Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Arriva op Dordt-Geldermalsen  (gelezen 9137 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Gepost op: 21 augustus 2006, 14:20:44 »
Arriva heeft de concessie gewonnen voor de lijn Dordrecht-Geldermalsen gewonnen.Vanaf medio december 2006 gaat Arriva de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen rijden, in plaats van de NS. Deze Merwede-Lingelijn gaat worden gereden met het nieuwste treinmaterieel (light-rail).
Bron: Arriva
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2006, 10:58:19 door Menno 1846 »
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Arriva op Dort-Geldermalsen
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2006, 17:03:50 »
Menno, ter info: de afkorting voor Dordrecht is Dordt.

Ben niet benieuwd wat het gaat worden. Vind het huidige materieel wel aangenaam om te zien.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2006, 11:00:16 »
Samen zien naar t zelfde matrieël op een andere plaats!! Dordt & Lw. ;) ;D
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2006, 11:11:08 »
Perfect. Sturen we daar al het nieuwe materiaal heen, en kunnen wij de buffels en wadloper houden
Harm
(die het niet laten kon)
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2006, 12:23:41 »
Harm,
ik denk dat ik de oplossing heb voor je probleem:
Buffels kun je blijven zien op het traject Zwolle-Enschede en op
Zwolle-Kampen.
Wat de Wadjes betreft: boek 1x in het jaar een vakantie naar Engeland want daar zullen ze naar alle waarschijnlijkheid heen gaan. Mochten ze op de sloop belanden: Er schijnt een groepje mensen (nee niet Mulder) mee bezig te zijn om een DH1 te behouden.
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2006, 22:54:34 »
Wat de Wadjes betreft: boek 1x in het jaar een vakantie naar Engeland want daar zullen ze naar alle waarschijnlijkheid heen gaan.

Kan Fleischmann Piccolo gelijk een Engelse kleurvariant uitbrengen en ook de Britse N-markt opgaan  ;D ;D ;D(sorry, inkoppertje, zij rijden daar in 1:148 en niet in 1:160) ;)

leon

  • Gast
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2006, 08:11:22 »
Perfect. Sturen we daar al het nieuwe materiaal heen, en kunnen wij de buffels en wadloper houden
Harm
(die het niet laten kon)

Eeh' d'r hangt wel 'n draad boven deze lijn. Voor echte verstokte noorderlingen: dit noemen we bovenleiding. ;D
Dus of Arriva hier nu met diesels gaat rijden(?)
Zou wel opvallend zijn want de lijn is nog maar relatief kort onder de draad. Ik denk nu zo 25-30 jaar. Ik weet nog dat het een domein was van ronkende plan U's.
Wie van de forumleden weet meer over de historie van deze lijn?

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2006, 09:37:34 »
Voor echte verstokte noorderlingen: dit noemen we bovenleiding.

Verrek was t daarvoor!! Ik dacht dat het waslijnen waren!! ;) ;D
Nou ja dan is het zonde voor jullie dat ze weer met diesel gaan rijden.
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2006, 10:01:01 »
Wie van de forumleden weet meer over de historie van deze lijn?


http://stationsweb.brinkster.net/lijnlijst.asp?lijn=76

Altijd enkelspoor gebleven, wel dubbelspoor brugpijlers bij Baanhoek. Inderdaad zo'n 15 tot 25 jaar geleden onder de draad gekomen. Daarvoor Plan U mat. Nu Plan V vnm. en af en toe een VIRM. Voor Dordt nog een stuk dubbelspoor aangelegd om beter treinen te kunnen stallen ed.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2006, 10:24:42 »
De bovenleiding dateert van 1992.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2006, 10:32:56 »
even een stukje geschiedenisles..

in 1885 is deghele lijn geopend. De eerste jaren (1885 tot 1890) hebber er verschillende maatschappijen op deze lijn gereden (SS, HIJSM en NRS). in 1890 werd bepaald dat de hegele explotatie door SS zou worden uitgevoerd.

de lijn is geheel dubbelsporig aangelegd, na de tweede wereldoorlog is er maar 1 spoor behouden gebleven. De baanhoekbrug bij Sliedrecht was tijdens het vertrek van de Duitsers opgeblazen, 1 spoor is hier hersteld maar aan de originele brugpijlers is te zien dat de eerste brug dubbelsporig is geweest.

Tegenwoordig is de betuwelijn een lokaalspoortje. Voor de tweede wereldoorlog was het een belangrijke doorgaande route waar ook internationale treinen over reden (D treinen naar Kleef en Basel).

Wat materieel betreft, mijn herrinneringen gaan tot 1980..toen reden er plan U dieselstellen.
Na de electrificatie zijn de plan V en de sprinter gekomen. de laatste jaren rijden er tijdens de ochtend spits ook wel een DD IRm en DDm dubbeldekkers op deze lijn.

In 1987 is de lijn geheel geelektrificeerd en zijn alle bruggen en duikers aangepast voor zwaardere treinen. In eerste instantie was het de bedoeling om in 1987 de lijn gelijk te verdubbelen om zodoende de lijn  geschikt te maken voor een grote stroom goederentreinen richting duitsland....
Door andere prioriteiten (spoortunnel Rotterdam Blaak) is dit niet doorgegaan.

Voordat er spraakverwarring ontstaat...deze lijn van Dordrecht naar Elst (via Gorinchem en Geldermalsen) heet sind 1885 de Betuwelijn. Om spraakverwarring te voorkomen wordt ie tegenwoordig de Merwede Lingelijn genoemd maar zijn 'echte', originel;e naam is echt Betuwelijn (niet verwarren met de betuwe route).

mvrg

Pieter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2006, 10:40:46 »
In 1987 is de lijn geheel geelektrificeerd en zijn alle bruggen en duikers aangepast voor zwaardere treinen. In eerste instantie was het de bedoeling om in 1987 de lijn gelijk te verdubbelen om zodoende de lijn  geschikt te maken voor een grote stroom goederentreinen richting duitsland....

Nee, het westelijk deel van de lijn is pas in 1992 geëlectrificeerd. Plan U heeft om die reden ook tot 1992 op de lijn gereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2006, 10:44:53 »
Henk, je helemaal gelijk, sorry voor mijn misleidende informatie. :-[

Wel zijn ze 1987 begonnen met het aanpassen van de lijn. Veel van de duikers en bruggen die toen zijn verzwaard of vernieuwd hebben het jaartal 1987 en 1988 (tenminste, tussen Hardinxveld en Sliedrecht).

groeten,

Pieter

leon

  • Gast
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2006, 11:53:05 »
Wat een info!
Mooie link overigens.
maarre gaat Arriva hierop dieselen?
Lijkt me toch een stuk kapitaalvernietiging.

Over de concessie:
Jammer dat er zo weinig partijen zijn: tís hier of Connexxion/Syntus of Arriva. Die multimondiale internationals maken het zo saaaai. Over enkele decennia zit je in heel Europa in dezelfde soort "minimalistische treinen" ;veredelde trams. althans op dit soort lijnen. 
Zucht, ja ik weet het spoorwegeconomie & -romantiek zijn vaak 2 aparte dingen, een goedgerunde museumlijn uitgezonderd. :(

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2006, 12:21:11 »
Na de electrificatie zijn de plan V en de sprinter gekomen.

Die heb ik er nog nooit gezien. Wat overigens niet wil zeggen dat ze er dan nooit gereden hebben.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)