Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:00:15
Houten 23 Augustus 2025 door puntenglijder
Vandaag om 11:57:36
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24

Auteur Topic: Digitaal/analoog  (gelezen 6652 keer)

Ron H

• Offline Offline
Re: Digitaal/analoog
« Reactie #15 Gepost op: 01 April 2008, 20:32:17 »
Ik had bedacht om analoog te beginnen (een paar 2e hands locs) en lekker te gaan bouwen aan de baan en de omgeving. Later kan ik altijd nog een Roco digitale startset kopen en eraan vast knopen. Dan de locs ombouwen en weer verder rijden.

Zie ik hierbij iets over het hoofd? Is het allemaal veel moeilijker dan dat ik denk?

Sander

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 April 2008, 20:37:04 »
Ik denk dat veel mensen ook nog wel eens de fout maken dat je met digitaal niet kan rangeren.
Veel mensen zien digitaal rijden ook direct als dusdanig geautomatiseerd rijden dat je eigen hand er niet meer aan mee doet, oftewel: men denkt het spel element kwijt te zijn.

Dit is echter niet zo. Om even aan te geven wat er in mijn toekomstig plan allemaal zou moeten kunnen:

- Op het station rijden de treinen semi-automatisch, dat houd in: of de pc bestuurt ze dmv Koploper. Of ik handel het treinverkeer zelf af dmv een extern tableau waarbij ik als "treindienstleider" fungeer.

- Daarnaast is er een rangeer terreintje, waar een treintje zal rangeren, computer gestuurt houd dit in dat het treintje wagens afkoppelt, omloopt, en weer weg rijdt naar het uithaalspoor om vervolgens weer opnieuw deze cyclus in te gaan. Echter kan ik dit treintje ook zelf bedienen met een handregelaar.

- Tevens dient het mogelijk te moeten zijn om door Koploper binnenkomende goederentreinen af tekoppelen, uit te sorteren en nieuwe trein samen te stellen en deze vervolgens weer aan Koploper mee te geven.

Kortom: kwa speelmogelijkheden zijn er digitaal gezien genoeg, welke ik met analoog toch moeilijker vindt om te bwerkstelligen.

Met bovenstaand wil ik alleen maar aangeven dat een digitale baan niet perse geen speelmogelijkheden heeft. Je kan er net als met analoog genoeg mee.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Roelof

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2008, 20:53:54 »
@ Sander wat je zegt is duidelijk, als je dit zou doen met analoog heb je iets meer handelingen nodig zoals in het handmatig schakelen.
Wat niet wegneemt dat dit ook z'n charme heeft, 1 verkeerd omgelegde wissel en een ontsporing of aanrijding is het gevolg.
Je hebt het gevoel dat je werkelijk een treindienstleider ofrangeerder bent.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2008, 20:56:39 »
Sander, heel interessant. Kun je iets meer toelichten over de samenwerking van Koploper met de handgeregelde rangeerloc's ? (Als ik het goed of fout heb begrepen schakelt Koploper in zo'n geval die loc helemaal uit en neemt ook geen bezetmeldingen op, veroorzaakt door die loc)

Sander

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2008, 21:04:36 »
Santerdam,

De preciese werking moet ik nog uitviegelieren maar onderstaand zou moeten kunnen:

Goederentrein komt binnen op goederenspoor. Door instellingen in Koploper kwa route zal deze op het opstelspoor ontkoppelen en naar een vrij stuk spoor uitrangeren. Daar aangekomen zal deze overschakelen van automatisch rijden naar handbediend.

Met een rangeerloc (naar alle waarschijnlijkheid uitgerust met digitale koppelingen) kan ik nu de trein weg rangeren en sorteren, vervolgens een nieuwe samenstelling samenstellen en dan de uitgerangeerde loc er weer voor zetten. Deze samenstelling geef ik weer aan Koploper die hem zal mee nemen in het treinverkeer op de baan.

Dit is voor mij nog iets wat in de toekomst uitgepuzzeld moet worden.
Waarschijnlijk zal ik met bezetmelders en/of oogjes gaan werken ivm precieze stand van de locs boven ontkoppelrails (repra). Hier moet ik nog een en ander mee testen.

Nog even dit: Een bezetmelding zal ten alle tijden worden geregistreerd door het systeem, dus ook wanneer je met de hand een loc bedient zal Koploper aangeven dat er "ïets" gedetecteerd wordt. Koploper kan je echter niet vertellen welke loc het is, omdat Koploper denkt dat de loc op de door hem aangegeven plaatst staat. In mijn voorbeeld zal de rangeerloc dus continue blokken doen oplichten in Koploper.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2008, 21:08:46 »
Als rijd ik zelf analoog, met PBM kruipen mijn treinen, een optrek- en afremschakeling, alles electronisch en niet zo moeilijk. Shakelcontacten waren nog bij dat oude systeem aanwezig, dat ik nou eenmaal had en waar ik mee blijf 'spelen'. Met schakelcontacten en relais in de wisseld rij je automatisch.

Ooit heb ik één decoder gekocht met de gedachte digitaal te gaan, maar bij nader inzien bleek dat toch geen haalbare kaart, zodat de decoder te koop is.

Verder zijn er ingewikkelde alternatieve systemen ontworpen waarvoor de bouwer een flinke dosis kennis van electronica moet hebben.

Toch zou ook ik een nieuw-beginner aanraden digitaal te gaan, of alleen materieel kopen dat voorbereid is. Dan denk ik vooral aan de ontwikkelingen in de markt. Het digitale tijdperk staat voor de deur. In de toekomst zal er meer en meer digitaal materieel aangeboden worden, de kinderziektes zullen genezen worden en het wordt steeds meer een 'plug en play' hobby.

Ik heb al een trein

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 April 2008, 21:11:31 »
Sander, dit is heel interessant en ik wil hier graag op doorgaan. Maar we parasiteren binnen een ander topic. Kun jij onze posts hierover afsplitsen naar een nieuw topic ?

Sander

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 April 2008, 21:17:32 »
Afsplitsen kan niet, daar dit eingelijk Koploper materie is en niet thuis hoort op dit forum maar op het koploper forum.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 April 2008, 21:25:12 »
Ronald,

Ik heb al mijn wissels op een conventionele manier elektrisch bedienbaar.
Toch rijden mijn treinen digitaal gestuurd. Ik kan dus ook fouten met mijn wissels maken en dan is ontsporing het gevolg, maakt dus niets uit.
Digitaal kan ik wel drie treinen gelijk laten rijden en geheel verschillende dingen laten doen. Dan moet je dus heel goed opletten als "verkeersleider/machinist". Digitaal wil dus niet zeggen dat ook alle wissels digitaal aangestuurd worden en het hoeft ook niet met een computerprogramma.
Ik heb gewoon drie bedieningen waar ik ook echt drie treinen verschillende dingen kan laten doen. Het spelelement is juist verbeterd.

groet, Albert.

Roelof

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 01 April 2008, 21:54:56 »
Dat het "spelelement" hierdoor verbeterd is heeft Sander duidelijk uiteen gezet, maar ik hoor niemand over het kostenaspect.

Dit is met name voor nieuwkomers/herintreders een belangrijke overweging om met deze hobby te beginnen/op te pakken.

Natuurlijk, een startset is relatief goedkoop en is digitaal voorbereid maar een ovaal begint gauw te vervelen. Gezien de prijzen van nieuw materiaal lopen de kosten gauw op waardoor menigeen geneigt zijn om niet verder te gaan met deze toch wel mooie hobby.

Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 April 2008, 22:04:07 »
Modelspoor is nooit een goedkope hobby geweest, maar dat heeft niet zo veel met digitaal/analoog te maken.

Bij tweerail digitaal komt er bij iedere loc de prijs van een decoder kijken in vergelijking met analoog. Dat is waar.
Bij drierail maakt het niet uit, omdat die decoder er toch in zit. Bij drierail is het hele onderscheid tussen analoog en digitaal behoorlijk vervaagd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 01 April 2008, 22:47:56 »
Dat het "spelelement" hierdoor verbeterd is heeft Sander duidelijk uiteen gezet,
De uiteenzetting van Sander heeft betrekking op de aansturing, dit heeft niet zo zeer te maken met het verschil tussen analoog en digitaal (tenzij je een computerbesturing ook onder de noemer digitaal schaart). Als je het hccm-systeem of dinamo gebruikt in combinatie met koploper, kun je hetzelfde realiseren zonder dat er een decoder in iedere loc moet worden ingebouwd.

Voor mij is er eigenlijk maar één reden dat ik overgestapt ben op digitaal: de sterk verbeterde rijeigenschappen.

Huub

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2008, 09:59:42 »
Ik kan je mijn eigen situatie voorleggen: in 2003 begon ik opnieuw met de hobby. Ik had nog wat oude Limaatjes en kocht wat modern (voorbereid) spul en wilde gaan rijden. Het baantje werd dus (weer) analoog maar tegelijk wilde ik "dat digitaal" wel eens proberen, dus kwam er een Roco startsetje voor 99 euro met zo'n BR215. De analoge voeding was een zelfgebouwd ding wat 5 A kon verstouwen, via een zware schakelaar 2-4-6-8-10-12-14V kon tappen en in het circuit een zware draadgewonden potmeter om "fijn te regelen". Een soort "rijstanden-kruk met zwakveldregeling"... Het baanplan werd een analoge binnenbaan (met een hoop afschakelbare sporen) en een digitale buitenbaan, daartussen werd een soort sluisrail bedacht die omschakelbaar was. Het digitale lokje bleek gewoon een rampdecoder te hebben, bromde als de hel en ik ging eens een betere decoder kopen (maar wel een zonder cruisecontrol). Goed, er konden nu 2 loks digitaal maar erg overtuigd was ik nog niet. Toch een cruisecontrol decoder gekocht en "hé, dat is toch ff wat anders".
Gaandeweg kwamen er meer van die dingen en uiteindelijk bouwde ik het baantje om naar volledig digitaal.
Toen ik een aantal keren met ontsporingen en botsingen was geconfronteerd door fout staande wissels kwam er beveiliging d.m.v. stopstukken die door relais gevoed worden en de relais staan via een brugcel simpelweg op de hartstukschakelaars van die wissels (voordeel van continue 18V op je baan). Wissels schakel ik conventioneel met tuimelschakelaartjes, waar dat kan soms 2 op 1 schakelaar. De hoofdbaan heeft inmiddels een goed werkend bloksysteem m.b.v. ABC dus daar heb ik ook geen omkijken meer naar en ik kan naar hartelust rangeren, desnoods met 2 treinen tegelijk. Er hangen 4 regelaars in het systeem want tegenwoordig kost een 2e hands Lokmuis2 ook niks meer.
PC-control is voor mij geen optie en als je me nu (2008) vraagt digitaal of analoog zeg ik: analoog? Wasda?  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 April 2008, 11:43:08 »
Dat het "spelelement" hierdoor verbeterd is heeft Sander duidelijk uiteen gezet, maar ik hoor niemand over het kostenaspect.

Dit is met name voor nieuwkomers/herintreders een belangrijke overweging om met deze hobby te beginnen/op te pakken.

Je hoeft niet direct volledig digitaal te gaan.
Zoals in andere reacties ook al geschreven kan je de wissels gewoon analoog blijven bedienen.
Ook hoef je niet direct met bezetmelders te gaan werken. Dat is pas nodig als je computer gestuurd wilt gaan rijden.

Gewoon je baan op de digitale spanning aansluiten ipv een trafo en een goedkope regelaaar, bv lokmuis en rijden maar.
Dan blijven de kosten beperkt tot het inbouwen van een decoder in de lok. Dat kan je stapsgewijs doen.

Je kan het zo duur en uitgebreid maken als je wil afhankelijk van je wensen.

Zelf rijdt ik digitaal en zou niet meer terugwillen naar analoog.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #29 Gepost op: 02 April 2008, 11:51:04 »
Hier ook nog zo'n twijfelaar. :-|

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl