Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Waarom worden DCC accessoire pakketjes herhaald?  (gelezen 816 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Waarom worden DCC accessoire pakketjes herhaald?
« Gepost op: 29 mei 2022, 14:46:12 »
Naar aanleiding van dit draadje over niet werkende decoders heb ik ook een paar vraagjes gekregen.

Ik had een tijdje terug toen ik bezig voor Nico een arduino met DCC interface aan een z21 gehangen. En tot mijn verbazing zag ik dat de accessoire instructies ook iets van 10~20 keer herhaald werden. Ik moet nog testen of andere centrales dat ook doen. Toen moest ik aan iets anders denken. Ik had van Domburg begrepen dat dit fenomeen bij te grote banen kan leiden tot problemen met de maximale throughput van de DCC bus. iTrain deelt dan sneller instructies uit dan de DCC bus uit kan sturen. Dit kan je dan deels oplossen door de accessoire apparaten op een aparte dcc centrale aan te sluiten.

Waarom loc instructies herhaald worden is mij duidelijk, maar waarom worden accessoire instructies ook herhaald? En kan ik dit bij andere centrales ook verwachten?

Nu heb ik 2e vraag omtrent Railcom. Ik had van Railcom begrepen dat loc decoders hun opdrachten kunnen bevestigen. Dit elimineert de noodzaak voor centrales om nieuwe instructies 10~20 keer te herhalen. Als je spoor dan een beetje schoon is, zou dit de throughput kunnen vergroten... in theorie.

Maar waar ik nieuwsgierig naar ben en wat ik zelf niet makkelijk kan testen. Welke centrales met Railcom stoppen met het herhalen van instructies wanneer een Railcom decoder zijn instructie bevestigt?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Waarom worden DCC accessoire pakketjes herhaald?
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2022, 16:11:44 »
Citaat van: bask185
Naar aanleiding van dit draadje over niet werkende decoders heb ik ook een paar vraagjes gekregen.

...En tot mijn verbazing zag ik dat de accessoire instructies ook iets van 10~20 keer herhaald werden...

...Waarom loc instructies herhaald worden is mij duidelijk, maar waarom worden accessoire instructies ook herhaald? ...

Na het geven van een Accessoire commando aan de centrale MOET deze het pakket, zo uit mijn hoofd minimaal 4 en maximaal 16 met tussenafstanden van minimaal 4ms herhaald worden.
Maar niet zoals bij lokdecoders die in een refresh-stack zitten.

Citaat van: bask185
Nu heb ik 2e vraag omtrent Railcom. Ik had van Railcom begrepen dat loc decoders hun opdrachten kunnen bevestigen. Dit elimineert de noodzaak voor centrales om nieuwe instructies 10~20 keer te herhalen. Als je spoor dan een beetje schoon is, zou dit de throughput kunnen vergroten... in theorie.

Klopt als een bus.

Citaat van: bask185
Maar waar ik nieuwsgierig naar ben en wat ik zelf niet makkelijk kan testen. Welke centrales met Railcom stoppen met het herhalen van instructies wanneer een Railcom decoder zijn instructie bevestigt?

Niet zeker, maar van degene die het zouden kunnen:

TAMS
BiDiB
ZIMO


Grtzz,
Karst

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Waarom worden DCC accessoire pakketjes herhaald?
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2022, 16:37:47 »
Bedankt Karst.

Citaat
Maar niet zoals bij lokdecoders die in een refresh-stack zitten.
Snap ik  ;), ik doelde ook op het herhalen van nieuwe instructies om te garanderen dat nieuwe pakketjes op tijd bij locs aankomen.

Citaat
Na het geven van een Accessoire commando aan de centrale MOET deze het pakket, zo uit mijn hoofd minimaal 4 en maximaal 16 met tussenafstanden van minimaal 4ms herhaald worden
Ik heb nog 1 vraagje: Waarom  ??? als in wat was hier de gedachtengang achter? Accessoire decoders zijn bekabeld aan de DCC bus, was er ooit gedacht dat er door ruis oid pakketjes verloren zouden gaan??

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Waarom worden DCC accessoire pakketjes herhaald?
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2022, 16:56:43 »
Zou het iets als dit zijn:

als een analoge lok stilvalt wegens vuile rails of zo, dan geef je 'm een duwtje en hij rijdt weer verder

als een digitale lok stilvalt, schakelt na een tijdje de dekoder ook uit, na een duwtje komt de dekoder weer in maar krijgt geen rijopdracht van de centrale, en blijft - dus? - stilstaan.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Waarom worden DCC accessoire pakketjes herhaald?
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2022, 18:48:09 »
Bedankt Karst.
Snap ik  ;), ik doelde ook op het herhalen van nieuwe instructies om te garanderen dat nieuwe pakketjes op tijd bij locs aankomen.
Ik heb nog 1 vraagje: Waarom  ??? als in wat was hier de gedachtengang achter? Accessoire decoders zijn bekabeld aan de DCC bus, was er ooit gedacht dat er door ruis oid pakketjes verloren zouden gaan??

Bas, hier kan ik uit eigen ervaring wel iets over zeggen. Toen ik jaren geleden begon, met een Arduino aan het spoor gekoppeld om DCC accessory packets op te pakken, had ik grote problemen als beapaalde locs op de baan reden, Vooral een BR44 met nog de oude zilveren motor. Soms zag je vonken bij de wielen, maar in ieder geval had de Arduino op dat moment moeite om de DCC pakketjes te lezen (zelfs al werden die door mijn centrale 10x herhaald).Ik heb toen de DCC code iets aangepast om spikes via software uit te filteren. Dat was ook een van de redenen om met de Canbus aan de gang te gaan en hiervoor de DCC pakketjes op een schoon stuk af te tappen. Kortom in de praktijk is dus het signaal op de DCC bus best vervuild door spikes die nogal verwoestend kunnen zijn voor de ontvangst.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Waarom worden DCC accessoire pakketjes herhaald?
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2022, 20:27:13 »
Bedankt Meino,

Dat maakt het inderdaad aannemelijk dat men om die reden de herhalingen hadden toegevoegd  :police:.

Karst! Killer idee voor een nieuwe centrale, dubbele DCC bus. Eentje extra voor de accessoires  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)