Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Treinsamenstelling Nord Express (CIWL) rond 1934  (gelezen 2655 keer)

HDK

• Offline Offline
Treinsamenstelling Nord Express (CIWL) rond 1934
« Gepost op: 03 May 2022, 09:45:03 »
Hallo,
Ik ben bezig aan een h0 diorama (2,2mx0,6m) met een hoofdlijn en een zijlijn die overslag van h0e lijntje naar grootspoor voorziet. De h0e lijn is een mijntrein waar de ertsen van een hoger niveau in de h0 wagons gestort wordt. De periode is I in Pruisen met KPEV (1910).  Langs twee kanten van het diorama zijn er tunnels waarachter ik een rondloop wil aanleggen zodat de hoofdlijn 'rond' kan rijden doorheen het diorama.
Wat heeft dit nu met Nord Express te maken?  Ik heb vanuit een verleden nog wat DRG loks en ook enkele heel mooie CIWL wagons waarmee ik iets wil gaan doen.  De CIWL wagons zijn van de periode 1932-1939, dus ik denk dat het diorama wel kan 'opgerekt' worden in de tijd om ook realistisch te zijn als ik daar een Nord Express op de hoofdlijn laat passeren, bijv rond 1934, zolang dat er op de zijlijn dan ook DRG materiaal staat.  Eén van de CIWL treinen die in periode II(b) doorheen Pruisen reed was de Nord Express. Die reed in die periode tussen Oostende en Warschau.  De vraag is nu of het materiaal dat ik heb, historisch gezien past in de Nord Express rond 1934.  En hoe is die trein dan samengesteld?  Het enige wat ik weet is dat er vooraan en achteraan een fourgon stond, maar de rest van de volgorde is me verder onbekend.

Mijn materiaal omvat:
- Rivarossi HR4295 (set van 2 salon rijtuigen (blauw-crème) en 1 restaurant rijtuig (blauw) van de lijn Milano-Napoli): ik zou de decals moeten kunnen veranderen naar 'Nord Express' treinplaten ipv "Milano-Napoli'
- Rivarossi 2567 fourgon (blauw-crème)
- LS Models 29411 CIWL Schlafwg.TypZ Ep.II (blauw)
- LS Models 29413 CIWL Schlafwg.TypZT Ep.II (blauw)
- Rivarossi HR4320 CIWL service wagen (blauw-crème)

Vraag is dus: kan ik hiermee een realistische Nord-Express trein bouwen van rond 1934 (eventueel door de decals op de treinplaten te veranderen)?  Wat was de wagon volgorde?  En wat trok deze trein door Pruisen?  Ik heb een Brawa BR06, maar die heeft 'm nooit getrokken lijkt me.  Ik las dat BR01, BR03, BR18 en BR39 goede kandidaten zijn?

Alvast dank.
Hans

PS: indien interesse kan ik foto's posten van het diorama (nog niet af).

Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
Re: Treinsamenstelling Nord Express (CIWL) rond 1934
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2022, 10:08:43 »
Op het Franse LR forum is een draadje met veel CIWL treinsamenstellingen inclusief de NORD Express.

https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=989653#p989653

De blauw/creme rijtuigen zaten niet in de Nord Express; alleen blauwe rijtuigen (slaap, restauratie en bagage, in de dertiger jaren).

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

HDK

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2022, 10:18:15 »
Dankjewel Fred!
Blijkt dat ik dus veel 'verkeerde' wagons heb voor de Nord Express...
Laat me de vraag dan anders stellen: waren er nog CIWL luxetreinen die door Pruisen passeerden en die wel blauw-crème rijtuigen gebruikten?  Een alternatief is ook om Pruisen als lokatie dan te switchen met bijv. Beieren, want de enige reden dat ik Pruisen heb gekozen als lokatie is mijn uitgebreide KPEV verzameling. Indien ik alle KPEV materiaal weg haal en vervang door DRG zou het diorama even goed in Zuid-Duitsland zich kunnen situeren, wat dan in het traject van de Orient-Express zou gelegen hebben, niet?
Dank
Hans

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2022, 11:05:59 »
Hans,

Blauw/creme rijtuigen zijn Pullman rijtuigen (en bijbehorende bagage rijtuigen). De enige Pullman CIWL trein in Duitsland was de Ostende-Keulen Pullman; verder reden Pullman treinen met een boog om Duitsland heen (i.v.m. "afspraken" met Mitropa). Ook in de Orient Express reden in de dertiger jaren geen Pullman rijtuigen. Verder kwam de Orient Express in die periode niet door Duitsland.

Met het materieel dat je hebt kan je een Nostalgie Orient Express maken, maar die reed in de tachtiger jaren (vaak wel met een "museum" stoomlocomotief).

En als je iets in de periode 1910 wil doen heb je teak rijtuigen nodig.

Groet
Fred

« Laatst bewerkt op: 03 May 2022, 11:10:15 door sncf231e »

HDK

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2022, 13:17:15 »
Fred,
Ik dacht dat de echte Orient Express altijd over Munchen gereden had (dus door Duitsland)?  Zie ook even de kaart via onderstaande link.  Deze geeft ook aan dat OE via Munchen reed tussen 1919 en 1939. Of is dat een wiki-mistoestand?
https://en.wikipedia.org/wiki/Orient_Express

Na WO I was er wel ook de Simplon Orient Express die zuidelijker door Zwitserland reed. 

Misschien is er dus toch wel een kans dat ik mijn kleinoden min of meer historisch door een Duits diorama kan laten denderen ;-)

Dank
Hans

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2022, 13:58:35 »
Hans,

Je kunt natuurlijk gewoon je eigen waarheid op je modelbaan uitleven. Dus als jij een in jouw ogen mooie trein wilt laten rijden door je diorama: gewoon doen :D.

Rob
Tbinnebarretije…

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2022, 14:10:41 »
Hans,

Wikipedia heeft ook gelijk. Ivm de eerste wereldoorlog werd de Simplon Orient Express die niet via Duitsland reed als DE Orient Express gezien. Maar er was inderdaad niet één Orient Express, het was een complex van treinen tussen noord-west Europa (Londen, Parijs, Oostende) en Oost Europa. Er is hier (https://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm) en foto van een DRG S3/6 met een blauwe Orient Express (4 slaapwagens, een restauratie wagen en 2 bagage wagens) in Beieren.

Groet
Fred

HDK

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2022, 15:20:57 »
Hans,

Je kunt natuurlijk gewoon je eigen waarheid op je modelbaan uitleven. Dus als jij een in jouw ogen mooie trein wilt laten rijden door je diorama: gewoon doen :D.

Rob
Klopt natuurlijk, maar ik zit op dat vlak zo inéén dat ik alles in de juiste periode met het juiste materiaal en in de juiste volgorde wil rijden ;-)

Hirschsprung

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2022, 15:55:23 »
maar dan rek je wel de jaartallen op van 1910 naar 1930???? hmmmmmm

HDK

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2022, 16:35:11 »
Principes wil ik wel rekken, anders moeten alle CIWL rijtuigen op marktplaats ;-) Zou wel heel wat interesse voor zijn denk ik zo.  Ik zie niet zo veel elementen in het diorama zelf die echt storend zouden werken als ik er met materiaal van de jaren '30 op zou rijden...  Het enige zijn de armseinen, waarvan de arm in de KPEV periode er anders uitzag dan in de DRG periode...
« Laatst bewerkt op: 04 May 2022, 19:12:03 door ex44. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer"knop gebruiken ipv "citaat"knop »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2022, 16:39:59 »
Er is hier (https://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm) e

NB: laatste foto onderaan die pagina; een joegslavische lok die precies op onze gestroomlijnde Potvis 3800en lijkt!

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2022, 17:21:39 »
Principes wil ik wel rekken, anders moeten alle CIWL rijtuigen op marktplaats ;-) Zou wel heel wat interesse voor zijn denk ik zo.  Ik zie niet zo veel elementen in het diorama zelf die echt storend zouden werken als ik er met materiaal van de jaren '30 op zou rijden...  Het enige zijn de armseinen, waarvan de arm in de KPEV periode er anders uitzag dan in de DRG periode...

Die KPEV armseinen hebben ze ook niet van de een op de andere dag vervangen voor DRG exemplaren, daar ging wel een aantal jaren overheen….

Rob
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2022, 18:56:39 »
NB: laatste foto onderaan die pagina; een joegslavische lok die precies op onze gestroomlijnde Potvis 3800en lijkt!

Waarmee maar is aangetoond dat het altijd erger kan dan de potvissen van NS....  :-X

HDK

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 May 2022, 20:48:26 »
Jezus, geef mij dan maar de BR06 (heb ik de loodzware Brawa uitvoering van)...
« Laatst bewerkt op: 04 May 2022, 19:12:32 door ex44. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer"knop gebruiken ipv "citaat"knop »

HDK

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 May 2022, 11:43:13 »
Nu dat we weten dat rond 1934 de Nord Express enkel met blauwe rijtuigen rondreed, heb ik dus mijn pijlen gericht op de Orient Express die door zuid-Duitsland reed (ook de Ostend-Orient Express deed dat).  Reden deze twee Orient Express dan wel met een aantal blauw-beige rijtuigen in de tweede helft van de jaren '30?  Indien ja (hoera!), is er iemand die weet hoe de samenstelling was?  Ik weet alleen dat voor en achter er een fourgon stond, maar er tussen is me niet duidelijk wat er waar opgesteld was (Pullman salon (met of zonder keuken), slaaprijtuigen, restaurant, etc)...

Tweede vraag is meer van praktische aard: ik heb 3 rijtuigen uit de Milano-Napoli route, waarop borden staan met "Milano-Napoli".  Is er iemand die weet of er ergens custom decals kunnen worden gemaakt zodat ik die borden kan aanpassen?

Groeten!
Hans