Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb  (gelezen 5980 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2022, 19:12:52 »
Jan,
Toevallig ben ik voor iemand op dit moment met de seinnummering bezig als decal (ca 20 stuks verschillende nummers)
Heb jij ze zelf gemaakt?

Ronald Visser
kleurentest voor de klant.


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2022, 20:51:33 »
He jan,

De dwergsein voetjes zijn mooi gedaan en zal het inbouwen zeker een stuk vergemakkelijken  !  Mooie oplossing en op deze wij ook ruim plaats voor de doorvoering van de draden.
Petdig1

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2022, 22:25:42 »
Tube zwarte Amsterdam acryl verf nemen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2022, 09:42:58 »
Ik heb de nummerbordjes geprint en uitgesneden, ze kunnen nog wat kleiner. Vanwege het formaat en de sterke vergroting is het raster van de printer zichtbaar, van een afstand valt dat niet op.

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2022, 11:24:45 »
Er mooi gedaan (y) Mag ik vragen naar de afmetingen die je gebruikt hebt voor dit dwergsein?
Alvast bedankt voor je reactie.

Hans Mol

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2022, 13:50:02 »
maten in mm.



Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • 🇳🇴
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2022, 13:52:11 »
Ik moet zeggen dat ik die oplossing met die schroefdraad interessant vind. Misschien had ik de moer nog een kraag gegeven. Vind je het OK als ik verder speel met het idee?
Med venligst hilsen,

Lennert

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2022, 14:06:15 »
Ik vind het prima, dit is een render met trapezium draad, daar ben ik vanaf gestapt heb uiteindelijk metrische (M9) draad toegepast vanwege het plaatsen van een connector, kan daar zo een paar Dupont-kabeltjes aan bevestigen

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2022, 14:28:05 »
Dit SBB-sein heeft een 6-polige connector echter wordt de diameter van de bus dan groter 15 mm. Bij volgende seinen, met meer aspects, kan ik een extra connector plaatsen 1x6 + 1x3 = 9 aspects. Het is de bedoeling dat ze worden aangestuurd door een arsigdec-decoder deze kan volgens mij max 8 aspects aansturen de negende connector is dan de kathode of anode.


janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2022, 15:14:55 »
Nu ik toch bezig ben: verleden jaar zomer heb ik een SLA-printer gekocht en dit was een van de eerste prints, Alhoewel ik zelf geen Nederlandse baan bouw, maar naar Zwitsers voorbeeld, misschien wel leuk om dit te laten zien. Op zich ben ik wel tevreden met het resultaat en de kwaliteit ervan, echter had ik gehoopt dat ik de LED-draadjes door de mast zou kunnen laten lopen die ik wel hol ontworpen heb, maar... het Resin heeft de mast verstopt en is nu deels massief. Ik ben natuurlijk niet de enige die zelf zijn seinen print en las dat de mast beter met messing-buisjes kan worden uitgevoerd, dus mogelijk een volgende keer.

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2022, 16:24:32 »
waar ik ook mee bezig ben, mijn baan: Ik heb een ruime zolder en het plan is om een spoor langs alle randen met in het midden een grote tafel waar het stationsemplacement (Kandersteg) en een schaduwstation is gepland. De zolder is voorzien van knieschotten die afgesloten worden met schuifdeuren. Om nog goed bij de schuifdeuren te komen en de daarachter opgeslagen spullen heb ik bedacht dat ik 'de baan rondom' aan het schuine dak hang, dus vanonderen vrij. Er zijn een aantal Velux ramen waarvoor spoorbruggen komen zodat ramen bereikbaar blijven. Vanwege het gewicht heb ik gekozen voor een basis van dubbellaags karton, dat is vrij sterk en heb reeds een module van 3 m bevestigd en ik ben tevreden. Ik ben als volgt te werk gegaan:
1) een zgn 'heightmap' getekend deze vervaagd en vervolgens in Cinema 4D naar een 'mesh' (een 3d-draadmodel) omgezet.


2) Het draadmodel heb ik geïmporteerd in Fusion 360 omgezet naar een 'solid' (een massief object) Het railbed, een schuine kant en een uitsparing voor een draagbalk ontworpen.


3) In Fusion heb ik x en y doorsneden gemaakt. Er bestaat hiervoor software maar zo heb ik het zelf in de hand. Alle segmenten uitgesneden met de laser, karton snijdt en verwerkt makkelijk, zodat ik een honingraat structuur van de bedachte module had.


4) Voor de bevestiging aan het dak heb ik een aantal brackets ontworpen waartussen een kartonnen segment geklemd. De brackets hebben punten die in het karton drukken en zo voldoende sterkte bieden. Ik ben nog aan het experimenteren met de toplaag, dat wordt waarschijnlijk vliesbehang. Het is een solide geheel geworden en ik ga deze werkwijze voor alle hangende baandelen gebruiken..


Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2022, 08:09:57 »
Dank je Jan voor het aangeven van de duidelijke maatvoeringen van het dwergsein. (y)
Daar kan ik iets mee :)

Groeten,

Hans
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2022, 08:12:04 door Hans Mol »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #27 Gepost op: 01 juni 2022, 16:03:10 »
Ik heb heel wat bergen van dozen karton gemaakt.
De hele teken sessie 30 kleuren grijs  ... tot Fusion had ik daar niet voor nodig.

Flappen neerzetten, vastplakken en verstevigen.
Dan met een schaar het verloop erin knippen..... Te veel weggehaald? flap ertegen aan plakken en deze weer vormgeven...

Er overheen horregaas/muskietendoek in stroken van 5 cm breed.
Deze tweezijdig over laten steken, naar benden buigen en vastmaken aan het eind en begin van de berg met plakband.
Dan streeplijnen houtlijm op het gaas en het karton.
Drogen.

Verder bedekken / afwerken:
krantenpapier behanglijm / papier hachee
wc papier/
gips/
en kleuren (zie Wim Vink)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #28 Gepost op: 18 juli 2022, 17:10:29 »
Mijn modelbaan stond de laatste maanden op een laag pitje, maar ben sinds een week of drie weer actief. Ik heb mijn baan een meter of drie/vier uitgebreid en ben nu op het middenstuk aangekomen alwaar schaduwsporen en het stationsemplacement van Kandersteg zijn gepland. Het stationsgebouw is, zij het nog digitaal, in aanbouw. Ik gebruik Peco code-100 met Peco track-foam underlay dit geeft een geweldige demping echter heb ik ergens gelezen dat dit in de loop van de jaren verstaft >:(. Voor de niet zichtbare gedeelten heb EVA-foam besteld en ben benieuwd of het eenzelfde demping heeft.





janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
« Reactie #29 Gepost op: 26 juli 2022, 16:33:18 »
Weer een paar metertjes.

Ik heb mijn baan weer een stuk verlengd en ben nu op het middenstuk aangekomen, alhoewel er nog wel het een en ander moet gebeuren... Het tracé klimt (of stijgt) onder een hoek van 2%, het verval is ongeveer 14 cm, dat betekent zo'n 7 m dubbelspoor. De boogbrug heb ik kort geleden bedacht, zoiets ontstaat 'in het werk'. Achteraf had ik de pilonen wat ranker willen hebben maar heb geen zin om hem opnieuw te maken. Zoals ik al had vermeld gebruik ik EVA-foam voor demping, nu leent zich dit materiaal ook goed voor het laseren van bijvoorbeeld een steenstructuur. Het foam dat ik had besteld is 3,5 mm dik maar heb nu ook 1mm besteld waarmee ik de brug wil bekleden anders wordt, vind ik, hij nog lomper. Ik ondervind nog wel een probleempje: in het digitale bestand van de steenstructuur hebben de (steen)rijen een gelijke afstand maar op de een of andere manier ontstaat 'banding' om de x aantal rijen is er een rij met een kleinere hoogte. De oorzaak kan zijn dat de afbeeldingsresolutie niet correspondeert met de resolutie van de laser. Wie het weet mag het zeggen? Mijn volgende plan is het maken van een ravijn waarover de brug is gebouwd. In de praktijk gebeurt dat natuurlijk andersom. Je gaat niet eerst een brug bouwen en dan een ravijn :) Maar in de modelbouw wereld kan uiteraard alles..