Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov  (gelezen 750 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Hoi trein- en busreizigers,

Daar staan we dan, aanbeland op het stationsplein. Roken verboden. Geen mens aanwezig helaas, behalve haastige passagiers die je niet moet storen. Eigenlijk waren we op zoek naar wat informatie over reizen met trein en bus. We wilden wat vragen stellen aan het loket, maar er is geen loket. Terug naar huis dan maar weer. Eerst een peuk roken, maar niet hier.

Bij de tijd als we zijn, struinen we het internet af en zie, alles is mogelijk. Je kunt overal komen als je wilt, je plant je reis, je betaalt en je gaat. Ondanks de overduidelijke uitleg, ontbreekt het ons toch aan moed en zelfvertrouwen om een eerste reis te gaan plannen.

¹
HuubvG, heeft bijna tien jaar geleden nog voor het laatst met ov gereisd, had een ov ouderenabonnement of zoiets, een ov chipkaart en reisde zo nu en dan met bus en trein. Daarna met auto en fiets gereisd. Sinds kort weer zonder auto. Zoekt naar info omtrent ov voor senioren.

²
Nikki, wil voor het eerst gaan reizen met ov en direct de eerste reis wil ze zo nodig naar het buitenland. Ze ziet door de bomen het bos niet en is op zoek naar uitleg in jip-en-janneketaal. Ze zal niet zomaar op de trein springen zeg maar.

Als we ergens willen komen, zullen we wel moeten. Het is er, we willen er gebruik van gaan maken. Maar zouden wel graag van te voren alles weten om niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Groet, Nikki en Huub

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2022, 09:16:27 »
Zelf voel ik mij nog geen senior (40 jaar), maar na lange tijd intensief OV gebruik (als hobbyist en later student) ben ik de laatste jaren weinig met het OV gegaan. Ik herken wel wat je zegt, er is veel veranderd (kaartjes, poortjes, routes) en vanaf een afstandje is dit niet altijd erg toegankelijk en zichtbaar (hoe moet dat dan wel niet zijn voor bv buitenlandse toeristen?). De OV chipkaart is naar mijn idee een mooi initiatief, maar toch een onpraktisch gedrocht geworden met vage termen als "producten" en steeds in elk uitchecken bij wisseling van vervoerder (maar ja, hoe weet/zie je dat als eenvoudige reiziger?).

Aan de andere kant, na jaren de auto instappen is ook wennen, dus alles went  ;D.

Als je/jullie iets meer kunnen aangeven wat je precies wil (reismogelijkheden, of bestemmingen) kunnen we misschien makkelijker meedenken?

Groeten,
Rogier

 

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2022, 11:35:10 »
Dank voor je reactie Rogier.

Om mee te beginnen: we willen een keer samen vanuit Hoogezand naar Duitsland, Leer. Als de trein in Bunde zou stoppen, dan daarheen. Goedkoop boodschappen doen en - het roken uit het eerste bericht komt weer in beeld - veel goedkopere rookwaar halen. Het is Arriva die op Duitsland rijdt.

Het liefst zouden we eenmalig een retourtje kopen, zonder dat we daarbij eerst een of andere chipkaart moeten aanschaffen. Gewoon met het zelf uitgeprinte plaatsbewijs de trein in, kan dat?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2022, 11:52:19 »
Als het maar eenmalig is, ter kennismaking en eenvoudig, kan je waarschijnlijk het beste even contact opnemen met de Treinreiswinkel. Dan hoef je zelf niets uit te zoeken en kan je alles vragen wat je wilt.

En zoek voor jezelf de paralellen eens op zonder een kaartje te kopen. Kijk eens op Bahn.de, wat voor advies die geeft. Of NS.nl, of 9292.nl. Zo kweek je voor jezelf een soort back-up, en kan je vergelijken of je op hetzelfde uitkomt.

groet,
michel

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2022, 13:16:52 »
Dankjewel Michel, dus met dit soort tickets heb je geen ov kaart o.i.d. nodig?
We zouden dan ook eens met een dagkaart van Kruidvat kunnen reizen?
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 18:26:03 door HuubvG. Reden: naam gecorrigeerd »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2022, 13:38:08 »
Volgens mij, als je besteld bij de treinreiswinkel is dat voldoende. Bij Bahn.de is de prijs hetzelfde, de NS is wat onmogelijk in deze verbinding (wat wel vaker bij NS-international het geval is).

Stuur jouw bovenstaande vraag gewoon naar de Treinreiswinkel en leg hun jouw reis voor en vraag wat de opties zijn. Dan weet je het gewoon zeker, in plaats van via het forum met dertig meningen :D

Het probleem met jouw reis is, dat de brug bij Weener er voorlopig nog niet ligt. Daardoor is er geen rechtstreekse verbinding. Anders zou je op het station, bij de automaat gewoon een kaartje kunnen kopen.

Ik zit net te denken, Arriva rijdt bij jullie. De website van Arriva is ook vrij duidelijk. Onderaan staat een knop: Koop e-tickets. Klik daarop en je krijgt een PDF die je uit kunt printen en als kaartje kan gebruiken. Dan heb je een retourtje voor iets meer dan €48 voor 2 personen. die van treinreiziger lijkt mij een enkeltje voor 2 personen.
Geen OV-kaart nodig, en mochten er poortjes staan, dan kan je de QR-code scannen om daarmee door de poortjes heen te gaan.

Het betere van de Arriva site is dat je de juiste dienstregeling er ook bij krijgt. Ik kijk op vandaag, en ik wordt via Weener gestuurd, ik kijk op komende vrijdag en de reis gaat via de Stad (met een directe busdienst). Al is die laatste reis wel een half uur langer.

Groet,
michel

« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 13:42:48 door tothebeach »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2022, 17:18:17 »
Dertig meningen, dat valt wel mee Michel.  ;) Jij bent de tweede die reageert en aan dit soort reacties heb ik juist heel veel. Bedankt, hiermee gaan we ergens komen. En helpen doe je niet met tegenzin hoop ik.  ;) (y)

De Treinreiswinkel had ik zelfs niet eens ontdekt, dus daar kunnen we wat mee. We gaan verder met uitzoeken en als je verder geen berichten meer ziet van mij hier, dan is het gelukt. En anders vraag ik hier gewoon weer door.  :D

Groet, Nikki en Huub

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2022, 17:37:41 »
Tip voor sle je daadwerkelijk gaat reizen.
Kom je bij een station waar meerdere vervoerders werken let dan goed op dat je bij de goede poortje in/uit checkt.
Ik Amersfoort bij mijn eerste reis met OV kaart ben ik daar de boot mee ingegaan.
Zonder dat ik het wist pakte ik een poortje van valleilijn en stapte bij NS in.
Saldo kwijt dat is later goed gekomen.

Bij NS was ik dus zwartrijder (zonder dat ik het wist)
Ik wilde achteraf als nog de reis betalen, tot mijn stomme verbazing kan dat helemaal niet.
Ik kreeg als antwoordt van de NS medewerker, u heeft geluk gehad u krijgt de reis gratis van NS
Nou ja ……… mijn broek zakte (figuurlijk) af , als ze je controleren ben je zwartrijder en dan is het huis (de trein) te klein en ben je een misdadiger.

Nu stelt die controle trouwens ook weinig voor (al jaren)
Conducteur zit liever in de cabine dan zijn werk te doen.

Mvg Johan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2022, 17:45:44 »
Dat probleem heb je niet als je een e-ticket hebt. Er staat wel een QR-code op, maar dat is om de poortjes te openen. En zo'n e-ticket is ook gewoon bij de NS te bestellen. Als je een reis (binnen Nederland) uitzoekt, kan je in de rechterkolom ook een e-ticket voor die reis kopen.

Alleen voor buitenlandse reizen, zoals naar Leer, doet de NS wat moeilijker. Maar in dit geval doet Arriva dat zonder problemen, want het is gewoon hun spoorlijn.

@Huub en Nikki; ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet,
michel

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2022, 15:48:54 »
Het liefst zouden we eenmalig een retourtje kopen, zonder dat we daarbij eerst een of andere chipkaart moeten aanschaffen. Gewoon met het zelf uitgeprinte plaatsbewijs de trein in, kan dat?

Ja, ik doe dit regelmatig. Heb privé een chipkaart met 2de klasse korting abonnement erop. Regelmatig echter reis ik voor mijn werk en dan koop ik altijd vooraf een 1ste klas kaartje wat ik of in de reisapp kan tonen, of kan afdrukken op de printer.
Dit laatste kan allemaal handiger, dat weet ik, maar mijn werkgever heeft een nogal ouderwets declaratiesysteem en daar moet altijd het vervoersbewijs bij  ::)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2022, 16:36:23 »
Daar heb je het al.

Als Nikki en ik de reiskosten per trein eruit willen halen, dan moeten we heel wat sloffen rookwaar, sterke dank en andere ongezonde boodschappen mee terugnemen.

Korting is alleen weggelegd voor een bepaalde groep en daar vallen wij kennelijk net buiten, jammer voor ons.

We gaan nu voor een e-scooter.  :P

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2022, 08:18:58 »
Reizen per trein is helaas niet echt voordelig te noemen. Ik had laatst een familiefeest in Amsterdam, om daarna naar het vakantieadres in Vlissingen te gaan. Vrouw en kinderen reden direct naar Vlissingen toe. Qua kosten had ik beter de (2e) auto kunnen nemen (dieselauto, incl parkeren), dan per trein te gaan. Vroegah was de trein nog wel eens voordeliger als je alleen reisde. Het is dat ik de auto minder praktisch vond (en graag weer eens per trein wilde reizen) maar uit economisch oogpunt had ik beter met de auto kunnen gaan...... Jammer.

Succes met de zoektocht Huub!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2022, 09:49:46 »
Je moet niet alleen naar de primaire kosten als brandstof en parkeren kijken, ook naar de secundaire als bandenslijtage en andere onderdelen in het algemeen.

Wie met de trein gaat kan ook aan de zuip en tijdens het rijden met de telefoon in de handjes zitten.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2022, 12:12:59 »
Dat hangt er vanaf hoe je ernaar kijkt. Als je een auto hebt, zijn de vaste kosten toch vaak vast (niet alleen wegenbelasting en verzekering, maar deels ook onderhoud, omdat dat niet alleen van de gereden km's afhangt). In dit geval waren beide precies gelijk, dus zowel per trein als per auto (variabel) kwam ik op 41 euro uit, waarbij ik per trein rekende van station tot station en niet eens deur tot deur.

In de ruim 2 uur reistijdverschil kan je ook drinken en met de telefoon aan de slag  ;D. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze. Wat voor mij de doorslag gaf, was dat ik niet op vakantie wilde met 2 auto's.

Meestal is de trein wel redelijk qua snelheid en prijs, alleen van deur tot deur (buiten de randstad) verliest het OV het (helaas) dik van de auto.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Herinstapper¹ en nieuwe reiziger² zoeken informatie over reizen met ov
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2022, 15:00:00 »
Jij kijkt er blijkbaar heel anders naar, en haalt er de kosten bij die ik nadrukkelijk niet heb genoemd om dat deze voor de keuze om van A naar B te komen (auto of trein) niet uitmaken als je een auto in bezit hebt.
De vaste kosten voor "bezit" na aanschaf van het vehikel, de wegenbelasting en verzekering zijn al gedaan of lopen door, maar zijn andere kosten dan die voor "gebruik" waar ik het over heb en ook relevanter is.

Wel de nuance dat een verzekeringspremie lager kan zijn als je opgeeft minder kilometers per jaar te rijden, dus dat doen velen dan ook braaf. 10000 opgeven en 30000 rijden ofzo.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT