Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp of mening gezocht: perronverlichting door **Jelle**
Vandaag om 23:21:18
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door mDDM
Vandaag om 23:19:42
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 23:15:23
Mijn garagebaan door hrp
Vandaag om 23:12:41
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 23:10:59
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Edgy
Vandaag om 23:04:28
EZ line door GMA70
Vandaag om 22:55:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 22:47:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 22:23:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
Vandaag om 22:03:19
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 21:37:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
Vandaag om 21:08:15
DR4018 of DK50018 door Hasenwald
Vandaag om 20:35:43
Nieuw boek: NS Stoomlocomotieven serie 3500 en 4500 door Eelco Storm
Vandaag om 20:34:53
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
Vandaag om 20:20:22
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:13:47
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 19:06:21
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 17:36:04
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door SteeF_NS92
Vandaag om 17:29:55
Voordelige treinkaartjes door 4020 281-4
Vandaag om 17:09:01
Sik Steinweg. Foto's gezocht voor omspuitproject. door San-Markos
Vandaag om 17:05:02
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Martijn193
Vandaag om 16:59:56
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door AdLoc
Vandaag om 16:48:53
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 16:10:22
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
Vandaag om 16:00:11
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 15:24:38
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
Vandaag om 15:17:17
LS models ICR door Rob Ellerman
Vandaag om 15:07:32
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:04:30
  

Auteur Topic: VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen  (gelezen 576 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • sleutelspoor
VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen
« Gepost op: 22 mei 2022, 16:57:19 »
VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen

Als iets goed is, kan het na verloop van tijd uit zijn jasje groeien. Zo ook bij de Vlieringse Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Uelsen (met een S). Mede door intensief lobbyen, enkele meevallertjes, zoals legaten en erfenissen, een prijs in de loterij en een flinke subsidie van de overheid (toen het nog kon) is het de VSM gelukt over voldoende pecunia te beschikken om tot de vervanging van de tijdelijke romneyloods over te gaan.. Hoewel de middelen niet helemaal toereikend waren is besloten om de renovatie in twee delen uit te voeren.



De oude loods zal gedeeltelijk vervangen worden door een nieuwbouwhal met kantoorfaciliteiten en een sociale afdeling in de vorm van een kantine/vergaderruimte en een kombuis. Het nieuwbouwproject zal in drie fases worden uitgevoerd.
Fase 1 is de sloop van het voorste deel van de bestaande romneyloods en het bouwrijp maken van de vrijgekomen grond.
Fase 2 behelst  de bouw van de nieuwe hal met kantoren, recreatieruimte en het sanitair. De bestaande ruimtes in de romneyloods waren eigenlijk te klein en om die reden werd er dan ook zeer weinig gebruik van gemaakt. Lunch en middagpauzes hield men in een van de voormalige CIWL-rijtuigen waarvan de VSM er enkele in eigendom heeft. Wassen en douchen deed men het liefste thuis en niet in je blote kont met een emmer water onder een plaatijzeren afdakje. Met de nieuwbouw kan ook weer aan de huidige Arbowetten voldaan worden. Fase twee houd ook in dat de grond en de infrastructuur rondom de nieuwbouw schoon en deugdelijk opgeleverd worden.
Fase 3 is op termijn de sloop van het overgebleven deel van de romneyloods en de daarvoor in de plaats komende nieuwbouw naar achteren toe. Omdat er tot nu toe onvoldoende pecunia voor fase drie in kas zit, zal voorlopig volstaan worden met het in gebruik houden van het resterende deel van de bestaande romneyloods. Tijdens de sloop en de nieuwbouwwerkzaamheden staan de museale activiteiten van het museum niet stil. Het werk aan de bestaande en nieuw aangeworven objecten gaan gewoon door en vraagt de nodige aandacht. Deze aandacht en de beschikbare tijd van de vrijwilligers zijn mede de reden dat het bouwen van de loods aan een bevriende aannemer, die ook nog eens vrijwilliger bij de VSM is, uitbesteed. Bijzondere aandacht heeft een van de nieuw aangeworven projecten. Sints kort zijn twee stoomlocomotieven ex NS 3900 uit Noord Korea en een ex NS 2000 uit de VS in Uelsen aangekomen. Deze drie machines zijn na intensief speurwerk door enkele vrijwilligers, die op “vakantie” in het verre oosten waren, in Noord Korea terug gevonden.



Hoe komen die Nederlandse locomotieven daar nu terecht? Na het einde van de tweede Wereldoorlog zijn enkele NS-stoomlocomotieven achter het ijzeren gordijn gebleven (verdwenen). Zij zijn later door de NS als vermist te boek gesteld en later afgeschreven. Enkele van deze vermiste machines zijn via de voormalige DDR in De Sovjet Unie CCCP terecht gekomen en daar geïmmatriculeerd. In 1951 gaf Jozef Stalin in een persoonlijke order aan minister Lazar Kaganovich opdracht de achter gebleven NS 3133, 3199, 3420, 3517, 3652, 3713, 3715, 3725, 3757, 3792, 6222,7306, 7315, 8723 en de 7905 als schroot transport klaar te maken voor Noord Korea. In dat jaar vertrokken de eerste 18 locomotieven naar de “Mancurian Mudaklang Works North Korea”, niet voor sloop, maar voor een volledige overhaal met als doel de machines in het normale spoorwegverkeer in te zetten. Interessant detail is dat de reeks stoomlocomotieven verkocht zijn aan Noord Korea voor de schrootprijs van $1.75 de ton.



KimII-Sung, en later zijn zoon Kim jung-II, waren zo vriendelijk de directie van de VSM, die uiteraard getipt waren, toegang tot de domeinen van de Koreaanse spoorwegen te verschaffen. Daar aangekomen troffen zij zowaar twee 3900-en in redelijke staat aan die niet op de Russische “schrootlijst” voorkwamen. Wat een ongelofelijke mazzel!!! Na jarenlange onderhandelingen met het dictatoriale regime  verwisselde de 3900-en voor iets meer als de toenmalige schrootprijs van $ 1.75 de ton van eigenaar. Er is direct een schip gecharterd (sponsorprijsje)  voor vervoer naar Nederland. Er zat een redelijke haast bij daar de Koreanen nog al eens snel van gedachten veranderen! Mede door de aanschaf en transport van deze twee giganten was de bodem van de VSM schatkist in zicht gekomen. Er moesten nodig nieuwe bronnen en fondsen aangeboord worden om de nieuwbouw van het laatste deel te realiseren. Dit laatste deel van de nieuwbouw zal helaas nog een tijdje moeten wachten.
Het bouwen van dit permanente gebouw wijkt niet veel af van de in deel 1 genoemde werkwijze. Aan de hand van de plaatjes is een en ander goed te volgen.


003 Na de aanbesteding tot nieuwbouw werd de sloop voortvarend ter hand genomen. De bevriende aannemer zette groot materiaal in en ging voortvarend aan de slag. Het achterste deel van de oude romneyloods blijf gehandhaafd tot nader order. Omdat het nieuwe gebouw een groten oppervlak heeft dan de oude romneyloods zal aan de rechterkant een deel van de parkeerplaats opgeofferd moeten worden. De rooilijn aan de linkerzijde wordt bepaald door het daar liggende straatspoor. Ook hier gebruiken heb ik voor de bouw styreen als basismateriaal gebruikt. De oude loods zal geheel gerecycled worden en in de nieuwbouw worden herbruikt. Na het verwijderen van het voorste deel van de loods worden de gaten in de grond opgevuld en gelijk met de grondplaat gemaakt. Gebruik hier een sneldrogende kunststof voor.


004 De strak uitgeharde schone bouwgrond is bouwrijp gemaakt.


005 Van karton worden mallen gemaakt om een goed zicht op het werk te krijgen. In tegenstelling tot de praktijk heb ik geen tekeningen van het te bouwen object gemaakt. Alles moet “in het werk” goed komen. In deze fase van het ontwerp ging ik nog uit van langwerpige ramen in de zijwand.


006 Een tweede verbeterde mal, nu zonder hoge ramen. De aannemer heeft het er maar druk mee!


007 Na goedkeuring worden de gevels uit styreen op maat gesneden. Aan de hand van waarnemingen wordt nu bepaald waar de ramen en deuren moeten komen. Voor de frontgevel is in dit geval een beroep op Slater steentjesplaat gedaan. Nu zou ik deze laten plotten door een bevriende relatie! De zijgevel is met de “oude” romneygolfplaten gestoffeerd, die eens het dak van de loods vormden. Recyclen heet dat tegenwoordig! Achter de grote ramen boven komt het Kombuis en de messroom. Daaronder de kantoren en het sanitair.


008 De binnenwanden van de kantoren blijven wit. Dit zijn de uitgesneden raamopeningen waar achter de sociale en de kantoorruimtes moeten komen.

009 De kantoren met rechts het sanitair. Daar het sanitair na afbouw onzichtbaar is, wordt hier verder geen aandacht aan geschonken. De inrichting van de kantoorruimtes komt uit het oude gebouw en is van de welbekende merken. De kleuren van het staande werk zijn niet definitief en zullen later nog aangepast worden.


010 Proefopstelling van het kombuis met messroom. Het kombuis is modern met twee fornuizen, een aanrecht, afzuigkap, koelkast(en) tafel en doorgeefluik ingericht. De chef civiele-dienst  is een gepensioneerde vrijwillige medewerker die voorheen bij Wagon-Lits in de zelfde functie in dienst was. Voor WL heeft hij als Chef Kok bij de Christelijke zeesleepvaart gevaren. Tijdens speciale ritten van de VSM zwaait hij de pollepel in HET kombuis van de CIWL-rijtuigen van de VSM.


011 Deze stalenbalken die het dak moeten gaan dragen worden met een Uaai-w (kuilwagen) vis het spoor aangevoerd. Met de mobiele kraan van de aannemer is het een fluitje van een cent om deze zwaargewichten op hun plaats te krijgen. Op de zijwand zijn duidelijk de gekruiste trekstangen, die het gebouw bijeen moeten houden, duidelijk te zien. Deze constructie is met behulp van Evergreen rond en zelf gesneden schetsplaatjes gemaakt


012 Alle vijf de dakspanten zijn op hun plaats gefixeerd met behulp van “BisonKit” ontvetter. De tijdelijke achterwand, die de scheiding tussen oud en nieuw moet opvangen, is nog niet geplaatst.


013 De spanten en de binnenkant van het gebouw van een kleurtje voorzien. De wandafscheiding van de bovenste bedrijfsruimtes zijn tijdelijk aangebracht. Na het plaatsen van de trap worden definitief vastgezet. Voor de tijdelijke achterwand gebruikte men “ vroeger” kalkzandstenen of zgn Durox-blokken. Het zijn nog steeds de zelfde Durox-blokken maar nu zijn het Y-Tong blokken geworden. (zelfde fabriek, alleen een andere naam) De blokken zijn met een bot mes in het karton gekrast. Ook deze “muur” is, net als het karton, maar tijdelijk. Nietwaar?


014 De trap naar boven is geplaatst. Voor de bouw van de trap is een beroep gedaan op overgebleven delen van een vorig project. Eens was het een onderdeel van een voetgangersbrug over het spoor. Verder zijn de wanden van enige versierselen voorzien en is de  rol/kanteldeur geplaatst.


015 Openingen moeten afgesloten kunnen worden. Voor de kleine toegangsdeuren heb ik in het werk twee openslaande deuren opgemeten. Voor de werkplaats komt een “kantel/roldeur en de nachtdeur is gevonden in de rommeldoos. Toen ik toch aan het spitten was, kwam ik een kop van een Blokkendoos tegen. Ik heb in navolging van het grootbedrijf (Kop DEI) deze als versiering aan de voorgevel gehangen. Staat nog goed ook.


016 De vijf kanteldeuren die de RTM-remise in Ouddorp afsluiten, gaf mij het idee om deze voorziening ook in Vlieringen toe te passen. Rol/kanteldeurendeuren geven ten opzichte van openslaande deuren een grotere ruimtewinst en zijn minder (bij harde wind) kwetsbaar. De rol/kanteldeur bestaat uit vijf horizontale panelen die tussen een U-profiel geleid worden. Openen en sluiten gaat elektrisch! In model kunnen de deuren als permanent geopend of gesloten worden uitgevoerd


017 De nog ongeverfde “kleine” deuren in het reeds aangebrachte hang en sluitwerk gehangen.


018 Als de deur uitgevoerd gaat worden als kantel/roldeur zoals hier te zien is, zal dat veel ruimte aan de stalenbalken in beslag nemen, wat nu net de bedoeling is.


019 Besloten is om er een roldeur van te maken met het zelfde principe als de rolluiken thuis. Er is nu genoeg ruimte om zware H-profielen aan de dakbalken te hangen om daar een loopkat aan te bevestigen.


020 Gezien vanuit de andere zijde.


021 Van Auhagen een doosje met Skylights aangeschaft en deze in proefopstelling op het (nog niet aanwezig) dak gelegd..


022 De daglichtdoorlaten zien er wel wat ielletjes uit, maar we hebben op dit moment niets anders!


023 Mooi plaatje voor de sfeer!


024 De eerste uitvoering van het dak was in karton. Hierin waren de gaten voor de skylights uitgesneden en het dak was uitgevoerd als een soort deksel. De randen van het deksel vallen over de muren van het gebouw en geven zo het geheel voldoende stevigheid.  So far, so good!


025  Na het afwerken van het dak met water dragende verf ging het fout. Het vocht (water) in de verf laat het dak werken. Het trok enorm krom en paste voor geen meter. Ook kwam duidelijk aan het licht dat de licht doorlaten op het dak eigenlijk  te klein waren en door grotere en massievere exemplaren vervangen moeten worden.


026 Duidelijk is hier op de hoeken te zien dat het dak aan de randen is gaan werken en zo geen mooie aansluiting meer op de staande muren heeft.


027 Het nieuwe ontwerp voor het dak,. Het dak bestaat uit een plaat kunststof die weer de vorm van het deksel heeft gekregen. Deze vorm is verkregen om op het dak en langs de binnenzijde kwartrond van Evergreen te lijmen. Afwerken langs de buitenzijde met strips eveneens van Evergreen. Boven de werkplaats komen nu de Auhagens twee aan twee te zitten en boven spoor 1 en 2 de in eigenbouw ontstane Skylights.


028 De skylights zijn van “glas”  en glaslatten voorzien. De dakbedekkers zijn druk doende om het dak klaar te maken voor het aanbrengen van het dakleer. De kantoorruimtes zijn nu ook voorzien van Airco en er is een stukje vangrail geplaats ter bescherming van het gebouw tegen al te roekeloos rijdende automobilisten.


029 Overzicht van het onderkomen van de VSM. Heel voorzichtig komt een van de twee 3900-en om het hoekje van de loods kuiken. Dat er niet alleen aan railgebonden voertuigen gewerkt wordt bewijst de DAF PY408-PW-i pantserwagen die naast de 3900 staat.


030 Vlieringen in vol bedrijf


031 Inrichting van de nieuwe werkplaats


032 Het complex van achteruit gezien


033 De werkplaats is ook nog voorzien van een werkende weegbrug. Hier kom ik later nog op terug.


034 En dan is het goed vertoeven op de jaarlijkse BBQ



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2022, 19:54:00 »
Mooi project en gefeliciteerd met het bereikte resultaat!  (y)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
Re: VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2022, 20:38:43 »
Is dit nou een nieuw project of iets wat je jaren geleden al eens gedaan hebt?

Om de een of andere reden komt het enigszins bekend voor.

Arjan