Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lampjesverlichting doet het met ESU-decoder, maar met ZIMO-decoder niet door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:34
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Spoor010
Vandaag om 15:35:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:53:17
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 14:51:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door reMARKable
Vandaag om 14:36:27
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Martin Welberg
Vandaag om 14:19:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 13:51:42
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:28:11
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 13:23:14
Het 01TREFF 2023. 18 & 19 November. door Golfer
Vandaag om 13:16:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sdz1976
Vandaag om 13:15:55
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door Dwarsligger
Vandaag om 13:10:25
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Harryku
Vandaag om 12:51:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:51:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 12:37:31
Brawa BR 644 Talent repareren door Dave.......
Vandaag om 12:20:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:42
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:09:48
Rosoft s88SD16-n bezetmelder, gevoeligheid i.c.m. vochtige ruimte. door naf125
Vandaag om 12:09:13
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Peter J K
Vandaag om 11:45:54
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen door Bas, Dordrecht
Vandaag om 11:30:14
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 11:22:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door ruudns
Vandaag om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Mitchell
Vandaag om 10:08:11
Marklin/Trix koploper door Arjan6511
Vandaag om 09:59:26
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 09:42:59
EifelBurgenBahn door tothebeach
Vandaag om 09:05:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Bert55
Vandaag om 08:31:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 september 2023, 23:24:06
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
28 september 2023, 23:12:38
  

Auteur Topic: Soknedal H0  (gelezen 4073 keer)

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • 🇳🇴
Soknedal H0
« Gepost op: 02 september 2022, 16:02:16 »
Nu we een ruime hobby kelder hebben en de donkere dagen weer in aantocht zijn toch maar eens na gaan denken over het bouwen van een baantje.
Mijn wensen waren:
  • Geinspireerd op een station in Trøndelag
  • Plek voor wat rangeer geneuzel (waarombouw ik anders al die Ska, Skb, Skd?)
  • Beetje geoorloofd kunnen elektrificeren
  • Doorgaande lijn

Uiteindelijk is de keus gevallen op Soknedal:



Dit kan ik prima in ~4,8 meter proppen.
Enige twijfel die ik nog heb over het sporenplan is de kruising en de twee wissels rechts.
De twee wissels rechts lagen denk ik in andere volgorde.
Van de kruising twijfel ik of het een simpele kruising was of 1 met wissels. Aangezien het in het doorgaande spoor is en ik geen toegevoegde waarde zie voor een complex kruiswissel denk ik dat het en envoudige kruising was.

De tekeningen van de drie gebouwen, station, goederenloods en privaat heb ik inmiddels ook al (uit hetzelfde boek als het sporenplan)

Het geheel ga ik denk ik opbouwen met Peco 75
Med venligst hilsen,

Lennert

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 3419
Re: Soknedal H0
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2022, 22:35:15 »
Het ziet er opzich wel leuk uit.

Citaat
kruiswissel
Verwar dit niet met Engels wissel. Anders krijg je hier een discussie op je dak  :P Die wissel onder 1:7 is een Engelse wissel

Dit is een kruiswissel


Zelf zou ik misschien een 2e Engelse wissel nemen om de 2 wissels links van de huidige engelsman samen te voegen. Maar als dat natuurlijk tegenstrijdig is met de realiteit en je dat belangrijk acht.. ja dan heb ik niks gezegd  ;).

Hoe zit de rest van het sporen plan er uit? Zelf denk ik bij een station als deze aan een simpel ovaal met wat schaduwspoortjes aan de achterkant, dat hoeft m.i. niet zo fancy met schaduwstations en helixen enzo.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • 🇳🇴
Re: Soknedal H0
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2022, 08:08:15 »
Dank je voor de feedback maar waarom denk je dat het een engelse wissel is? Engelse wissels zijn vrij complex en worden m.i. alleen gebruikt bij echte noodzaak. En aangezien de andere set wissels juist is uitgevoerd als twee wissels en niet een engelse lijkt mij dit een simpele kruising. Het gaat slechts om een spoortje bij een goederenloods en niet een perronspoor. Als het een perronspoor was had ik het misschien begrepen dat het een engelse wissel was.
Med venligst hilsen,

Lennert

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Soknedal H0
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2022, 10:34:11 »
Ken je app Norgeskart? Kun je ook nu nog zien hoe een er ooit uitzag.

Christian
Groeten Christian

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 3419
Re: Soknedal H0
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2022, 11:40:02 »
 Ah Ik dacht een Engelsman te zien bij 1:7  :-X

Geen commentaar verder, ziet er verder goed uit  (y).

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • 🇳🇴
Re: Soknedal H0
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2022, 14:26:51 »
Ken je app Norgeskart? Kun je ook nu nog zien hoe een er ooit uitzag.

Christian

De website van norgeskart ken ik maar ik wist niet dat je daar terug kunt kijken in de tijd?

De vraag over de wissels rechts op de tekening heb ik denk ik uit uitgeplozen. Met de grote electrificatie en opruiming van de lijn is het goederen spoortje uiteraard opgebroken en het andere wissel naar het parallelspoor (wat nu een passer spoor is) is circa 200 meter verder gelegd.

met mijn creatieve vrijheid wordt het sporen plan dus zoals op de tekening maar wel de twee sporen gelectrificeerd alleen het gspoor bij de goederenloods en de losplaats komen niet onder de draad.
Med venligst hilsen,

Lennert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Soknedal H0
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2022, 17:44:20 »
Aangezien de 'streepjes' missen lijkt het niet op een engelsman.

Welk boek heb je gebruikt voor deze informatie?

Groeten,
Lolke

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3855
Re: Soknedal H0
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2022, 17:53:21 »
We gaan dit dus stillekes volgen, die vorderingen. (y)
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • 🇳🇴
Re: Soknedal H0
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2022, 08:58:45 »
Aangezien de 'streepjes' missen lijkt het niet op een engelsman.

Welk boek heb je gebruikt voor deze informatie?

Ik heb deze gebruikt: "Avslutningsrapport for Dovrebanen : avgit til Den kgl. norske regjerings departement for de offentlige arbeider"
Kan een link plaatsen in de national biblioteket maar hij is alleen toegankelijk voor Noorse IP adressen.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2022, 09:01:49 door Loki »
Med venligst hilsen,

Lennert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Soknedal H0
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2022, 02:29:02 »
Alle gebouwen staan beschreven in de NSB Bygningsregistrering. Die kan je op het website van Banenor vinden. Soknedal staat hier: https://banenor.brage.unit.no/banenor-xmlui/handle/11250/156445

Een voorbeeld:



Med vennlig hilsen,
Lolke

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • 🇳🇴
Re: Soknedal H0
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2022, 09:47:43 »
Hei Lolke,

Die Bygningsregistrering kende ik al al vind ik de tekeningen daarin minder scherp dan die van het Avslutningsrapport. En die uit het Avslutningsrapport zijn volgens mij ook de bron voor de Bygningsregistrering. Uiteraard is daar wel makkelijker andere info uit te halen.

Bedankt dat je ook even naar die engelsman of kruising hebt gekeken en eigenlijk dezelfde conclusie trekt.
Med venligst hilsen,

Lennert

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • 🇳🇴
Re: Soknedal H0
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2023, 11:27:18 »
Mijn excuses dat ik niet eerder een update heb geplaatst  :angel:
Maar hier het bewijs dat ik toch echt aan de bouw ben begonnen.



De schaduwzijde worden 3 of 4 opstelsporen.
Med venligst hilsen,

Lennert