Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door henk
Vandaag om 08:09:28
Inscannen of tekenen door moonlicht
Vandaag om 07:47:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door defender
Vandaag om 07:45:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 06:49:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 06:45:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
  

Auteur Topic: Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)  (gelezen 867 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12469
    • sleutelspoor
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)
« Gepost op: 21 March 2022, 20:47:00 »
Humber MK1 Pantser Scoutcar 4 x 4


001 De Humber Scoutcar
De Britse Humber Scout Car 4 x4 was een kleine en lichte pantserwagen en werd vooral gebruikt voor verbindings- en verkenningsdoeleinden. De bemanning bestond uit twee personen, een chauffeur en een commandant/schutter voor het Machinegeweer en bediening van de radio. Een derde bemanningslid was mogelijk maar niet noodzakelijk. Een tweede machinegeweer kon boven op het voertuig worden bevestigd en deze was van binnenuit te bedienen. Er was ruimte om 990 patronen mee te nemen. Het pantser aan de voorzijde was 14 mm dik en bood de bemanning een redelijke bescherming tegen geweervuur en granaatscherven. De bodem was ongepantserd om het voertuig niet te zwaar te maken. Het dak was open maar kon gesloten worden door platen over de openingen te schuiven. Van de oorspronkelijke Humber  pantserwagen zijn na het verschijnen van het prototype in 1940, ongeveer 5400 in verschillende versies geproduceerd. De MK1 was van 1944 tot omstreeks 1950 in gebruik bij de Koninklijke Landmacht.

002  Een Humber MK1 Scoutcar neemt deel aan de landing in Normandië

In 1944 werden belangrijke veranderingen aan het voertuig doorgevoerd, die een typeaanduiding met Mark II rechtvaardigt. De motor werd op een aantal onderdelen verstevigd en de versnellingsbak verbeterd. De bodem werd ook verstevigd en van pantser voorzien. Het uiterlijk van het voertuig veranderde nauwelijks. In 1944 waren alle voertuigen onder het eerste contract geleverd en in december 1944 werd een tweede contract voor nog eens 950 stuks getekend. In totaal zijn er 4.300 exemplaren geproduceerd.

003 Kort na de landing in Normandië. Twee Schoutcars MKI onderweg naar hun volgende inzet.

004 Er moest voor iedere meter gevochten worden. Vrijheid is niet zoiets als van zelfsprekend.

In 1948 kocht defensie 73 stuks van deze MKI in Engeland aan ter ondersteuning van de politionele acties in Nederlands Indië.  Zij werden gelijk met het 4e  5e en 6e eskadron pantserwagens van het Regiment Huzaren van Boreel, welke normaal gelegerd was in de Prins Willem III kazerne te Amersfoort, in Southhampton ingescheept op het SS “Kota Inten” van de Rotterdamsche Lloyd welke de hele hap naar Java zal brengen.
Ook de Belgische Rijkswacht had tot in de jaren 1970 Humbers in dienst bij het Mobiel legioen.


005 MKII tijdens inzet Politionele acties in Ned. Indië

•   Bemanning 2 (3)
•   Lengte 4.57 m
•   Breedte 2.18 m
•   Hoogte 2.34 m
•   Gewicht 6.85 ton
•   Pantser 14.5-30 mm
•   Bewapening coax 1 x 7.92 Besa Machinegeweer
•   Motor ;Rootes zes cilinder watergekoelde benzinemotor 90 PK (77kW)
•   Snelheid op verharde wegen 72 km/h
•   Actieradius 402 km

De bouw van de Humber MKIV van Alsacast


006 Onderdelen tekening van de MKIV


007 De inhoud van het Alsacast zakje bestaat uit romp en wielen.  Verder zaten er nog twee onderdelen aan de gietboom die ik na enig zoekwerk eindelijk thuis kon brengen!  De meegeleverde tekening is daar niet erg duidelijk over. De romp heeft maar een (1) gietboom en er zijn hoegenaamd geen gietvliezen aan het model te vinden. Bij dit model worden geen messing etsdelen en decals mee geleverd.


008 De wielkasten worden voor het diepte werking effect aan de binnenkant zwart gemaakt, Na droging van de verf worden de vier wielen op hun plaats gefixeerd. Het rubber van de banden word later met een Edding pen zwart aangezet. Voor een betere bereikbaarheid laten we het reservewiel even het reserve wiel!


009 De Mk1 word gereed verklaard voor de gang naar de spuiter.


010 De spuiter zet als ondergrond het eerste mat zwart op de wagen.


011 Er moet heel zuinig gespoten worden om de details niet verloren te laten gaan.


012 Na het zwart komt de eerste voorzichtige laag groen op het voertuig.  Kalkpot komt even polshoogte nemen of dat er geen ongereglementeerde handelingen plaats vinden


013 De MKII krijg bezoek van twee zware jongens Ook dit is de jaren vijftig van de vorige eeuw. De Centuriontanks zijn een product van  Artitec.


014 De MKII is terug van de spuiterij en heeft zijn definitieve groene jasje gekregen. De gebroeders Sobat en Kras overleggen waar de tactische tekenen moeten worden aangebracht.

015 Nu nog de juiste opschriften uit deze vellen filteren. Opschriften worden o.a. geleverd door Artitec, Tasmodels, Dennissen en het Duitse merk TDmodels


016 Het tuig van enige opsmuk voorzien. Hoog stafoverleg over de te voeren strategie.


017 Van voren gezien en opgeleukt met enkele attributen uit de stal van Alsacast


 018 De linkerzijde met het ontsnappingsluik


019 De achterzijde. Het tuig is nu klaar en zal tzt wel weer eens ergens ingezet worden.


020 De Humber MKIV Pantserwagen met kanon.




In de mei dagen van 1945



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.