Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?  (gelezen 2863 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #15 Gepost op: 08 december 2022, 16:35:36 »
 :) En als je de houder zou houden, volgens de kleur stapeling van het boeren protest, dan heb je niet veel te drinken.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2022, 17:05:22 »
Ja ja Ronald Visser, daarom heb ik hem ook op zijn kop gezet op foto 2. Die boeren ook. Nu doe ik het zo: blikje erin, maar moet zo snel mogelijk leeg.

Die kleuren was toeval ook weer hè. Begonnen met rood dat er nog was, daarna alle kleuren achter elkaar opgebruikt. Ik had alleen nog zwart en rose - :-* - over en daar heb ik een tweede van gemaakt.



Ja ik hou ze om te gebruiken, zijn echt makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2022, 08:22:54 door HuubvG. Reden: veranderen zolang het kan »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #17 Gepost op: 09 december 2022, 11:27:26 »
Nu de filament opgebruikt is en duidelijk is dat het apparaat niets nuttigs op modelspoorgebied kan produceren, ben ik eruit; geen nieuwe filament proberen bij te kopen, maar de pen demonteren en kijken wat er zoal in zit.

Het feit dat een draad van 1,75 mm ø heel langzaam voortbewogen wordt, in beide richtingen, wekt mijn nieuwsgierigheid verder op. Dit gebeurt door een minimotor, zo blijkt bij het openmaken van de pen. Er zit vertraging in, een tandwiel en een tandloos wiel (?) zorgen voor de beweging van de draad. De ene richting uit in verschillende snelheden en één snelheid voor de andere richting.



In plaats van het filament (dat op is) heb ik er even een lasdraad van 1,5 mm ø ingezet en deze doet precies hetzelfde als het filament. Alleen is deze recht. Dat schept mogelijkheden t.b.v. het modelspoor, bijvoorbeeld:

het open en dicht schuiven van een hek
het op en neer laten bewegen van slagbomen
het heen en weer laten bewegen van een rolbrug
het openen en sluiten van een brug

En voor het modelbouwen in het algemeen, een geleider bewegen voor de warmtedraad, om XPS en EPS strak en supernetjes te snijden.

Een probleem voor mij is, dat ik de elektronica niet goed doorgrond, om het bedienen van het motortje uit de behuizing te kunnen halen en buiten de automatiek om te kunnen gebruiken.

Nu moet ik de bedieningsknoppen op de pen gebruiken, wachten tot de nozzle heet is en zo voorts. Wellicht is er iemand die daar verstand van heeft, hoe het opwarmen te omzeilen en zo. Maar misschien moet ikzelf gewoon wat experimenteren. Geen probleem, dat vind ik het leukst van de hobby. Die treinen rijden wel een keer, maar dit gaat voor.

@Bas, nog steeds geen interesse?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #18 Gepost op: 09 december 2022, 11:43:31 »
Ik zou zeggen KISS (Keep It Short & Simple )  ;)

Motordraden loshalen en kijken of er gegevens op de motor staan, dan weet je al meer.
Vervolgens spanning aanbieden op de motor, beginnen met 1,5V (1 AA of AAA cel) en dan langzaam opbouwen tot de snelheid je aanstaat :)
Een regel/bedieningsschakeling is dan vlot te bedenken.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #19 Gepost op: 09 december 2022, 11:46:34 »
Of een losse dc trafo er bij pakken en nameten.

Als je eenmaal de maximale spanning weet, kan je wss de eerste beste pwm regelaar van de eerste beste elektronica website kopen.

Misschien dat de spanning op de motor is aangegeven??

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #20 Gepost op: 09 december 2022, 13:51:52 »
Gezien de USB aansluiting voor 5 V op de pc of adapter / telefoonlader, vermoedde ik dat het spanning rond 5 V zou liggen. Bij doormeten blijkt het 4,5 V te zijn.

De elektronica in de pen laat ik verder voor wat die is. Ik heb nog de aanvoer naar de verwarming losgemaakt en de thermostaat kortgesloten. Nu warmt die niet op en is direct klaar voor gebruik, maar praktisch is dit niet. Het motortje is inmiddels los en ga ik gebruiken met trafo / PWM regelaar. De pen gaat bij het afval.



Nog een idee voor dit soort motortjes: omhoog en omlaag laten bewegen van verticale roldeuren.

Ik ga het gebruiken voor het bewegen van de rolbrug in aanbouw, daarover t.z.t. meer in mijn eigen blogdraadje. Toe deze afgeprijsd bij Action lagen, heb ik er twee extra gekocht en aan familieleden gegeven, dacht dat die het ook wel leuk zouden vinden. Gezien dat zij er ook niks mee konden, aas ik er nu op om ze terug te vragen, dan heb ik er nog 2 van die motortjes bij. Zo komt deze jan splinter wel door de winter.  :)






HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2023, 18:05:11 »
Inmiddels heb ik de blikhouders weggegooid, toen ze stuk gegaan waren nadat ik ze ingespoten had met ontvettingsmiddel. Ze smolten gewoon weg. Het filament PLA is eigenlijk niet geschikt, dus op zoek gegaan naar een printpen die ABS kan printen.

Nu heb ik die printpen die ABS kan printen en daar heb ik wel plannen mee. Ik heb er een kilo ABS 1,75 mm ø op rol bij aangeschaft, dan kan ik voorlopig naar hartenlust experimenteren.


Een makkelijke houder voor een halve liter en een voor 33 centiliter. Blikje valt niet gauw om en je hebt goeie grip, zonder dat je het blikje kreukt (dat mag niet meer, ook niet als het leeg is, vanwege statiegeld). Uit een glas drinken doe ik niet, de prik verdwijnt bij het inschenken en het scheelt nog afwas ook.

ABS is veel sterker en het werkt veel fijner. Natuurlijk heb ik de set niet gekocht om nog meer blikjeshouders te maken, aan deze twee heb ik genoeg. Maar bomen maken gaat er goed mee, en je kunt er ABS en PS mee 'lassen'. Veel modelbouw 'plastic' is PS of ABS.

Bijvoorbeeld het dicht smelten van kieren in huizen, of het lassen van stuk rollend materieel, dat dan wel van PS/ABS moet zijn, en dat is te testen.

Ik kan me ook voorstellen dat je er voorwerpen uit de echte 3d printer mee kunt aanstippen, bijwerken (maar dat weet ik niet want ik heb geen 3d printer).

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #22 Gepost op: 18 juli 2023, 20:41:17 »
@Huub,

Waar heb je die ABS pen gevonden?

Gr, Hans

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #23 Gepost op: 18 juli 2023, 20:59:41 »
Geen Huub, maar hier bijvoorbeeld.
Mvg.

Cor

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #24 Gepost op: 18 juli 2023, 21:14:42 »
Via Bol.com, maar ik weet niet meer bij welke verkoper. Regelmatig zoeken met de juiste refwoorden, het aanbod wisselt weleens. De mijne was plm 27,50. De pen bleek al een keer gebruikt te zijn geweest, daarom heb ik na overleg met verkoper (via Bol) 8,50 teruggekregen.

Werkt perfect, instelbaar of je PLA of ABS print. Temperatuur per filament regelbaar, met display.
Merk: MYRIWELL® met serienummer en garantie.

Tijdens het reageren kwam Cor met de link. Daar heb ik wel het filament vandaan. De printpen die ik zocht, hadden ze daar niet. Volgens mij hebben ze daar geen pen voor ABS.
kon ik niet vinden, maar ik zie nu dat ze er wel zijn. Hoewel de mijne op 12 V (2,0 A) werkt, en die van 123 op 5 V. Dan denk ik dat mijn type wat krachtiger is.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2023, 21:36:33 door HuubvG. Reden: zie vanaf doorhaling »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2023, 21:42:30 »
Bij Ali hebben ze ze ook, met 100 m PLA en 100 m ABS voor 31,91.  :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #26 Gepost op: 18 juli 2023, 23:30:41 »
3D pen voor gebruiken?

op een stuk glas tekenen (bv papier met voorbeeld eronder)
Dan de vlakken glas inkleuren en je hebt een soort glas in lood.

Zal ook vast wel ergens in de knutselhoeken op het web genoemd zijn.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2023, 06:41:33 »
Wat Huub ook al zei, volgens mij moet je met zo’n pen frames voor bomen kunnen maken. Vlakke takken tekenen naar het voorbeeld op die glasplaatmethode van Ronald. En de takken aan een stam “lijmen” met een beetje filament.

Als voorbeeld zou je dit soort afbeeldingen kunnen gebruiken:



Gr, Hans

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2023, 09:28:32 »
Leuk idee Ronald Visser. (y)

De bomen die Hans noemt, daarmee ben ik bezig. Ik heb ooit een doos 'spreadsheets',  gekregen, doorzichtige kunststof plaat met aan één zijde een matte coating. Op die zijde het gestel (of een gedeelte) van een boom tekenen. Laat nou diezelfde laag ook goed zijn om de warme filament aan te hechten?!

Ook kun je die sheets in de printer (2d!) doen en de gewenste tekening 2d printen, zoals de boom die Hans als voorbeeld geeft. Het afgekoelde filament kun je ook weer mooi los maken van de spreadsheet als je klaar bent. De sreadsheet kun je weer gebruiken, al vervormt die wel wat door de warmte.