Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Poll

NS heeft plannen om geld te vragen voor het gebruik van naam en logo. Ik vind dat:

Hobbyisten naam en logo van NS Reizigers te allen tijden kostenloos moeten kunnen blijven gebruiken
245 (85.1%)
Een toeslag wel redelijk is, maar de genoemde bedragen zijn te hoog
19 (6.6%)
NS Reizigers beter de prijzen voor treinkaartjes kan verhogen dan modelspoorders uitmelken
10 (3.5%)
De toeslag acceptabel, mits de opbrengsten ten goede komen aan het Nationaal Spoorwegmusem
14 (4.9%)

Totaal aantal stemmen: 273

Poll gesloten: 01 April 2008, 19:28:59

Auteur Topic: Prijstoeslag op alle NS-modellen!? Beneluxspoor onderneemt actie!  (gelezen 61420 keer)

manuelspot

• Gast
Re: Prijstoeslag op alle NS-modellen!? Beneluxspoor onderneemt actie!
« Reactie #60 Gepost op: 26 March 2008, 10:00:27 »
Sorry hoor maar je moet soms ook dingen met een korreltje zout nemen hoor. Ik heb best wat contacten de laatste tijd bij NS opgebouwd. En dat zijn zeker niet de minsten. En daar maken zich totaal niet druk om het gebruik van logo's.
In somige gevallen komt NS zelfs zelf naar een fabrikant om te vragen of ze een bepaald model zouden willen gaan maken die bij NS rijd.
Om hier nu van dit soort dingen groot aan de klok te gaan hangen vind ik maar helemaal niets. En mocht het toch gebeuren kun je er via blsp toch niets aan doen. Besteed je tijd beter. Ik weet het we zijn Hollanders en we mogen graag klagen en doen. Maar alsjeblieft niet over dit soort dingen. Ik vind het zo zonde want aan dit soort dingen gaat het forum echt ten onder. In de modelautohandel is dit al jaren zo dat men moet betalen om een automodel te mogen maken.
En het is nog steets zo dat NS het juist harstikke leuk vind dat hun treinen in model rond rijden.

Manuel
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 10:02:45 door Manuel »

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #61 Gepost op: 26 March 2008, 10:10:23 »
Patent op het alfabet, ehm, NS is maar twee letters ;). Alleen voor 1:1 kopie betalen. Het logo op een NS kaartje is kleiner dan die op een rijtuig of locomotief. Hoe zie je dat voor je  ;D. Maar mee eens er is vast wel iets te bedenken om er onderuit te komen.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #62 Gepost op: 26 March 2008, 11:53:48 »
Er is nogal wat jurisprudentie over dit soort zaken te vinden.
In USA heeft MTH een dergelijk case gewonnen van Union Pacific over naam, logo en kleuren.  Het gaat in dit soort gevallen over een nabootsing van de werkelijkheid op speelgoed formaat en niet door een concurrent. De juristen en de NS zouden slimmer moeten zijn. Als NS zelf es wat modelletjes uitbrengen zou men er financieel beter op worden en meer sympathie krijgen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #63 Gepost op: 26 March 2008, 12:02:24 »
Toeslag omdat het merkje wordt gebruikt.....

Ja, tuurlijk, en de Paus is een moslim, een beer gebruikt een invalidentoilet en de ballen van Pinokkio zijn van staal.  ;D

h.vermaat

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 26 March 2008, 12:04:44 »
Is het toevallig niet bijna 1 A p r i  l    ??,  

Groet,
Hans Vermaat

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 26 March 2008, 12:36:22 »
dat is nou ook wat! rij je hele dagen reclame, (er zijn tenslotte op jouw modelbaan treinen met ns logo die wel op tijd rijden!) en dan moet je ervoor betalen!

Ik denk dat je de NS gewoon een rekening moet sturen voor geleverde reclamediensten  ;D

Is het toevallig niet bijna 1 A p r i  l    ??,  

Nee, da's niet toevallig, dat is elk jaar rond deze tijd het geval.  :)
Reinier

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #66 Gepost op: 26 March 2008, 12:39:54 »
Toch leuk, al die reacties. Wat een heisa om een paar euro, die iedereen weer zonder morren accepteert bij de volgende prijsverhoging.

Ik heb voor de duidelijkheid 2 gestemd.

Het logo is eigendom van NS, de fabrikanten gebruiken dit om geld mee te verdienen, naast de logo's van andere maatschappijen. De verhalen van DB en UP ken ik, en zijn zeker geen op zich zelf staande verhalen.
Dat deze fabrikanten er dan voor moeten betalen, vind ik ergens logisch, alleen de genoemde bedragen van 5, 20 of 25 euro zijn wel erg fors. Zo groot is de NS nou ook weer niet dat ze zich dit kunnen veroorloven.
Redelijker zou een bedrag van 1,- tot 5,- per model zijn, onafhankelijk van het type of de lengte.

Dat er hier allerlei mensen zijn die meteen weer zeuren over de prijsverhogingen, terwijl ze zonder blikken of blozen modellen tussen de 250,- en 300,- euro kopen (reken dat eens om, kocht je ze toen voor zoveel guldens?) vind ik eigenlijk wel erg amusant.

En laten we eerlijk zijn: bijna iedereen op dit forum koopt met kortingen bij zijn eigen winkel, niemand betaalt de adviesprijs. Laten we de modellen dan echt staan als er 5 euro bij komt?

Gelukkig rijdt ik met KWStE en DB tijdperk III, er is dus geen logo op het materieel te vinden, hooguit de tekst 'Deutsche Bundesbahn' in DIN1451 Mittelschrift, en dat kun je met een beetje PC en transfervellen zelf maken....

Zo, brand nu maar los met de ongezouten kritiek en persoonlijk getinte aanvallen  :P
Lucien

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #67 Gepost op: 26 March 2008, 12:56:39 »
Geweldig al deze reacties, al zit het er dik in dat het 1 april gaat worden.
Ieder is toch op zijn of haar manier met de zaak bezich of ze er nu mee eens zijn of niet.

Een evt. prijs verhoging voor gebruik van een logo van iemand anders, is niet geheel ondenkbaar.
Zou je evt. niet zelf dit doen als het jouw logo enz. was. Of zou je er zelf niet iets voor terug willen zien, in geld waarde b.v.
Het is tenslotte jouw logo en jij hebt er geld in zitten. Al zou ik persoonlijk tot op bepaalde hoogte het een "eer" vinden dat ze het gebruiken. Het kan namelijk ook een vorm van reclame zijn.

Ik ga er van uit dat de fabrikanten van onze mooie spullen toestemming vragen en dit ook wel hebben/zullen (ge)krijgen.

En misschien betallen we in de huidige prijs al een stukje voor gebruik hiervan.

Kan mij eigen er niet echt druk om maken dan maar een loc/rijtuig/goederenwagen op jaarbasis minder.

We horen het wel, tevens heb ik nog nergens een fabrikant hierover horen klagen. Kan mischien nog komen.

Dion
groetjes Dion

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #68 Gepost op: 26 March 2008, 13:00:44 »
Ik geloof er nog steeds geen moer van en denk nog steeds aan de 1 april-grap.

Mijn vermoeden wordt gesterkt door het feit dat Gert zijn bericht postte om 18.30u, en daarna hier niet meer heeft gereageerd in dit topic, terwijl hij om 21.45u in een ander topic wel heeft gepost. In de tussentijd zijn in dit topic een hoop reacties geplaatst (waaronder die van mij) die op zijn minst op een tegenuitleg cq nadere verklaring van Gert nodig hebben.

Moest even Gert, is zeker niet als persoonlijke aanval bedoeld.

Ik laat me alleen niet zo makkelijk om de tuin leiden..... ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gert van den Berg

• Offline Offline
  • Sky High is alles model(spoor)
« Reactie #69 Gepost op: 26 March 2008, 13:15:19 »
Heren, vooral degenen die nog niet gestemd hebben:

Bedenk dat er volgende week een delegatie naar NS Reizigers gaat. Dan moet er wel door een substantieel deel van de BNLS-lezers zijn/haar stem zijn uitgebracht, anders is dit bezoek van generlei waarde.
Het lijkt mij (ons) dat een bedrag voor gebruik van logo's en dergelijke in principe niet onredelijk is, maar juist jullie stemming maakt het mogelijk om voor ons exact de piketpaaltjes te plaatsen, met andere woorden: jullie bepalen met jullie stem wat de delegatie gaat verdedigen volgende week, helemaal geen vergoeding, een kleine vergoeding of het voorstel zoals het in stemming is gebracht. Wellicht is er een opening in het gesprek om de vergoeding op een andere manier te realiseren.
Dat lijkt mij (ons) zeer wenselijk om vooral namens VEEL lezers te kunnen spreken. Er wordt op uw medewerking gerekend!!

mvg,
Gert
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #70 Gepost op: 26 March 2008, 13:18:46 »
Vind het alleen wel vreemd dat één kennis van één persoon dit beweerd. Terwijl het nergens anders word vermeld niet in kranten, andere fora enz. Ook andere mensen zoals manuel met contacten bij de ns geven aan dat dit de grootste onzin is. Zelf geloof ik er ook niet meer in. Voor de delegatie veel plezier bij de ns op 1 april.
Voor grootspoorfoto's zie site

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 26 March 2008, 13:20:24 »
Het bericht (gepost 25/3) zegt volgende week. 25/3+7 dagen is 1/4.  :)

Daarnaast: de NS gebruikt het vishaken-logo al minstens 30 jaar en heeft in al die jaren niets, maar dan ook helemaal niets gedaan om gebruik op modelspoor te verbieden c.q. alleen onder voorwaarden toe te staan.  Dan staan ze juridisch gezien heel slecht om nu wel ineens rechten te gaan claimen, zeker gezien het feit dat een modeltrein een totaal ander product is dan wat de NS aanbiedt. 

Tenslotte: waar praten we nu eigenlijk over. Als 1% van de NL'se bevolking 1 NS model per jaar koopt (160,000 modellen!) en de NS daar 5 euro rechten voor de logo's voor krijgt,
is het nog maar 8 ton.  Trek daar alle kosten vanaf om het geld te innen en je houdt niet veel over.  En 160,000 modellen lijkt mij heel erg veel.

Gert1

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 26 March 2008, 13:20:59 »
Dus je verwacht een reactie van mij? Tsja, wat kan ik anders zeggen dat wat ik al geschreven heb? Mijn vrouw heeft echt aan de VU gestudeerd hoor en uit die tijd kent ze de vriend die mij dus het nieuws van de plannen van NS Reizigers vertelde.

Maar goed, je hoeft het van mij niet aan te nemen. Ik zou zeggen: doe navraag bij de bestuursleden van de Stichting Beneluxspoor. Die heb ik tenslotte als eerste op de hoogte gesteld.

Een andere duidelijke aanwijzing is toch dat 'Rode Duivel' die een echte insider is, het ook al bevestigd?

Het zou vanuit mijn functie als forummoderator niet professioneel zijn om termen als 'graaicultuur' en dergelijke te bezigen, maar om eerlijk te zijn...
word ik er niet bepaald vrolijk van...
 :(

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 13:22:43 door Gert van den Heuvel. Reden: tikfoutje aangepast »

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #73 Gepost op: 26 March 2008, 13:25:33 »
@Marcel
Zijn vast héél belangrijke contacten!

@Gert (vd Berg)
Mijn keuze staat er niet tussen..... :(

Ik wil namelijk dat de vergoeding die NS ontvangt voor de logo's naar flauwekul als Tuktuk-projecten gaat. Er valt voor mij dus niets te stemmen!

Regelmatig zijn er ook dames te vinden op dit forum.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #74 Gepost op: 26 March 2008, 13:26:49 »
@Frank volgens manuel zelf wel omdat hij zegt: En dat zijn zeker niet de minsten.
Voor grootspoorfoto's zie site