Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 15:52:48
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 15:47:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 15:44:42
Doornvliet door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:29
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 15:18:27
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 14:49:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 14:39:19
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:20:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 14:08:15
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 14:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:57:46
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:20:38
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 10:59:43
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
  

Auteur Topic: Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)  (gelezen 998 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)
« Gepost op: 21 March 2022, 20:47:00 »
Humber MK1 Pantser Scoutcar 4 x 4


001 De Humber Scoutcar
De Britse Humber Scout Car 4 x4 was een kleine en lichte pantserwagen en werd vooral gebruikt voor verbindings- en verkenningsdoeleinden. De bemanning bestond uit twee personen, een chauffeur en een commandant/schutter voor het Machinegeweer en bediening van de radio. Een derde bemanningslid was mogelijk maar niet noodzakelijk. Een tweede machinegeweer kon boven op het voertuig worden bevestigd en deze was van binnenuit te bedienen. Er was ruimte om 990 patronen mee te nemen. Het pantser aan de voorzijde was 14 mm dik en bood de bemanning een redelijke bescherming tegen geweervuur en granaatscherven. De bodem was ongepantserd om het voertuig niet te zwaar te maken. Het dak was open maar kon gesloten worden door platen over de openingen te schuiven. Van de oorspronkelijke Humber  pantserwagen zijn na het verschijnen van het prototype in 1940, ongeveer 5400 in verschillende versies geproduceerd. De MK1 was van 1944 tot omstreeks 1950 in gebruik bij de Koninklijke Landmacht.

002  Een Humber MK1 Scoutcar neemt deel aan de landing in Normandië

In 1944 werden belangrijke veranderingen aan het voertuig doorgevoerd, die een typeaanduiding met Mark II rechtvaardigt. De motor werd op een aantal onderdelen verstevigd en de versnellingsbak verbeterd. De bodem werd ook verstevigd en van pantser voorzien. Het uiterlijk van het voertuig veranderde nauwelijks. In 1944 waren alle voertuigen onder het eerste contract geleverd en in december 1944 werd een tweede contract voor nog eens 950 stuks getekend. In totaal zijn er 4.300 exemplaren geproduceerd.

003 Kort na de landing in Normandië. Twee Schoutcars MKI onderweg naar hun volgende inzet.

004 Er moest voor iedere meter gevochten worden. Vrijheid is niet zoiets als van zelfsprekend.

In 1948 kocht defensie 73 stuks van deze MKI in Engeland aan ter ondersteuning van de politionele acties in Nederlands Indië.  Zij werden gelijk met het 4e  5e en 6e eskadron pantserwagens van het Regiment Huzaren van Boreel, welke normaal gelegerd was in de Prins Willem III kazerne te Amersfoort, in Southhampton ingescheept op het SS “Kota Inten” van de Rotterdamsche Lloyd welke de hele hap naar Java zal brengen.
Ook de Belgische Rijkswacht had tot in de jaren 1970 Humbers in dienst bij het Mobiel legioen.


005 MKII tijdens inzet Politionele acties in Ned. Indië

•   Bemanning 2 (3)
•   Lengte 4.57 m
•   Breedte 2.18 m
•   Hoogte 2.34 m
•   Gewicht 6.85 ton
•   Pantser 14.5-30 mm
•   Bewapening coax 1 x 7.92 Besa Machinegeweer
•   Motor ;Rootes zes cilinder watergekoelde benzinemotor 90 PK (77kW)
•   Snelheid op verharde wegen 72 km/h
•   Actieradius 402 km

De bouw van de Humber MKIV van Alsacast


006 Onderdelen tekening van de MKIV


007 De inhoud van het Alsacast zakje bestaat uit romp en wielen.  Verder zaten er nog twee onderdelen aan de gietboom die ik na enig zoekwerk eindelijk thuis kon brengen!  De meegeleverde tekening is daar niet erg duidelijk over. De romp heeft maar een (1) gietboom en er zijn hoegenaamd geen gietvliezen aan het model te vinden. Bij dit model worden geen messing etsdelen en decals mee geleverd.


008 De wielkasten worden voor het diepte werking effect aan de binnenkant zwart gemaakt, Na droging van de verf worden de vier wielen op hun plaats gefixeerd. Het rubber van de banden word later met een Edding pen zwart aangezet. Voor een betere bereikbaarheid laten we het reservewiel even het reserve wiel!


009 De Mk1 word gereed verklaard voor de gang naar de spuiter.


010 De spuiter zet als ondergrond het eerste mat zwart op de wagen.


011 Er moet heel zuinig gespoten worden om de details niet verloren te laten gaan.


012 Na het zwart komt de eerste voorzichtige laag groen op het voertuig.  Kalkpot komt even polshoogte nemen of dat er geen ongereglementeerde handelingen plaats vinden


013 De MKII krijg bezoek van twee zware jongens Ook dit is de jaren vijftig van de vorige eeuw. De Centuriontanks zijn een product van  Artitec.


014 De MKII is terug van de spuiterij en heeft zijn definitieve groene jasje gekregen. De gebroeders Sobat en Kras overleggen waar de tactische tekenen moeten worden aangebracht.

015 Nu nog de juiste opschriften uit deze vellen filteren. Opschriften worden o.a. geleverd door Artitec, Tasmodels, Dennissen en het Duitse merk TDmodels


016 Het tuig van enige opsmuk voorzien. Hoog stafoverleg over de te voeren strategie.


017 Van voren gezien en opgeleukt met enkele attributen uit de stal van Alsacast


 018 De linkerzijde met het ontsnappingsluik


019 De achterzijde. Het tuig is nu klaar en zal tzt wel weer eens ergens ingezet worden.


020 De Humber MKIV Pantserwagen met kanon.




In de mei dagen van 1945



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.