Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:50:13
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:26:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
  

Auteur Topic: Demping van geluid  (gelezen 12899 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Demping van geluid
« Reactie #30 Gepost op: 22 April 2008, 00:19:29 »
Santerdam, heb je mijn betoog wel goed gelezen?
Ik schreef: "Of je kurklaag nou op triplex ligt of op beton,......" Mijn stelling is dat de ondergrond er nauwelijks toe doet, maar dat is dus een stelling die door velen niet wordt geaccepteerd.
De ondergrond maakt alleen een verschil als je geen dempende tussenlaag gebruikt, dus als je de rails direct op het multiplex of mdf legt. Maar als er een dempende tussenlaag is, dan maakt het niet uit of je die op 3 mm triplex legt, of op 18 mm mdf of op een plaat beton. Het probleem zit nl. niet in het resoneren van de dragende laag, maar in het terugkaatsen van de trillingen naar de trein. Ik heb deze wijsheid uit een Engels boek over spoorbouw. Maar daarnaast heb ik door experimenten vastgesteld dat het ook echt zo is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Demping van geluid
« Reactie #31 Gepost op: 22 April 2008, 09:15:39 »
Klaas,
Ik ben het helemaal met je eens. Toch zijn er gedeelten op mijn modelbaan waar er meer rijgeluid optreed dan op andere plaatsen en ook per locomotief is er verschil. Een Roco 2200 hoor je vrijwel niet, terwijl een stalen loc 80 erg veel lawaai maakt.

Wat betreft de ondergrond. Ik heb van een kennis een paar stukken marmer gekregen en die onder de baan geschroefd. Mijn idee was meer stijfheid te creeren om daarmee het klankbord effect - want daar draait het ook voor een groot deel om denk ik - tegen te gaan. Het effect is beperkt.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Demping van geluid
« Reactie #32 Gepost op: 22 April 2008, 10:44:26 »
We hebben het wel over de ondergrond ed. maar ik gebruik Rocoline zonder bedding en Tillig Elite.

Je wil niet weten hoeveel geluidsverschil daar tussen zit. Tllig rails zijn hoorbaar stiller. Dit zal wel door het profiel van de rails komen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Demping van geluid
« Reactie #33 Gepost op: 22 April 2008, 10:54:03 »
Wim,
wat is dan het wezenlijke verschil tussen die profielen?
Het zou ook kunnen komen doordat de dwarsliggermat van een ander soort kunststof is. Zomaar een veronderstelling, ik ken Tillig niet uit ervaring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Demping van geluid
« Reactie #34 Gepost op: 22 April 2008, 11:36:06 »
Klaas,

Volgens mij is het profiel aan de bovenkant iets ronder, waardoor er minder raakvlak is met de wielen en zijn de dwarsliggers veel soepeler waardoor er minder geluidoverdracht is.

Ondanks dat mijn rails nog vastgespijkers zitten, bij de Tilligrails om de 5 cm. (vervorming) is het geluidsverschil duidelijk hoorbaar. Op de Tillig hoor je een DB-232, toch niet de minste, met ca. 12 wagons nauwelijks.




Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Demping van geluid
« Reactie #35 Gepost op: 22 April 2008, 13:03:57 »
Een van de  punten die  ik hierin mis is het gebruik van Rubber ....
In veel containes wordt  dit onder  de  vorm van dunne matten , die  bestaan uit gemalen en weer samengeperste  recyclage  rubber  deeltjes , gebruikt als een antislipmateriaal; 
dit gratis afval product  is uitermate  geschikt  om onder je  rails te leggen. Denk hier vooral aan schaduwstations, spiralen etc.   
Het resultaat is gewoonweg verbluffend.       De treinen door mijn spiraal hoor je bijna niet
Het spul komt in matten van 1 x 1 mtr.... lekker  zwaar, te snijden met  zeer scherp met  of goede scherpe  schaar en gelijmd mit bison flex behoudt  het  zijn demping

Peter
Petdig1

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Demping van geluid
« Reactie #36 Gepost op: 22 April 2008, 15:16:47 »
Peter,
Dat is nu juist waar we het over hebben. Wanneer je de rails min of meer los laat liggen, en op een rubberen ondergrond is natuurlijk super. Dan heb je geen ast meer van contactgeluid. Het probleem zit juist niet in de schaduwstationgedeelten, maar op de zichtbare gedeelten, waar je met balast en lijm aan de gang gaat.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Demping van geluid
« Reactie #37 Gepost op: 22 April 2008, 15:21:26 »
Ja maar wat is nou het probleem met rijgeluiden...?   ???
Treinen in het grootbedrijf maken toch evengoed herrie  ?



Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Demping van geluid
« Reactie #38 Gepost op: 22 April 2008, 16:35:36 »
Peter,
Dat is nu juist waar we het over hebben. Wanneer je de rails min of meer los laat liggen, en op een rubberen ondergrond is natuurlijk super. Dan heb je geen ast meer van contactgeluid. Het probleem zit juist niet in de schaduwstationgedeelten, maar op de zichtbare gedeelten, waar je met balast en lijm aan de gang gaat.
Groeten
Hans

Daarom ook juist mijn reactie  ;D ........de rails op de  spiraal  zijn daadwerkelijk vastgeschroeft ...... het rubber is  elastisch verlijmd.     indien je dit  ook zo toepassen als ondergrond  op zichtbare gedeelte en miijn inziens  met boekbinderslijm zou ballasten, zou het geluidsniveau minimaal moeten zijn... ....  en dat is inderdaad juist waar  jullie het  toch over hadden  ;D
Peter
Petdig1

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: Demping van geluid
« Reactie #39 Gepost op: 22 April 2008, 16:38:09 »
Hey Peter, waar haal ik dat rubber? :)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Demping van geluid
« Reactie #40 Gepost op: 22 April 2008, 21:08:49 »
lol........ da's een beetje het  probleem, kost tamelijk duur en wordt hoofdzakelijk in containertransport  toegepast. 
ik krijg ze echter dagelijks in papiercontainers binnen dus kan wel een een paar 1000 kos kunnen leveren...

concreet...bij mij te verkrijgen.  gratis... per mat van 1 * 1 mtrs maar je moet ze wel zelf afhalen in Antwerpen of Gent of even verder afspreken hoe we het regelen.

Geinterresseerden sturen maar een PM

Peter
Petdig1

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Demping van geluid
« Reactie #41 Gepost op: 24 April 2008, 23:50:44 »
Ik ben ook begonnen met het aanbrengen van demping. Ik heb kurk en wat dikker donkergrijs hardschuim geprobeerd maar het onderstaande schuim met luchtbelletjes dempt naar mijn mening het beste:






Het is ook makkelijk te snijden en het is z'n 3mm dik, ik plak het vast met boekbinderslijm. De bedoeling is om straks het ballast alleen op de rails en het schuim te strooien, en niet op de houten plaat.
Bestaat er ook zoiets als kurk ballast?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Demping van geluid
« Reactie #42 Gepost op: 25 April 2008, 00:06:32 »
De bedoeling is om straks het ballast alleen op de rails en het schuim te strooien, en niet op de houten plaat.
En daar zit nou de kern van het hele verhaal. Volgens mij maakt dat niks uit. Als je het spoor gaat ballasten, dan vormen spoor en ballast samen met de lijm een harde plak die de geluidstrillingen terugkaatst naar de trein. En het feit dat die harde plak gedempt op de ondergrond ligt verandert daar weinig aan. Het enige wat je kunt doen om de pijn te verzachten is flexibele lijm gebruiken.

Citaat
Bestaat er ook zoiets als kurk ballast?
Het heeft wel bestaan, in een grijs verleden. Het was toen van het merk Realix, maar dat bestaat volgens mij niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Demping van geluid
« Reactie #43 Gepost op: 25 April 2008, 08:26:26 »
Klaas,

Als ik straks klaar ben met het plaatsen van de demping wil ik wel 2 filmpjes maken om het geluidsverschil te laten horen tussen met en zonder ballast.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Demping van geluid
« Reactie #44 Gepost op: 26 April 2008, 09:19:17 »
Ik vind dat we zo erg goed bezig zijn. Ik denk dat er best goede oplossingen zijn, die verbetering geven waar we allemaal wat aan hebben. Ik ben erg benieuwd naar de oplossing met de schuimfolie.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)