Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:01:06
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 09:57:55
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:55:12
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:47:41
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:34
Overstap naar HTM
door
rvredebregt
Vandaag
om 09:38:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:11:03
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:28:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:45:31
Model cipressen in 1:87
door
grove den
Vandaag
om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West
door
wob
12 November 2025, 22:41:56
Stub switches
door
Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0
door
De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick
door
Eric B
12 November 2025, 21:51:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor)
door
ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
12 November 2025, 18:10:35
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen.
door
spoorzeven
12 November 2025, 17:16:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast) (gelezen 948 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12537
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)
«
Gepost op:
21 March 2022, 20:47:00 »
Humber MK1 Pantser Scoutcar 4 x 4
001 De Humber Scoutcar
De Britse Humber Scout Car 4 x4 was een kleine en lichte pantserwagen en werd vooral gebruikt voor verbindings- en verkenningsdoeleinden. De bemanning bestond uit twee personen, een chauffeur en een commandant/schutter voor het Machinegeweer en bediening van de radio. Een derde bemanningslid was mogelijk maar niet noodzakelijk. Een tweede machinegeweer kon boven op het voertuig worden bevestigd en deze was van binnenuit te bedienen. Er was ruimte om 990 patronen mee te nemen. Het pantser aan de voorzijde was 14 mm dik en bood de bemanning een redelijke bescherming tegen geweervuur en granaatscherven. De bodem was ongepantserd om het voertuig niet te zwaar te maken. Het dak was open maar kon gesloten worden door platen over de openingen te schuiven. Van de oorspronkelijke Humber pantserwagen zijn na het verschijnen van het prototype in 1940, ongeveer 5400 in verschillende versies geproduceerd. De MK1 was van 1944 tot omstreeks 1950 in gebruik bij de Koninklijke Landmacht.
002 Een Humber MK1 Scoutcar neemt deel aan de landing in Normandië
In 1944 werden belangrijke veranderingen aan het voertuig doorgevoerd, die een typeaanduiding met Mark II rechtvaardigt. De motor werd op een aantal onderdelen verstevigd en de versnellingsbak verbeterd. De bodem werd ook verstevigd en van pantser voorzien. Het uiterlijk van het voertuig veranderde nauwelijks. In 1944 waren alle voertuigen onder het eerste contract geleverd en in december 1944 werd een tweede contract voor nog eens 950 stuks getekend. In totaal zijn er 4.300 exemplaren geproduceerd.
003 Kort na de landing in Normandië. Twee Schoutcars MKI onderweg naar hun volgende inzet.
004 Er moest voor iedere meter gevochten worden. Vrijheid is niet zoiets als van zelfsprekend.
In 1948 kocht defensie 73 stuks van deze MKI in Engeland aan ter ondersteuning van de politionele acties in Nederlands Indië. Zij werden gelijk met het 4e 5e en 6e eskadron pantserwagens van het Regiment Huzaren van Boreel, welke normaal gelegerd was in de Prins Willem III kazerne te Amersfoort, in Southhampton ingescheept op het SS “Kota Inten” van de Rotterdamsche Lloyd welke de hele hap naar Java zal brengen.
Ook de Belgische Rijkswacht had tot in de jaren 1970 Humbers in dienst bij het Mobiel legioen.
005 MKII tijdens inzet Politionele acties in Ned. Indië
• Bemanning 2 (3)
• Lengte 4.57 m
• Breedte 2.18 m
• Hoogte 2.34 m
• Gewicht 6.85 ton
• Pantser 14.5-30 mm
• Bewapening coax 1 x 7.92 Besa Machinegeweer
• Motor ;Rootes zes cilinder watergekoelde benzinemotor 90 PK (77kW)
• Snelheid op verharde wegen 72 km/h
• Actieradius 402 km
De bouw van de Humber MKIV van Alsacast
006 Onderdelen tekening van de MKIV
007 De inhoud van het Alsacast zakje bestaat uit romp en wielen. Verder zaten er nog twee onderdelen aan de gietboom die ik na enig zoekwerk eindelijk thuis kon brengen! De meegeleverde tekening is daar niet erg duidelijk over. De romp heeft maar een (1) gietboom en er zijn hoegenaamd geen gietvliezen aan het model te vinden. Bij dit model worden geen messing etsdelen en decals mee geleverd.
008 De wielkasten worden voor het diepte werking effect aan de binnenkant zwart gemaakt, Na droging van de verf worden de vier wielen op hun plaats gefixeerd. Het rubber van de banden word later met een Edding pen zwart aangezet. Voor een betere bereikbaarheid laten we het reservewiel even het reserve wiel!
009 De Mk1 word gereed verklaard voor de gang naar de spuiter.
010 De spuiter zet als ondergrond het eerste mat zwart op de wagen.
011 Er moet heel zuinig gespoten worden om de details niet verloren te laten gaan.
012 Na het zwart komt de eerste voorzichtige laag groen op het voertuig. Kalkpot komt even polshoogte nemen of dat er geen ongereglementeerde handelingen plaats vinden
013 De MKII krijg bezoek van twee zware jongens Ook dit is de jaren vijftig van de vorige eeuw. De Centuriontanks zijn een product van Artitec.
014 De MKII is terug van de spuiterij en heeft zijn definitieve groene jasje gekregen. De gebroeders Sobat en Kras overleggen waar de tactische tekenen moeten worden aangebracht.
015 Nu nog de juiste opschriften uit deze vellen filteren. Opschriften worden o.a. geleverd door Artitec, Tasmodels, Dennissen en het Duitse merk TDmodels
016 Het tuig van enige opsmuk voorzien. Hoog stafoverleg over de te voeren strategie.
017 Van voren gezien en opgeleukt met enkele attributen uit de stal van Alsacast
018 De linkerzijde met het ontsnappingsluik
019 De achterzijde. Het tuig is nu klaar en zal tzt wel weer eens ergens ingezet worden.
020 De Humber MKIV Pantserwagen met kanon.
In de mei dagen van 1945
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)