Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Philotrain 1500  (gelezen 8159 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Philotrain 1500
« Gepost op: 31 March 2008, 01:29:53 »
Hopelijk ben ik binnenkort in de gelegenheid om een Philotrain 1500 loc aan te schaffen. Zal er mooi staan voor een stammetje LSM ICR's.

Nu heb ik een aantal vragen. Er zijn op dit forum vast mensen die zo'n loc hebben dus hopelijk weet iemand de antwoorden.

- zijn de rijeigenschappen (bv kruipen) , stroomafname ed goed?
- kan de loc tegen normaal gebruik, bv niet snel beschadigingen, afbrekende deeltjes oid?
- is de loc makkelijk digitaal te maken?
- wat is een normale prijs voor een 2e handsje, technisch en opties goed, tweerailgelijkstroom, gebouwd door Philotrain, bedoel de geel/grijze?

Bvd,
Gerard.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5464
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain 1500
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2008, 07:41:24 »
Een redelijke prijs is ongeveer tussen de 700-800 Euriën (in nieuwstaat zonder gebruikssporen). Maar het blijft natuurlijk: hoeveel heb je er voor over, wat is ie je waard? Makkelijk te diggen: er is op zich ruimte genoeg in de lockast, ik weet alleen niet meer of er nu een lange printplaat inziet t.b.v de verlichting. Hou er wel rekening mee dat het lampjes zijn (1½V), 10 in toaal, dus als je iets verkanald met diggen is het POEFFF..... Bedenk ook dat de boogstraal waarvoor het model geschikt is vrij groot moet zijn: je gaat het niet soepel redden met een radius 3.
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: Philotrain 1500
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2008, 07:48:56 »
Model rijdt ook heel behoorlijk, stroomafname over minstens 8 wielen.
Probeer de lampjes op zijn plek te houden. Ieder lampgat heeft zijn eigen lampje en als je die dingen eruit hebt gehaald is het een rotwerk om ze weer op zijn plaats te krijgen. Kun je eigenlijk beter de lampjes gelijk door leds vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Philotrain 1500
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2008, 07:53:50 »
Philotrains zijn over het algemeen stevig (steviger dan b.v. een Mehano VOSSLOH G 1206).
Vr. groeten,
Bob

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Philotrain 1500
« Reactie #4 Gepost op: 31 March 2008, 08:34:46 »
Citaat
wat is een normale prijs voor een 2e handsje

Bij Philotrain spreek je niet zo snel over een "2e handsje"; het zijn verzamelaarsmodellen die zelden gebruikt worden om mee te rijden.

Bovendien zijn de wat oudere modellen een stuk duurder dan de aanschafprijs. (nu euro's was toen guldens).

Persoonlijk zou ik mijn 1500 niet gebruiken op de modelbaan.
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: Philotrain 1500
« Reactie #5 Gepost op: 31 March 2008, 08:44:10 »
In beginsel geef ik je gelijk Ton.
Maar de 1500 is één van de weinige Philtrainmodellen die vrij probleemloos zijn in te zetten. Veel details, maar zoals Bob al aangeeft, vormt het een stevig geheel. Het is het enige messingmodel dat ik ooit het laten digitaliseren.

Mocht je er eentje aanschaffen, dan is laten digitaliseren door iemand met ervaring met messing wel een goed idee Gerard. Eventjes te hard duwen tegen een zijwand als de kap eraf is en er zit een vervorming in die je zelf niet meer weg krijgt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Philotrain 1500
« Reactie #6 Gepost op: 31 March 2008, 09:11:04 »
En ik geef Henk weer gelijk qua digitaliseren.
De oplossing is simpel; laat dat bij Wim Wolters in Apeldoorn doen.
De kap van een 1500 verwijderen is niet echt eenvoudig, en ook het 'simpel' vervangen van een lampje doe je dus niet zomaar.

Ook even opletten bij aankoop dat van dit model er vele kits verkocht zijn; deze zijn wat goedkoper dan een origineel door Philotrain gebouwd model.
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: Philotrain 1500
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2008, 11:57:32 »
En daar geef ik Ton echt helemaal gelijk in.
Ik had mijn exemplaar dapper opengemaakt om een kapot lampje te vervangen en een decoder te plaatsen. Vervolgens geconstateerd dat de lampjes in bosjes van vijf zitten gewikkeld, daarna de eerste lakschade aangericht, waarna ik de loc maar naar een messing specialist heb gebracht.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Philotrain 1500
« Reactie #8 Gepost op: 31 March 2008, 12:22:56 »
Jongens ik lees hier veel te vaak Euries en Euri en andere idiote uitdrukkingen voor de Euro.
Het is Euro ook bij meervoud dus 150,00 Euro. ;D ;D ;D ;D

Dick Bolt

en inderdaad Philotrain modellen staan vaak alleen maar in een vitrine zoals ook die van bovengetekende  :D

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Philotrain 1500
« Reactie #9 Gepost op: 31 March 2008, 16:59:59 »
Bij Philotrain spreek je niet zo snel over een "2e handsje"; het zijn verzamelaarsmodellen die zelden gebruikt worden om mee te rijden.

Was niet respectloos bedoelt. Maar een model alleen maar in de vitrine zetten lijkt me niets. En een echt alternatief is er niet. De Kleinspoor moet ik zelf bouwen en dat zie ik niet zitten.

En ik denk dat bij normale behandeling het model z'n waarde wel blijft houden. Zit nog wel met het onderhoud. Moet je er elke keer als er bv koolborstels vervangen moeten worden mee naar Apeldoorn? Dat is vast niet goedkoop.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: Philotrain 1500
« Reactie #10 Gepost op: 31 March 2008, 22:15:25 »
Zo ver is het bij mij nog niet gekomen.

Welke rails heb je op de baan liggen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Philotrain 1500
« Reactie #11 Gepost op: 31 March 2008, 22:19:27 »
Wordt Roco-line. Heb nu dus een digitale test ovaal. Bogen worden vanaf R5/R6.

Heeft een 1500 trouwens ook een NEM koppelings houder?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: Philotrain 1500
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2008, 22:21:37 »
Geen nem-schacht.
Rocoline kan, maar dan liever geen meegebogen wissels. De RP25 wielen van de Philotrain 1500 zakken weg in de puntstukken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Philotrain 1500
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2008, 22:25:12 »
Vol verbazing lees ik dit allemaal.

Er is een merk sportwagentjes (meestal rood van kleur) die ook niet bedoeld waren door de ontwerpers om ze in de garage te zetten: scheuren moet je daar mee vertelde de oude Enzo keer op keer.

Voor deze uitvoering van de 1500 van meneer Philo geldt toch eigenlijk het zelfde: rijden met zo'n lok (anders hadden ze er geen motor ingemaakt, toch?).

Kees-Jan

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Philotrain 1500
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2008, 00:53:42 »
Voor ik tot aanschaf overga heb ik me toch even door Wim laten informeren. Kreeg direct een leuk mailtje terug waarin al m'n vragen beantwoord werden.

De modellen die ik graag wil (1500 en motorpost) zijn zo goed als onderhouds vrij. Inzet op de modelbaan is zeker verantwoord omdat het stevige modellen zijn. Digitaliseren kan inderdaad het beste in Apeldoorn, incl Zimo decoder. Deze decoder staat ook altijd als eerste op het lijstje wat een andere Wim vaak moet opsommen, dus beide lijken voor kwaliteit te gaan  ;).

Nu nog even een geschikt exemplaar vinden. Ik ga daarblij niet over één nacht ijs want het is toch een behoorlijke uitgave. Denk zelfs dat ik bij de koop ga regelen dat ik 'm eerst laat checken in Apeldoorn.

Zag ook een mooie 1200 ...