Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 16:32:59
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Pauldg
Vandaag om 15:53:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
  

Auteur Topic: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau  (gelezen 17588 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #30 Gepost op: 05 April 2008, 20:27:05 »
Jeetje Frank, vind je het niet  jammer dat je uit Gronau bent vertrokken met je thema? Er zijn toch wel een flink aantal zaken in de loop der tijd uitgekomen die je in had kunnen zetten. Deze 78'er dus, de rode en blauw/beige 624 (beide Bw Osnabrück). De rode 221 107 (Bw Oberhausen) en 104 (Bw Kempten maar is te verwisselen).

Toch wel een interessant locje die 78 527, die 2x2 umbauwagens zijn hier een beetje over maar nu speel ik met het idee deze loc er voor te zetten.....

Dat is toch niet jouw jaartal?
In 1973 reden er railbussen of accuwagens (Br 515/815)
Ook dat is nostalgie, net als het hek op het perron en de douanepost op station Enschede
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #31 Gepost op: 05 April 2008, 20:32:08 »
Klopt! En daarom doen we het niet.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #32 Gepost op: 11 April 2008, 06:49:29 »
@Sander Lageveen: Ik ken helaas geen foto's van de "Grenzlandexpress" op Enschede - Gronau. Dat is juist een deel van het probleem. Misschien heeft het ermee te maken, dat de ochtendtrein kort na zevenen uit Enschede vetrok en de avondtrein tegen 21:00 uur aankwam. Niet erg gunstig voor een plaatje!

Voor informatie over vierassige Umbauwagen kun je terecht bij deze site.

Hier alvast een foto:



@René Wolf: Er is een aanzienlijk verschil tussen accumotorrijtuigen (BR 515) en railbussen (BR 795/796/798). (Ik geef toe dat ik aanvankelijk deze twee begrippen zelf ook verwisselde.) De BR 515 deed van 1968 tot 1979 Enschede aan, dus je kunt er een flink tijdvak mee afdekken. Voor de inzet van railbussen naar Enschede zijn tot nu toe geen bewijzen opgedoken, maar het zou me, zeker na de publikatie van de foto met de Umbau-drieassers, niets verbazen!


Han

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #33 Gepost op: 11 April 2008, 08:24:56 »
@Han: Ik moet ook teruggraven in mijn geheugen en aan de hand van die oude beelden het type zien te herleiden. Ik meen mij te herrinneren dat het toen een railbus (twee wagens) was waarmee ik als ca. 12 jarige zeer incidenteel naar Münster ging. In die tijd was materieelherkenning nog niet zo geweldig. Nu ook niet als het duits materieel betreft.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
« Reactie #34 Gepost op: 16 April 2008, 06:29:33 »
Misschien zet de herinnering aan het geluid dat de motor maakte je op het goede spoor. Het accumotorrijtuig stond bekend om zijn zoemende geluid en de afwezigheid van milieuvervuilende eigenschappen, terwijl de railbus een knetterende, kwalmende en stinkende dieselmotor had.

Han