Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Mehano Lint  (gelezen 2514 keer)

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Mehano Lint
« Gepost op: 31 March 2008, 11:31:52 »
Geachte medespoorders,

Ik ben sinds kort in het bezit van deze trein. Wat mij opvalt is dat deze in 1 richting minder gevoelig lijkt te zijn voor de bezetmelders waardoor er te laat gereageert wordt door de bezetmelders met alle minder prettige gevolgen.
Het lijkt erop dat alleen maar 1 gedeelte van de trein de bezetmelders activeert. De trein is onlangs nieuw gekocht.
Hebben meerdere deze ervaring en/of is hier ook iets aan te doen? Met de multimeter gemeten meet ik op de alle assen, welke aan beide uiteinde van dit treinstel zitten, dezelfde waarde. De trein is voorzien van een 21 polige Uhlenbrock 76330 decoder. Ik rijd DCC in de schaal HO met een combinatie van het omgebouwde HCCM systeem en bezetmelders van Viessman(Conrad). Op beide systemen is de reactie, in 1 richting, dus te laat. Met de andere treinen welke bij mij rondrijden heb ik geen problemen.
In afwachting van een reactie:

Peter.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Mehano Lint
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2008, 12:41:03 »
Hallo Peter,

Ik ken de interne bedrading van de Lint niet, maar ik vermoedt dat er maar op een paar assen stroom afgenomen wordt in het motordeel. Als het andere deel geen stroom afneemt zal deze ook niet gedetecteerd worden en dan krijg je het verschijnsel dat jij hebt. Pas als de motorwagen stroom afneemt wordt dit gedetecteerd.
Je kunt dit oplossen door alle assen mee te laten doen voor de stroomafname. Heft ook als voordeel dat een kleine vervuiling niet direct merkbare gevolgen heeft omdat er genoeg assen oveblijven voor de stroomafname. Ook prettig op wissels.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2008, 22:30:39 »
Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie, ik vind het jammer om meteen aan een nieuwe trein te moeten sleutelen maar als dat de enigste oplossing is zal dit wel moeten. Ik had gehoopt dat er ook iemand zou reageren die ook deze trein heeft en hoe deze dit probleem heeft opgelost.

Peter


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2008, 22:36:33 »
Met een beetje weerstandslak kun je wielstellen ook 'zichtbaar' maken voor bezetmelders. Alleen weet ik niet hoe de assen van deze trein gemonteerd zijn, dus kan niet zien of dat in dit geval toepasbaar is en of je dan wellicht niets uit elkaar hoeft te halen.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2008, 22:38:40 »
Beste lezers,

Het blijkt dat deze trein wordt aangedreven door 2 assen, op beide assen zijn alle wielen voorzien van een antislipbandje. Volgens mij is dit de oorzaak dat de bezetmelder niet reageert als de trein met deze assen voorop in het detectie gedeelte komen, wat kan ik hier het beste aan doen om dit te verhelpen?
Ik neem aan dat ook andere bezitters van deze trein hier ook last van hebben en dat ik niet de enige ben.

PeterC

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2008, 23:17:21 »
Nee, het hoeft niet perse deze oorzaak te hebben. Recent is dit hier aan de orde gekomen. Het kan liggen aan het feit dat jouw Lint z'n voeding blijft trekken uit het stuk rails voor het detectie-stuk. Op dat stuk staat een iets hogere voedingsspanning. De oplossing is de gewone rails te voeden via een paar diodes.

Op http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm kun je hiervan een plaatje zien, onder aan de pagina.
En Wim Ros geeft een vergelijkbare oplossing, zie bijna onderaan op deze pagina : http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS.htm

Groeten,

Sander
« Laatst bewerkt op: 18 May 2008, 23:46:05 door santerdam »

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Mehano Lint
« Reactie #6 Gepost op: 18 May 2008, 23:53:05 »
Sander, ik betwijfel eerlijk gezegd of dat de oorzaak is.
Ik heb zelf twee van deze lintjes, en 1 draaistel van de drie is volledig uitgerust met anti-slipbandjes. (probeer maar eens analoog volle kracht weg te rijden, dan staat dit draaistel direct naast de rails ;D ;D). Gezien deze anti-slipbandjes van rubber zijn zullen deze geen stroom afnemen, en dus is de trein niet te "zien". Hoe je deze wil detecteren is lastig. Het beste is het draaistel voorzien van stroomafname en de slipbandjes eraf.
Je hebt dan we een bijverschijnsel: Hij rijd voor geen meter meer. :-| :-|
I ben bang dat je probleem dus wat lastiger is op te lossen.
Ik heb er zo een, twee, drie niet een. Sorry!! :-[
Groetjes Hans


PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2008, 00:06:48 »
Hallo Sander,

Bedankt voor je reactie, deze situatie is mij bekend. Het is zo dat dit te laat reageren niet ligt aan het door jouw beschreven oorzaak omdat ook het volgende blok waar de trein uiteindelijk stil gaat staan ook gedetecteerd is en dus ook voorzien is van de schakeling met de 4 diodes. Het is volgens mij zo dat de trein pas wordt "gezien" als deze met de middenassen op het stopgedeelte komt en dan dus pas begint met afremmen. Dit zou dus moeten gebeuren zodra de voorassen deze stopsectie bereikt. Als de trein andersom rijdt werkt het prima.

Bedankt Hans voor jouw reactie, tijdens het typen van het bovenstaande kwam jouw bericht binnen. Ik denk dat er niets anders opzit dan 1 of beide assen aan 1 zijde te voorzien van een wiel zonder slipband. Ik weet inmiddels dat er iemand hier de omgeving (nijmegen) dit zou willen doen.

PeterC

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #8 Gepost op: 19 May 2008, 00:31:45 »
Hans, natuurlijk heb je wel wielen nodig zonder slipbandjes. Anders wordt je nooit gezien. De oplossing is om niet op volle kracht weg te rijden. Dat doen ze in het echt ook niet.

Peter, als je de door mij genoemde situatie al kende, dan was -achteraf gezien- mijn reactie overbodig.
Alleen ik begrijp jouw zin "omdat ook het volgende blok (...) ook gedetecteerd is en dus ook voorzien is van de schakeling met de 4 diodes" niet.

Het gaat juist om 'niet gedetecteerde' stukken, waar de diode-schakeling nodig is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: Mehano Lint
« Reactie #9 Gepost op: 19 May 2008, 10:06:24 »
Het beste is het draaistel voorzien van stroomafname en de slipbandjes eraf.
Je hebt dan we een bijverschijnsel: Hij rijd voor geen meter meer. :-| :-|


Eeeh, waarom niet?
Zoveel trekkracht is er niet nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Mehano Lint
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2008, 21:07:22 »
Sander,

Ik bedoelde dat zowel voor als na de stopsectie er detectie plaats vindt en dat dus ook daar te trein geen hogere voedingsspanning krijgt, misschien had ik het zo beter kunnen vermelden, sorry voor de onduidelijkheid.
Inmiddels zijn van deze trein een aantal wielen verwisselt en rijdt hij nu tenminste zoals gewenst door mij, toch jammer dat eraan gesleutels moest worden maar het is nou eenmaal niet anders.

PeterC

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mehano Lint
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2008, 21:21:04 »
Helemaal duidelijk, Peter.

Je kunt het jammer vinden dat je eraan moest sleutelen. Maar in feite heb je een productiefout opgelost - als de fabrikant had nagedacht had hij rekening gehouden met bezetmelders.

Gelukkig is je probleem opgelost.

Groet, Sander