Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 21:23:47
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 21:20:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Lok heeft geen constante snelheid, problemen bij koolborstels?  (gelezen 1124 keer)

rjr

• Offline Offline
Lok heeft geen constante snelheid, problemen bij koolborstels?
« Gepost op: 08 June 2022, 11:32:22 »
Hallo,

Ik heb op moment een lok in onderhoud met een beetje vreemd probleem.
Lok is een Roco 85er, met geluid en dynamische rook. Dus vanaf fabriek van decoder voorzien.
Lok rijd, functies zijn aan te sturen. Alleen rijd de lok niet met een constante snelheid.
Hij gaat met een bepaalde snelheid waarbij hij dan wisseld tussen iets sneller en iets langzamer.
Niet naar 0, geen probleem van vuil op de rails. Verlichting blijft aan, geluid blijft doorgaan.
Bij langzaam rijden merk je het eigenlijk ook niet en rijd de lok prima, maar vanaf ongeveer halve snelheid ga je het echt goed merken.

Heb de decoder vervangen door een andere decoder, zelfde probleem
Heb de motor uit de lok gehaald en die aangestuurd, dan merk ik niets aan de motor.
De lok zonder motor over de baan duwen, en dan merk niet niets van een weerstand  en kun je hem heel soepel voorduwen.

Zijn 2 zaken die me opvallen en waarvan ik me afvraag of het wel goed is:
1: er zit olie op en rond de koolborstels in de motor.
Heb dit eigenlijk nog nooit gezien bij roco motors. Ik smeer mijn loks ook op verschillende plaatsen, maar nooit bij de koolborstels zelf.
Zou dit een probleem kunnen opleveren?
Niet dat het daardoor stroef loopt, juist niet, maar misschien wel dat hierdoor de stroom anders loopt? En misschien terugmelding naar de decoder die hierdoor beinvloed wordt?

2: een van de assen lijkt niet helemaal goed te zitten. deze as wiebeld heel erg, maar daardoor zou ik eventueel een onrustige loop verwachten, maar niet z'n snelheidsverschil tijdens het rijden.

Met name het eerste vraag ik me af of dat goed is, en of ik er goed aan doe dit goed schoon te maken.
Hebben mensen dit meer gezien?

Bedankt,
Roelco

zuylen

• Offline Offline
Re: Lok heeft geen constante snelheid, problemen bij koolborstels?
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2022, 11:41:02 »
Olie op de koolborstels kan dit gedrag inderdaad veroorzaken. Ik weet dat Fleischmann locs hier gevoelig voor zijn. Maar het zal me niets verbazen als dit ook voor Roco locs geldt. De reden voor dit gedrag is dat er tussen de lamellen van de motorcollector waar de koolborstels een stroom van afnemen, vuil gaat zitten. En dat vuil(koolgruis) geleidt elektriciteit. Dit vuil kun je zo ie zo eraf weken door de motor in een bak wasbenzine te weken.(goed laten drogen) Als het lukt zou je met een tandenstoker de groeven tussen de lamellen schoon kunnen schrapen. Maar dan moet de motor open. En dan krijg je het risico dat je de motor totaal vernielt.
Anders wordt het laatste redmiddel een nieuwe motor. Maar als de loc nieuw is zou ik naar de winkel terug gaan. Want dan heb je gewoon garantie.
Succes ermee!
« Laatst bewerkt op: 08 June 2022, 11:42:52 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ben

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2022, 12:03:18 »

Bij langzaam rijden merk je het eigenlijk ook niet en rijd de lok prima, maar vanaf ongeveer halve snelheid ga je het echt goed merken.

Wat zou kunnen is dat de motorregeling reageert op de aangeboden baanspanning of een variatie daar in. Je kunt dit instellen met CV57, die is default 0 (snelheid varieert mee met de baanspanning) maar zet die eens op waarde 120 (drempel is dan 12V). De lok zal nu zijn maximum snelheid mogelijk niet halen maar die kun je opkrikken met CV5 zoals bekend.

Zie ook de Zimo decoder handleiding op Zimo.at.

Gr, Ben.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2022, 12:27:08 »
Heb je voordat de problemen optraden, al iets in de decoder veranderd? En dan doel ik op CV5 en CV6. Het gedrag dat je beschrijft, kan er op duiden dat je CV5 een lagere waarde dan CV6 gegeven hebt.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2022, 12:47:24 »
Bedankt voor de reacties,

Als eerste, de lok is niet nieuw gekocht in de winkel, dus geen garantie.
We hebben eigenlijk niets aangepast in de decoder.
De lok heeft ook langere tijd probleemloos gereden.

Een tijdje geleden begon het probleem spontaan. Er is niets veranderd aan het systeem, dus de spanning is stabiel zoals die de afgelopen maanden was.
De decoder instellingen zijn gelijk zoals die al maanden is.

Ik denk dat ik de motor dus maar even in de wasbenzine moet gaan leggen.

Het probleem van vuil tussen de lamellen ken ik, met name bij oudere loks die al heel wat jaren rondjes hebben gereden. Die heb ik in het verleden ook al met succes op kunnen lossen en die loks rijden weer netjes. Soms wel gelijk ook de koolborstels vervangen.
Maar daar is deze lok nog wel te nieuw voor. En bij al die loks die ik tot dus ver onderhanden heb genomen nooit olie op de motorcollector/koolborstels tegen gekomen.
Dit is de eerste waar ik dat zag, maar dit ziet er wel vies/zwart uit. Dus kan me heel goed voorstellen dat ik hier dus geleiding krijg op plaatsen waar het niet moet.

Groet,
Roelco

Ben

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2022, 12:54:11 »

Ik denk dat ik de motor dus maar even in de wasbenzine moet gaan leggen.

Ja dat is sneller gepiept dan even een CV waarde checken en / of veranderen..... ;)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2022, 13:09:04 »
Ik kan best CV waardes checken, maar dat zou wel heel vreemd zijn als hij dan maanden goed loopt, en opeens fout gaat lopen.
Dan een nieuwe decoder er in, zonder daar ook maar iets aan te veranderen, en die geeft precies hetzelfde foute resultaat.

Dus heb weinig vertrouwen in aanpassen van CV waarden.
En heb de lok nu uit elkaar liggen, dus kan de motor relatief eenvoudig schoonmaken op moment.

Dus op dit moment inderdaad sneller gepiept dan "even" een CV waarde checken.

Groet,
Roelco

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2022, 19:39:18 »
Ik vermoed dat de lammellen schoonmaken en als het kan de koolborstels vervangen het probleem oplost. Indien het probleem daarna nog bestaat moet je eens op het geluid van de motor letten (dus geluid van de decoder uit  ;D ) terwijl je de snelheid opvoert. Begint deze bij een bepaalde snelheid te piepen of een ander irritant geluid te maken dan kan je er van uitgaan dat één van de bronzen motorlagers versleten is. Dan rest je eigenlijk niets anders dan een nieuwe motor plaatsen.
Groet Frits

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2022, 21:06:59 »
Ik wil even een ervaring van laatst met jullie delen.

Nog niet zo lang geleden een Marklin Re 460 opnieuw gedigitaliseerd met een 6090X decoder.
Ik had nog een 5 polig anker liggen. De collector was schoon, lamellen open alleen de kleur van de collector was wat donker.
Ik twijfelde en besloot de collector te reinigen met remreiniger (die ik altijd) en ging er van uit dat dat voldoende was.

Bij testrijden reed de lok prima, reageerde goed enz.
Na de lok in bedrijf te hebben genomen ging de lok een dag later zachter rijden en had vrij spoedig weinig tot geen trekkracht meer.
Eerste gedachte decoder gaat defect?
Voordat ik de decoder zou vervangen toch eerst even naar het anker kijken. Lamellen waren keurig schoon koolborstels waren prima.
Toen heb ik de collector gepolijst met polijstpapier, kleur was weer helder licht messing kleur.

Lok weer in elkaar gezet en rijdt nu nog al een trein en trekken als een lier.

Mogelijk kan dus op de collector een isolerende laag ontstaan.
Nu niet meteen alle ankers polijsten maar als je het vermoeden hebt kun je dat altijd toepassen.

DEUVM!

Mvg, Johan