Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)  (gelezen 4843 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Net toen de discussie over een aparte rubriek voor mini- en microbaantjes losbarstte, begon ik aan een baan die in die rubriek zou kunnen passen. Ik ben al een hele tijd bezig met mijn grote baan maar nog niet in de fase ‘met aankleding’. En daar wil ik toch ook eens iets in bereiken. En ik wil oefenen met de verschillende technieken en materialen.
Daarnaast wilde ik een plekje om een nieuwe aanwinst leuk te kunnen neerzetten en fotograferen. Dan kom je al gauw bij de diverse spoordijkjes terecht. Maar waar ik zoiets neer zou kunnen zetten? Geen idee, totdat mijn oog op het boekenkastje naast mijn werktafel en onder de baan-in-aanleg viel. Vol met boeken, waar we ook te weinig ruimte voor hebben, maar wel met een bovenkant die nog onbenut is. Maar ja, wel maar 9 cm hoog. Rijtuig in doos geeft een beeld van de beperkingen.



Dus ook niet? Toch wel: de onderkant van de boekenkast, een welbekende Billy, heeft ook een loze ruimte: de plint. Dus boekenkastje omgekeerd, plintje eruit, en voilà: de ruimte voor BoB (Baan op Billy) was gecreëerd.



Dus aan de slag. Kastje van restjes hout en plaatmateriaal in elkaar geschroefd. En passen en meten, want natuurlijk blijkt waterpas opeens net niet waterpas.



Het resultaat. De achterwand is iets lager, zodat het geheel gemakkelijk uit de kast getrokken kan worden. (Er zitten een paar steunprofielen onder de treinplaat erboven.)



En geverfd. Alles zwart, behalve de achter- en zijwanden. Deze heb ik in de witte primer gelaten, want daar komt nog een achtergrondschildering. Om die reden heb ik ook niets afgeplakt, met de knoeiplekjes als gevolg.



En zo staat het dan met een paar provisorische elementen.



Het baanplan is simpel: enkelbaans spoor van links naar rechts. Er kan wel op gereden worden, want ik ga de baan aansluiten als programmeerspoor. Echt multifunctioneel dus. Het ontwerp is nog niet meer dan een schetsje. Er komt een onbewaakte overweg en de uiteinden worden gecamoufleerd met groen of misschien aan een kant met een gebouwtje.



En als alles af is, heb ik veel van de fouten die ik ga maken geleerd, heb ik iets leuks om naar te kijken en kan ik mooie foto’s maken.



Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2022, 07:40:51 »
 (y)
Hoe verzin je het. Maar een pracht oplossing voor een minibaantje. Ze passen ook overal.
zijn dat plantenwortels die je als bomen gebruikt?

Groet,
michel

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2022, 08:06:34 »
 (y)
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2022, 10:52:21 »
zijn dat plantenwortels die je als bomen gebruikt?l
De boompjes zijn uit een zakje dat ik ooit in Houten kocht voor een paar euro. Vind ze nu niet zo geweldig meer. Waar ze van gemaakt zijn weet ik niet. Je brengt me wel op een idee. Want bomen leren maken is een van de onderdelen van dit projectje.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2022, 00:12:28 »
Vandaag bezig geweest met de verlichting boven de baan. In het kader van 'de hobby is al duur genoeg' heb ik een ledstrip van het bekende A-merk gekocht (3mtr, 3€). Eens kijken wat ik daarmee kan. Als eerste viel me op, dat alle leds (30 per meter, dus totaal 90 stuks) parallel geschakeld zijn achter één weerstand van 10Ω in het batterijdoosje. Per led kun je hem inkorten.
De hele strip plak ik in stukken geknipt boven de baan.Geen zee van licht, maar voldoende om met plezier naar te kijken

De ledjes gaan aangesloten worden op een oude 12VDC adapter. Daarop komen ook de overige eventuele verlichting of andere stroomverbruikers. Alleen de baan zelf is aangesloten op de centrale als programmeerspoor en schakelt af, als ik de baan uit heb staan. Zo hoef ik niet de baan aan te zetten voor alleen het diorama.

De puzzel is nog, welke voorschakelweerstand ik moet gebruiken. Eentje voor alles, zoals in het oorspronkelijke product? Als ik het goed bereken, gebruikt het oorspronkelijk strip 150 mA (4,5 V batterijen, U over de weerstand = 1,5V, weerstand =10Ω); dat betekent dus, dat elke afzonderlijke led nog geen 2 mA verbruikt. Dat lijkt mij erg weinig. Maar ja, je kunt de strip willekeurig inkorten, dus als er nog 50 cm (=15 leds) over is, praten we al over 10 mA per led. Ik weet niet wat dat voor de lichtopbrengst betekent. Met het blote oog zie ik niet echt verschil. Vooralsnog gebruik ik dezelfde instelling, omgerekend naar 12V betekent dat 60Ω (dat wordt dus een combinatie van een paar weerstandjes in serie).

Nog een plaatje van de proefopstelling, hoe ik ze aan het plafond denk te plakken (dan natuurlijk met de eigen plakstrip).



Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2022, 01:00:06 »
Zo zijn er al weer een paar weken voorbij. Wat is er gedaan? De verlichting hangt boven de baan. Niet superveel licht uit zo’n stripje, maar goed voor de sfeer. Voor foto’s heb ik het statief.
Verder nagedacht over de invulling en dat leidde tot het volgende idee.



Met wat karton zijn links het weggetje met de spoorovergang en rechts van het midden een watertje aangegeven. Links vooraan komt een schuurtje uit de set van Artitec; dat wordt mijn eerste resin-bouwsel. Het gebouw rechts is geen huis of boerderij, maar een bunker, officieel Groepsschuilplaats type P, die je veel in de weilanden in de omgeving (waterlinie) ziet. Dat ga ik geheel van scratch af bouwen. Niet te moeilijk, maar wel leuk uitdagend om het met wat ik heb liggen zo precies mogelijk te maken. Een voorbeeld:



Daar ben ik eerst aan begonnen. Eerst informatie opgezocht, maten gevonden, foto’s bekeken. Later ben ik ook nog op de fiets gestapt voor wat veldonderzoek. Ik bouw het op uit karton. Ik heb nog wat passe-partoutkarton liggen en bezit een passe-partoutsnijder, waarmee ik mooi 45o kan snijden. Dit zijn de onderdelen:



Alles in de grijze primer (gesso met zwart bijgekleurd) gezet en met een 0.05 marker de lijnen van de bekisting getekend. Dan in elkaar gelijmd met boekbinderslijm. De achterkant heb ik los gelaten, omdat de achterkant in het diorama over het houtblokje aan de zijkant komt te staan. Verder neem ik de achterkant wel mee, want dan kan ik het ook nog eens ergens los neerzetten.



Dan de haken en buizen gemaakt. De haken heb ik gemaakt van bloembinddraad. Dat heeft ongeveer de juiste diameter. De twee buizen aan de voorkant, waarvan 1 gebogen. Styreen had ik niet in de juiste diameter, maar installatiedraad komt heel goed in de buurt. Dus daarvan heb ik ze gemaakt. Ik kon natuurlijk ook messingbuisjes halen in de winkel, maar ik wilde het zoveel mogelijk doen met wat in huis was. Het uitboren van de buis was nog wel een uitdaging 😊



En ook dit in de primer.
De wanden en dakdelen steken hier en daar nog enkele tienden van millimeters uit, dus nog wat nawerk met het vijltje en de randjes bijwerken met de primer.



Nu op kleur gaan brengen.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2022, 11:04:53 »
 (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2022, 12:20:13 »
Hoi,

Klein maar fijn.

Op volg gezet.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2022, 02:10:45 »
Vandaag vooral wat grondwerk verzet. Omdat ik een watertje voorzien had, moest de rest van het grondvlak wat omhoog. Ik heb dat met laagjes van 2mm kurk gedaan (omdat ik dat heb liggen). Het komt nu mooi uit, dat de bodem zwart geschilderd was. Dat is een mooie basis voor het slootwater. Verder heb ik ook de spoordijk aangebracht. Eveneens met de laagjes kurk opgebouwd conform de maten uit NEM 122, waarbij ik er rekening mee gehouden heb, dat er nog een laagje ballast overheen komt.

[

Verder een eerste begin gemaakt met het tuinschuurtje van Artitec, maar daarover later meer.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2023, 02:18:59 »
Zo, dat heeft een tijdje geduurd. Nu twee diorama’s af zijn, ga ik maar weer eens verder met BoB.
Eerst de achtergrond geschilderd. Er komen ook nog aanduidingen van het landschap verder weg, maar dat ga ik pas doen, als ik de te plaatsen elementen, waaronder het groen, klaar heb.



Dan de zijkanten van het spoorbed en van de slootjes afgestreken met de eigengemaakte pasta die ik nog over had van het diorama Vergeten spoortje.



Vervolgens de ondergrond van een verfje voorzien. Lekker kwasten vandaag dus.
Tenslotte de spoorwegovergang voorbereid met hellinkjes van piepschuim. De niet gevergde delen geven de loop van de landweg aan. Deze zal een lichtere zandkleur krijgen. Het donkerbruin zal grotendeels onder het groen verdwijnen.



Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2023, 05:09:45 »
Ik denk dat ik hier een kunstschilder aan het werk zie?

Leuk projectje dit.  (y)
Carpe Diem

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2023, 15:12:43 »
Dat is teveel eer, maar dit is ook een hobby, die ik vooral in het verleden beoefende. De technieken komen nu weer goed van pas.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2023, 04:27:27 »
Niet elke kunstschilder is een Rembrandt  ;D

In het land der blinden is eenoog koning natuurlijk.
Dus binnen onze hobby schilder je uitzonderlijk goed.
Ik kijk regelmatig naar Bob Ross op YouTube om mezelf te informeren hoe deze technieken ooit zelf toe te passen.
Carpe Diem

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2023, 01:17:25 »
Ondertussen met tien dingen tegelijk bezig, zodat het een wonder is dat er ook af en toe iets af komt. Dat laatste is nu het geval met de bunker, oftewel groepsschuilplaats zoals de officiële term luidt. Het laatste plaatje liet het geheel in de grondverf zien. Als eerste ben ik begonnen met de gaatjes voor de haken en beugels voor de camouflage. Dat zijn 87 gaatjes als ik goed geteld heb. Om e.e.a. enigszins netjes in het gelid te krijgen heb ik malletjes van papier gemaakt en die met tape bevestigd.



Daarna prikken, dacht ik. Maar het karton laat zich niet zo gemakkelijk doorprikken. Uiteindelijk gekozen voor het handboortje met 0.35 mm boor. Na een paar sessies zaten alle gaatjes er in en ben ik op kleur gaan brengen. Vooral gewerkt met laagjes donkergrijze wash. Het voorbeeld is behoorlijk donker met verrassend witte vlekken (kalkuitslag denk ik, of er moeten heel grote vogels geweest zijn). Na een tijdje kliederen was dit het resultaat, met de haken reeds ingestoken.



De haken zitten netjes op hun plek, maar moeten natuurlijk ook allemaal even hoog uitsteken. Daarvoor heb ik stripjes uit 3mm schuimplaat gesneden om ze op te laten rusten.



Als alles op zijn plaats zit, de haakjes aan de binnenkant met dotjes boekbinderslijm vastzetten. Daardoor kan ik ze ook nog wat verstellen als er een niet helemaal goed zit.



Na nog het nodige aan detailverwering te hebben gedaan is het tijd voor een proefplaatsing. En dat ziet er dan zo uit.



De struik aan de achterkant heb ik gemaakt van uitgeplozen elektriciteitsdraad. De takken zijn tweemaal begrast met een mengsel van 4 en 7 mm en vervolgens bestrooid met superfoliage van Anita Decor.



Nog mee bezig:

•   Tuinhuisje (bijna af);
•   Grond en gras;
•   Het overige groen (nog veel struiken maken);
•   De achtergrond afschilderen;
•   De bovenleiding;
•   Water in de sloot;
•   Diverse aankleding.

En ik vergeet ongetwijfeld nog wat.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2023, 07:44:58 »
Leuk project(je)  (y)
Die groepsschuilplaats is heel herkenbaar.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.