Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Met de handen in mijn haar/commander  (gelezen 5974 keer)

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Met de handen in mijn haar/commander
« Gepost op: 01 April 2008, 08:27:09 »
Hallo, ik schrijf dit bericht omdat ik dringend advies nodig heb. Een beetje lang verhaal, maar ik moet een goed advies hebben, en ook even mijn frustratie kwijt.

Vroeger een treinbaan gehad en sinds vorig jaar weer begonnen. Ik woon in Noorwegen en mag mij de luxe aanrekenen om een baan te bouwen van bijna 30m2. Een aantal sleutel-cijfers:
- 300 meter rails, 80 wissels, ongeveer 80 seinen,  bovenleiding, spoor N en ga zo maar door.

Zoals gezegd ben ik met de baan in opbouw. Rails ligt, nu stukje voor stukje perfect maken en digitaliseren, een hoop te doen.
Sinds December ben ik de 'trotse' eigenaar van de Viessmann Commander. Maar dat trotse is langzaam zich aan het omzetten in totale ergernis.
Het is een mooi product, maar zit boordevol bugs, scherm problemen, rare ergernissen en ga zo maar door. Ja het werkt, en men kan 'fahrstrassen' aanleggen die netjes seinen wisselen e.d. maar bijvoorbeeld treinen stoppen niet, rijden niet bij het programmeren van deze rijbanen.

Maar ik mis een aantal dingen. Neem bijvoorbeeld een van mijn stations. Dit is een station met 6 sporen, 3 links en 3 rechts. Bedoeling is dat een trein die binnenkomt een vrij spoor kiest. Bij vertrek kiest hij het juiste spoor, of willekeurig, of afhankelijk van naar welk deel van de baan ik hem wil sturen. Goederentreinen moeten doorrijden. Nou weet ik dat dit in Koploper heel makkelijk kan, echter in de Commander kan dit niet zomaar. Je kan niet 2 rijbaan programmeringen op 1 en dezelfde blok zetten om te starten, zonder dat de een de ander moet uitsluiten, prima natuurlijk, maar nergens kun je opgeven welke hij dan eigenlijk wel zou moeten kiezen. Laat staan dat je zegt dat goederentreinen moeten doorrijden. Kan wel in de toekomst, maar dan middels het aanwijzen van een trein id(DCC adres). Nou ga er maar aanstaan, sommige locomotieven gebruik je en als goederentrein en als personentrein!

Dit is een van de vele ergernissen en ik ben van mening dat dit product idee een goed product kan worden, maar dat de Commander veel te snel op de markt is gekomen.
Voor mij verziekt het de lol op dit moment, als ik mijn aanleg niet kan testen, dan houd het gauw op natuurlijk.
Daarbij is er een forum voor de Commander, wat boordevol staat met problemen, en waar er slechts 1 persoon is bij Viessmann die zich met de Commander bezighoud.

Ik zit er sterk aan te denken om de commander uit het raam te gooien, voor mij is het duidelijk dat dit misschien een leuk product is, maar niet voor grote complexe banen, en misschien dat ik daar de foute keuze gemaakt heb.
Maar wat moet ik kiezen!? Een van de redenen waarom ik de Commander koos, is vanwege zijn mooie schakelbord wat apart aangesloten wordt. Daar mijn baan groot is, wil ik 2 schakelborden hebben, een voor de hoofdbaan en een bij het grote rangeerterrein.

koploper ziet eruit als HET antwoord op mijn problemen, enige nadeel dat ik vind dat ik altijd een computer moet aanhebben. maakt geluid, is een vertraging bij het opstarten van de baan etc.... Maar nogmaals koploper ziet er erg mooi uit en lost al mijn complexe situaties op zoals het eruitziet. Ook omdat het het logische denken bevat wat ik zoek(als dit dan dan, indien niet dan....). Dat is iets wat niet op dezelfde manier in de Commander benaderd wordt.

Op basis van het hierboven heb ik advies nodig wat voor centrale unit ik nodig heb. Ecos, IB!? Wat is het beste!?
- Ik verwacht dat ik een 180 terugmeld adressen nodig heb in totaal
- wil graag een extrern schakelbord hebben, liefst 2
- grote baan
- koploper
- duitse seinen
- spoor n
- viessmann decoders 5212(magneet), 5233(bezet en terugmeld), en viessmann sein decoders.

wie kan mij helpen in de goede richting!?

Nogmaals ik wil mensen niet de Commander afraden, maar als je een baan heb die af is, en wil de commander gaan gebruiken ter vervanging van een ander huidig systeem, dan zou ik nog maar even wachten, of houd het forum in de gaten!
Het feit dat sommige winkeliers het uit de schappen halen op basis van alle problemen zegt toch ook wel wat.

Alvast bedankt voor een antwoord!!  ;D

Groeten,

Hans van der Burg

Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Met de handen in mijn haar/commander
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2008, 08:35:50 »
Beste Hans,

Een hobby moet vooral leuk zijn. Als je zo diep gefrustreerd raakt van de Commander, zou ik toch omkijken naar een andere oplossing. Het ligt ook niet in Viessmanns bedoeling om op korte termijn de Commander geschikt te maken voor totale computeraansturing.

Wat dan wel? Een computer is toch het makkelijkst, lijkt mij. Je kunt dan wegkomen met een relatief eenvoudige centrale, bijvoorbeeld een (2e hands) Intellibox/Twin-Center, de centrale van Tams. Of als je meer geld wilt uitgeven: een ECoS. De nieuwe Intellibox laat nog minimaal een jaar op zich wachten en ik kan me voorstellen dat dat te lang voor je is. Vanwege je wens voor Koploper valt het systeem van Roco af.

Als je een computer zonder geluid wilt, zou ik een Mac Mini of een iMac nemen. Deze hebben geen ventilatoren, maar gebruiken passieve koeling. Bovendien zijn ze erg compact. Je kunt naast OSX gewoon Windows XP of Vista of deze machines zetten en dus Koploper gebruiken. Naar keuze kun je zelfs Windows in een window draaien binnen OSX via VMWare of de computer helemaal als een Windows PC opstarten.

Succes met je keuze!

Grtn,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2008, 08:40:22 »
Hallo,

Lijkt me heel simpel voor je. In ieder geval "Koploper"nemen (geen aandelen hoor !) Perfekt programma en een heel uitgebreid forum met vele "deskunduigen" en.... snel een antwoordt.

En dan bv. in combinatie met de IB. Al je problemen die je beschrijft zijn /worden dan opgelost.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ook "Koploper" in combinatie met een ander suysteem (MR) bv. ook vele mogelijkheden geeft.

Makkelijke keuze dus.

Groetjes.
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2008, 08:50:57 »
Ik zou gaan voor een Intellibox of een MultiMaus van Roco of eventueel een Lenz Digital Plus setje.

De MutiMaus van Roco is ook geschikt voor Koploper via een kleine omweg. En ik denk dat daar binnenkort een mooie oplossing voor beschikbaar komt. :-X

Gezien de wens om het met Koploper te besturen, zal ik kiezen voor een zo goedkoop mogelijke centrale. Ook kun je overwegen om het geheel zonder een Centrale te doen via Direct Drive for Windows, dan is je PC zelf de digitale centrale, en kan ook te samen met koploper. Mogelijkheden genoeg dus.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2008, 08:57:55 »
 ??? nu iemand nog een Intellibox aanraden terwijl er in 2009 een nieuwe  op de markt komt? Lijkt me geen goed plan.

Overigens een van de minpunten die bij de Viessmann geldt ( nl 1 man voor de ontwikkeling ) geldt ook voor Koploper.

Als je via een pc wil  rijden orienteer je dan breder en kijk es naar comm. programma's als Railroad en Co
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2008, 09:17:01 »
Ja, dat durf ik gerust, want geen mens kan mij garanderen dat dit werkelijk het geval is dat er een nieuwe komt in 2009. Er is nu nog alleen een ontwerp studie van.

Verder komt er bijna om het jaar een nieuw type VW Golf uit, dus blijf je daar dan ook opwachten?

Ook TrainController zoals RailRoad &Co al een tijdje genoemd wordt is een eenmans programmma. Zelfde geldt voor Railware en WDP.

Verder is Koploper compleet genoeg om in huidige vorm nog in lengte van jaren mee te gaan. En je valt je daar geen buil aan, want het kost je helemaal niets.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2008, 01:09:00 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 April 2008, 09:30:31 »
Toppie! Bedankt voor alle snelle reacties!
Getuigt maar weer want in de Commander Forum zit je soms dagen te wachten! Temeer omdat alles ook bijna alleen maar in het Duits is.

Zijn er overigens nog andere mensen hier die een Commander hebben!?
Ben benieuwd of er andere gebruiks zijn in Nederland met dezelfde problemen.

Groetjes,

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 01 April 2008, 09:34:53 »
Hans, ik denk dat je die op twee handen kunt tellen, volgens mij is dat ding veels te duur, voor de gierige hollander.

Verder denk ik dat het beter is om voor een Centrale te kiezen met een LOCONET aansluiting, dit gezien de oppervlakte van je baan, en je materiaal bestand.

Dus voor Digitrax, Intellibox, Twin-Center of een Piko PowerBox.
Onderschat vooral de vele voordelen van het LocoNet niet!!!!

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2008, 09:48:05 door Wim Ros »

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 April 2008, 10:20:15 »
hi Wim,

Wat is precies LokoNet!?
Kun je mij wat meer info geven!?

Bedankt!

Hans

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2008, 11:07:04 »
Hoi!

Nog even een ander vraagje. Kan ik bv op de Ecos een extern schakelbord aansluiten, en wat voor externe schakelborden zijn er, buiten de GBS van de Commander!?

Bedankt!

Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 01 April 2008, 11:32:23 »
Hans, op het LocoNet kun je een extern schakelbord aansluiten, MAAR als je via Koploper gaat werken, heb je dat helemaal niet nodig.

LocoNet is een soort netwerk aansluiting welke via 6 draden werkt en als je deze zesdraden aansluit op aansluitpunten met een RJ12 connector, kun je overal LocoNet modules aansluiten. Maar ook Boosters voor de Railspanning.

LocoNet is het aansluitsysteem voor de baan, regelaars, terugmelding, wisselsturing, treinherkenning enz, enz.

Mvg
Wim.

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 April 2008, 11:47:09 »
Bedankt Wim!

Ja, je hebt gelijk dat als ik koploper gebruik dat je zo'n bord niet nodig hebt.
Maar het is wel leuk, toch!? En als je dan bv de koplioper gebruikt om een aantal treinen automatisch te laten rijden en dit dan combineert met handmatig rijden, dan wordt het nog leuker. En zo'n bord is toch wel handig voor her rangeerdeel om treinen op te bouwen e.d.

Daarnaast ook makkelijker voor de kinderen om toe te passen, misschien.

Weet jij misschien een website waar ik mij kan informeren om zo'n bord!?
Niet dat ik het nu al koop, maar probeer een inkooplijstje te maken wat ik nodig heb mbt huidige en toekomstige aansluitingen.

Bedankt!

Hans :D

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 01 April 2008, 11:49:23 »
Hans, wat denk je van www.uhlenbrock.de   ;) ;) ;)
Kijk bij en naar Track Control

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2008, 11:55:48 door Wim Ros »

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 April 2008, 12:33:24 »
Wauw!

zit net naar het filmpje te kijken. Perfect! En kan ook nog aangesloten worden op de Ecos met LocoNet.
Is overigens wel grote symbolen, maar goed, dat lossen we wel op met een tafel die onder de baan kan schuiven. Bedankt voor de goede tip!

Overigens las ik dat Ecos ook met een zulks gelijke paneel komt.

Mijn boodschappen lijstje:
- Ecos
- Ecos Booster
- Lokonet aansluiting
- Koploper

Draadjes aansluiten, commander van 3 hoog uit het raam gooien(hehe  :P), koploper programmeren en gaan met die banaan :-)
Dit alles natuurlijk in simplistiche vorm weergegeven, haha!!!!

Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 01 April 2008, 12:53:03 »
Hans, de ECOS HEEFT GEEN LOCONET AANSLUITING dus die kun je daarvoor niet gebruiken.

DUS LET OP WAT JE KOOPT en trap er niet voor een tweede keer in.

Dit is nu de zoveelste keer in korte tijd, dat ik alles op een presenteerblaadje aanbied, en dat men gewoon niet leest wat er staat. Waar doe ik het voor????

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2008, 12:59:44 door Wim Ros »