Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
PB Models, ICR-rijtuigen door Mischa
Vandaag om 09:22:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 08:46:30
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
  

Auteur Topic: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden  (gelezen 3613 keer)

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Gepost op: 07 april 2022, 20:10:05 »
Hallo allemaal

inmiddels heb ik de knoop doorgehakt om een baan te gaan beginnen. Ik heb hiervoor al een en ander gelezen op fora/webpagina's en youtube videos bekeken. De typische keuzes, die je als starter moet maken heb ik gedaan:

- Digitaal
- Marklin H0 / C-rail
- Volautomaat middels Rocrail

Tegelijkertijd lees ik over gedemotiveerde beginners omdat ze vast komen te zitten of dat veel te groot zijn begonnen.

Om overzicht te behouden heb ik bedacht om een ovaaltje te maken met een dubbele rail en diverse wissels. Zo kan je eenvoudig een station en schaduwstation creeeren. Dit lijkt me een prima manier om te oefenen met de diverse electronica en software. Tegelijkertijd heb ik ontzettende jeuk aangezien je weg droomt met een geweldig grote baan in je hoofd.  ;D

Overdrijf ik om het te simpel te maken (zou ook kunnen demotiveren) of is dit een prima plan. Hoe ben je zelf gestart?

Bedankt alvast voor het sparren!  (y)

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2022, 20:32:33 »
Ooit ook met een ovaaltje gestart. Zou het nu wel anders hebben aangepakt, moest ik weer beginnen. Starters raad ik dit boek aan. Ook zeer lezenswaardig voor gevorderden.

Bor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2022, 20:36:24 »
Dat ovaaltje is een prima begin om je de beginselen van digitaal automatiseren eigen te maken. Maar zie het dan ook als een testbaantje. Als dat allemaal goed gaat verder naar de eerste poging tot modelbaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2022, 20:45:59 »
Dat ziet er uit als een leuk boek Bor. Thanks!

Inderdaad Henk, misschien moet ik het ook zo wel noemen. Ben ook geenszins van plan om kabels of iets dergelijks te gaan weg werken, maar gewoon bovenop te leggen.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1817
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2022, 21:23:39 »
Dat boek is ook nuttig voor iedereen die al wat langer bezig is. Mooi boek en prima uitgelegd.  (y)

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2022, 21:37:19 »
- Volautomaat middels Rocrail

Je beseft dat je daarvoor de central station 3 nodig hebt? Die is nogal prijzig (600+).

Ik ben ook pas begonnen en mij idee is ook om het volledig automatisch te bedienen via de PC. Ben ook wat aan het prutsen via RocRail op dit moment.
Als je wil afstappen van MFX (marklin protocol) en je naar DCC wil gaan, dan kan je voor veel goedkoper ook alles aansturen via de PC.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2022, 22:25:12 »
Het gevaar schuilt niet zozeer in een groot plan, maar in een ondoordacht plan.

Ik ben ook helemaal overnieuw begonnen (en met helemaal bedoel ik ook helemaal, zie onderschrift) en ben ca 3 maanden bezig geweest om mijn baanplan te ontwerpen . . . samen met iemand anders (hier ook actief). En die heeft er heel wat manco's uitgehaald (en daarmee valkuilen voorkomen).

Nu ligt het plan er en is het een kwestie van bouwen.

Mbt digitaal:
Er zijn meerdere opties, ook vwb de centrales.
Als je, zoals hierboven gesuggereerd, overstapt op DCC en de zaak met de PC wilt besturen kun je volstaan met een relatief eenvoudige centrale.
Anders zit je al snel aan dure uitvoeringen als van M zelf of de IB van Uhlenbrock.
Ik heb zelf voor de laatste gekozen, want ik wil buiten de PC ook nog gewoon een paar knoppen hebben.

Mbt RocRail:
Ik heb me (gezien wat eerdere ervaringen) voorlopig op RocRail gestort en ben daar in de 'virtuele mode' lekker mee aan het experimenteren.
Ik ben er vooralsnog positief over, maar je moet je er wel in verdiepen. Het heeft heel veel mogelijkheden, maar vergt ook heel veel instellingen als je het echt 'leuk' wilt maken.

Succes - Rob



H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2022, 23:28:16 »
Hm interessant, zo had ik hem nog niet bekeken. Maar je opmerking is raak.

Ik heb een tams mc2 gekocht omdat ik daarmee diverse mogelijkheden heb. Ik vond sommige centrales ook beperkend. https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/Produkte/Digital/EasyControl/mc2&Locale=de_DE

Welk onderschrift  ???


« Laatst bewerkt op: 07 april 2022, 23:56:39 door H0ppakee »

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2022, 00:08:25 »
Ben zelf ook niet zo lang geleden begonnen.

Waar ik mezelf vooral aan moet blijven herinneren is dat het allemaal niet in één keer perfect hoeft te zijn. Als beginner heb je de neiging om jezelf te spiegelen aan het werk van anderen, maar je gaat er snel aan voorbij dat er tussen jezelf en het voorbeeld vaak jaren ervaring zitten. Als je de baan dan als één ding neemt wat als geheel af moet, en direct helemaal fantastisch moet zijn, dan loop je snel helemaal vast.

Plus je ontzegt jezelf ook de lol van het proces. Uiteindelijk is dat, in elk geval voor mij ook wat de hobby zo leuk maakt. Wat dat aangaat is een simpel baantje, met een leuk thema en een goed sporenplan een prima begin. Ook op een bescheiden baan heb voortdurend allemaal kleine projectjes waar je weer wat leert, en waarvan je de ervaring weer meeneemt naar het volgende ding. Elk geslaagd zelfgemaakt struikje is er weer een, elk strookje balast dat mooi uitkomt is weer een kleine overwinning. Dan blijft het ook leuk vind ik. :)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2022, 05:45:11 »
Zelf begonnen met een startset, waar een ovaal met passeerspoor in zat. Deze nu virtueel operationeel in Rocrail. Ondertussen wissel met wat recht erbij gekocht en kopspoor erbij gemaakt. Nu bezig om met drie locomotieven, dit virtueel te laten werken.

Doel: ermee bezig zijn
Valkuil: teveel tegelijk willen
Voorkomen: de gedachte het moet af.
Mvg.

Cor

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2022, 06:50:13 »
Denk dat het vooral aan je persoonlijke wensen, karakter en beschikbare budget en ruimte afhankelijk is.
Wil je snel resultaat of beperkt budget dan zou ik niet groot gaan beginnen, of bedenk een baanplan wat naderhand uit te breiden is.

Bij mij zit de lol juist in combinatie van bouwen en rijden. Dus bewust gekozen voor een baan waar ik zeker 10 jaar voor nodig heb.

Wat digitaal rijden betreft: keuzes zat, ieder met zijn eigen voor- en nadelen wat betreft prijs, mogelijkheden gebruiksgemak. Ook hier: kijk waar je kunde, intresse en budget liggen, doe informatie op en maak een keuze. Zo zelf overgestapt van open-source besturingsprogramma naar betaalde variant vanwege het gebruiksgemak. Programmeren is niet mijn hobby, anderen zullen hier weer prima mee uit de voeten kunnen.

Maar met eeen “ovaaltje” beginnen met doel om de technieken onder de knie te krijgen is altijd een goed idee.

Succes met je keuze.

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2022, 07:23:33 »
Erg goede tips allemaal. Bedankt. (y)

Interessant om te lezen hoe iedereen het aanpakt. Ik ga, al lezend, door zetten met het ovaaltje om via rocrail :

- wissels te bedienen met interne aandrijving (geen servo)
- massadetectie
- seinen te bedienen
- schaduwstation te gebruiken
- vergeet ik nog iets?

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2022, 11:26:57 »
Om nog even een nabrander te geven cq knuppel in het hoenderhok te gooien (en je misschien weer aan het twijfelen te brengen):

Gezien je opening, begin je van voren af aan, ofwel je hebt niets (en anders mag je een deel vergeten):
En in dat kader:
  • Waarom kies je voor 3-Rail, hoewel er steeds meer 3-Rail modellen komen, is er in 2-rail meer keus en het is goedkoper
  • Waarom kies je voor C-Rail en niet voor K met z'n flexen
  • Waarom kies je voor H0

Ik denk dat je je ook eerst af moet vragen: Wat wil ik?
  • Een baan om te spelen ?
  • Een baan die een zo goed mogelijke weergave is van de werkelijkheid
  • Vooral veel treinen zien rijden
  • etc

Zoals elders gesteld: Al doende leert men, maar het is zonde van je tijd en geld als je fouten maakt die anderen ook gemaakte hebben en die ze hebben opgelost.
Vandaar ook mijn tip: Laat je plan ook eens bekijken door een ander.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2022, 11:40:35 »
Citaat
Waarom kies je voor C-Rail en niet voor K met z'n flexen
Ik vind persoonlijk allebei een verlies. Ik heb zelf thuis K-rails liggen en daarvoor had ik C-rails. C-rails is niet erg mooi, duur en de geometrie zuigt. Je hebt bijvoorbeeld geen slanke engels wissel. Bogenstralen zijn beperkt. Je moet er ook een paint brush voor hebben als je echt iets moois van wilt maken...

K-rails vind ik ook niet mooi omdat die puco's zo belachelijk breed zijn. En dan heb ik het nog niet over die dikke spoorstaven en de prijs van een flex. Een stuk K-rails is dubbel zo duur als een peco code 75 stukkie. De wissels vind ik mechanisch ruk, vanwege dat veer systeem. Ik heb nu een wissel liggen in het ballast, die net niet over wilt, was niet gebeurd als ik direct de tongen kan aandrijven... Daarom, mijn volgende baan wordt geen 3-rail meer, ik spring van dat schip. En ja de massa detectie, zal ik missen, maar dat overleef ik wel.

Bas
« Laatst bewerkt op: 08 april 2022, 11:45:17 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Starten: Overzicht behouden om het leuk te houden
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2022, 11:50:37 »
- vergeet ik nog iets?

Niet teveel kopen in 1 keer. Een ovaaltje met 12 x 24230, 1 x 24611, 1 x 24612, 2 x 24224, 2 x 24172, 4 x 24360 en twee locomotieven is al uren puzzelen met Rocrail.
Maar realiseer je wel, dat je een 'signaal'-overbrenger nodig bent van PC naar baan. Dat kan met een CS2/3/3+, maar ook met een omgebouwde gleisbox SRSEII. En je bent een terugmelddecoder nodig.
Wissels met Märklin aandrijvingen en decoder is natuurlijk prijzig. Dit zou ook een optie kunnen zijn. Rocrail kan hiermee overweg.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2022, 11:54:15 door C-rails »
Mvg.

Cor