Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 16:21:57
Minder wissels door R1954
Vandaag om 16:20:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 16:15:05
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:56:38
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 15:49:20
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 15:46:50
The Summer of 69 door tijgernootje
Vandaag om 15:45:31
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tijgernootje
Vandaag om 15:34:46
Au bord de la Cèze door tijgernootje
Vandaag om 15:31:48
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:17:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 15:06:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 15:04:55
27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:37:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:23:39
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:19:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01
Mooi weer om buiten te spelen door tijgernootje
Vandaag om 14:06:21
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 13:48:21
trix vraagje door henk
Vandaag om 13:00:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
Vandaag om 12:28:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:40
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 11:35:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:22:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:32:57
Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad? door MOVisser
Vandaag om 10:29:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:27:01
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 10:21:13
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 10:06:03

Auteur Topic: Van Multimaus met booster naar Z21?  (gelezen 781 keer)

zuyderduyn

• Offline Offline
    • Spoorwereld
Van Multimaus met booster naar Z21?
« Gepost op: 27 March 2022, 22:25:57 »
Hallo,

Ik ben een tevreden gebruiker van de multimaus, met 2 boosters 10764 en koploper. Werkt prima!

Wel merk ik steeds vaker dat ik het fijn zou vinden instellingen van de lok aan te passen. Zou heb ik een ICE die op een helling helemaal in zakt qua snelheid en dit schijnt met de lastregeling te maken te hebben. Dit soort dingen kan ik niet aanpassen met mijn systeem begrijp ik.

Nu sprak ik in Houten zaterdag een verkoper die aangaf, dat de Z21 de oplossing is. Voor de gein even de app gedownload op mijn iPhone. Ziet er gelikt uit.

Vraag is, wat moet ik aanschaffen om loks via de app aan te passen (CV waardes e.d.), en kan er nog steeds met de Xpressnetli li gewerkt worden?

Bedankt en groeten Hans

bask185

• Offline Offline
Re: Van Multimaus met booster naar Z21?
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2022, 22:51:25 »
Citaat
Ik ben een tevreden gebruiker van de multimaus, met 2 boosters 10764 en koploper. Werkt prima!
Goed om te horen   ;)

Citaat
Wel merk ik steeds vaker dat ik het fijn zou vinden instellingen van de lok aan te passen. Zou heb ik een ICE die op een helling helemaal in zakt qua snelheid en dit schijnt met de lastregeling te maken te hebben.
Ja, maar ik kan je niet vertellen op dit punt of je dit wel kan oplossen met CV's aan te passen. Een decoder weet precies wat zijn snelheid is. Als een loc een helling oprijdt, dan zal de loc het vermogen naar de motor omhoog schroeven om dezelfde snelheid te blijven behouden. Nieuwe treinen en decoders die doen dit al standaard.

Er is hier wel een limiet. De decoder doet wat hij kan, maar hij kan niet boven de 100% vermogen uitkomen. Als je ICE dus te hard de helling oprijdt, dan kan 100% niet voldoende zijn om de snelheid te blijven behouden. Dan kan je programmeren wat je wilt, maar zonder resultaat.

Je kan de lastenregeling makkelijk controlleren, je kan met je hand de trein tegenwerken en dan voelen of hij harder gaat trekken of niet. Je kan hem ook ~1/4 snelheid de heuvel opsturen en dan kijken of de snelheid inzakt. Zo ja, dan werkt de lastenregeling niet.

Als de lastenregeling wel werkt, dan zou je dit probleem nog kunnen oplossen door een grotere spanning op de baan te zetten. En daarvoor zou je de voedingen van beide boosters moeten vervangen. Maar dit pas doen als al het andere faalt. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of je daar andere geschikte voedingen voor kan krijgen.

Citaat
Dit soort dingen kan ik niet aanpassen met mijn systeem begrijp ik.
Met de witte z21 kan je ook prima locs programmeren en dan kan je wel uitlezen. Ik weet alleen niet of je daar dan ook nog de freischalt code voor nodig heb. De zwarte Z21 heb je hier niet voor nodig (die is ook 3x zo duur.) De verkoper wilde je gewoon een zwarte Z21 aansmeren  ;D

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar de multimaus kan ook met je boosters CVs programmeren. Je hebt volgens mij alleen geen uitlees mogelijkheid. En dat heb je strikt gezien niet nodig, het maakt het alleen wat makkelijker. Als je eis is om beter locs te kunnen programmeren, kan je ook kijken naar een esu loc programmer oid. Op een beetje programmeerwerk na, heeft een z21 niet echt toegevoegde waarde voor jou.

Citaat
en kan er nog steeds met de Xpressnetli gewerkt worden?
Ja dat kan.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #2 Gepost op: 28 March 2022, 05:07:24 »
Je kan met de Multimaus, met of zonder boosters, gewoon de CVs aanpassen. Je kan ze alleen niet uitlezen. De z21 of Z21 kan dat dan weer wel. De Multimaus kan het ook met de juiste booster dacht ik, maar dat weet ik niet precies.

Verder natuurlijk wat Bas allemaal zegt: als de trein al op maximale snelheid rijdt, dan kan de lastregeling er moeilijk nog wat extra bij doen. Bij een normale trein zet je de maximum snelheid (CV5) waarschijnlijk lager, zodat deze wat meer op schaal snelheid rijdt ipv TGV snelheid. Bij een TGV of ICE zal je het niet zo gauw lager zetten. En dan maakt het niet uit welke centrale of decoder je gebruikt. Maximum snelheid is maximum. Ter verduidelijking: het gaat dan niet om de snelheid die je ziet (want die gaat dus naar beneden berg op)  maar om het maximum vermogen/voltage die de decoder naar de motor kan sturen.

Voorbeeld: Stel dat je het ouderwetsch handmatig ende analoog moet doen met je transformator. Bij een goederentrein zet je deze op ongeveer 60% vermogen zodat deze ongeveer 80 km per uur rijdt. gaat ie dan berg op, dan geef je even 72.6% vermogen om de snelheid gelijk te houden. Bij de ICE zet je hem op 100% om 290 kph te gaan (zou stomtoevallig zijn als het precies 300 kph was  :P ) Als ie dan berg op gaat kan je de transformator niet nog meer open draaien, hij staat al op max vermogen, dus zakt de snelheid.

Wat nog kan helpen is om gewicht en weerstand van de niet aangedreven rijtuigen na te kijken. Alsmede de niet aangedreven draaistell(en) van de motorwagen(s). Als een asje net even iets stroever gaat of een stroomafnemer iets te zwaar tegen een wiel of as aan drukt kan dat ook al behoorlijk schelen als je berg op moet.

Succes! (y)

Mvg,

Robert (die wellicht toch maar eens naar bed moet)

henk

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2022, 05:32:22 »
Ben net wakker.  ;D

Om welke ICE gaat het en weet je welke decoder erin zit?
Als het een ouwetje is, dan is het de vraag of die wel lastregeling heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuyderduyn

• Offline Offline
    • Spoorwereld
« Reactie #4 Gepost op: 28 March 2022, 09:50:24 »
Beste mensen,

Bedankt voor alle uitleg! We hebben hem pas open gehad en de kennis dacht dat het uhlenbrock is. Hij gaf aan, dat een andere decoder de oplossing is. Wellicht dat ik dat eens moet proberen.

Hij rijd de helling op, en dan valt ie uiteindelijk stil of hij red het net gaat dan weer heel hard naar beneden. ICE Ooit 2e hands gekocht.

Groeten Hans