Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door Eric B
Vandaag om 17:49:13
Modelwensen 2026 door 1200blauw
Vandaag om 17:46:10
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 17:39:34
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 16:46:29
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
  

Auteur Topic: Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster  (gelezen 994 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster
« Gepost op: 30 August 2022, 22:09:36 »
Mijn huidige boosters zijn van Uhlenbrock. Power4 boosters met een vermogen van 3,5A. Deze booster kletsen met met de Intellibox II centrale van Uhlenbrock over Loconet B. Dat is een voordeel.
Nu komt het voor (in uitzonderlijke gevallen) dat één booster uitvalt (kortsluiting melding, maar het komt door overbelasting). Op de IB II staat dan 77% belasting, maar de booster geeft het dan al op. Eigenlijk ook raar toch? Maar goed...

Ik denk erover om een ietwat zwaardere booster van 4A of 4,5A aan te schaffen die dan ook over Loconet B aan te sluiten is. Bestaan die? Uhlenbrock zelf heeft de nieuwe Power40, maar die is ook slechts 3,5A.

Wie heeft er tips? Ik ben niet Uhlenbrock gebonden, maar zou het wel mooi vinden als het met elkaar compatible is. Dat wil zeggen, loconet B aansluiting en te monitoren op het IB II display. Maar wellicht is dat te veel gevraagd...
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2022, 22:26:21 »
Uhlenbrock heeft ook nog de Power 70. Die kan 6.8A leveren.
Gr.
Eric

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2022, 00:40:25 »
Is dat niet heel veel (te veel) voor een H0 baan? Dacht zoiets ooit gelezen te hebben.
Zo niet, dan is het zeker een optie.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2022, 08:35:50 »
Hij is inderdaad meer voor de grotere schalen bedoeld. Maar werkt wel samen met je IB.
De meeste andere merken hebben ook wel boosters maar over het algemeen ook in de 3 -4A range. En is het de vraag of je dan alle opties kunt gebruiken icm de IB.

Maar weet je waarom die ene booster steeds uitvalt.
Denk je beter eerst de oorzaak kunt achterhalen. Misschien zit er in het deel wat die booster voedt een probleem. OF rijden daar net te veel treinen.

Probeer je boosters eens te wisselen en kijk of het probleem mee verhuist. Dan weet je zeker of hete de booster betreft of iets anders.
Is het de booster dan kan je toch gewoon de power 40 inzetten?
Gr.
Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
Re: Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2022, 08:57:49 »
Er is wel een risico, maar die is heel klein. En er zijn al hele discussies over gevoerd.

Ik had op de club wel eens een ontspoorde trein. De voorste as maakte sluiting, maar de weerstand was net niet hoog genoeg om de sketchy werkend marklin booster af te laten schakelen. Door de sluiting viel de rest van de baan wel af natuurlijk. Ik verbaas me soms over die marklin boosters, het kan zo lang duren voordat die dingen afschakelen soms.

Tegen de tijd dat ik het door had, was die booster al een minuut ofzo bezig om iets van 3A door dat ene asje van de loc te stuwen. Dat ding was erg heet en ik verbrandde mijn vinger die dag.

Als precies dat dus ook gebeurt met een 6.8A booster en er had 6A door die as gevloeid, dan was die 4x zo heet geworden en had ik meer pijn gehad.

Stel dat je een diesel of E loc heb met 2 stroomafnemende draaistellen en een zijde maakt met voor en achter sluiting dan vloeit er voor ongeveer 50ms (de tijd dat boosters kortsluiting toestaan, dit verschilt per booster) een volle 6.8A door de loc zelf heen. Als het bij de 50ms blijft, zal er waarschijnlijk niets beschadigen. Maar ik geloof ik in dit geval dat de regel: Het kan niet mogelijk goed zijn, dus het moet wel kwaad kunnen van toepassing is. Je moet eens weten hoe snel je dunne draadjes en dunne printsporen kan oproken als je er maar genoeg vermogen door heen jast  ;D

Ik weet niet helemaal precies wat er gebeurt wanneer een trein tussen 2 secties rijdt. Feitelijk heb je dat moment 2  mosfet H-bruggen die parallel staan. Door verschillende eigenschappen gaat de ene meer 'doen' dan de ander. Een gedeelte van de last van een sectie komt dan bij de andere booster terecht die op dat moment ook al zijn eigen last heeft. Door problemen hiermee te voorkomen, moet je ook altijd dezelfde boosters gebruiken zodat de mosfets die er in zitten ook dezelfde karakteristieken hebben.

Dus de vraag die ik heb. Kan het zo zijn dat je baan uitvalt op het moment dat er een trein tussen de 2 booster secties rijdt? Dat is wat ik namelijk vermoed. En het andere waar ik aan denk is ook dit.
Citaat
Probeer je boosters eens te wisselen en kijk of het probleem mee verhuist. Dan weet je zeker of hete de booster betreft of iets anders.

Maar nogmaals de kans dat de treinen ook daadwerkelijk dusdanig fout ontsporen is echt heel erg klein. Een hele dikke booster lost je probleem op, maar 3 minder dikke boosters lossen je probleem ook op.

Citaat
Probeer je boosters eens te wisselen en kijk of het probleem mee verhuist. Dan weet je zeker of hete de booster betreft of iets anders.
Dit is een goede tip om eventuele defecten te ontdekken.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster
« Reactie #5 Gepost op: 31 August 2022, 21:56:52 »
Hallo Enrico,

Ik heb al jaren een oude Power8 van Uhlenbrock (nu Power 70) aan mijn HO-baan hangen. Dat werkt over het algemeen prima, zelfs zonder dat ik een extra kortsluitbeveiliging, die ik nog heb liggen, ertussen heb gebouwd. Heel af en toe gaat het mis, als, net als Bas aangeeft, er net geen kortsluiting is, maar wel een stevige stroom loopt, bijvoorbeeld als een gepolariseerde wissel een beetje blijft kleven, of als een wiel net ontspoort tussen de tongen van een wissel. Dan wil je wel eens een kunstzinnig draaistel onder je materieel vinden. Eigenlijk moet ik de kortsluitbeveiliging er een keer tussen gaan zetten, dan is dat probleem ook over. Eén van mijn treinenvrienden heeft dezelfde configuratie als ik, maar met de kortsluitbeveiliging en daar schakelt de zaak onmiddellijk uit als er iets verkeerd dreigt te gaan.

Uhlenbrock geeft aan dat de Power8 alleen voor grote schalen is bedoeld, maar heeft ook bij ons, wetende dat we HO rijden er prima service op verleend, zoals ze dat altijd doen. Juist door de wijze waarop de kortsluitbeveiliging bij mijn treinenvriend was aangesloten blies de Power8 zich bij kortsluitingen zelf op. Uhlenbrock heeft daarbij, zoals gezegd, prima ondersteuning verleend.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2022, 22:00:21 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Wie heeft tips voor nieuwe Loconet booster
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2022, 00:33:29 »
Dank allen!

Ik overweeg om mijn baan aan te passen en een extra stroomkring te maken. Ik heb eens naar het ontwerp gekeken en het is makkelijk te realiseren.
Als ik twee terugmeld-modules op een andere (aan te schaffen) Uhlenbrock Power 4 booster zet dan heb ik een schaduwstationnetjes met 4 sporen en 2 lange sporen er naar toe van de overbelaste booster gescheiden. Dan moet het mogelijk zijn om met 12-14 treinen gelijktijdig te rijden. In totaal heb ik dan 4 stroomkringen voor de baan. Daarnaast nog één voor seinen en wissels en nog één voor verlichting. Overigens vind ik het leuk om een aantal loks in tractie te laten rijden, dus het aantal gelijktijdig rijdende loks kan we 18 zijn. Bovendien zijn bijna al mijn rijtuigen uitgerust met LED verlichting.

Mijn boosters worden alle gevoed door een Conrad 16V 70VA trafo, dus die zou ik dan eentje extra aan moeten schaffen en dus ook een Uhlenbrock Power 4.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus