Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 21:52:32
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
Plaatdikte van een rangeerbaan door Te 2/2
Vandaag om 21:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Weerd
Vandaag om 20:35:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05

Auteur Topic: Railcom, hoe werkt het en wat kun je er (niet) mee?  (gelezen 1038 keer)

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Railcom, hoe werkt het en wat kun je er (niet) mee?
« Gepost op: 05 April 2022, 11:27:29 »
Beste mensen,

Met een DR5000 kon ik een lok met een ESU decoder (waarschijnlijk Lokpilot 4) niet aan het rijden krijgen. Op het programmeerspoor kon ik de decoder wel uitlezen en programmeren, maar testrijden lukte niet. Ook geen reactie op functietoetsen.

In een helder moment dacht ik dat er een verband zou kunnen zijn met Railcom. Dat staat uit in de DR5000 en in de lokdecoder stond het aan.
Nadat ik Railcom in de lokdecoder had uitgezet d.m.v. CV28=0, reageerde de lok wel.

Intussen heb ik over Railcom het een en ander gelezen op internet, o.a. in de encyclopedie op BNLS, maar ik heb nog wel een paar vragen.

1. Als ik nu Railcom aanzet in de DR5000, hoe gaat dat dan werken, terwijl sommige terugmelders Railcom waarschijnlijk niet ondersteunen?
2. Hoe gaat dat dan werken met (oudere) lokdecoders die Railcom niet ondersteunen?
3. Idem als Railcom in de decoder uit staat?
4. Is het toch beter om Railcom uit te schakelen in DR5000 en lokdecoders?

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

VvKan

• Gast
Re: Railcom, hoe werkt het en wat kun je er (niet) mee?
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2022, 12:41:03 »
1/  Railcom aan of uit mag in principe geen verschil maken.  Helaas blijkt in de praktijk, dat een aantal decoders, vooral oudere, slecht reageren op Railcom, als dat aanstaat in de centrale. De technische achtergrond hiervan staat ergens anders beschreven.Bij sommige decoders was/is het mogelijk het probleem op te lossen door nieuwe software.   En tot stomme verbazing wil het ook nog wel eens helpen de draadjes van de uitgang van de centrale om te wisselen, terwijl dat in theorie dus niets mag uitmaken.
Als een terugmelder Railcom niet ondersteunt zegt dat nog niks, het hoeft er niet in te zitten.  Maar de terugmelder moet er natuurlijk wel mee blijven werken.  Dus geen garantie op al dan niet werken.
2/  In principe zou dat gewoon moeten kunnen.  Maar je geeft zelf al aan, dat dat bij jou met een bepaalde decoder niet werkt. Je kunt nog een keer proberen de draadjes op de baan andersom te doen, maar wie weet rijdt een andere loc dan weer niet.
3/ Idem, zou niet mogen uitmaken.  Alle combinaties van centrale en decoders zouden mogelijk moeten zijn.  De praktijk is weerbarstiger.
4/ Hangt er van af.  Bij mij niet, ik heb er geen enkel probleem mee en ben een fervent voorstander.  Maar ik rij dan ook 99% Lenz en de rest heeft ook geen problemen of die zijn opgelost.  Maar gezien jouw probleem lijkt het me wel beter om het uit te schakelen.  Tenzij je het juist wel ergens voor wil gebruiken.  Lijkt net een beetje op MultiProtocol:  heb je dat niet nodig zet dan alleen aan wat je wel wil gebruiken.  Dus geen Railcom nodig:  uitschakelen, heb je ook geen problemen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2022, 13:25:01 »
Punt 2 kan je het gemakkelijkst testen door de loc om te draaien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2022, 13:30:58 »
Punt 2 is met name bedoeld voor andere dan locdecoders.   Overigens is het bij mijn beste weten de eerste keer, dat ik hoor, dat ook locdecoders er last van zouden kunnen hebben.  En dan begin ik toch te denken, dat het misschien iets met de centrale te maken heeft.
Zijn er nog meer mensen die last hebben van een (on)mogelijke combinatie van Railcom en een locdecoder ? En bij welke centrale ?