Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau  (gelezen 17175 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #30 Gepost op: 05 April 2008, 20:27:05 »
Jeetje Frank, vind je het niet  jammer dat je uit Gronau bent vertrokken met je thema? Er zijn toch wel een flink aantal zaken in de loop der tijd uitgekomen die je in had kunnen zetten. Deze 78'er dus, de rode en blauw/beige 624 (beide Bw Osnabrück). De rode 221 107 (Bw Oberhausen) en 104 (Bw Kempten maar is te verwisselen).

Toch wel een interessant locje die 78 527, die 2x2 umbauwagens zijn hier een beetje over maar nu speel ik met het idee deze loc er voor te zetten.....

Dat is toch niet jouw jaartal?
In 1973 reden er railbussen of accuwagens (Br 515/815)
Ook dat is nostalgie, net als het hek op het perron en de douanepost op station Enschede
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #31 Gepost op: 05 April 2008, 20:32:08 »
Klopt! En daarom doen we het niet.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #32 Gepost op: 11 April 2008, 06:49:29 »
@Sander Lageveen: Ik ken helaas geen foto's van de "Grenzlandexpress" op Enschede - Gronau. Dat is juist een deel van het probleem. Misschien heeft het ermee te maken, dat de ochtendtrein kort na zevenen uit Enschede vetrok en de avondtrein tegen 21:00 uur aankwam. Niet erg gunstig voor een plaatje!

Voor informatie over vierassige Umbauwagen kun je terecht bij deze site.

Hier alvast een foto:



@René Wolf: Er is een aanzienlijk verschil tussen accumotorrijtuigen (BR 515) en railbussen (BR 795/796/798). (Ik geef toe dat ik aanvankelijk deze twee begrippen zelf ook verwisselde.) De BR 515 deed van 1968 tot 1979 Enschede aan, dus je kunt er een flink tijdvak mee afdekken. Voor de inzet van railbussen naar Enschede zijn tot nu toe geen bewijzen opgedoken, maar het zou me, zeker na de publikatie van de foto met de Umbau-drieassers, niets verbazen!


Han

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #33 Gepost op: 11 April 2008, 08:24:56 »
@Han: Ik moet ook teruggraven in mijn geheugen en aan de hand van die oude beelden het type zien te herleiden. Ik meen mij te herrinneren dat het toen een railbus (twee wagens) was waarmee ik als ca. 12 jarige zeer incidenteel naar Münster ging. In die tijd was materieelherkenning nog niet zo geweldig. Nu ook niet als het duits materieel betreft.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #34 Gepost op: 16 April 2008, 06:29:33 »
Misschien zet de herinnering aan het geluid dat de motor maakte je op het goede spoor. Het accumotorrijtuig stond bekend om zijn zoemende geluid en de afwezigheid van milieuvervuilende eigenschappen, terwijl de railbus een knetterende, kwalmende en stinkende dieselmotor had.

Han