Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: No Slot!  (gelezen 1871 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
No Slot!
« Gepost op: 23 mei 2022, 15:33:38 »
Beste mensen,
Ik rijd in H0 met ongeveer 25 locomotieven/treinstellen, aangestuurd door iTrain via de IB Basic. Na verloop van tijd blijkt een trein die voor het eerst in de sessie wordt geactiveerd niet gaat rijden. Dat was in het begin wanhopig zoeken naar de oorzaak. Omdat de rest gewoon reed zocht je de oorzaak niet meteen in de centrale. Uiteindelijk dan toch maar gekeken en geprobeerd het decodernummer van de lok in te voeren. Dan verscheen de melding "No Slot!". Ik vond dat vreemd omdat de IB basic 32 treinen tegelijk kan verwerken. Ik gebruik naast de locs ook een aantal functiedecoders voor de wagonverlichting, dit om de verlichting in het schaduwstation uit te schakelen.
Vandaar dat ik een paar antwoorden zoek, voordat ik verder kan gaan zoeken naar mogelijke andere oorzaken.
1. Tellen functiedecoders in wagons ook mee voor het maximum aantal in de IB Basic?
2. Kun je op de een of andere manier een loc uit de centrale verwijderen zonder de hele zaak opnieuw te starten?
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: No Slot!
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2022, 15:47:39 »
1. Tellen functiedecoders in wagons ook mee voor het maximum aantal in de IB Basic?

Ja, decoder is decoder :)

2. Kun je op de een of andere manier een loc uit de centrale verwijderen zonder de hele zaak opnieuw te starten?

Ja. Lees de gebruiksaanwijzing van de IB Basic  8)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: No Slot!
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2022, 17:00:05 »
Dank je wel, Ronald. Ik vond in de handleiding dus:  toets lok#/f+ ingedrukt houden en dan de c-toets indrukken.  Dat betekent dus dat je even moet puzzelen welke trein in het schaduwstation eruit kunt halen. Alternatieven zijn een andere centrale IB II (is erg duur), de Digikeijs (uitzoeken of alle Uhlenbrock boosters en bezetmelders compatibel zijn), of de decoderstrips vervangen door gewone. Dat laatste betekent meer stroomverbruik in het schaduwstation.
Voorlopig dan maar de noodoplossing: lok#/f+ plus-c. Wellicht hebben anderen hier ook iets aan. :-)
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: No Slot!
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2022, 17:35:49 »
Als je rijtuigstammen permanent achter dezelfde locs hangen, dan kan je die functie decoders misschien hetzelfde adres geven als de lok die ze trekt. Als je geen conflicterende functies heb, kan je dat een paar vrije adressen opleveren.

Citaat
de Digikeijs (uitzoeken of alle Uhlenbrock boosters en bezetmelders compatibel zijn),
De loconet bezetmelders sws, boosters weet ik niet mijn hoofd. Ik weet niet welke boosters je hebt? De loconet boosters zouden wel moeten werken op een DR5000.

Bedenk wel dat de DR5000 'headless' is, als in die heeft geen knoppen en geen display. Je hebt dan wel een losse handregelaar nodig om treinen mee te bedienen. Gelukkig ben je dan wel vrij om nagenoeg elke bestaande handregelaar te gebruiken muv marklin mobile stations voor zover ik weet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: No Slot!
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2022, 18:41:51 »
Dag Joop,

Ik weet niet of de optie ook ondersteund is op de basic maar kijk anders eens bij Special Option 27 ( refresh cycle). Deze optie bepaalt hoe lang een decoder nog in de refresch cycle blijft nadat hij het laatst aangesproken is. Ik zie dat deze default op 2 minuten staat. Minimum instelling is 1 minuut. Kan net het tikkeltje zijn dat in jouw situatie de boel nog draaiende kan houden door slots sneller vrij te maken.

Mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: No Slot!
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2022, 18:44:44 »
Heeft te maken met LocoNet. Het aantal slots en de manier waarop de IB-Basic mee overweg gaat. Als het aantal slots bereik is moeten deze weer vrijgegeven worden. Ik moet even hier op het forum zoeken waar dat verhaal ook al weer staat. LocoNet zelf heeft maximaal 119 slots waarvan een aantal "gereserveerd" zijn. Ik moet even zoeken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: No Slot!
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2022, 18:57:20 »
Dag Ronald, 

Ik heb het altijd anders begrepen.

Zie bv ook https://groups.io/g/IBX/message/47
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: No Slot!
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2022, 22:34:09 »
Hum... maar er moet wat aan "slot purging" gedaan worden  :) Denk dat er nu iets te veel slots in gebruik zijn. Kijk even eens in dit draadje: Beperking IB Basic / IB COM

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: No Slot!
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2022, 09:25:28 »
Slot purging stel je in in Intellibox Sonderoption #27. Hiermee worden tijdelijk niet gebruikte adressen uit een slot gehaald.

Een goed waarde voor Sonderoption 27 is 2 (2 minuten purge tijd). Het lokadres is daarmee niet weg, alleen houdt de centrale niet steeds de status bij. Bij opnieuw aanroepen van het adres wordt deze weer in de slotlijst opgenomen, zonder aktie van gebruiker.

dirkjan

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: No Slot!
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2022, 18:21:50 »
Beste mensen,
Dank voor de reacties. Hieronder mijn bevindingen met de IB Basis en de drie bekendste stuurprogramma's.
RocRail: indien je tijdens de rit van trein A het decoder# in IB toetst, krijg je de melding dat die al in gebruik is. Ook geprobeerd met trein B maar dan pas het decoder# ingetoetst nadat de rit was beëindigd. Geen melding gekregen.
Koploper 9.4. Zelfde ritten. Tijdens de rit (trein A) en na beëindiging van Rit B, beide geen melding gekregen.
iTrain 5.1. Tijdens en na de ritten (trein A en B) meldingen gekregen. Daarna nog trein C laten rijden zonder dat ik tijdens of na die tijd. Vervolgens iTRain afgesloten en zo'n 10 minuten gewacht en toen het decoder# van trein C ingetoetst. Ik kreeg een melding da dat het nummer al in gebruik was.
Voorzichtige conclusie: kennelijk kunnen Koploper en RocRail een opdracht ("lok/f+ plus c") naar de centrale sturen om het slot vrij te geven. iTrain doet dat niet (ik heb althans geen parameter kunnen vinden) en kennelijk doet IB Basic niets met de refresh cycle hoewel SO27 op 2 staat.

Beperking: nadat ik in novermber 2021 iTrain in gebruik heb genomen heb ik de baan fysiek iets gewijzigd. Een volledige sessie met alle treinen is dus niet mogelijk in RocRail en Koploper omdat er verschillen zijn ontstaan tussen de baan en de indeling in de programma's. Maar de melding "No slot!" kom ik in iTrain voor het eerst tegen.

Ergo,  IK zal moeten beslissen een zwaardere centrale aan te schaffen, een dure IBII of een goedkopere DR5000 zonder scherm. Aangezien ik dit najaar een nieuwe baan ga bouwen heb ik gedurende die opbouw de tijd om daar over na te denken.  Voorlopig maar even de treinen die een pauze maken handmatig uit de centrale wissen. :-[
Hartelijke groet,
Joop

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: No Slot!
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2022, 18:30:55 »
Goed getest. Maar leg de vraag eens neer bij de maker van iTrain. Die kan mogelijk aangeven of het ingebouwd is. Dan kan hij het eventueel meenemen in een nieuwere versie.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: No Slot!
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2022, 21:57:14 »
Goed getest. Maar leg de vraag eens neer bij de maker van iTrain. Die kan mogelijk aangeven of het ingebouwd is. Dan kan hij het eventueel meenemen in een nieuwere versie.

Ga ik ook doen....
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak