Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:12:49
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Kiev Express  (gelezen 16834 keer)

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Kiev Express
« Gepost op: 29 March 2008, 16:30:55 »
Hallo mensen,

Een zeer bijzondere trein, maar wel een minder bekende trein, namelijk de Kiev Express.
Hij rijd tussen Warschau en Kiev.
He tis uiteraard een nachttrein.
Maar die trein mag je niet fotograferen, en als het wel mag durven de meeste mense het niet.
Want in oekraine zijn nog de regels die polen 20-10 jaar geleden had.
Maar deze trein is ook leuk in model :D
Maar het is niet zo maar iets.
Zijn er mensen die foto's hebben van de Kiev Express.
Ik heb er zelf 1 gevonden:



Een treinsamenstelling is misschien ook wel handig.

Ik ging zelf wel zoeken voor h0 modellen.
Toen kwam ik uit bij het merk Tillig.
Het artikelnummer is dit: 74687
Dit is de link: http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product6.html&pnr=74687
Is dit het goede wagon type?
Of is die van de Kiev Express heel anders.

Alvast bedankt.

Groeten,
Martin Nuij
« Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 21:59:17 door Peter Korsten. Reden: Link gerepareerd. »
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Kiev Express
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2008, 17:16:22 »
Het achterste rijtuig op de foto is een WARS slaaprijtuig uit Duitse productie, het voorste rijtuig een Oekrains WPW slaaprijtuig uit eveneens Duitse productie. WPW staat voor Weitstrecken Personen Wagen wat inhoudt dat het een rijtuig is bedoeld voor breedspoor trajecten en die dus breder is dan het in de rest van Europa gebruikelijke profiel. De vergelijking met de slaapwagen daarachter laat dat duidelijk zien.

Het model dat jij laat zien is een RIC slaapwagen van de Oekrainse spoorwegen. Deze wagens (van dit specifieke type zijn er destijds door de SZD 490 aangeschaft) waren bedoeld voor inzet naar west Europa aangezien de brede wagens maar tot Berlijn en Wenen konden komen. De wagen in de kleurstelling die je laat zien heb ik wel in Krakow gezien in de relatie Wroclaw-Kiev, samen met een rijtuig in de kleuren zoals op de foto en 2 WARS slaaprijtuigen waarvan 1 in de oude kleuren 1 in de destijds nieuwe PKP ICCC kleuren. Dit was in 2005. De Poolse slaaprijtuigen kunnen net zoals de Oekrainse omgespoord worden. Naast de slaaprijtuigen zat er in ieder geval nog een Poolse B aan vast voor het binnenlandse gedeelte. Deze rijtuigen zijn niet omspoorbaar.

Voor de route Warszawa - Kiev weet ik de samenstelling zo niet, ik zou zeggen, ga eens kijken  ;) ;D.

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Kiev Express
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2008, 18:04:12 »
Hallo,

Dat is juist het bijzondere van de Kiev Express.
Bij de grens worden de assen aangepast.
Het is strikt verboden om hier foto's van te maken.

Maar nu even iets over de trein zelf.
Ik ga niet moeilijk doen over breedspoor of h0 in model.
Maar weet jij toevallig het wagon type.
En die link die ik stuurde.
Als ik die ga omspuiten, is die dan ook goed?

En sinds wanneer heeft de WARS slaaprijtuigen ???

Groeten,
Martin nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Kiev Express
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2008, 18:19:34 »
Over je laatste vraag; sinds de oprichting. Waar denk je dat de PKP ICCC slaaprijtuigen vandaan komen?

Voor wat betreft het omsporen; de assen worden absoluut niet aangepast, ook de draaistellen niet, er worden simpelweg andere draaistellen ondergezet. Deze trein zal via Jagodin gaan, daar is capaciteit om 6 wagens tegelijk op te bokken, langer zal de trein dus niet zijn, op een evt. binnenlands Pools gedeelte na.

Over dat breed/normaal spoor; dat het een WPW wagen is wil niet zeggen dat ze niet omspoorbaar zijn. Al sinds de eerste wagens in 1948 geproduceerd zijn reden ze naar Berlijn en Wenen. Voor bestemmingen verder dan Berlijn en Wenen (bijvoorbeeld Basel, Parijs, Hoek van Holland, zelfs Turkije) werden wagens gebouwd die aan het normale europese begrenzingsprofiel voldeden. De wagen die je hebt is dus in principe wel goed, deze komen/kwamen ook in Polen.

En je hoeft niet persé naar het omsporen te kijken, als je in Warszawa op het perron staat kun je ook de samenstelling zien.

Omsporing 1
Omsporing 2
Omsporing 3
Omsporing 4
Omsporing 5
Omsporing 6
Omsporing 7

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Kiev Express
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2008, 18:52:59 »
Krijg nou wat jo :o
Ik dacht dat het heel anders gebeurde, ik dacht dat de pasagiers er in bleven zitten.
Maar het is dus nog een behoorlijk gedoe met de Kiev Express.

Maar des te leuker om in model na te maken :)

Maar weet jij toevallig welke wagons er geschikt voor zijn?
Die link van tillig, is diegeschikt.

Groeten,
Martin nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Kiev Express
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2008, 19:32:01 »
Reizigers mochten er vroeger idd in blijven zitten, tot er een keer zo'n wagen naar beneden gestort is met de reizigers erin. Dat is toen niet goed afgelopen, sinds die tijd moet iedereen eruit.

De wagen die je had voldoet prima. Weliswaar niet de Kiev express, maar rijtuigen van dat type in die kleuren rijden via Krakow naar Wroclaw en naar Praag (dus 2 treindelen die in Krakow gecombineerd worden). Van en naar Praag minstens 2 wagens want er zijn in de Oekraïne 2 bestemmingen. Dus als je er 3 of 4 in een trein stopt ben je al een heel eind, dan nog wat SaMo PKP 2e klas rijtuigen (2 stuks of zo) en je hebt al een leuk treintje.

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Kiev Express
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2008, 19:51:18 »
Hallo ernst jan,

Ik heb na lang zoeken de slaapwagon gevonden in de kleuren hoe hij naar polen rijd :)
Dat is deze:





Denk je dat die tillig om te spuiten is naar deze kleuren?

Groeten,
Martin Nuij
« Laatst bewerkt op: 29 March 2008, 19:55:18 door martinmack. Reden: foto toevoeging »
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Marcel SZD

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
Re: Kiev Express
« Reactie #7 Gepost op: 29 March 2008, 21:40:26 »
De wagen die je laat zien is een gemoderniseerde versie, de ramen zijn vervangen, het interieur en de toiletten zijn nieuw. De wagens die tillig maakt zijn de oorspronkelijke wagens type y (in Görlitz gebouwd), de niet gemoderniseere dus. In die uitvoering reden ze tot ongeveer 2002-2003 naar Polen en Berlijn.

Er is nog een andere bijzondere trein tussen Polen en Oekraine, de HOT 35/35 Krakow-Kiev. deze heeft wagens met speciale draaistellen, waarbij de wielen op de assen verschoven kunnen worden. grensovergang duurt dan enkele minuten, in plaats van enkele uren. De techniek die daar gebruikt wordt heet SUW2000 en is in Polen ontstaan.

groet,

marcel


Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Kiev Express
« Reactie #8 Gepost op: 29 March 2008, 21:48:24 »
Marcel,

Ik heb in 2006 in Budapest nog onverbouwde rijtuigen gezien, en in 2005 nog in Polen. Dit zijn dan Oekrainse rijtuigen. Afgelopen juni in Berlijn zelfs nog een onverbouwde Russische bak gezien, in de blauw/rode kleuren. Uiterlijk was hij, op de kleur na dan, origineel. Geen andere ramen. Wat er van binnen mee is gedaan kon ik niet zien, maar uiterlijk dus origineel. En in 2006 eveneens in Budapest een Russische bak in de originele groene kleuren gezien, ook onverbouwd, 2 stuks.

Heb je een foto van die aangepaste draaistellen? Ben benieuwd. De bakken die ik in 2005 in Krakow heb gezien hadden de originele draaistellen nog.

Ernst-Jan

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Kiev Express
« Reactie #9 Gepost op: 29 March 2008, 22:05:43 »
Hallo,

Maar ik heb liever wel de nieuwe versie, die vind ik mooier.
Maar ja smaken verschillen.
Maar als ik die nieuwe versie wil, kan ik dan die van tillig overspuiten?

U zegt dat de trein ook naar Duitsland rijd.
Ja dat klopt, die trein ken ik.
Maar ik heb tog gekozen voor de Kiev Express.
Je kunt de Kiev Express ook heel makkelijk herkennen, want ze hebben namelijk borden aan de zijkant.
Nu kent de Kiev Express een paar eindpunden.
Dit zijn de borden die aan de Kiev Express zitten:









Dit zijn dus de borden die je op dit mijn aller eerst epost ziet in dit draatje.
Je ziet dan een bord in het minnden onder het raam.
Dat is namelijk een koersbord.
Dus als ik hem in model neem, moet dit er ook komen.

Groeten,
Martin nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Marcel SZD

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
Re: Kiev Express
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2008, 09:15:49 »
Het eerste koersbord is er één van Warachau naar Astana (dit is de hoofdstad van Kazachstan)

de andere 3 zijn plaatsen in oekraine, denepropetowsk en Simferopol 9op de Krim).

ik ben een paar jaar geleden met die trein van Warschau naar Kiev gereisd, wij hadden toen een pools slaaprijtuig, de rest van de trein bestond uit breedspoor-profiel wagens (Ammendorfers)

Die plaatjes van die draaistellen zal ik opzoeken.

groet,

Marcel

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Kiev Express
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2008, 10:56:54 »
Hallo,

Wat gaaf man dat jij met de Kiev Express heb gerezen :D
Ik wil ook nog steeds een keer met die trein reizen.

Maar als jij met die trein heb gerezen, heb jij dan misschien ook foto's voor mij?
Want zoals je al weet, wil ik hem in model na gaan maken :)

Alvast bedankt

Groeten,
Martin Nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Marcel SZD

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
Re: Kiev Express
« Reactie #12 Gepost op: 30 March 2008, 11:24:06 »
het poolse systeem om wielstellen voor 1435 en 1524 mm aan te passen heet SUW2000, een link kan je hier vinden:

http://www.oevg.at/aktuell/veranstaltungen/umspurung/waryn.pdf

deze presentatie geeft een mooi overzich van het systeem en de toekomstige plannen (volgens mij is die presentatie al weer wat ouder)
Foto's van spoorwegen uit het russische (en voormalige Sovjet landen) vindt je hier:

http://www.parovoz.com/newgallery/

groet,

Marcel

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Kiev Express
« Reactie #13 Gepost op: 30 March 2008, 11:55:04 »
Hallo Marcel,

Het SUW2000 systeem is inderdaad veel makkelijker maar ook minder spectaculair.
Hoe het met de Kiev Express gebeurt is tog nog leuker :)
Maar ik snap best dat ze willen moderniseren want steeds die wiestellen veranderen is ook mega veel werk.
Maar het blijft wel een mooi gezicht om dat te zien.

Misschien een brutale vraag.
maar heeft u zelf ook foto's gemaakt van de rijtuigen van de Kiev Express?
En zo ja, kunt u er dan een paar sturen naar mij.
En omdat u in die trein zat, weet u dan nog ongeveer de trein samenstelling?

Alvast bedankt,


Groeten,
Martin Nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Kiev Express
« Reactie #14 Gepost op: 30 March 2008, 11:58:30 »
Oke, gaaf. Nu weet ik dus waarom een paar van die Oekrainse RIC bakken (in dat pdf bestand op de laatste foto de middelste 2 rijtuigen) andere draaistellen hebben gekregen, en waarom ze in PKP ICCC kleuren zijn gespoten. Had er al eens een foto van gezien waarbij ze in Poznan Glowny stonden. Grappig. Weet jij dan of die WLABmee's van de RZD en andere maatschappijen ook met dit systeem zijn uitgerust? Want die hebben GRP200 draaistellen, en deze draaistellen lijken erg op de Y38 draaistellen zoals die ook onder Corail en ICR rijtuigen zitten.

Groetjes,

Ernst-Jan