Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Kabelhaspels  (gelezen 1548 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Kabelhaspels
« Gepost op: 02 May 2015, 13:04:35 »
Kabelhaspels.

Een transport wat men heden ten dagen niet zo vaak meer zal tegen komen is het vervoer van Kabelhaspels per spoorwagen. In het verleden was het een normaal transport en daarom zijn er door NS ook uitgebreide voorschriften gemaakt. In de voorschriften komen de diverse voorkeuren voor het vervoer ter sprake. Een van de meest aansprekende is het transport van vier haspels in de lengte richting van de wagen zoals dat te zien is bij de MBS tussen Haaksbergen en Boekelo


000
De 17.5 ton museum LWGK  NS 87513 opgenomen in de museumtrein van de MBS te Haaksbergen.(foto Peter Barink)


001
Aanbeveling en technische gegevens van de rongenwagen S-LWO of Ks zoals door NS voor het gebruik van deze wagen aan bevolen.





003--006
Voorschriften NS . Hierin word beschreven dat de voorkeur uitgaat naar liggend vervoer van de haspels. Ook worden de afwijkingen t.o.v. andere spoorwegmaatschappijen gegeven

007
Zo ziet het er in de praktijk uit en zo willen wij het in model ook.

008
Peter van de Welle maakte eens een tekening voor mij met drie haspels in een slee. Met deze tekening en de voorschriften van NS ben ik begonnen met een nieuwe opzet

009
 De miniatuur haspels staan hier in de vorige hoofdstuk besproken rongenwagen. Van deze wagen, die net als in de andere twee op de foto zichtbare wagen, is de bodem verlaagd zodat een meer werkelijkheids getrouw beeld ontstaat..

010
Met behulp van o.a. de Evergreen profielen no 177, 2.5 x 4 mm, werd het draagframe voor de haspels gemaakt. De gaten voor de spijkers moeten nog aangebracht worden?!!.

011
De kabelhaspels zijn gemodifiseerde exemplaren welke op een Roco 56028 te vinden zijn. Met wat schuren en verf zijn er mooie exemplaren van te maken.



012--014
Het frame met de haspels in de aangepaste Roco 56028 rongenwagen. Voor de ombouw van de wagen verwijs ik graag naar het  “ombouw” in deze serie.

015
Een moderne Ks , die een max. draagvermogen van 23 ton heeft, beladen met enkele aangepaste haspels van het merk Kibri. Deze belading is/was toch niet helemaal naar mijn zin. Het komt zo zuinig over met die kleine haspels!

016
De model van LWGK rongenwagen zoals bij de MBS in gebruik De ombouw, waarvoor drie Roco 56028 donors waren, volgt t.z.t. op deze site.

017
De door Peter van der Welle getekende maatschets van de LWGK.


018 en 019
Bij de MBS doen ze het met vier haspels, wij zijn tevreden met drie stuks

020
Doordat de bodem van de wagen verlaagd is komt de lading beter tot zijn recht.

21 en 22
Als extra;
Hier kan je zien waar de rongen van een Ks opgeborgen worden als zij niet opgezet zijn



« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 13:07:52 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.