Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
Vandaag
om 19:20:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 19:04:37
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
Vandaag
om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
Vandaag
om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bellejt
Vandaag
om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 17:18:39
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Mijnhout
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijnhout (gelezen 582 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Mijnhout
«
Gepost op:
16 april 2015, 18:57:11 »
Mijnhout
Kolenwinning in ons land was een Limburgse aangelegenheid. Diep onder de Limburgse grond ploeterde de kompels om dit zwarte goud naar boven te halen. Om bij deze kolenlagen te komen moest men met de lift afdalen tot winningdiepte. Van hieruit liepen soms kilometers lange gangen naar de te ontwinnen kolenlagen. Vanuit deze tunnels liepen dan weer de werktunnels naar de kolenlagen toe. Deze werktunnels ontstonden door het weghalen van de kolenlaag en hadden dan ook een ondersteuning nodig. Voordat er stalen stempels gezet werden, moesten deze gangen, die regelmatig door onstabiele grondlagen voerden, gestut worden met houten palen. “Onder mijnhout verstaan we op maat gezaagde, niet al te dikke, boomstammen die vanuit bosrijke gebieden naar de mijnen werden gebracht en daar dienden ter ondersteuning en versteviging van de onderaardse mijngangen”
Niet iedere soort hout is geschikt om als mijnhout te dienen. Een vereisten voor mijnhout is dat zij van een “sprekende” soort moest zijn. Voordat het hout onder de druk van de boven laag zou bezwijken moest het de kompel door middel van steunen en kraken waarschuwen dat er iets niet goed zat. Dit steunen en kraken was voor de kompel het teken dat er onmiddellijk maatregelen getroffen moesten worden om instorten te voorkomen.
Dit mijnhout, wat altijd in grote getale aanwezig was, groeide niet meer in de directe omgeving van de mijn. Het kwam van elders en later zelfs uit het buitenland.
Bij het huidige Leenderbos, nu bekent van de files, was een smalspoorlijn gerealiseerd om het hout van de in de jaren dertig aangelegde bossen makkelijker af te kunnen voeren naar de mijnen. Het inzamelen van het hout vind plaats met een smalspoorlijntje, waarbij de normaalspoorwagens op smalspoorwagens geplaatst worden. Op deze manier kan het mijnhout rechtstreeks in de normaalwagons geladen worden en dat scheelt ook in die tijd mankracht en dus geld voor het extra overladen.
Daar het overgrote deel van het vervoer van mijnhout voor rekening van de spoorwegen kwam werden de bekende open tweeassige 'kolenbakken' gebruikt die vanuit de mijnen beladen met kolen vertrokken en op de terugweg gelijk het mijnhout mee terug namen; dat bespaarde een lege terugreis van de wagens en was een mooi staaltje van efficiënte wageninzet. Omdat er veel van de palen afhing, werden zij door de verlader goed behandeld, zodat er weinig schade aan ontstond. De palen werden netjes in een verticale houding gestuwd en hadden dan ook geen extra verzekering nodig. Moest er om een of andere reden ook nog bundelhout met deze wagens mee, dan werd er een rand van palen in de wagen gezet en daar tussen werden dan de bundels hout gestuwd. Voorwaarde was wel dat de bundels twee maal van een staaldraadbinding aan de uiteinde was voorzien. (zie voorschrift bundelhout)
Met de sluiting van de kolenmijnen in Limburg verdween ook dit stukje speciaal vervoer van onze vaderlandse railstaven
001—005
Voorschriften en wagen keuze
006
Voor het transport van mijnhout werden de lege kolenbakken gebruikt die eerst vol naar de klant gingen en daarna met het hout naar de mijnen terug keerde. Zoals op de foto’s te zien waren deze kolenbakken er in diverse uitvoeringen.
007
Het stapelen van het stuthout gebeurde uiterst secuur in de wagens. Er konden van dit “sprekende hout” levens afhangen.
008 Diversiteit in het beladen van de wagens. Kunstzinnig kon men dus ook zijn!
009
Na aankomst bij de mijnen werden de kolenbakken van hun hout verlost op de daarvoor bestemde plaatsen. Daar er veel van het hout af kon hangen ging men niet te ruw met dit materiaal om getuige de mooie stapels die er van gemaakt werden.
010
Het lokale transport op de mijnen gebeurde op het aldaar gebruikelijke smalspoor. Dit smalspoor liep door tot kilometers onder de grond.
011
Zoals in de hoofd tekst aangehaald, haalde men in een later stadium, toen het hout hier op begon te raken, het uit landen die dicht tegen de Balkan aan lagen. Hiervoor werden veel bos en smalspoorwegen aangelegd
012
In de tijd dat men “de tijd”had. Normaalspoorwagen op Rollwagens ergens in de Balkan.
Foto’s;archief DSM 2006
In model gebruiken we de kolenbakkies die zowel in de houten als stalen wagen uitvoering in verschillende versies door de modelspoorfabrikanten worden geleverd. Gezien de periode waarin dit vervoer voorkwam komen eigenlijk alleen wagens met beschriftingen uit de tijdperken 2 en 3 in aanmerking, het komt onwaarschijnlijk over als een rode DB Cargowagen beladen met mijnhout rondrijdt, maar wie weet... Voor het rechtopstaande mijnhout gebruiken we dunne takjes (zo recht mogelijk). Denk er aan dat ze absoluut niet te dik mogen zijn. In H0 valt dan te denken aan 3 mm. doorsnee. We knippen/snijden/zagen ze in stukjes van gelijke lengte en wel zodanig dat ze rechtopstaand in de wagen een stukje boven de wagenzijkant moeten uitsteken. Dit moet proefondervindelijk worden vastgesteld, maar voor H0 komt het neer op zo'n 2 a 3 centimeter.
013
Het liggende mijnhout
Uit piepschuim snijden we een rechthoekig blokje dat precies tussen de wanden van de wagen past. Het blokje mag niet hoger zijn dan 3/4 van de zijwand van de wagen.
Van dunne stukjes hout maken we bundeltjes die aan beide uiteinde voorzien worden van staaldraad bindingen De bundels mogen niet langer zijn als dat de wagen breed is. Door uitdroging kunnen de bundels later uit elkaar vallen. Opletten dus.
014
Met een draaiende beweging steken we de boomstammetjes tussen de wand en het piepschuim. Tussen deze wanden kunnen nu de bundels en/of losse takken geplaatst worden. Als je het zorgvuldig doet heb je geen fixeermiddel nodig. De stammetjes blijven mooi op hun plaats staan.
We maken nu ongeveer 300 van die stukjes, waarbij er onderling natuurlijk best enig lengteverschil van enkele millimeters mag zijn (dit staat ook natuurgetrouwer).
De takjes worden rechtopstaand enkelvoudig in de wagenbak gezet. Begin aan de kopsekant met plaatsen en vult zo langzaam aan de hele wagenbak.
Levend hout bevat veel sappen b en die bepalen de dikte van het hout. Na een poosje verliest het hout veel van zijn vocht en dan worden de stammetjes droog en dun! Hierdoor kan er ruimte in de bak ontstaan!!
018
Ook de houten Om van de DR komen voor dit transport in aanmerking
019
DR Om 56147 van bovenaf gezien. Door de droging is het hout gekrompen en staat wat los in de wagen. Bij vullen dus
020
De wagen is nu klaar en kan aan zijn reis naar de mijnen beginnen.
Een voorbeeldig geladen Om van de Duitse Reichs Bahn achter een 3900 van de NS
021
Op een Nederlandse baan mogen dan ook geen kolenbakken GTM en GTMK, geladen met het bekende Mijnhout, ontbreken Hier de beremde GTM
022
En hier de onberemde GTMK beladen met zowel liggend als staand stuthout
«
Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 19:36:47 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2283
Bnlx treinendokter.
Re: Mijnhout
«
Reactie #1 Gepost op:
16 april 2015, 21:49:22 »
Hoi,
Het kunstzinnig opstapellen had een heel groot voordeel. Het voorraadbeheer werd hierdoor enorm door versimpeld. Waren er nog een bepaalde hoeveelheid stapels aanwezig op t terrein, moest er weer nieuw 'sprekend' hout besteld worden (leuke term). Als de aanvoerlijn niet lang is kan de voorraad kleiner worden (en dus de return op eigen vermogen verhoogd, zelfs belangrijk voor een staatsbedrijf), kwam het hout uit 'verre'streken, moest er dus eerder besteld worden.
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Mijnhout
«
Reactie #2 Gepost op:
24 december 2022, 14:37:08 »
Renovatie staat voor 2023 in de wacht.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Mijnhout