Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal  (gelezen 2959 keer)

Bakkertje32

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Gepost op: 10 April 2022, 14:40:46 »
Goedemiddag dames en heren  ;D

Ik ben nieuw op deze forum, mijn naam is Kevin

Heb al een paar treinen digitaal gemaakt maar de stoomlok is een totaal nieuwe uitdaging  :laugh:

Ik had even een vraagje, ik wil de BR 043 315-1 ombouwen naar digitaal nou he ik het volgende probleem, ik kan totaal niks vindem op het net om hem digitaal te maken...

Heb al een beetje lopen prutsen door de decoder rood en zwart en de oranje en grijze kabeltjes aan te sluiten op de stroomafnemers en de motor, hij loopt nu heel slecht en krijgt als de tender iets beweegt geen stroom meer, de decoder met speaker zit in de tender

Oohja, als ik de lok zelf aankoppel aan de tender op het rails krijgt hij een soort kortsluiting en gaat mn kastje op rood

Heeft iemand toevallig een aansluitschema of goede tips / tricks ? Of iemand die me kan en wil helpen ?

Mvg Kevin
« Laatst bewerkt op: 10 April 2022, 14:43:02 door Bakkertje32 »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2022, 15:32:11 »
Het modelmerk zal Roco zijn.
http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm#DCC-Format
Deze site beschrijft aardig wat ombouwgevallen.
De jouwe zit er niet bij maar je kunt vast ideeën opdoen
 bij soortgelijke modellen van Roco die er wat op lijken.
https://www.hanulveen.nl/ombouwen/digitaliseren.html
 beschrijft diverse Nederlandse modellen de ombouw, maar ook een enkele Duitse stoomloc.
Ik gebruik vaak toch wel een stekkeraansluiting omdat je dan met gelijkspanning kunt testen.
In elk geval moet de motor (oranje - grijs) helemaal gescheiden zijn van de toevoer (rood-zwart).
Meet dat na met de weerstand-meetstand van een goedkope digitale meter.
Een 6 polige stekker Esu 51951 en decoder is meestal wel in de tender te plaatsen,
en neemt minder ruimte in dan een dikkere 8 polige stekker.
Dat blauw ontbreekt maakt niet uit!
In stoomlocs is heel vaak het frame verbonden met de linker rail (zwart), die daar de + levert voor de lampjes.
Die zitten dan met één kant vast in het frame van de loc.
Je blauwe + draad blijft dan vooralsnog ongebruikt.
Succes!
François
« Laatst bewerkt op: 10 April 2022, 15:34:28 door 008200 »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2022, 15:37:54 »
Eerst maar eens controleren of de motor vrij is van een verbinding met één van de wielen (spoorstaven). Vaak is bij Roco één van de koolborstelaansluitingen met het chassis verbonden. Een isolatieplaatje onder de koolborstelaansluiting lost het probleem op.

Groet Frits

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2022, 15:49:17 »
Frits beschrijft waar ik ook al op wees: verbind de motor alleen aan de oranje/grijze decoderdraden.
 Als je bij Roco printplaten de twee groene filtertjes in de motoraansluiting lossoldeert is deze meteen helemaal vrij
 en kun je daar de decoderaansluitingen oranje/grijs aan solderen.
Bij de meeste decoders (Esu, Lenz) moeten deze spoeltjes en de condensator helemaal verwijderd worden.
Alleen bij Train-o-matic moeten ze juist blijven zitten omdat deze erg gevoelig blijkt voor
spannings-stoorpulsen en in de kortsluit-beveiiliging schiet.
François

Bakkertje32

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2022, 16:55:48 »
Het is indd een Roco model, bedankt voor jullie info, zal vanavond even gaan kijken, heb op de lok aan beide kanten stroomafnemers zitten, zal vanavond ook even een paar foto's maken,

De bedrading voor rood zwart zitten appart verbonden zonder het plaatje, dat plaatje zou inprencipe gewoon eruit kunnen aangezien de bedrading ook op de decoder zit toch ?

Mvg Kevin

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2022, 11:13:57 »
"..bedrading voor rood zwart zitten appart verbonden zonder het plaatje, dat plaatje zou inprencipe gewoon eruit kunnen aangezien de bedrading ook op de decoder zit toch ?..."
Dit  begrijp ik niet.
Rood en zwart worden zowel door het stoomketeldeel als de tender van de rails gehaald, en doorgegeven via de koppelingsclips. Dat moet zo blijven en op de rode/zwarte decoder-aansluiting worden aangesloten ( liefst via zo'n decoderprikpunt als daar plaats voor is.) 
De motor verbind je (na weghalen van de groene spoeltjes) met oranje en grijs.
Er komt een extra witte daad naar voren voor de frontverlichting ( waar de diode wordt verwijderd).
Als je die draad weglaat brandt het frontsein permanent ( scheelt openmaken van dit kwetsbare deel, de lamp krijgt dan wel een iets te hoge pulserende gelijkspanning via de diode vooraan...).
Aan de achterzijde komt de gele draad naar de lamp ( ook weer de diode verwijderen).
François

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2022, 12:06:00 »
Bij de meeste decoders (Esu, Lenz) moeten deze spoeltjes en de condensator helemaal verwijderd worden.
Bij Lenz heb ik nog niet gekeken, maar bij ESU kan ik in de handleiding nergens vinden dat die componenten weg moeten.
Ik zie wel bij het inbouwen van een decoder met stekker: brugstekker er uit, decoderstekker er in en je kunt rijden. Niks over de ontstoorcomponenten.
Dus als je denkt dat de spoelen en de condensator er uit moeten, wijs even aan waar dat staat.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2022, 12:19:21 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2022, 13:40:42 »
Bij zo'n oude Roco haal ik de ontstoorspoelen altijd weg, omdat je dan gelijk de motor hebt losgekoppeld van de stroomafname. Wel zo handig.
In de ESU-handleiding staat zeker niet dat de ontstoormiddelen altijd moeten worden verwijderd. Er staat wel ergens dat er modellen zijn waarbij de decoder last kan hebben van de ontstoring, maar dan hebben ze het over oude Gützoldlocs en dergelijke.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2022, 15:15:14 »
Lopi4 handleiding:
De twee condensatoren die van de motoraansluitingen naar het motorhuis leiden, moeten absoluut verwijderd worden
Verderop: Voor een programmering met ESU LokProgrammer moet de condensator noodzakelijkerwijs verwijderd worden.
Verderop: Verwijder bij de aansluitrail eventueel ingebouwde ontstoorcondensatoren

Ik vind in andere beschrijvingen van het digitaliseren van analoge treinen wel vaker datzelfde advies om de componenten in de motoraansluiting te verwijderen. Bij Train-o-matic bleek me echter dat verwijderen ervan bij Fleischmann-Rundmotoren heel slecht werkte omdat deze een zeer gevoelig afgestelde stoorpuls-detectie hebben : die schakelde de decoder dan veel te snel uit.
Dus Klaas heeft wel deels gelijk: soms moeten de spoeltjes en capaciteiten weg, maar soms ook juist niet.
Het moeilijke daaraan is nou uiteraard: welke omstandigheden bepalen dat nou....?

François

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2022, 16:14:30 »
Dat eerste gaat niet over de gebruikelijke condensator tussen de motorpolen, maar over eventueel extra condensatoren tussen motorpool en chassis of stroomafname. Die heb ik bij een Roco nog nooit gezien.
De eerste verderop gaat over een eventuele steunelco en niet over ontstoring.
De tweede verderop gaat over de ontstoring in een analoge aansluitrail en heeft weer niets met de decoderinbouw te maken.

In de regel kan je spoeltjes en de condensator tussen de motorpolen laten zitten. In de regel maakt het ook weinig uit als je ze weghaalt. Let wel, allemaal 'in de regel'. Op pagina 58 van de gebruiksaanwijzing van de LP5 wordt gesuggereerd de frequentie van de pwm te verlagen indien de decoder last heeft van condensatoren en spoeltjes die niet kunnen worden verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2022, 16:18:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2022, 16:28:42 »
Lopi4 handleiding:
De twee condensatoren die van de motoraansluitingen naar het motorhuis leiden, moeten absoluut verwijderd worden
Verderop: Voor een programmering met ESU LokProgrammer moet de condensator noodzakelijkerwijs verwijderd worden.
Verderop: Verwijder bij de aansluitrail eventueel ingebouwde ontstoorcondensatoren
Dat gaat over condensatoren in Märklin locs die tussen de motorpolen naar het locchassis zitten. Aangezien het chassis bij Märklin aan de stroomafname zit brengen die condensatoren de digitale spanning gedeeltelijk over naar de motor, en dat zal waarschijnlijk de motorregeling in de war brengen. Maar bij 2-rail modellen zitten er alleen spoeltjes in de motoraansluitingen en een condensator tussen de motorpolen. Die doen geen kwaad. Je kunt ze wel weghalen maar dat hoeft niet. Dat maakt niks uit.
Maar zoals Henk schrijft, soms is het handig om ze weg te halen omdat je dan de motor meteen elektrisch vrij hebt. Dat is makkelijker dan printsporen doorkrassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2022, 20:51:14 »
Als je een (Roco) loc met een connector (bijvoorbeeld 8-polige, NEM652) digitaliseert dan haal je toch ook niet de smoorspoelen en de condensator er uit....................
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 11 April 2022, 20:55:27 »
Dat noemde ik al.
Als het nodig zou zijn om ze te verwijderen, dan zouden ze op de brugstekker zitten. Maar dat heb ik nog nooit gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 11 April 2022, 20:59:55 »
precies
Groet Frits

Bakkertje32

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Ombouwen BR 043 315-1 van analoog naar digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 11 April 2022, 21:04:08 »
Bedankt voor de reacties,

Ik heb nog niks eruit gesoldeert, alleen de bekabeling (rood en zwart) op de stroomafnemers gezet, buiten het plaatje om, de oranje en grijze kabels zitten wel op het plaatje maar daar zaten de oude draden ook op van de motor, als ik de tender op de rails zet en heb naar voren of achteren beweeg (dus niet vooruit of achteruit op de rails) krijgt hij geen stroom, de afnemers heb ik ook een beetje bij gebogen zodat ze iets dichter op de wielen zitten maar dit heeft ook niet geholpen voor het stroom...

Foto's voeg ik nog toe dalijk