Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Mehano Lint  (gelezen 2421 keer)

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Mehano Lint
« Gepost op: 31 March 2008, 11:31:52 »
Geachte medespoorders,

Ik ben sinds kort in het bezit van deze trein. Wat mij opvalt is dat deze in 1 richting minder gevoelig lijkt te zijn voor de bezetmelders waardoor er te laat gereageert wordt door de bezetmelders met alle minder prettige gevolgen.
Het lijkt erop dat alleen maar 1 gedeelte van de trein de bezetmelders activeert. De trein is onlangs nieuw gekocht.
Hebben meerdere deze ervaring en/of is hier ook iets aan te doen? Met de multimeter gemeten meet ik op de alle assen, welke aan beide uiteinde van dit treinstel zitten, dezelfde waarde. De trein is voorzien van een 21 polige Uhlenbrock 76330 decoder. Ik rijd DCC in de schaal HO met een combinatie van het omgebouwde HCCM systeem en bezetmelders van Viessman(Conrad). Op beide systemen is de reactie, in 1 richting, dus te laat. Met de andere treinen welke bij mij rondrijden heb ik geen problemen.
In afwachting van een reactie:

Peter.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Mehano Lint
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2008, 12:41:03 »
Hallo Peter,

Ik ken de interne bedrading van de Lint niet, maar ik vermoedt dat er maar op een paar assen stroom afgenomen wordt in het motordeel. Als het andere deel geen stroom afneemt zal deze ook niet gedetecteerd worden en dan krijg je het verschijnsel dat jij hebt. Pas als de motorwagen stroom afneemt wordt dit gedetecteerd.
Je kunt dit oplossen door alle assen mee te laten doen voor de stroomafname. Heft ook als voordeel dat een kleine vervuiling niet direct merkbare gevolgen heeft omdat er genoeg assen oveblijven voor de stroomafname. Ook prettig op wissels.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2008, 22:30:39 »
Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie, ik vind het jammer om meteen aan een nieuwe trein te moeten sleutelen maar als dat de enigste oplossing is zal dit wel moeten. Ik had gehoopt dat er ook iemand zou reageren die ook deze trein heeft en hoe deze dit probleem heeft opgelost.

Peter


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2008, 22:36:33 »
Met een beetje weerstandslak kun je wielstellen ook 'zichtbaar' maken voor bezetmelders. Alleen weet ik niet hoe de assen van deze trein gemonteerd zijn, dus kan niet zien of dat in dit geval toepasbaar is en of je dan wellicht niets uit elkaar hoeft te halen.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2008, 22:38:40 »
Beste lezers,

Het blijkt dat deze trein wordt aangedreven door 2 assen, op beide assen zijn alle wielen voorzien van een antislipbandje. Volgens mij is dit de oorzaak dat de bezetmelder niet reageert als de trein met deze assen voorop in het detectie gedeelte komen, wat kan ik hier het beste aan doen om dit te verhelpen?
Ik neem aan dat ook andere bezitters van deze trein hier ook last van hebben en dat ik niet de enige ben.

PeterC

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2008, 23:17:21 »
Nee, het hoeft niet perse deze oorzaak te hebben. Recent is dit hier aan de orde gekomen. Het kan liggen aan het feit dat jouw Lint z'n voeding blijft trekken uit het stuk rails voor het detectie-stuk. Op dat stuk staat een iets hogere voedingsspanning. De oplossing is de gewone rails te voeden via een paar diodes.

Op http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm kun je hiervan een plaatje zien, onder aan de pagina.
En Wim Ros geeft een vergelijkbare oplossing, zie bijna onderaan op deze pagina : http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS.htm

Groeten,

Sander
« Laatst bewerkt op: 18 May 2008, 23:46:05 door santerdam »

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: Mehano Lint
« Reactie #6 Gepost op: 18 May 2008, 23:53:05 »
Sander, ik betwijfel eerlijk gezegd of dat de oorzaak is.
Ik heb zelf twee van deze lintjes, en 1 draaistel van de drie is volledig uitgerust met anti-slipbandjes. (probeer maar eens analoog volle kracht weg te rijden, dan staat dit draaistel direct naast de rails ;D ;D). Gezien deze anti-slipbandjes van rubber zijn zullen deze geen stroom afnemen, en dus is de trein niet te "zien". Hoe je deze wil detecteren is lastig. Het beste is het draaistel voorzien van stroomafname en de slipbandjes eraf.
Je hebt dan we een bijverschijnsel: Hij rijd voor geen meter meer. :-| :-|
I ben bang dat je probleem dus wat lastiger is op te lossen.
Ik heb er zo een, twee, drie niet een. Sorry!! :-[
Groetjes Hans


PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2008, 00:06:48 »
Hallo Sander,

Bedankt voor je reactie, deze situatie is mij bekend. Het is zo dat dit te laat reageren niet ligt aan het door jouw beschreven oorzaak omdat ook het volgende blok waar de trein uiteindelijk stil gaat staan ook gedetecteerd is en dus ook voorzien is van de schakeling met de 4 diodes. Het is volgens mij zo dat de trein pas wordt "gezien" als deze met de middenassen op het stopgedeelte komt en dan dus pas begint met afremmen. Dit zou dus moeten gebeuren zodra de voorassen deze stopsectie bereikt. Als de trein andersom rijdt werkt het prima.

Bedankt Hans voor jouw reactie, tijdens het typen van het bovenstaande kwam jouw bericht binnen. Ik denk dat er niets anders opzit dan 1 of beide assen aan 1 zijde te voorzien van een wiel zonder slipband. Ik weet inmiddels dat er iemand hier de omgeving (nijmegen) dit zou willen doen.

PeterC

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #8 Gepost op: 19 May 2008, 00:31:45 »
Hans, natuurlijk heb je wel wielen nodig zonder slipbandjes. Anders wordt je nooit gezien. De oplossing is om niet op volle kracht weg te rijden. Dat doen ze in het echt ook niet.

Peter, als je de door mij genoemde situatie al kende, dan was -achteraf gezien- mijn reactie overbodig.
Alleen ik begrijp jouw zin "omdat ook het volgende blok (...) ook gedetecteerd is en dus ook voorzien is van de schakeling met de 4 diodes" niet.

Het gaat juist om 'niet gedetecteerde' stukken, waar de diode-schakeling nodig is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Mehano Lint
« Reactie #9 Gepost op: 19 May 2008, 10:06:24 »
Het beste is het draaistel voorzien van stroomafname en de slipbandjes eraf.
Je hebt dan we een bijverschijnsel: Hij rijd voor geen meter meer. :-| :-|


Eeeh, waarom niet?
Zoveel trekkracht is er niet nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2008, 21:07:22 »
Sander,

Ik bedoelde dat zowel voor als na de stopsectie er detectie plaats vindt en dat dus ook daar te trein geen hogere voedingsspanning krijgt, misschien had ik het zo beter kunnen vermelden, sorry voor de onduidelijkheid.
Inmiddels zijn van deze trein een aantal wielen verwisselt en rijdt hij nu tenminste zoals gewenst door mij, toch jammer dat eraan gesleutels moest worden maar het is nou eenmaal niet anders.

PeterC

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2008, 21:21:04 »
Helemaal duidelijk, Peter.

Je kunt het jammer vinden dat je eraan moest sleutelen. Maar in feite heb je een productiefout opgelost - als de fabrikant had nagedacht had hij rekening gehouden met bezetmelders.

Gelukkig is je probleem opgelost.

Groet, Sander