Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
NS 1700 transfers
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
Sfeer op je modelbaan
door
tothebeach
Vandaag
om 14:58:11
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Dat overkomt mij niet.
door
hervé
Vandaag
om 14:39:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:33:18
Roco Plan T
door
Sven
Vandaag
om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 10:24:10
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Kiev Express
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Kiev Express (gelezen 16563 keer)
martinmack
PKP liefhebber
Offline
Berichten: 195
Kiev Express
«
Gepost op:
29 March 2008, 16:30:55 »
Hallo mensen,
Een zeer bijzondere trein, maar wel een minder bekende trein, namelijk de
Kiev Express
.
Hij rijd tussen Warschau en Kiev.
He tis uiteraard een nachttrein.
Maar die trein mag je niet fotograferen, en als het wel mag durven de meeste mense het niet.
Want in oekraine zijn nog de regels die polen 20-10 jaar geleden had.
Maar deze trein is ook leuk in model
Maar het is niet zo maar iets.
Zijn er mensen die foto's hebben van de Kiev Express.
Ik heb er zelf 1 gevonden:
Een treinsamenstelling is misschien ook wel handig.
Ik ging zelf wel zoeken voor h0 modellen.
Toen kwam ik uit bij het merk Tillig.
Het artikelnummer is dit: 74687
Dit is de link:
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product6.html&pnr=74687
Is dit het goede wagon type?
Of is die van de Kiev Express heel anders.
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin Nuij
«
Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 21:59:17 door Peter Korsten. Reden: Link gerepareerd.
»
Gelogd
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1354
PTR
Re: Kiev Express
«
Reactie #1 Gepost op:
29 March 2008, 17:16:22 »
Het achterste rijtuig op de foto is een WARS slaaprijtuig uit Duitse productie, het voorste rijtuig een Oekrains WPW slaaprijtuig uit eveneens Duitse productie. WPW staat voor Weitstrecken Personen Wagen wat inhoudt dat het een rijtuig is bedoeld voor breedspoor trajecten en die dus breder is dan het in de rest van Europa gebruikelijke profiel. De vergelijking met de slaapwagen daarachter laat dat duidelijk zien.
Het model dat jij laat zien is een RIC slaapwagen van de Oekrainse spoorwegen. Deze wagens (van dit specifieke type zijn er destijds door de SZD 490 aangeschaft) waren bedoeld voor inzet naar west Europa aangezien de brede wagens maar tot Berlijn en Wenen konden komen. De wagen in de kleurstelling die je laat zien heb ik wel in Krakow gezien in de relatie Wroclaw-Kiev, samen met een rijtuig in de kleuren zoals op de foto en 2 WARS slaaprijtuigen waarvan 1 in de oude kleuren 1 in de destijds nieuwe PKP ICCC kleuren. Dit was in 2005. De Poolse slaaprijtuigen kunnen net zoals de Oekrainse omgespoord worden. Naast de slaaprijtuigen zat er in ieder geval nog een Poolse B aan vast voor het binnenlandse gedeelte. Deze rijtuigen zijn niet omspoorbaar.
Voor de route Warszawa - Kiev weet ik de samenstelling zo niet, ik zou zeggen, ga eens kijken
.
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
martinmack
PKP liefhebber
Offline
Berichten: 195
Re: Kiev Express
«
Reactie #2 Gepost op:
29 March 2008, 18:04:12 »
Hallo,
Dat is juist het bijzondere van de Kiev Express.
Bij de grens worden de assen aangepast.
Het is strikt verboden om hier foto's van te maken.
Maar nu even iets over de trein zelf.
Ik ga niet moeilijk doen over breedspoor of h0 in model.
Maar weet jij toevallig het wagon type.
En die link die ik stuurde.
Als ik die ga omspuiten, is die dan ook goed?
En sinds wanneer heeft de WARS slaaprijtuigen
Groeten,
Martin nuij
Gelogd
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1354
PTR
Re: Kiev Express
«
Reactie #3 Gepost op:
29 March 2008, 18:19:34 »
Over je laatste vraag; sinds de oprichting. Waar denk je dat de PKP ICCC slaaprijtuigen vandaan komen?
Voor wat betreft het omsporen; de assen worden absoluut niet aangepast, ook de draaistellen niet, er worden simpelweg andere draaistellen ondergezet. Deze trein zal via Jagodin gaan, daar is capaciteit om 6 wagens tegelijk op te bokken, langer zal de trein dus niet zijn, op een evt. binnenlands Pools gedeelte na.
Over dat breed/normaal spoor; dat het een WPW wagen is wil niet zeggen dat ze niet omspoorbaar zijn. Al sinds de eerste wagens in 1948 geproduceerd zijn reden ze naar Berlijn en Wenen. Voor bestemmingen verder dan Berlijn en Wenen (bijvoorbeeld Basel, Parijs, Hoek van Holland, zelfs Turkije) werden wagens gebouwd die aan het normale europese begrenzingsprofiel voldeden. De wagen die je hebt is dus in principe wel goed, deze komen/kwamen ook in Polen.
En je hoeft niet persé naar het omsporen te kijken, als je in Warszawa op het perron staat kun je ook de samenstelling zien.
Omsporing 1
Omsporing 2
Omsporing 3
Omsporing 4
Omsporing 5
Omsporing 6
Omsporing 7
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
martinmack
PKP liefhebber
Offline
Berichten: 195
Re: Kiev Express
«
Reactie #4 Gepost op:
29 March 2008, 18:52:59 »
Krijg nou wat jo
Ik dacht dat het heel anders gebeurde, ik dacht dat de pasagiers er in bleven zitten.
Maar het is dus nog een behoorlijk gedoe met de Kiev Express.
Maar des te leuker om in model na te maken
Maar weet jij toevallig welke wagons er geschikt voor zijn?
Die link van tillig, is diegeschikt.
Groeten,
Martin nuij
Gelogd
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1354
PTR
Re: Kiev Express
«
Reactie #5 Gepost op:
29 March 2008, 19:32:01 »
Reizigers mochten er vroeger idd in blijven zitten, tot er een keer zo'n wagen naar beneden gestort is met de reizigers erin. Dat is toen niet goed afgelopen, sinds die tijd moet iedereen eruit.
De wagen die je had voldoet prima. Weliswaar niet de Kiev express, maar rijtuigen van dat type in die kleuren rijden via Krakow naar Wroclaw en naar Praag (dus 2 treindelen die in Krakow gecombineerd worden). Van en naar Praag minstens 2 wagens want er zijn in de Oekraïne 2 bestemmingen. Dus als je er 3 of 4 in een trein stopt ben je al een heel eind, dan nog wat SaMo PKP 2e klas rijtuigen (2 stuks of zo) en je hebt al een leuk treintje.
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
martinmack
PKP liefhebber
Offline
Berichten: 195
Re: Kiev Express
«
Reactie #6 Gepost op:
29 March 2008, 19:51:18 »
Hallo ernst jan,
Ik heb na lang zoeken de slaapwagon gevonden in de kleuren hoe hij naar polen rijd
Dat is deze:
Denk je dat die tillig om te spuiten is naar deze kleuren?
Groeten,
Martin Nuij
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2008, 19:55:18 door martinmack. Reden: foto toevoeging
»
Gelogd
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.
Marcel SZD
Offline
Berichten: 95
SZD en FO fan
Re: Kiev Express
«
Reactie #7 Gepost op:
29 March 2008, 21:40:26 »
De wagen die je laat zien is een gemoderniseerde versie, de ramen zijn vervangen, het interieur en de toiletten zijn nieuw. De wagens die tillig maakt zijn de oorspronkelijke wagens type y (in Görlitz gebouwd), de niet gemoderniseere dus. In die uitvoering reden ze tot ongeveer 2002-2003 naar Polen en Berlijn.
Er is nog een andere bijzondere trein tussen Polen en Oekraine, de HOT 35/35 Krakow-Kiev. deze heeft wagens met speciale draaistellen, waarbij de wielen op de assen verschoven kunnen worden. grensovergang duurt dan enkele minuten, in plaats van enkele uren. De techniek die daar gebruikt wordt heet SUW2000 en is in Polen ontstaan.
groet,
marcel
Gelogd
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1354
PTR
Re: Kiev Express
«
Reactie #8 Gepost op:
29 March 2008, 21:48:24 »
Marcel,
Ik heb in 2006 in Budapest nog onverbouwde rijtuigen gezien, en in 2005 nog in Polen. Dit zijn dan Oekrainse rijtuigen. Afgelopen juni in Berlijn zelfs nog een onverbouwde Russische bak gezien, in de blauw/rode kleuren. Uiterlijk was hij, op de kleur na dan, origineel. Geen andere ramen. Wat er van binnen mee is gedaan kon ik niet zien, maar uiterlijk dus origineel. En in 2006 eveneens in Budapest een Russische bak in de originele groene kleuren gezien, ook onverbouwd, 2 stuks.
Heb je een foto van die aangepaste draaistellen? Ben benieuwd. De bakken die ik in 2005 in Krakow heb gezien hadden de originele draaistellen nog.
Ernst-Jan
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
martinmack
PKP liefhebber
Offline
Berichten: 195
Re: Kiev Express
«
Reactie #9 Gepost op:
29 March 2008, 22:05:43 »
Hallo,
Maar ik heb liever wel de nieuwe versie, die vind ik mooier.
Maar ja smaken verschillen.
Maar als ik die nieuwe versie wil, kan ik dan die van tillig overspuiten?
U zegt dat de trein ook naar Duitsland rijd.
Ja dat klopt, die trein ken ik.
Maar ik heb tog gekozen voor de Kiev Express.
Je kunt de Kiev Express ook heel makkelijk herkennen, want ze hebben namelijk borden aan de zijkant.
Nu kent de Kiev Express een paar eindpunden.
Dit zijn de borden die aan de Kiev Express zitten:
Dit zijn dus de borden die je op dit mijn aller eerst epost ziet in dit draatje.
Je ziet dan een bord in het minnden onder het raam.
Dat is namelijk een koersbord.
Dus als ik hem in model neem, moet dit er ook komen.
Groeten,
Martin nuij
Gelogd
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.
Marcel SZD
Offline
Berichten: 95
SZD en FO fan
Re: Kiev Express
«
Reactie #10 Gepost op:
30 March 2008, 09:15:49 »
Het eerste koersbord is er één van Warachau naar Astana (dit is de hoofdstad van Kazachstan)
de andere 3 zijn plaatsen in oekraine, denepropetowsk en Simferopol 9op de Krim).
ik ben een paar jaar geleden met die trein van Warschau naar Kiev gereisd, wij hadden toen een pools slaaprijtuig, de rest van de trein bestond uit breedspoor-profiel wagens (Ammendorfers)
Die plaatjes van die draaistellen zal ik opzoeken.
groet,
Marcel
Gelogd
martinmack
PKP liefhebber
Offline
Berichten: 195
Re: Kiev Express
«
Reactie #11 Gepost op:
30 March 2008, 10:56:54 »
Hallo,
Wat gaaf man dat jij met de Kiev Express heb gerezen
Ik wil ook nog steeds een keer met die trein reizen.
Maar als jij met die trein heb gerezen, heb jij dan misschien ook foto's voor mij?
Want zoals je al weet, wil ik hem in model na gaan maken
Alvast bedankt
Groeten,
Martin Nuij
Gelogd
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.
Marcel SZD
Offline
Berichten: 95
SZD en FO fan
Re: Kiev Express
«
Reactie #12 Gepost op:
30 March 2008, 11:24:06 »
het poolse systeem om wielstellen voor 1435 en 1524 mm aan te passen heet SUW2000, een link kan je hier vinden:
http://www.oevg.at/aktuell/veranstaltungen/umspurung/waryn.pdf
deze presentatie geeft een mooi overzich van het systeem en de toekomstige plannen (volgens mij is die presentatie al weer wat ouder)
Foto's van spoorwegen uit het russische (en voormalige Sovjet landen) vindt je hier:
http://www.parovoz.com/newgallery/
groet,
Marcel
Gelogd
martinmack
PKP liefhebber
Offline
Berichten: 195
Re: Kiev Express
«
Reactie #13 Gepost op:
30 March 2008, 11:55:04 »
Hallo Marcel,
Het SUW2000 systeem is inderdaad veel makkelijker maar ook minder spectaculair.
Hoe het met de Kiev Express gebeurt is tog nog leuker
Maar ik snap best dat ze willen moderniseren want steeds die wiestellen veranderen is ook mega veel werk.
Maar het blijft wel een mooi gezicht om dat te zien.
Misschien een brutale vraag.
maar heeft u zelf ook foto's gemaakt van de rijtuigen van de Kiev Express?
En zo ja, kunt u er dan een paar sturen naar mij.
En omdat u in die trein zat, weet u dan nog ongeveer de trein samenstelling?
Alvast bedankt,
Groeten,
Martin Nuij
Gelogd
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1354
PTR
Re: Kiev Express
«
Reactie #14 Gepost op:
30 March 2008, 11:58:30 »
Oke, gaaf. Nu weet ik dus waarom een paar van die Oekrainse RIC bakken (in dat pdf bestand op de laatste foto de middelste 2 rijtuigen) andere draaistellen hebben gekregen, en waarom ze in PKP ICCC kleuren zijn gespoten. Had er al eens een foto van gezien waarbij ze in Poznan Glowny stonden. Grappig. Weet jij dan of die WLABmee's van de RZD en andere maatschappijen ook met dit systeem zijn uitgerust? Want die hebben GRP200 draaistellen, en deze draaistellen lijken erg op de Y38 draaistellen zoals die ook onder Corail en ICR rijtuigen zitten.
Groetjes,
Ernst-Jan
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Kiev Express