Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: wissels dcc vriendelijk.  (gelezen 2047 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
wissels dcc vriendelijk.
« Gepost op: 26 juli 2022, 16:54:19 »
Ik heb een erg veel shinohara wissels die ik ga gebruiken.
Ze zijn van de oude uitvoering. Nu lees ik wat over dcc vriendelijk etc.
Wat is precies het probleem van niet dcc vriendelijk. Analoog wil je toch ook geen kortsluiting?

Nu heb ik wat wissels aangepast en dat ziet er beter uit dan de holle nietjes tussen de tongen.
Maar voor niet zichtbare gedeelte vraag ik mij af of ik daar zin in heb.

afgezien van de railstaaf die ik nog moet door slijpen waar zit het niet dcc vriendelijke?
zouden de achterkant van de wielen het probleem zijn?






Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2022, 17:11:41 »
Lees, kijk en huiver op www.wiringfordcc.com. Mooie site met heel veel info over hoe je jou wissels DCC friendly kunt maken :)

Voor de wissels specifiek: https://wiringfordcc.com/switches.htm . De Walthers zijn bijna identiek aan je Shinohara, worden bij dezelfde gemaakt ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2022, 17:20:46 »
Citaat
Nu lees ik wat over dcc vriendelijk etc.
Ik vind deze term persoonlijk erg verwarrend. Wat heeft puntstukpolarisatie nu met DCC te maken, toch?

Uiteindelijk had ik door waar het precies nou op sloeg. Een DCC centrale die tolereert sluiting voor grofweg ~50ms. Een "niet dcc vriendelijke wissel".. heet eigenlijk "wissel die heel effies kortsluiting maakt". Dit werd natuurlijk op geen een webshop uitgelegd die "DCC vriendelijke" wissels verkocht. Maar men doelde dus op puntstukken en het polariseren er van.

Die analoge trafo's die stoppen niet na die 50ms. Dus als een analoge trein wat vonkjes veroorzaakt op een wissel... ja die gaat gewoon door. Maar diezelfde vonkjes zouden er dus wel voor zorgen dat een DCC centrale wel uitvalt door een 'te lang' durende kortsluiting.

Meestal zit het vonk gedeelte in het puntstuk. Als er dan net even een wielstel met te grote flensen aan komt zetten -> vonken.

Zelf heb ik peco code 75 wissels ook voorzien van punstukpolarisatie (met schakelaars). Maar achteraf gezien was dat eigenlijk onzin.. voor deze wissels althans!, want dat punstuk krijgt spanning van een van de twee tongen die tegen de rails worden gedrukt. Met die veer die in de wissel zit, is dat betrouwbaar genoeg. Maar deze wissels veroorzaken sws geen sluiting met of zonder polarisatie... dus ja "DCC ready"? Ik weet het niet.

Je kan experimenteren of je wissels zonder aanpassing problemen geven of niet, anders moet je dat punstuk polariseren.

Mvg,

Bas

EDIT:
Die vonken onstaan trouwens meestal tussen het punstuk en de vertakkende sporen. Dat plaatje van Ronalds link:




« Laatst bewerkt op: 26 juli 2022, 17:22:48 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2022, 17:21:56 »
Dank voor de link.
Dat aanpassen zou ik al doen voor het uiterlijk, maar moet het echt
Als je kijkt naar die foto met dat draaistelletje, dan krijg je toch nooit kortsluiting bij de wissel tongen?

(puntstuk kom ik wel uit, ik zou dan de tongen met het puntstuk schakelen en de rails na het hartstuk isoleren)

« Laatst bewerkt op: 26 juli 2022, 17:30:03 door Mark D. »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2022, 17:43:06 »
Kijk naar dat eerste plaatje. Als een trein op het afbuigende spoor rijdt naar rechts toe, dan is het puntstuk blauw in dit geval. Het komt bij slechte wissels dan wel eens voor dat een wiel soms net wel de rode rail aantikt rechts of links van het kruis (de frog rails en closure rails van de afbeelding).

Om alle problemen te vermijden met kortsluiting, moet je deze aanhouden


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2022, 17:55:15 »
Ik zou het maar doen. Tenzij je bereid bent om continue de Back to back afstand van je wielen te controleren.

Ik heb het ook gedaan met de Shinohara wissels die ik op Kranenberg heb gebruikt. Helaas kon ik de engelse wissels niet modificeren en die geven dus toch regelmatig een probleem. Gelukkig gebruik ik de MDRRC-II centrale van Robert Everts en die was zo behulpzaam om de code aan te passen. Hierdoor stopt de centrale niet direct op een korte kortsluiting op een tong (die toch vaak voorkomt).
Dus of het werkt hangt ook van de gebruikte centrale af en hoe die op een kortsluiting reageert.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2022, 18:41:27 »
Dat spijkertjes aan de tong solderen is een goede.
Op dat stukje printplaat solderen wat ik gedaan heb, zal vroeg of laat los knikken.

allen dank voor het advies.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2022, 20:32:51 »
Het dcc vriendelijk is duidelijk, de centrale is sneller als een trafo.
Wissels ombouwen is te overzien, engelse wissel is wat lastiger.  Ik krijg dat nooit zo netjes als bij een wissel.

op de foto heb ik twee wissels met wat huisvlijt.
Aan de zaag snedes op die linker is te zien dat mijn voorganger ook wat problemen had.  Of is dat de oplossing?

mijn vraag is waar zit het probleem in de praktijk?
waar smeer ik wat lak, of sluit ik ze aan via een "auto remlicht" ?


Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:04:46 »
1 zaag snede voor het puntstuk en een beetje lak op de uiteinde van de points.

https://dccwiki-prod1362-images.b-cdn.net/images/5/54/DoubleSlipFrogs.gif

note voor mezelf en liefhebbers.
https://dccwiki.com/Crossovers_and_Slips

« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2022, 21:08:02 door Mark D. »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:28:14 »
Mark

Deze zijn lastig voor DCC. In ieder geval moet je het puntstuk isoleren, dat betekend aan beide kanten van het puntstuk een zaagsnede, mijn Shinohara engelse wissels zijn aan een kant al geisoleerd, aan de kant waar al een zaagsnede zit. Het lijkt op de foto dat deze die isolatie niet hebben. Daarna het puntstuk via de wisselmotor laten polariseren. Het grootste probleem zijn echter de tongen, die kun je vrijwel niet van elkaar isoleren zoals bij gewone wissels (tenminste het is mij niet gelukt). Dat betekend dat de wielen kortstondige sluiting kunnen veroorzaken. Het enige wat je daaraan kunt doen is de "Back to Back" afstand van de wielen zodanig zetten dat ze geen sluiting veroorzaken, dat kan wat "trial and error" zijn. Verder is het erg prettig als de Centrale/Booster bij korte kortsluitingen zichzelf automatisch reset.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #10 Gepost op: 09 augustus 2022, 16:30:23 »
Mark, het stukje over Walthers. Jou Shinohara zijn identiek: https://wiringfordcc.com/switches_walthers.htm  Even doorscrollen naar beneden bij "double-slip".

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #11 Gepost op: 09 augustus 2022, 20:01:30 »
Klopt, duidelijke uitleg, maar die wisseltongen blijven een dingetje.
Puntstukken los slijpen en schakelen, maar
De kans dat de achterkant van de wieltjes een wisseltong van de andere rail raakt is er.
en die wissel tongen losmaken en met spijkertjes op een printplaatje solderen gaat mij niet lukken,  ik krijg  ze nooit twee aan twee aanliggend.

dus of een centrale die zich zelf reset(geen idee of die van mij dat doet), of gewoon  een lamp tussen de voeding en de wissel.   

begin van de helix  2%





« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2022, 20:04:32 door Mark D. »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #12 Gepost op: 09 augustus 2022, 20:34:50 »
Mark

even een opmerking, een lamp werkt niet bij DCC. Tenminste dat is mijn ervaring. De meeste controllers reageren binnen 10-20ms, soms is dat instelbaar op de Centrale. Maar dat is veel sneller dan dat de lamp oplicht en de stroom effectief gaat begrenzen. Ik spreek uit ervaring want dat heb ik ook geprobeerd. Welke centrale/booster zo slim is om eerst een aantal keren te resetten weet ik niet. Ik kwam er achter omdat mijn oude Roco Lokmaus R3 dat gedrag had, en dat heeft Robert toen ook in de MDRRC-II centrale ingebouwd. Dus ik verwacht dat in ieder geval Roco dat doet.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

VvKan

  • Gast
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #13 Gepost op: 09 augustus 2022, 21:04:28 »

De foto rechts laat duidelijk zien, dat daar de 2 wisseltongen bijna tegen elkaar aan komen.  Een wiel zal daar vrijwel zeker kortsluiting veroorzaken of, bij niet 100% correcte afstelling, het verkeerde spoor gaan volgen en de boel zal dan ontsporen.
Op de linker foto hebben de 2 wisseltongen een grotere afstand van elkaar. Is de rechtse misschien een productie/montage fout ?
Uitgaande van het linkse wissel, met de al geïsoleerde puntstukken, loop je nog steeds risico op kortsluiting. Als je dat wil voorkomen zou ik het hele kruisgedeelte met 2 daaraan verbonden wisseltongen (dus 1 links en 1 rechts) loskoppelen van de baanstroom en apart dmv relais aansturen.  De wisseltongen waar de trein dan niet overheen rijdt, maar mogelijk wel een flens tegenaan kan lopen, staat stroomloos.  Gaat er wel een trein overheen dan voert dat stuk de juiste polariteit.
In de verwijzing zijn die stukken helemaal met rood en blauw aangegeven, dus zijn op een bepaalde manier aan de vaste rail gekoppeld. Ik kan niet goed op de foto zien hoe dat zit, maar ik vermoed via een nog net op de foto zichtbaar draadje. Op de rechter foto is ook een stukje draad te zien.  Hoe dan ook, loskoppelen en apart aansturen lijkt mij de meest aangewezen methode.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: wissels dcc vriendelijk.
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2022, 21:10:33 »
Ik denk realistisch dat mijn circuitBreaker ontwerp dat probleem voor je kan oplossen. Het idee van dat ontwerp is dat die sneller afschakelt (5ms) dan de centrale en automatisch hervat, welliswaar na een halve seconde maar...

....met een beetje andere software kan ik hem laten afschakelen als er ~40ms kortsluiting is. De centrale moet je dan op 50ms instellen zodat deze niet in de kortsluiting schiet. De circuitBreaker kan dan na 50ms ofzo opnieuw de spanning op het spoor zetten voor minimaal 40ms. Dit zou moeten voorkomen dat de centrale ooit afschakelt. Dit is wel onder aanname dat de centrale doet wat ik verwacht, ik zie dat je een DR5000 gebruikt?

Dit moet ik wel extra beveiligen, want zou er een trein ontsporen op precies die wissel, kan je centrale er misschien uitfikken. Dus laten we zeggen, als dit langer duurt dan een halve seconde dat dan de spanning ook wat langer wegblijft in geval van ontsporingen.

Ik ben nog wel een maand verwijderd van een nieuwe batch. Ik had het ontwerp verbeterd met minder en grovere componentjes.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)