Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: isolatiestukken in het spoor  (gelezen 2541 keer)

Smit.PJ

• Offline Offline
isolatiestukken in het spoor
« Gepost op: 30 March 2008, 13:47:56 »
Hallo medespoorders,

na 25 jaar heb ik mijn eerste Fleischmann setje aangeschaft... maw... ik ga weer beginnen :)

Nu wilde ik eigenlijk direct digitaal met Twincentre, echter... duur... dus eerst maar even gekozen voor een analoog setje die ik later wel ga ombouwen...

Nu ben ik bezig om te gaan plannen wat voor baan ik wil ik gaan bouwen... Nu weet ik van vroeger dat je isolatiestukjes in een analoge baan moest bouwen om in blokken te gaan rijden... Hoe zit dat met een digitale baan eigenlijk? Moet ik daar ook gebruik gaan maken van isolatiestukjes tussen de rails of is dat alleen als je een keerlus in bouwt?

Het kan zijn dat deze vraag al een keer gesteld is in het forum.. echter er zijn hier zoveel draadjes (begint een hobby op zich te worden om dit hier allemaal te lezen) dat ik de vraag maar gewoon gesteld heb....

Groet,

Peter

hardy

• Offline Offline
Re: isolatiestukken in het spoor
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2008, 22:01:18 »
Hallo!

Waneer je in digitaal met een automatische besturing wilt gaan werken en stroom detectie wilt gebruiken (vind ik zelf het verstandigst),dan moet je ook isolaties plaatsen om de diverse blokken te kunnen zien in je besturings programma.

Groeten Hardy

Sander

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2008, 22:42:26 »
Peter,

klinkt misschien heel beroerd maar je aanpak is verkeerd denk ik.
Nu je nog beginnende bent direct digitaal beginnen. Desnoods met een locmause of multimause welke voor een schappelijke prijs te koop zijn.

Scheelt je achteraf een hoop ombouw en dergelijke.
Tevens kan je dan direct digitale componenten toevoegen welke je in een later stadium wanneer je volledig digitaal gaat kan toepassen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2008, 01:37:28 »
Nog een tip van een beginnend digitaal rijder. Koop inderdaad een multi-mouse oid. Begin gewoon met een testovaal. Hierop kun je lekker testen. Bv. cv instellingen van de decoders ed. Daarna evt opsplitsen in verschillende secties, aansturen seinen en wissels. Ik ben er nog lang niet, maar wel op weg.

Smit.PJ

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 March 2008, 08:18:32 »
thankx allemaal!

mijn volgende aankoop wordt denk ik idd een digitaal systeem...

de analoge was eigenlijk om te kijken of ik het nog steeds leuk vind... :)

eerst mijn centjes opsparen :)

Mo

• Offline Offline
  • H0 Nederland in aanbouw...
« Reactie #5 Gepost op: 31 March 2008, 20:34:22 »
Ik wil hier graag - als ik zo vrij mag zijn - nog even op doorvragen...

Ik heb onlangs ook een simpel digitaal systeem aangeschaft om mijn baan in opbouw te besturen. Simpel gezegd bestaat mijn baan uit vier doorgaande sporen en twee rangeergebieden; natuurlijk staan al deze banen en rangeergebieden in verbinding met elkaar door middel van wissels.
Is het voor mij handig - althans zo lees ik het - om al deze banen en rangeergebieden van elkaar te scheiden door isolatie? Is het dan zelfs handig/noodzakelijk om alle rangeersporen ook van elkaar te scheiden door isolatie?

Sander

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 March 2008, 21:55:37 »
Mo,

laat eens weten wat je achterliggende gedachte zou zijn om dit te doen.
Daarmee laat je zien of je er wat kaas van gegeten hebt of dat we je nog wat extra info kunnen geven.

Vermeld tevens even waar je mee rijdt, systeem en dergelijke..

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Mo

• Offline Offline
  • H0 Nederland in aanbouw...
« Reactie #7 Gepost op: 01 April 2008, 12:06:11 »
De achterliggende gedachte... Tja, daarom stel ik deze vraag juist. Ik beschouw mij nog als een redelijk grote leek op digitaal gebied en ben dus benieuwd of iemand dus een tip/advies heeft.

Zelf gebruik ik op dit moment de digitale besturing van Piko de Digi-Fern (meegeleverd met de ICE III). Ik twijfel of ik dit systeem blijf gebruiken, want ik ben er niet helemaal tevreden over... Vaak lees ik dat de MultiMaus aangeraden wordt en goed bevalt. Dus wie weet...

Los daarvan blijft mijn vraag of het zinvol is de verschillende delen van de baan onderling van elkaar te isoleren. Wellicht dat dat in het begin nog weinig nut heeft, maar in de toekomst misschien wel. Ik weet het niet... Als iemand zegt dat dat zeker handig/nuttig is, wil ik daar graag in een vroeg stadium van de opbouw van mijn baan rekening mee houden. Dat scheelt later een hoop sloop- en herstelwerk aan de baan/scenery.

Ik 'snap' dat het op het zichtbare deel van de baan wellicht ook allemaal goed te overzien is door gewoon goed te kijken en vooruit te denken. Maar bij een eventueel schaduwstation is dit niet het geval. Dat kan je niet overzien, dus moet je werken met bezetmelders. Dan is isloatie toch noodzakelijk? Klopt het dan ook dat je op de eigenlijke baan (zeg maar niveau 0 en daarboven) op zich geen bezetmelders hoeft te gebruiken als je gewoon zelf goed oplet? En geldt dan de 'regel' dat wanneer je geen bezetmelders gebruikt, je ook geen isolatie hoeft aan te brengen?

Zo... Heel wat vragen, uit onwetendheid op dit moment...

Maurice

Smit.PJ

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 April 2008, 12:12:00 »
dat vind ik een prima omschrijving van wat ook mijn 'probleem' is....

dank je!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2008, 12:46:41 »
Door je baan nu al in blokken, en de blokken in secties voor binnenkomst en remmen, in te delen kan je later door het toevoegen van bezetmelders en een interface via een computer je baan besturen (bv met koploper). Je kunt dan prima zien waar je treinen zich bevinden.
Tot die tijd kun je alles gewoon met elkaar verbinden en blijven rijden zoals je nu gewend bent.

Wil je altijd ahndmatig blijven rijden dan kan je het laten zoals het is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 April 2008, 19:29:51 »
Maurice, de achterliggende gedachte... Tja.......

Zo te lezen in je bericht, is je eerste doel "goed kijken en vooruitdenken". Dat is makkelijk bij het zichtbare deel, je voorziet problemen bij het onzichtbare deel.
De oplossing is : Je moet het onzichtbare deel gewoon 'zichtbaar' maken.

Je ziet de oplossing in 'bezetmelders' en trekt daaruit de conclusie : 'Dus isoleren'.
Dat hoeft niet, het hangt er van af hoe je de 'bezet informatie' wilt hebben.

Als je gaat werken met stroomdetectie, dan komt isoleren aan de orde. Maar dan heb je uiteindelijk een electronisch 'ding' (een printje) waar spanning op 'n bepaald punt staat als het blok bezet is. En wat wil je dan doen ?

Als je echte doel is : "Zien of er een trein staat", dan zou je ook aan een webcam in je onderstation kunnen denken.
Een andere mogelijkheid is een reedrelais en een magneetje onder je loc. Daar kun je een lampje op aansluiten.  Op een plankje teken je het onderstation en de lampjes monteer je in de sporen.
Ook bestaat er een systeem, waarbij een lichtstraaltje wordt gedetecteerd; als het onderbroken wordt door een trein kun je een lampje aanschakelen op je bedieningspaneel.

Isoleren, zoals je vraag is, maakt deel uit van een electronische oplossing. Maar dan moet je eerst weten waar je de electronische bezetmelders op wilt aansluiten en wat je er mee wilt gaan doen.