Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
Vandaag om 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
Vandaag om 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
Vandaag om 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
  

Auteur Topic: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)  (gelezen 1639 keer)

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Gepost op: 17 June 2022, 19:16:51 »
Beste allemaal

Ik heb vandaag prachtig Artitec Mat 54 gekocht met Esu V5, ik heb vraag over CV 6.
Ik wil CV 6 gemiddeld snelheid programmeren maar hij doet niet CV 6 waard schrijven maar wel uitlezen.

CV 2=1
CV 3=3
CV 4=3
CV 5 =100
CV6 = 0 (ik wil waard 33 maken maar hij doet niet inschrijven)
Bij programma koploper rijd hij niet zo mooi als hij bij gemiddeld snelheid rijd dus hij rijdt snel. Voor de wisselstraat of voor rode sein moet hij gemiddeld snelheid rijden toch?

Ik hoor jullie advies

Mvg Arno
Groet Arno

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2022, 19:20:48 »
Ik neem aan dat je een loksound 5 erin hebt zitten? Dan vind je hier het antwoord: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77771.0

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #2 Gepost op: 17 June 2022, 19:31:20 »
Inderdaad, die bestaat niet in een multiculti decoder.


Bij programma koploper rijd hij niet zo mooi als hij bij gemiddeld snelheid rijd dus hij rijdt snel. Voor de wisselstraat of voor rode sein moet hij gemiddeld snelheid rijden toch?


Wat betreft Koploper: bij het treintype stel je de gemiddelde snelheid in. Hier dus:



Uiteraard moet het stel geijkt zijn.

Gr, Ben.


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #3 Gepost op: 17 June 2022, 20:54:02 »
Als hij uitsluitend DCC is kan hij uit staan las ik hier
gr. Ed

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2022, 22:09:14 »
Bedankt voor de reactie!
Ik neem aan dat je een loksound 5 erin hebt zitten?
Nee, de decoder zit standaard in, DCC Lokpilot V5.

Ben,

Dit is treintype van mijn hondekop.


Ook geijkt gemaakt.



Ik weet niet of deze snelheid ijken wel goed is. Snelheid stappen 20 t/m 28  ga ik morgen afmaken.

Als hij uitsluitend DCC is kan hij uit staan las ik hier

Dus ik lees dit dat CV 6 kan aan zetten met CV29=12 maar ik heb uitgelezen waard is CV29=31 dan kan ik  31+12 -->CV29=43? Of kan dat niet? Geen evaring ;D

Bedankt voor de advies!


Groet Arno

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2022, 09:01:18 »

Nee, de decoder zit standaard in, DCC Lokpilot V5.

Dus ik lees dit dat CV 6 kan aan zetten met CV29=12 maar ik heb uitgelezen waard is CV29=31 dan kan ik  31+12 -->CV29=43? Of kan dat niet? Geen evaring ;D


Als je inderdaad een DCC decoder hebt krijg je CV6 actief als je 12 van de waarde van CV29 aftrekt. In jou geval wordt dat dus CV29 = 19.

Maar als gezegd: wat wil je er mee bereiken? Als ik jou ijk tabel zie en het plaatje van het treintype zie ik dat de maximum snelheid bereikt wordt op stap 16 (39km/hr) en de overige stappen 17 t/m 28 worden nooit gebruikt.

Gr, Ben.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2022, 12:03:13 »
Wat dat ijken betreft, hoe heb je daar gedaan?
Dit lijkt meer op een zelf ingevulde lijst.
Wat Ben ook schrijft, bij stap 16 heb je al je maximale snelheid. De rest doet helemaal niet mee.

Ijken doe je door eerst je decoder zodanig af te stellen dat je in stap 28 je maximale snelheid haalt. In jou geval dus 40 km/h. Lijkt mij eerlijk gezegd wat langzaam. Maar goed ieder zijn eigen smaak.
Heb je de stap 28 naar wens dan kan je CV6 ook naar smaak instellen.
En dan ga je de trein ijken. Handigste is op stap 28 te beginnen en terug te laten werken naar stap 1.
Dan heb je het volledige bereik van je decoder beschikbaar om de trein netjes te laten rijden.
Gr.
Eric

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2022, 21:30:08 »
Hallo

Ben, ik heb geprobeerd met CV 29=19 en daarna CV6=33 maar hij doet het niet, helaas, ik heb maar CV29=31 terug gezet dan komt door multiculti decoder is. Bij gewoon DCC zit wel cv6 in dacht ik.

Remunj, ik heb Mat54 gewoon geijkt dus niet zelf ingevuld.

De plan V rijdt vrijebaan 40 km/h (maximum) volgende blok remt hij af naar 30 voor de wisselstraat (gemiddelde) en dan volgend blok rijd hij 20 km/h (minimum) en dan stop hij.

De Mat 54 rijdt vrijebaan 40 km/h (maximum) volgende blok remt niet af en blijft 40 km/h rijden voor de wisselstraat (niet gemiddelde?) en dan volgend blok rijd hij wel 20 km/h (minimum) en dan stop hij. IK denk dat door CV 6 niet doet (CV6=0) Of maak niet uit?
Groet Arno

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2022, 18:23:22 »
Met CV6 heeft het niets van doen Arnold.

Wat ik me wel af vraag is of het stel wel goed reageert op de detectie / terugmelding. Zie ook dit topic waar een Mat 54 "doorschiet"en niet lijkt te luisteren.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103356.0

Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2022, 19:34:19 »
Laat ik als eerste aangeven: ik ben totaal niet onderlegd met decoders en programmeren. Dus als ik hieronder regelrechte onzin schrijf, op voorhand mijn excuses.

Mijn Artitec AC Sound Intercity Mat'54 reed veel te hard en reed ook veel te ver door in het station. Ik stuur mijn treinen aan via Koploper. Ik ben dus ook begonnen met de CV waarde van de max snelheid flink naar beneden bij te stellen en daarna wilde ik met CV 6 ook de gemiddelde snelheid naar beneden aanpassen. Dat werkte ook bij mijn stel voor geen meter. Toen ben ik gaan zoeken naar die handleiding van de Lopi 5 Locsound, want het gezegde "Read the fucking manual" heb ik ooit ter harte genomen.....

Ik kwam in de handleiding tegen dat je qua snelheidsstappen CV 67 t/m 94 aan kunt passen en dat deze een soort parabolische vorm moeten hebben qua instelling. Bij het uitlezen van deze cv's bleek de instelling een nagenoeg lineaire lijn te zijn. Ik heb deze cv's daarom aangepast en sindsdien rijdt mijn IC Hondekop in het station nog wel wat  verder door dan mijn gele Hondekop van de eerste serie, maar het treinstel rijdt nu een keurige max snelheid, remt netjes en trekt ook keurig op. Wellicht kun je iets met onderstaande veranderingen. Omdat jouw max snelheid op 40 km/h moet komen, zul je de door mij aangepaste waarden misschien nog meer moeten verlagen, maar dat moet je zelf dan uit proberen. In onderstaande lijst lees je links de betreffende cv, in het midden de cv waarde zoals de cv ingeregeld was en rechts de waarde wat ik er van gemaakt heb:

67   1 -> 1
68   10 -> 2
69   20 -> 4
70   29 -> 7
71   38 -> 12
72   47-> 18
73   57 -> 25
74   66 -> 33
75   75 -> 42
76   86 -> 55
77   95 -> 67
78   104 -> 80
79   114 -> 95
80   123 -> 110
81   132 -> 125
82   141 -> 140
83   151 -> 150
84   160 -> niet aangepast
85   170 -> niet aangepast
86   180 -> niet aangepast
87   189 -> niet aangepast
88   198 -> niet aangepast
89   208 -> niet aangepast
90   217 -> niet aangepast
91   226 -> niet aangepast
92   235 -> niet aangepast
93   245 -> niet aangepast
94   255 -> niet aangepast


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2022, 19:53:56 »
De decoder heeft GEEN CV6 en die is ook helemaal niet nodig. En de decoder is kennelijk ingesteld op een lineaire curve, ook niks mis mee.

Natuurlijk ben je er vrij in die te wijzigen maar het is geen oplossing voor het probleem waar we het over hebben. Als het stel te hard rijdt knijp je de maximum snelheid met CV5, de relatie tussen de cv's 67 - 94 verandert daarmee niet.

Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2022, 20:01:27 »
Wel bijzonder dan dat mijn stel voor aanpassing van bovengenoemde cv’s niet remde op plekken waar andere treinen dat wel keurig doen en veel te ver doorreed in het stopgedeelte van de blokken. Sinds ik de bovengenoemde cv’s heb gewijzigd rijdt het stel wél netjes. De trein remt nu keurig af.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: Artitec MAT 54 CV 6 vraag (Esu lokpilot V5)
« Reactie #12 Gepost op: 20 June 2022, 08:04:39 »
Maar wat je hebt gedaan is dit.........








....veranderen in dit.......







..... en ik zou niet weten waarom het remgedrag verandert immers dat bepaalt Koploper en niet bovenstaand curve.

Wat Koploper doet is de gewenste snelheid matchen met een bepaalde decoderstap, meer niet. En dat ligt vast in de ijktabel.

Gr, Ben.