Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:12:44
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Mijn baanplan, verbeterd na reacties...  (gelezen 4053 keer)

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Gepost op: 21 augustus 2006, 22:28:51 »
Hoi medespoorders,

===
Ik heb een aangepaste versie van mijn baanplan bijgeplaatst op 14-09-2006.
===

Bijgaand mijn baanplan (1e versie):

Eigenschappen:
 - alles schaal 1:160, dus N-spoor
 - grootte tafel: 1,50m x 2,20 m
 - Duitsland 1945 - 1970
 - drie stoomtreinen, ws. Fleischmann Picolo
 - digitale aansturing van de treinen, wissels en seinen moet nog worden besloten
 - scenery is belangrijk: mooie oude Duitse aankleding (zoals b.v. vakwerkhuizen)
 - plan is gemaakt met Drail, en vervolgens nabewerkt met Microsoft Paint

Opmerkingen:
1. Ik kies er bewust voor soms beetje te smokkelen met de werkelijheid; zo zie je dat de afstand die de tram aflegt, bijna net zo groot is als de afstand die de trein aflegt; dat accepteer ik. Ik denk nl. dat het trammetje mooi ingepast kan worden in het totaalplaatje.
2. Misschien veel rails, maar een deel is ook onzichtbaar gemaakt onder de berg en de rots. Met name bochten tracht ik op die manier te camoufleren. Ik denk dat de zichtbare rails nog niet echt teveel is.
3. Ik heb geprobeerd visuele trucs in te bouwen, zoals een trein die in/uit het gebergte verdwijnt/opdoemt. Vaak een mooi gezicht, dit hoop ik zo ook te realiseren.
4. De kleuren vertegenwoordigen blokken voor Koploper; zwarte rails zijn dus GEEN blok.
5. De tunnel middenin biedt ruimte aan de tram, een autoweg en een voetpad. De tunnel is op die manier de verbindingsschakel tussen de beide stadsdelen. Deze stadsdelen worden verder gescheiden door rails, i.v.m. rijmogelijkheden...

Vragen:
1. Wat vinden jullie ervan ?
2. In het station, tussen de perrons, liggen wissels. Deze wil ik liever niet opgeven i.v.m. de rijmogelijkheden. Ik denk dat dat zo kan, maar wat denken jullie ?
3. Kunnen jullie verbeterpunten aanreiken ? Daar doe ik graag wat mee, zodat het plan beter worden kan. Ik ben ook best bereid nog flinke aanpassingen aan te brengen, als daarmee het plan echt beter wordt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Henk

Het plan:
http://i110.photobucket.com/albums/n81/Henkk_2006/SpoorplanMetBerg.jpg

Ik heb inmiddels een verbeterde versie geplaatst, zie posting 24-08-2006.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2006, 14:38:24 door HenkK »

direstraits

  • Gast
Re: Baanplan Duits stadje
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2006, 23:13:11 »
Je hebt je wissels in het midden van je station, dit lijkt me niet echt handig als je er een trein bij het parron hebt staan en dus alles blokkert.

Plaats ook eens iets meer sporen in het station bijv een spoor voor treinen die het station niet aandoen (goederentreinen bijv).

Verders ziet het best goed uit.

Gr martijn

Stevy

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Baanplan Duits stadje
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2006, 19:22:30 »
Ziet er inderdaad goed uit!
Er zitten wel wat keerlussen in, maar dat vind je misschien niet erg?

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2006, 20:35:09 »
Hoi,

Ik heb mijn baanplan aangepast: de wissels heb ik uit het station gehaald; ik zag zelf ook dat dat toch niet kon  ;D. Dit heeft er ook toe geleid dat er in het station nog een spoor bij is gekomen, maar het kan zo wel denk ik.

Aan de keerlussen werk ik nog: natuurlijk is het het beste om helemaal geen keerlussen te ontwerpen, maar ik wilde toch graag een mooie variatie aan rijmogelijkheden, tja...
Ik moet ze eerst allemaal precies opzoeken, en dan misschien oplossen met b.v. een keerlus-garnituur, kost wel ca. EUR 35,- per keerlus... Toch zal het zoiets wel worden.

Zou iemand mij kunnen helpen met het vinden van de keerlussen ?
Ik vind het toch lastig.

Het trambaantje heb ik voorlopig zo ingetekend. Het enige wat zeker is, is dat de tram in BEIDE stadsdelen zal rijden, dus ook door de tunnel, en verder dat hij in elk geval bij het station komt.
Voor de rest is het trambaantje nog wel te veranderen, moet ik nog even zien.

Zouden jullie nog eens willen reageren ?
Alvast bedankt !

Groeten,

Henk(k)

Het aangepaste baanplan:

http://i110.photobucket.com/albums/n81/Henkk_2006/SpoorplanMetBerg-2.jpg

direstraits

  • Gast
Re: Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2006, 21:17:00 »
Haal die driewegwissels er uit, al jouw treinen moeten over dat kleine stukje enkel spoor en dat lijkt me niet makkelijk.

Gr martijn

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2006, 22:01:54 »
Hoi Henk. Ik zit al een hele tijd met mijn vinger op het scherm de rijrichtingen te bekijken. Liggen er niet teveel rails en wissels waardoor het te complex wordt?
De al genoemde 3-weg-wissel is inderdaad een probleem.
Daarnaast het keerlus probleem.
Ik denk gewoon dus even mee met je. Geen kritiek dus.
Groeten Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Mijn baanplan, OPNIEUW verbeterd na reacties...
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2006, 14:26:40 »
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties; @Jaap, is prima joh, heb ik begrepen  ;)

Ik heb het plan nu opnieuw bijgesteld/vereenvoudigd:
  - de driewegwissel is eruit
  - iets minder wissels
  - iets minder spoor
  - geen keerlussen meer
  - iets minder rijmogelijkheden

Er is wel een spoorbrug gekomen en daartoe moeten hoogteverschillen opgelost worden. Ik heb daartoe getracht de "aanloop" naar de berg linksbovenin de tekening zo vroeg mogelijk in te zetten, zodat de stijging beperkt blijft tot 2,5 %. Dit alles heeft wel tot gevolg dat het station en het pleintje dat ervoor moet komen, iets hoger dan de "vlakke bodemplaat" komen, is denk ik niet erg: het is een bergachtige omgeving.
Het station zelf en de sporen aldaar liggen echter niet onder een hoek; in het stationsgebied zelf daalt/stijgt het spoor niet.

Een andere truc om de hoogteverschillen te verkleinen, is ze te laten delen door de beide sporen. Ik bedoel: het spoor onder de brug iets laten zakken, zodat de brug iets minder hoog hoeft. Dat wordt zagen in de tafel, ik moet dat zo netjes mogelijk oplossen. Echter, als dat niet kan, is het ook geen ramp en moet de bovengaande trein gewoon wat hoger klimmen. Daarvoor is denk ik wel net voldoende ruimte...

Willen jullie nog eens opnieuw reageren ?

Alvast  bedankt.

Henk(k)

Het gewijzigde plan:

http://i110.photobucket.com/albums/n81/Henkk_2006/SpoorplanMetBerg-3.jpg
« Laatst bewerkt op: 14 september 2006, 14:31:01 door HenkK »

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2006, 14:45:59 »
Als je in DRail onder de opties het aangeven van de hoogtes even uitzet, ziet het er een stuk overzichtelijker uit!
(Je hebt toch overal de hoogte nog op 0 staan).

Groet,

David.

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2006, 15:13:57 »
David,

Klopt helemaal, maar de optie stond nog aan omdat ik nog aan het puzzelen ben op de hoogtes op de verschillende plekken. Binnenkort plaats ik nog een plan waar dat in staat.

Omdat ik toch graag vast reacties hoop te krijgen heb ik het op het forum gezet,  en vergeten de optie ff uit te schakelen  ;D

Henk(k)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2006, 17:31:17 »
Henk,

Om op het rechtergedeelte van je baanplan te komen, opstelsporen en locloods, moet ik een rangeer beweging maken op je hoofdbaan.
Hierdoor leg je je treinverkeer enkele ogenblikken stil.
Dit zou ik even aanpassen tenzij je het zelf geen probleem vind natuurlijk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Mijn baanplan, verbeterd na reacties...
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2006, 22:31:51 »
Hoi,

@Sander, ik zal eens kijken wat er mogelijk is, maar als het echt leidt tot "meer spoor" laat ik het misschien toch ook wel zo.

Ik zit het nog eens te bekijken, vooral de hoogte en de brug, en misschien is het gewoon slim om het spoor van linksonder naar rechtsboven BOVENlangs te laten gaan en het andere onder langs.
Dus: precies andersom t.o.v. het eerdere plan. Dan verleg ik het nieuwe bovenlangsspoor iets zodat de spoorbrug en de "op- en afritten" daarvan nog recht worden, zij het kort, die ruimte is er nog net.

Voor de rest verandert er niets.

Henk(k).
« Laatst bewerkt op: 14 september 2006, 22:35:23 door HenkK »