdat mijn stand niet gevuld was met Märklin.....

Nee die 15 meter stand krijg je gewoon kado bij een abbonnement op de Magazine (y)

Verder vond ik het zelf gewoon een super leuke beurs weer. Ik stoor me niet zo aan de banen dozen, ik kijk er langs heen. Vond het BNLS gedeelte erg top gedaan, als ik even de tijd had ontsnapte ik even aan de drukte en liep ik daar even heen. Want het was echt enorm druk aan de stand, ik hoorde vandaag dat er 7000 bezoekers waren.

Maar nou eens een kritische noot, met een knipoog:
Bezoekers klagen over de standhouders, de prijzen en het aanbod
Mogen de standhouders dan ook klagen over de bezoekers  ;D

Misschien een gekke gedachtenkronkel, maar ik zou dat draadje wel eens willen lezen.

Aan de ander kant, als we niet zouden klagen, wat doen we hier dan?
Dat maakt voor mij een beurs bezoek makkelijker, rood-witte dozen meteen voorbij lopen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #327 Gepost op: 17 januari 2023, 08:14:17 »
Fremo heeft binnen de vereniging heel veel clubjes
https://www.fremo-net.eu/nl/modulsysteme/baugroesse-h0/

Sinds een tijdje ook Fremo Brio

 ;D

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4071
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #328 Gepost op: 17 januari 2023, 08:24:06 »
Citaat
Misschien is een afsplitsing van dit draadje inmiddels niet onverstandig.
Twijfel we hebben nu de Fremo baan uitvoerig in elk detail besproken en ook de organisatie zelf.

Nu kunnen we verder over de volgende baan  ;D

Ik vond die Lucky Luke baan erg leuk en tevens briljant bedacht ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8408
  • Nooit uitgeklust....
Re: Modelspoordagen Rijswijk 14 & 15 januari 2023
« Reactie #329 Gepost op: 17 januari 2023, 08:59:32 »
Vond het BNLS gedeelte erg top gedaan, als ik even de tijd had ontsnapte ik even aan de drukte en liep ik daar even heen.
Leuk om te lezen. Dank voor het compliment!

Bezoekers klagen over de standhouders, de prijzen en het aanbod
Mogen de standhouders dan ook klagen over de bezoekers  ;D

Misschien een gekke gedachtenkronkel, maar ik zou dat draadje wel eens willen lezen.
Doen! Open dat draadje en laat je gaan!  (y) ;D Daar zijn vast ook mooie verhalen over te vertellen. ;)