Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Houten 23 Augustus 2025
door
Peter J K
Vandaag
om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen.
door
nighttrain1
Vandaag
om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
Vandaag
om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
nighttrain1
Vandaag
om 23:13:57
mitropa rijtuig
door
Stefan88
Vandaag
om 23:11:35
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:41:34
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
MOVisser
Vandaag
om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
Vandaag
om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel
door
arwin
Vandaag
om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 21:20:05
schok bij vertrek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
AP3737
Vandaag
om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
Vandaag
om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:15:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
Vandaag
om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:45:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Digitaal/analoog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Digitaal/analoog (gelezen 6676 keer)
rjr
Re: Digitaal/analoog
«
Reactie #30 Gepost op:
02 April 2008, 15:21:10 »
na alles doorgelezen te hebben:
digitaal betere rijeigenschappen?
Mijn ervaring tot dus ver is dat analoog rangeren beter werkte. ja je kunt ze nu lekker langzaam laten kruipen, maar ze zijn daarbij ook veel gevoeliger geworden voor vuil/stroom onderbrekingen.
Ik snap niet hoe het oppervlakte/grote van de baan invloed kan hebben op analoog of digitaal, anders dan misschien een kosten aspect.
En Sander, jouw verhaal hoort hier ( dit forum, ander topic ) denk ik ook prima thuis, aangezien ik een soortgelijk iets wil, maar dan zonder koploper.
Dan mijn reden om digitaal te gaan: gewoon interesse in de nieuwe techniek, en zelf al die mooie dingen eens bekijken.
Achteraf blij met de keuze?, ben ik nog altijd niet uit.
Afgelopen jaren heel veel geinvesteerd om al mijn loks om te bouwen ( de laatsten moeten nog altijd gedaan worden ) Bij analoog had ik dit mooi in nieuw materieel kunnen investeren.
Als centrale gebruik ik eigenbouw, om de kosten laag te houden, intussen bezit ik ook de Multimause van Roco.
Voordelen van digitaal vindt ik vooral het afzondelijk kunnen sturen van je loks via dezelfde spooraansluiting. Verlichting die blijft branden, ook als de lok stil staat, rookgenerators die het ook doen als de lok kruipt.
Mijn eerste lok met geluid, heeft ook wel iets.
Mogelijkheid tot digitaal koppelen.
Het langzaam optrekken en afremmen, had ik op mijn analoge baan ook.
het automatisch rijden, had ik op mijn analoge baan ook, tenminste zover ik het hebben wil.
Juist dit is lastiger in mijn nieuwe digitale tijdperk. waarom, omdat ik tijdens het rijden van mijn treinen, zelf controlle wil blijven uitvoeren binnen het station, treinen uitrangeren, lok naar lokverzorging, en in loods, andere lok uit de loods, nieuwe combinatie klaar zetten en die de baan opsturen, en er daarna geen omkijken meer naar hebben.
Maar!!! ik wil onder geen enkel beding een computer muis of toetsenbord moeten aanraken, en op een schermpje dingen gaan regelen voordat deze trein kan gaan rijden. Ik wil gewoon mijn oude vertrouwde bedienings paneel met knopjes en ledjes blijven gebruiken
Daarnaast komt het kosten plaatje, elke lok wordt een paar tientjes duurder voor decoder.
Wisseldecoders die nodig zijn.
terugmeldings eenheden.
en een centrale, de roco Multimause is echt niet duur, maar als je een computer interface wilt wordt het toch wel een ander verhaal.
Wil je buiten een computer wat automatiseren zijn er best componenten te krijgen, maar daar hangt over het algemeen toch wel een behoorlijk kosten plaatje aan.
Zou ik met de huidige kennis weer overgegaan zijn naar digitaal?
gelukkig sta ik niet voor die keuze, want ik zou het echt niet weten.
Raad ik beginnende modelspoorders aan om digitaal te gaan? ja dat dan toch weer wel. Dit vooral ook om daar waar de hobby naar toe gaat. En omdat je niet alles in 1 keer nodig hebt, maar het langzaam kunt opbouwen.
Groet,
Roelco
Riber
Beter analoog, dan ongeregeld.
«
Reactie #31 Gepost op:
05 April 2008, 18:04:03 »
Ronald ik ben het met je eens. Ik denk de keuze heel persoonlijk is.
De hedendaagse technieken, met name de besturing van de modelbaan geeft de modelspoorbouwer veel keuzemogelijkheden als het gaat om een besturing of regeling van de spoorbaan.
Veelvuldig horen en lezen wij over de haast standaardoplossing voor de baan, het digitaliseren hiervan al of niet met de computer, oftewel digitaal gaan. De mogelijkheden zijn hiermee bijna oneindig, met boosters, loc-controls, interfaces, translaters, bezetmelders en keerlus-modules en vele andere mogelijkheden.
Ook het exact programmeren per lok of ander component in de computer is heden ten dage de normaalste zaak van de wereld.
Wie alle aspecten, zoals modelbouw, modelbaan, digitale besturing en regeling in zijn vingers heeft, zal zijn hobby optimaal kunnen uitoefenen, ware het niet, dat naast de modelbouw, alsmede modelbaan, tòch ook nog veel kennis, alsmede programmatuurkennis nodig is om dit alles optimaal en vooral zelfstandig te kunnen beheren, ook op momenten wanneer hulp van buiten even niet bereikbaar, oftewel afwezig blijkt te zijn.
De algemene trend is: alleen digitaal gebruiken als je zelf over voldoende kennis beschikt.
De modelspoorbouwer is per definitie een bouwer van een modelspoor, hetwelk een natuurlijke, alsmede nauwkeurige kopie moet zijn gelijk aan het grote voorbeeld. De modelspoorbouwer herkent de raakvlakken die hij hiermee heeft in de vorm van:
emoties;
op schaal bouwen;
herinneringen;
herkennen.
Op dit punt raken velen van ons HET SPOOR een beetje bijster, enerzijds door de soms al jarenlange verbondenheid met de modelspoorbouw, anderzijds door de soms gedwongen, alsmede noodzakelijke kennis van programmeren en computers.
Nog niet zolang geleden was er nog geen sprake van digitaal en werden de modelspoorbanen voorzien van een trafo of meerdere trafo’s en realiseerde men op deze wijze op dat moment via allerlei schakelingen en baansecties tòch uitgebreide analoge regelingen en treinbewegingen.
In verschillende publikaties, die op dit moment de revue passeren, komen wij helaas maar al te vaak het vergelijk analogebaan en een trafo met ovaaltje tegen.
Op deze manier zou er een verkeerde voorstelling van het geheel gecreëerd kunnen worden.
Ook in de analoge-techniek zijn thans veel componenten inzetbaar, die ook bij digitaal gebruikt worden.
De analoge-techniek is thans ook al zo ver, dat bijna alle taken die digitaal te verwezenlijken zijn, ook analoog te verwezenlijken zijn.
Het gaat om selecties en/of prioriteiten.
Een analoog bloksysteem bevat veel van deze analoge-technieken en geeft standaard, zonder veel extra componenten of modules een zeer realistisch en compleet rijgedrag.
groeten Riber
Beter analoog, dan ongeregeld.
www.TERailways.nl
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
M* & bezig te digitaliseren
«
Reactie #32 Gepost op:
05 April 2008, 21:19:27 »
Voor mij was de drempel ook best groot om over te stappen van A >> D.
Toch ben vanaf 2000 langzaam begonnen met de aanschaf van digitaal rollend materieel.
Toen kreeg ik een eenvoudig control apparaat van M* aangeboden, dat heb ik overgenomen met name om een roco digitale spoorwegkraan mee te kunnen bedienen.
Nu heb ik twee Mobile stations van M* op een testbantje aangesloten en kan evt ook omschakelen op een gewone regeltrafo voor analoog.
Digitaal heeft voor mij de voordelen van meer lok's op een baan en extra funkties en geluid.
Schakelen zal ik voorlopig nog op de oude manier blijven doen.
Mocht ik zou willen automatiseren dan zou ik overwegen een
Raptor
te kopen. Dan kun je ook automatisch rijden zonder allelei computers en stopsecties. Je hebt alleen contactplaatsen en s88 terugmeld decoders nodig en dat kan allemaal naderhand. Ook zul je wissels etc dan wel digitaal moeten schakelen als je die ook in het automatisch proces wilt betrekken.
Ik heb vorige zaterdag bij MSG den Bosch een demo gezien van dit systeem en moet toegeven dat het allemaal mooi werkt en nog overzichtelijk is voor een leek. Alleen de wijze van programmeren zal denk een stukje studie vergen.
De groeten van Rob
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3