Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: Philotrain 1500  (gelezen 7997 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Philotrain 1500
« Gepost op: 31 March 2008, 01:29:53 »
Hopelijk ben ik binnenkort in de gelegenheid om een Philotrain 1500 loc aan te schaffen. Zal er mooi staan voor een stammetje LSM ICR's.

Nu heb ik een aantal vragen. Er zijn op dit forum vast mensen die zo'n loc hebben dus hopelijk weet iemand de antwoorden.

- zijn de rijeigenschappen (bv kruipen) , stroomafname ed goed?
- kan de loc tegen normaal gebruik, bv niet snel beschadigingen, afbrekende deeltjes oid?
- is de loc makkelijk digitaal te maken?
- wat is een normale prijs voor een 2e handsje, technisch en opties goed, tweerailgelijkstroom, gebouwd door Philotrain, bedoel de geel/grijze?

Bvd,
Gerard.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain 1500
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2008, 07:41:24 »
Een redelijke prijs is ongeveer tussen de 700-800 Euriën (in nieuwstaat zonder gebruikssporen). Maar het blijft natuurlijk: hoeveel heb je er voor over, wat is ie je waard? Makkelijk te diggen: er is op zich ruimte genoeg in de lockast, ik weet alleen niet meer of er nu een lange printplaat inziet t.b.v de verlichting. Hou er wel rekening mee dat het lampjes zijn (1½V), 10 in toaal, dus als je iets verkanald met diggen is het POEFFF..... Bedenk ook dat de boogstraal waarvoor het model geschikt is vrij groot moet zijn: je gaat het niet soepel redden met een radius 3.
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Philotrain 1500
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2008, 07:48:56 »
Model rijdt ook heel behoorlijk, stroomafname over minstens 8 wielen.
Probeer de lampjes op zijn plek te houden. Ieder lampgat heeft zijn eigen lampje en als je die dingen eruit hebt gehaald is het een rotwerk om ze weer op zijn plaats te krijgen. Kun je eigenlijk beter de lampjes gelijk door leds vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Philotrain 1500
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2008, 07:53:50 »
Philotrains zijn over het algemeen stevig (steviger dan b.v. een Mehano VOSSLOH G 1206).
Vr. groeten,
Bob

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Philotrain 1500
« Reactie #4 Gepost op: 31 March 2008, 08:34:46 »
Citaat
wat is een normale prijs voor een 2e handsje

Bij Philotrain spreek je niet zo snel over een "2e handsje"; het zijn verzamelaarsmodellen die zelden gebruikt worden om mee te rijden.

Bovendien zijn de wat oudere modellen een stuk duurder dan de aanschafprijs. (nu euro's was toen guldens).

Persoonlijk zou ik mijn 1500 niet gebruiken op de modelbaan.
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Philotrain 1500
« Reactie #5 Gepost op: 31 March 2008, 08:44:10 »
In beginsel geef ik je gelijk Ton.
Maar de 1500 is één van de weinige Philtrainmodellen die vrij probleemloos zijn in te zetten. Veel details, maar zoals Bob al aangeeft, vormt het een stevig geheel. Het is het enige messingmodel dat ik ooit het laten digitaliseren.

Mocht je er eentje aanschaffen, dan is laten digitaliseren door iemand met ervaring met messing wel een goed idee Gerard. Eventjes te hard duwen tegen een zijwand als de kap eraf is en er zit een vervorming in die je zelf niet meer weg krijgt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Philotrain 1500
« Reactie #6 Gepost op: 31 March 2008, 09:11:04 »
En ik geef Henk weer gelijk qua digitaliseren.
De oplossing is simpel; laat dat bij Wim Wolters in Apeldoorn doen.
De kap van een 1500 verwijderen is niet echt eenvoudig, en ook het 'simpel' vervangen van een lampje doe je dus niet zomaar.

Ook even opletten bij aankoop dat van dit model er vele kits verkocht zijn; deze zijn wat goedkoper dan een origineel door Philotrain gebouwd model.
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Philotrain 1500
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2008, 11:57:32 »
En daar geef ik Ton echt helemaal gelijk in.
Ik had mijn exemplaar dapper opengemaakt om een kapot lampje te vervangen en een decoder te plaatsen. Vervolgens geconstateerd dat de lampjes in bosjes van vijf zitten gewikkeld, daarna de eerste lakschade aangericht, waarna ik de loc maar naar een messing specialist heb gebracht.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Philotrain 1500
« Reactie #8 Gepost op: 31 March 2008, 12:22:56 »
Jongens ik lees hier veel te vaak Euries en Euri en andere idiote uitdrukkingen voor de Euro.
Het is Euro ook bij meervoud dus 150,00 Euro. ;D ;D ;D ;D

Dick Bolt

en inderdaad Philotrain modellen staan vaak alleen maar in een vitrine zoals ook die van bovengetekende  :D

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Philotrain 1500
« Reactie #9 Gepost op: 31 March 2008, 16:59:59 »
Bij Philotrain spreek je niet zo snel over een "2e handsje"; het zijn verzamelaarsmodellen die zelden gebruikt worden om mee te rijden.

Was niet respectloos bedoelt. Maar een model alleen maar in de vitrine zetten lijkt me niets. En een echt alternatief is er niet. De Kleinspoor moet ik zelf bouwen en dat zie ik niet zitten.

En ik denk dat bij normale behandeling het model z'n waarde wel blijft houden. Zit nog wel met het onderhoud. Moet je er elke keer als er bv koolborstels vervangen moeten worden mee naar Apeldoorn? Dat is vast niet goedkoop.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Philotrain 1500
« Reactie #10 Gepost op: 31 March 2008, 22:15:25 »
Zo ver is het bij mij nog niet gekomen.

Welke rails heb je op de baan liggen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Philotrain 1500
« Reactie #11 Gepost op: 31 March 2008, 22:19:27 »
Wordt Roco-line. Heb nu dus een digitale test ovaal. Bogen worden vanaf R5/R6.

Heeft een 1500 trouwens ook een NEM koppelings houder?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Philotrain 1500
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2008, 22:21:37 »
Geen nem-schacht.
Rocoline kan, maar dan liever geen meegebogen wissels. De RP25 wielen van de Philotrain 1500 zakken weg in de puntstukken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Philotrain 1500
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2008, 22:25:12 »
Vol verbazing lees ik dit allemaal.

Er is een merk sportwagentjes (meestal rood van kleur) die ook niet bedoeld waren door de ontwerpers om ze in de garage te zetten: scheuren moet je daar mee vertelde de oude Enzo keer op keer.

Voor deze uitvoering van de 1500 van meneer Philo geldt toch eigenlijk het zelfde: rijden met zo'n lok (anders hadden ze er geen motor ingemaakt, toch?).

Kees-Jan

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Philotrain 1500
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2008, 00:53:42 »
Voor ik tot aanschaf overga heb ik me toch even door Wim laten informeren. Kreeg direct een leuk mailtje terug waarin al m'n vragen beantwoord werden.

De modellen die ik graag wil (1500 en motorpost) zijn zo goed als onderhouds vrij. Inzet op de modelbaan is zeker verantwoord omdat het stevige modellen zijn. Digitaliseren kan inderdaad het beste in Apeldoorn, incl Zimo decoder. Deze decoder staat ook altijd als eerste op het lijstje wat een andere Wim vaak moet opsommen, dus beide lijken voor kwaliteit te gaan  ;).

Nu nog even een geschikt exemplaar vinden. Ik ga daarblij niet over één nacht ijs want het is toch een behoorlijke uitgave. Denk zelfs dat ik bij de koop ga regelen dat ik 'm eerst laat checken in Apeldoorn.

Zag ook een mooie 1200 ...